muziek kennis

Origineel geplaatst door 100%
Ook een goede manier is een synth kopen, en de HANDLEIDING lezen. Iets wat maar weinig mensen doen volgens mij. Zo heb ik het gedaan, meteen het diepe in gesprongen. Virus C gekocht en met de handleiding erbij liggen pielen. Is ook handig als je net iets gelezen hebt en je hoort meteen wat het doet. Nou, binnen no time weet je hoe het in mekaar zit.

Als je het toch over Rob Papen hebt...

Een goede synthesizer programmeur moet zo Manual-vast zijn als Balkenende Bijbel-vast!

Wout

PS er is één handleiding waar ik maar niet doorheen kom, die van de MPC2000XL...

gebruik een manual slechts als na-slagwerk... tenzij je op zoek bent naar echt iets specifieks...
maar voor de rest leer je toch aanzienlijk sneller door gewoon achter het bakkie te gaan zitten pielen kan ik je melden...

da's net zoiets als je oude mensen moet uitleggen hoe je een video recorder programmeerd, leuk op een papiertje alles stap voor stap te noteren in kinderstijl maar wat nu als het papiertje zoek raakt?

Origineel geplaatst door Ro9
Vond hem zelf ook al te agressief.
Ga hem nu veranderen, hij wordt zelfs eng als je er lang naar kijkt.

:biertje:

zo das beter :)

Kleine tip:

Teveel leren is ook fout, net precies genoeg weten is goud.

Je hoeft echt niet ALLES te weten over synthese om er muziek mee te maken.
De beste muzikanten zijn geen electronica kenners maar artiesten.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik weet hoe er les gegeven wordt en ik word er beslist niet blij van...
Terwijl ik ook weet dat er les gegeven wordt, privé, door een van de ontwerpers van de G2 tegen een lager bedrag.
Je mag dan zelf je tijden bepalen, in overleg welk traject je wilt volgen en de lesfrequentie, wat belangrijk is voor je eventuele budget. Er is hoogwaardig schrifteljk materiaal en de goede man kent alle trukjes die mogelijk zijn. Echt, hij weet erg veel van synthese en de synthesizer, analoog of digitaal, in het algemeen.

En, wat belangrijk is, hij zal je beslist geen stijlvorm opdringen.

Wout

En erg prettig is het te vernemen dat de door mij aangeprezen leraar nu de aankomende cursus op SAE gaat geven, dus die cursus is in mijn ogen nu beslist opgewaardeerd :)

Wout

En erg prettig is het te vernemen dat de door mij aangeprezen leraar nu de aankomende cursus op SAE gaat geven, dus die cursus is in mijn ogen nu beslist opgewaardeerd :)

Wout

Heb je toevallig meer info over die cursus ?

Cheers,

Wim.

Re: Re: muziek kennis

Re: Re: muziek kennis

Origineel geplaatst door bobaphat
gewoon bij de lokale muziekschool een muziektheorie cursus volgen en een muziektheorieboekje kopen.

Hear, hear !!!!

Er gaat echt niets boven een goeie basis. En die krijg je niet van een virtuele lera(a)r(es) noch van een echte computer, maar alleen maar van een echte lera(a)r(es). Om je grondige muziekkennis eigen te kunnen maken, moet je ook een instrument redelijk kunnen beheersen; dus niet alleen knoppen indrukken, maar hele akkoorden en toonladders.

Re: Re: Re: muziek kennis

Re: Re: Re: muziek kennis

Origineel geplaatst door pjeut
Er gaat echt niets boven een goeie basis. En die krijg je niet van een virtuele lera(a)r(es)

Ik durf dat te betwijfelen.

Origineel geplaatst door Nerve
Heb je toevallig meer info over die cursus ?

Cheers,

Wim.

Kijk bij http://www2.sae.edu/nl/details.php?m=detail&i=14

Aanstaande vrijdag is er een info avond.
De oorspronkelijk aangekondigde docent is momenteel niet beschikbaar, vandaar dat er een wisseling heeft plaatsgevonden, die ik zelf erg positief vind. De nieuwe docent is per slot een van de mede-ontwerpers van de G2 en is een expert op het gebied van synthese, zowel virtueel als reëel. Naast de intro les zijn er tien vrijdagavonden waarop drie uur lesgegeven wordt.

Als je vrijdag wilt gaan kijken en luisteren, bel dan 010-4117951

Vergeet vervolgens de wervende tekst op de SAE site van de voorganger...

Wout

Re: Re: Re: Re: muziek kennis

Origineel geplaatst door mc_kwok

Maar jij durft wel meer. Jij durft zelfs op Valentijnsdag Katrien te vergeten. Geen wonder dat ze je voor Guus Geluk dumpt.:D

Zal ik als onderwijsman de discussie aangaan, mc_kwok? :)

Het normale onderwijs is kennisoverdracht door middel van een persoon, die dit proces zo goed mogelijk stuurt.

Zie het gewoon zo...

Een rave kan je naturlijk ook houden door een juke-box neer te zetten, die vol met geld te douwen en dat ding dan de hele tijd te laten spelen. Per slot, die DJ, die draait toch ook alleen maar plaatjes? Het zou een niet zo'n beste rave worden, want een DJ, tenminste, een goeie, die kiest z'n platen op de reacties van het publiek, toch?

