Opnemen met keyboard

YoRush

Nieuwkomer
Ik heb een vraagje.

Ik ben pas begonnen met cubase en nu heb ik namelijk een klein probleempje. Als ik iets opneem zet hij de noten niet precies op de juiste plaats zoals ik ze speel. Namelijk iets vroeger dan voorzien en niet in de maat. In Ableton heb ik dit probleem niet en plaatst he de blokjes automatisch "in de maat". Ik weet dat dit met cubase ook mogelijk moet zijn om dit in te stellen maar ik weet niet precies welke functie ik hievoor moet aanspreken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

:confused: :confused: :confused:

Bedankt, het lukt als ik de quantizer op de insert zet. waarschijnlijk is dit dit de bedoeling voor real-time opnames.

Dus die quantize setup in het menu dient enkel om achteraf alles juist te zetten,
of ben ik hier fout in ?

Origineel geplaatst door YoRush
Bedankt, het lukt als ik de quantizer op de insert zet. waarschijnlijk is dit dit de bedoeling voor real-time opnames.

Dus die quantize setup in het menu dient enkel om achteraf alles juist te zetten,
of ben ik hier fout in ?
Nee klopt. Vaak kan het handig zijn om dit niet direct bij het opnemen te doen. Bijvoorbeeld als je soleert. Als hij het niet helemaal doet zoals je wilt, is je opname namelijk verknoeid. Achteraf kun je altijd exact nog hetzelfde bereiken door de Quantize functie te gebruiken. Soms kan het echter handig zijn om dit niet op een hele part los te laten, alleen op delen die het echt nodig hebben.

Als cubase de noten niet precies neerzet waar je ze speelt dan heeft dat niks met quantize te maken. Als jij een noot nét voor of na de tel speelt (terwijl je óp de tel bedoelt) dan zet cubase hem ook keurig net voor of na de tel. Dat heeft dan meer te maken met de nauwkeurigheid van je speeltechniek denk ik. Je kunt dat achteraf gewoon prima quantiseren als je dat wilt. (selecteer het part dat je hebt opgenomen. stel de quantize waarde in naar wens bijv. 1/16e noot en druk op "q")

Wanneer cubase de noten níet exact de noten neerzet waar je ze speelt, (dus bijv. écht een tel eerder) dan kan het het bekende probleem van de "emulated midi ports" zijn.

Wanneer je niet zeker bent of het dat laatste is, lees dan even de artikelen diehier staan.

ik moet ook zeggen dat ik dit een beetje vaag vind, te laat zou ik zeggen delay maar te vroeg :p dus dan zou cubase een voorspellende functie hebben ofzo :p heb je niet perongeluk aan dat klokje gezeten dat je onder je volume functie aan de linker kant vind. ik heb daar een keer perongeluk -0.25 sec ingesteld en vervolgens uren zitte klooien om een track in de maat te krijgen :p

Origineel geplaatst door marcuscw
dus dan zou cubase een voorspellende functie hebben ofzo

Dat is wat er gebeurt als je via emulated midi ports gaat inspelen (het verhaal met het "ignorereportfilter"). Cubase plaatst dan zojuist gespeelde noten (dus nádat je ze hebt gespeeld) op een eerder punt in de tijdlijn. (bijv 1/2 tel eerder dan dat je hem daadwerkelijk gespeeld had)

Weet niet of dat het probleem van topic starter is....?

Origineel geplaatst door meesha74
Als cubase de noten niet precies neerzet waar je ze speelt dan heeft dat niks met quantize te maken. Als jij een noot nét voor of na de tel speelt (terwijl je óp de tel bedoelt) dan zet cubase hem ook keurig net voor of na de tel. Dat heeft dan meer te maken met de nauwkeurigheid van je speeltechniek denk ik. Je kunt dat achteraf gewoon prima quantiseren als je dat wilt. (selecteer het part dat je hebt opgenomen. stel de quantize waarde in naar wens bijv. 1/16e noot en druk op "q")

Wanneer cubase de noten níet exact de noten neerzet waar je ze speelt, (dus bijv. écht een tel eerder) dan kan het het bekende probleem van de "emulated midi ports" zijn.

Wanneer je niet zeker bent of het dat laatste is, lees dan even de artikelen diehier staan.

Ik denk dat je niet echt begrijpt wat ik bedoelde. Ik zei dat omdat je soms tijdens het spelen nog wel eens "flams" wilt inspelen. Die vallen dan zo goed als weg. Of je moet de resolutie zo laag instellen dat het quantizen eigenlijk helemaal geen zin heeft. Vandaar dat ik zei dat je het in dat geval beter na de tijd kunt doen, omdat anders je opname wordt verknoeid.

Ok Ok, het achteraf juistzetten is geen probleem, maar hoe kant je dit instellen dat ji het doet onmiddelijk tijdens het inspelen ? Zoals ik al zei, in Ableton gebeurt dit automatisch maar in Cubase moet ik dit altijd achteraf doen.

De reden waarom ik dit wil weten is als je bijvoorbeeld je beat aan het inspelen ben (hiervoor gebruik ik ook mijn keyboard). Ik laat Cubase in een loopje draaien met de REC toets. eerst speel ik mijn kick in, deze komt dus net altijd iets vroeger dan verwacht, enkele milliseconden. Dus moet ik eerst op de Q drukken om deze precies juist te krijgen.
Daarna speel ik eventueel snares, hihats enz, ik luister zo wat goed bij mekaar klinkt en neem dit onmiddellijk op. Maar nu moet ik dus elke keer weer op die Q gaan drukken :stupid ;{

Dit moet toch automatisch kunnen op de één of andere simpele manier !!!. Bijvoorbeeld een auto-qauntize funtie.
Ik zie dat je dat kan aanvinken in de quantize setup maar helaas geen resultaat. Die quantize op de insert gaat ook niet ?

Ik begin al te twijfelen of het geen software bug is.

Ik zit hier met mijn handen in de haren en denk dat ik het toch maar bij Ableton ga houden wegens "Gebruiksvriendelijkheid en gemak".:verkoght:

Wat is er nu saaier dan al te quantizen bij het inspelen????? Dan kan je net zo goed gaan blokjes tekenen ipv noten te spelen.

Plus, zo vind ikzelf, als je inspeelt zonder te foefelen, hoor je ook wat je werkelijk gespeeld hebt, je merkt dat je niet altijd maatvast bent, en na verloop van tijd zal je merken dat je maatvasthed erop betert. Geeft toch veel meer plezier dan jezelf wijsmaken dat je die ene riedel goed hebt ingespeeld, terwijl je software eigenlijk al het werk gedaan heeft...

Speel in - luister - speel opnieuw - luister - speel opnieuw - luister - dan toch maar quantizen....:confused:

Back