In welke yamaha synth/module zit die bekende lateley bass

Lennox

work in progress
ik zoek eigenlijk een synth of module versie die je ook goed kan programmeren, dus niet een module of synth met 2 knopjes en een twee cijferif display , daar wordt ik héél gefrustreerd van !

ik heb een fb01 gehad en de tx81z schijnt al wat beter te programeren te zijn maar is nog niet wat ik zoek..

weet iemand nog iets ?

De 'Lately bass' komt uit de TX81Z...;) ...idd rot te programmeren,misschien dat daarom iedereen die preset gewoon gebruikte...

DX7

DX7

In m'n DX100 zit ie wel ergens maar dat is detzelfde 4-OP synthese als in een FB01 en TX81Z en zo'n klein display.

Wat zoek je precies? Exact dat basje of wil je ook nog kunnen pielen. In een DX7(/II/s) kun je 'm ook goed maken. Of een SY77, SY99, TG77... Of een FS1R, de uber DX met 8-operators...

Patrick.

T-time?

T-time?

Als je Lately (ipv Lateley) zoekt kom je waarschijnlijk al een stuk verder.

Ik zou oppassen met die TX81Z te verbinden aan makkelijker te programmeren.

Ik herinner me daar vele 'nightmare to program' reviews over, en onderstaand fragment uit een daarvan had ik zelfs bewaard (komt van Harmony Central):

TX81Z
This is by far the most difficult to program musical device ever created in the history of man. It is like trying to paint your hallway from outside by tying your paintbrush on a broomstick and manipulating it through the letterbox. And that includes the 'cutting in'.

Origineel geplaatst door Lennox
aha het is lately :D

ik dacht ook al aan de FS1R, kun je daar gewoon die oude sysex files inladen van bv de tx81z?

dan verkies ik toch echt de FS1R schijnt ook erg leuk te klinken dat ding

Persoonlijk vind ik "leuk klinken" nog wat zwak uitgedrukt: de FS1R is naar mijn mening echt een beest van een synth. Nadeel is natuurlijk wel dat het zelf maken van sounds een behoorlijk tijdrovend karwei is, en FM is (zeker in het begin) niet de meest intuitieve vorm van synthese. Met een goede editor gaat het allemaal wat beter natuurlijk, maar ik moet zeggen dat Yamaha de bediening via het frontpaneel op zich wel zo makkelijk mogelijk gemaakt heeft. Probleem is gewoon de immense hoeveelheid parameters; ik denk dat het wel de meest ingewikkelde synth is die ik ken.

Of je van de TX81Z ook sysex files kunt laden in de FS1R weet ik even niet uit mijn hoofd, maar in ieder geval wel van de DX-serie. Sowieso bevat de FS1R een grote hoeveelheid DX-klanken, en hij heeft in totaal bijna 1400 presets (waarschijnlijk gingen ze ervan uit dat een grote groep gebruikers niet eens aan editten zou beginnen :) ).

Het zou mij verbazen als de beruchte Lately-bass preset er niet tussen zou zitten in ieder geval.

ik dacht ook al aan de FS1R, kun je daar gewoon die oude sysex files inladen van bv de tx81z?

Ik vermoed zomaar van niet. Ik heb zelf een TX7 en een SY77 gehad en die konden alletwee geen SysEx van 4-op FM dozen inlezen. Nu had een TX7 het ook niet kunnen weergeven (want die is 6-op met alleen maar sinussen) maar de SY77 heeft wel dezelfde golfvormen.

FS1r kan inderdaad alleen 6-op (DX-7) patches inladen.
4-op patches, zowel met sinus als met andere golfvormen, kunnen niet worden ingeladen.

Namaken van een 4-op patch op een 6-op synth kan natuurlijk altijd, maar er zijn wat subtiele en minder subtiele verschillen. Dat zit 'm zowel in de patch instellingen (ik geloof in de scaling van de parameters) als in de technische componenten (DAC).
Het namaken van een 4-op patch die gebruik maakt van de 'uitgebreide golfvormen' (de latere generatie 4-op FM bakken van Yamaha) is natuurlijk een stuk ingewikkelder, zelfs als je 6 operators (DX7) of 8 operators (FS1r) tot je beschikking hebt.

Origineel geplaatst door Hanz
Het namaken van een 4-op patch die gebruik maakt van de 'uitgebreide golfvormen' (de latere generatie 4-op FM bakken van Yamaha) is natuurlijk een stuk ingewikkelder, zelfs als je 6 operators (DX7) of 8 operators (FS1r) tot je beschikking hebt.

Hadden die latere 4-op FM synths nog meer / andere golfvormen dan de FS1R dan?

Ik dacht van wel, zover ik weet heeft de FM-stand (niet de formant-stand) van de FS1r gewoon alleen maar sinus als operator waveform.