Zo zit het onderwijs ook een beetje in elkaar... Goede en slechte DJ's, of eigenlijk, Masters_of_Ceremonies ;)

Wout
(schoolmeester)

Trouwens, mc_kwok, ken je die act van de Vliegende Panters, waarin Kwek Duck een ode aan Kwok Duck brengt?

Re: Re: Re: Re: Re: muziek kennis

Maar jij durft wel meer. Jij durft zelfs op Valentijnsdag Katrien te vergeten. Geen wonder dat ze je voor Guus Geluk dumpt.:D

Zeeeg, wat flauw dat je mijn liefdesleven er op deze schandelijke wijze bijhaalt.

Ik zal dan nog even toelichten waarom ik jou stelling betwijfel.

In die ene zin verklaar je namelijk de lereaar als een soort magier waar je niet zonder kan. Dat is teveel eer.

Het belangrijkste (imho) is toch de zelf discipline om iedere week genoeg tijd te besteden aan het verbreden van je kennis, vooral wat betreft het kunnen bespelen van een instrument (de piano bijv.).

Er zijn best mensen die met zelfstudie uitstekend uit de voeten kunnen. Ikzelf kan dat wat minder (ben daarom naar de muziekschool gestapt) omdat ik moeite heb met discipline. Als ik een week niet oefen zit ik met schaamrood op de kaken flink te falen op de toetsen. Ik kan echter niet zeggen dat de muziekschool mij dingen leert die ik niet zelf had kunnen leren met hulp van een digitale leraar. Het is trouwens maar een half uur in de week, de rest moet ik toch echt zelf doen en het gaat best aardig.

Voor de rest, hoe synthese werkt, is pure kennis die uitstekend door leraren overdraagbaar is, maar ook goed te vatten is in een boek, een internetartikel etc. Ik denk dat er op dit forum een hoop rondlopen die hun kennis op dit gebied zelf hebben vergaard en ik zou de laatste zijn die durft (ik durf alweer zie je dat!) te beweren dat het koekebakkers zijn danwel dat ze geen gedegen basiskennis hebben.

Katrien vind ik voor de rest maar een snol. Ze zoekt het maar uit. Er zijn genoeg andere lekkere eendjes! 8~

Zal ik als onderwijsman de discussie aangaan, mc_kwok? :)

Het normale onderwijs is kennisoverdracht door middel van een persoon, die dit proces zo goed mogelijk stuurt.
Of is dat "klassiek" onderwijs? :bekdicht: Nee, deze discussie durf ik toch niet aan eigenlijk, maar vertel mij eens waarom een gedegen basis alleen met hulp van een leraar mogelijk is.

Trouwens, mc_kwok, ken je die act van de Vliegende Panters, waarin Kwek Duck een ode aan Kwok Duck brengt?
Nee :erm: hoe is het mogelijk.

Wout
(schoolmeester)
Geloof me, ik ken jullie soort wel hoor ;). Als zoon van een schoolmeester en een schooljuf.

.... Het normale onderwijs is kennisoverdracht door middel van een persoon, die dit proces zo goed mogelijk stuurt.

Zie het gewoon zo...

Een rave kan je naturlijk ook houden door een juke-box neer te zetten, die vol met geld te douwen en dat ding dan de hele tijd te laten spelen. Per slot, die DJ, die draait toch ook alleen maar plaatjes? Het zou een niet zo'n beste rave worden, want een DJ, tenminste, een goeie, die kiest z'n platen op de reacties van het publiek, toch?.....

Vind het voorbeeld niet echt goed. Sorry.

Ga je er op deze manier namelijk niet vanuit dat de bezoekers (leerlingen) gewoon komen om lol te trappen en te feesten ?
Zo ga / ging ik iig niet naar school. Ik ging naar school omdat ik iets wilde leren.

Een rave warbij het publiek zelf aan de gang gaat met de muziek, zonder de DJ lijkt me juist heel inspirerend en gaaf!
Dat is iets heel anders dan een hoop mensen bij elkaar die verwachten dat een DJ ze vermaakt. Of een rave waarbij de organisatie de jukebox volgooit.
Als die DJ klotemuziek draait (slechte leraar) ren ik weg! en leer ik niets. Terwijl ik juist braaf naar school ga.. niet dus.

Zo zie ik dat ook met school. Als jij een opleiding doet en verwacht dat de leeraar je stuurt, wordt het echt niets.
Je moet als leerling wel de wil/zin hebben om je te laten sturen, en op zn minst een beetje geïnteresserd zijn in de materie.
Vaak worden goede boeken dan ook door (hoog)leraren en mensen geschreven die verstand van zaken hebben
dus ik zie het verschil ook niet echt.

Ruggegraat heb je natuurlijk wel nodig als je op deze manier aan de slag gaat, en dat heeft niet iedereen.
Daar is school nu weer wel heel goed voor!