De DX11 en TX81z hebben 8 waveforms... sinus & 7 meer uitgebreide golfvormen.
Hierdoor krijg je toch een vrij rijke sounds (veel harmonischen) zonder dat je veel operators als modulator hoeft in te zetten. Deze waveforms werden later ook gebruikt in de Yamaha SY-77 en SY-99.

ik heb weleens die sysex files in de FM-7 geladen, ik ben er denk ik wel 8x overheen geskipt voordat ik zoiets had van ...hey.. dat moet em zijn

ik denk dat ik voor de FS1R ga, gewoon omdat ik al eens vaker geintereseerd was in deze module, zijn er nog trouwens demo's te beluisteren van dit apparaat op het net?

misschien koop ik een tx81z, just for fun 8)

Nee, dat klopt niet hoor. De FS1R heeft naast de formant optie nog 7 waveforms die voor de FM-operators te gebruiken zijn (ook door elkaar als je dat wilt). Een daarvan is inderdaad een sinus, de andere zijn verschillende broad- en narrowband varianten.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet welke waveforms die oudere bakken soms nog meer hadden. Op zich was iets meer variatie wel leuk geweest in de FS1R, omdat je altijd een duidelijk verschil in klankleur hoort als je gaat moduleren met verschillende golfvormen. Dit kun je met een modular natuurlijk al heel eenvoudig nagaan, maar ook bijvoorbeeld met de Korg ER-1 drumcomputer .

Origineel geplaatst door Hooihuis
Nee, dat klopt niet hoor. De FS1R heeft naast de formant optie nog 7 waveforms die voor de FM-operators te gebruiken zijn (ook door elkaar als je dat wilt). Een daarvan is inderdaad een sinus, de andere zijn verschillende broad- en narrowband varianten.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet welke waveforms die oudere bakken soms nog meer hadden. Op zich was iets meer variatie wel leuk geweest in de FS1R, omdat je altijd een duidelijk verschil in klankleur hoort als je gaat moduleren met verschillende golfvormen. Dit kun je met een modular natuurlijk al heel eenvoudig nagaan, maar ook bijvoorbeeld met de Korg ER-1 drumcomputer .

Klopt. Ik heb me helemaal blauw gezocht naar afbeeldingen van de golfvormen in de TX81z... maar zelfs in de Yamaha manual stonden ze niet... raar. Het zijn een beetje gemankeerde sinusjes, om je maar een voorstelling te geven.
Geen squarewave of sawwave of noise, voor zover ik me kan herinneren.

Trouwens: Native Instruments FM7 "reads and faithfully reproduces sound programs of the FM classics (DX7, DX7-II, DX11, TX81Z, DX21, DX27, DX100, DX200, TX802)"

Origineel geplaatst door Hanz
Het zijn een beetje gemankeerde sinusjes, om je maar een voorstelling te geven.
Geen squarewave of sawwave of noise, voor zover ik me kan herinneren.

Ik denk dat het dan inderdaad om dezelfde golfvormen gaat als die in de FS1R. En het ontbreken van juist de eenvoudige exemplaren als zaagtand en blokgolf, dat is m.i. wel een gemiste kans voor Yamaha. Maar goed, je kunt natuurlijk niet alles hebben.

Andere gemiste kans is overigens de handleiding. Zoals ik hierboven al opmerkte is de FS1R een erg ingewikkelde bak, maar Yamaha leverde er een handleiding bij ongeveer net zo dik als de Donald Duck, en ook nog slecht geschreven. Tips of zelfs maar een beetje uitleg kun je echt vergeten; er staat echt alleen maar in wat de parameters inhouden en dan ook nog eens OF heel basaal, OF zo ingewikkeld dat je het 10 keer moet lezen voor je het begrijpt.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Andere gemiste kans is overigens de handleiding. Zoals ik hierboven al opmerkte is de FS1R een erg ingewikkelde bak, maar Yamaha leverde er een handleiding bij ongeveer net zo dik als de Donald Duck, en ook nog slecht geschreven. Tips of zelfs maar een beetje uitleg kun je echt vergeten; er staat echt alleen maar in wat de parameters inhouden en dan ook nog eens OF heel basaal, OF zo ingewikkeld dat je het 10 keer moet lezen voor je het begrijpt.

Inderdaad. De slechtste handleiding voor de beste synth die ik ooit zag.
Het is dat ik bij die bak niet door de 'preset-barriere' heen kon breken... want in potentie is de FS1r een geweldenaar.

zie hier

En waarom zegt iedereen altijd; FM = moeilijk programmeren? (gewoon een beetje geduld. toegegeven HANDIG/MAKKELIJK is anders)

TX81Z klint als ZX81, toch ook redelijk BASIC te programmeren :)

Laatst gewijzigd:
Kun je door zelf Formants in te laden geen andere waveforms aanbrengen in de Fs1r eigenlijk?

Back