Ik wil dus zeker niet zeggen dat school niet goed is...
Alleen dat niet iedereen erbij gebaat is, en dat er niet alleen maar goede leraren zijn.
Sterker nog... wat ik zie is dat veel mensen leraren na gaan praten... brrrrrrrrr... heel eng vind ik dat. ("de meester zegt.... dus.... ")

Toch nog even......

Toch nog even......

......een duit in het zakje. En dit baseer ik op de tijd dat ik zelf pianoles kreeg (25 jaar geleden) en op dat ik nu zelf gitaarles geef aan een groepje van 3 twintigers uit Tollebeek.

De kennis die overgedragen wordt zal voor het belangrijkste deel hetzelfde zijn. Er zit alleen een groot verschil in de wijze waarop.
Bijvoorbeeld, je hebt een zekere kennis tot je genomen, vervolgens moet je dat meteen in de praktijk brengen door het te oefenen. Als er iets niet helemaal soepel verloopt of dat er iets schort aan de instrumentbeheersing kun je als docent er gelijk op inspelen. Hierdoor verloopt het proces van kennisinprenting veel soepeler omdat er relatief minder storing optreedt. niets is zo verwoestend aan kennisoverdracht als oponthoud door andere omstandigheden en storingen.

Ook bij dit geachte forum merk je dat. Je stelt een vraag en er volgen zeer veel zeer welwillende antwoorden. Maar eigenlijk wil je het metéén weten, níet een paar tellen of minuten wachten maar núúú. Dan pas kun je met je gedachtengang van kennisinprenting ongestoord doorgaan.

Dit lijkt meteen flauwekul maar ik merk dit toch iedere keer weer; bij mezelf maar ook bij anderen die ik iets doceer.
En zolang er geen super-interactieve robots bestaan komt dit nobele handwerk nog altijd neer op mensen van vleesch ende bloedt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: muziek kennis

Geloof me, ik ken jullie soort wel hoor ;). Als zoon van een schoolmeester en een schooljuf.

Ik weet het, want ik ben er ook zo'n eentje :D

Wout

Re: Toch nog even......

Re: Toch nog even......

.... niets is zo verwoestend aan kennisoverdracht als oponthoud door andere omstandigheden en storingen.

Iets dat op veel scholen dus het geval is in een klas met leerlingen !!
(of wilde je dit daarmee juist zeggen ?)

Heb zelf 8 jaar elke week 1 op 1 vioolles gehad... Dat werkte inderdaad best goed!
Had dit zonder leraar denk ik ook niet zelf kunnen leren inderdaad.
Maar vraag me inderdaad af met 10 mensen erbij net zo soepel was gegaan...
Zeker voor muziekonderwijs is 1 op 1 leren spelen van een instrument heel goed denk ik. Dit gaat gewoonweg niet met 10 man tegelijk... (t was altijd een zootje bij de ensembles :D) hehe.. wel heel leuk trouwens ;)

Maar zoals de topicstarter vraagt... gaat dit niet over het leren bespelen van een instrument, maar puur de theorie toch?
Heb ik gewoon uit een boekje geleerd met af en toe wat vragen van en aan mn muziekleraar.

Origineel geplaatst door GeeEs
Vind het voorbeeld niet echt goed. Sorry.

Ik ga niet je hele verhaal citeren...

GeeEs, je leraren zitten niet op dit forum, hoor, dus slijmen heeft geen zin ;)
En veel leerlingen willen dolgraag feesten en lol maken in de klas :D

Maar even serieus.
De meeste mensen zijn maar matig gemotiveerd om, bijvoorbeeld, spellingsregels te leren en te hanteren. Dit forum is daar een afspiegeling van :D (Tjee, wat ben ik in een lollige bui vandaag... Carnaval of zo?) Een leraar kan een belangrijke motiverende factor in de onderwijssituatie zijn. Heus niet iedereen heeft een intrensieke motivatie.

Juist de rave is een goed voorbeeld van de huidige situatie, want daar is het credo ik wil vermaakt worden bijzonder goed van toepassing, naar mijn mening.

Maar dat zeg je allemaal niet, dat weet ik, maar ik moet daar wel aan denken.
Het instituut school is slechts een van overheidswegen gecreëerde instelling die zorg draagt dat de cultuur aan de nieuwe generatie wordt doorgegeven. Dat de individuele mens ook een eigen behoefte kan hebben om zichzelf te ontwikkelen en door te groeien, daar wordt weinig rekening mee gehouden. Sterker nog, levenslang leren is door de overheid bewust beperkt oftewel duurder of zelfs onmogelijk gemaakt.

Het internet met al zijn gebreken is nog te onderontwikkeld om als volwaardige onderwijsbron te fungeren. Er wordt helaas nog veel te veel onzin op verkocht, letterlijk en figuurlijk. Ook een forum als dit is nog veel te verwarrend. Deze thread is daar een voorbeeld van:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=59198

Maar wat voor de meesten in onze situatie het credo zou moeten zijn:

Zoek een goede leraar en knijp die volledig uit op zijn/haar kennis En neem van mij aan, dat vinden ze heerlijk! Er moet iets masochistisch in een goede docent zitten :) Goed lesgeven is topsport!

Wout
(AU!)

Back