TUBE COMPOSER T1952 (buizen compressor)

Resonance

Turn up the reso!
Ik was ff opzoek gegaan naar een leuke compressor en kwam de TUBE COMPOSER T1952 van behringer tegen

Gate / limiter / compressor met buizen ... nu vroeg ik me af .... is zoiets nu ook geschickt voor dance / trance / hardcore etc.? of is zoiets meer geschikt voor muziek waarin gitaren enzo gebruikt worden .. ik ben namelijk opzoek gegaan naar reviews en kom alleen maar reviews van gitaar spelers tegen ...

om t maar ff kort samen te vaten: voor wat voor muziek zou je nu wel of geen buizen compressor moeten hebben?

Een goede buizencompressor laat het iets warmer klinken. Die van Behringer is echter niet top-of-the-range. Werkt volgens mij met laag-voltage en kwaliteits-buizen met hoog-voltage, dus verwacht geen wonderen. Hoe goed of slecht die compressor is, geen flauw idee want ik heb er nooit mee gewerkt.

Naar ik vermeen is de compressie niet over de buizen... Maar die buizen zijn een soort Versterker-buizen.(Amp-tube

Tja waar is die goed voor.. Ik heb hem ook een gebruik hem best vaak.. Ik gooi vaak drums en synth erdoorheen. Ik zelf neem niks op met microfoons ofzo.. er is ook een uitgebreide thread over dit besstje hier op SF ik zal ff kijken of ik die link kan vinden

Van MathijsBlom:
Hallo,

Die buizen zitten er inderdaad alleen maar in voor de sier (da's misschien cru gezegd, maar helaas) Zoals ik in andere posts al geschreven heb:

Het compressie circuit maakt helemaal geen gebruik van de buizen, dat gebeurt middels transitors (FET waarschijnlijk). Daar is op zich niks mis mee... maar toch. Waarschijnlijk is het zo dat het signaal vooraf of achteraf nog wel door de buizen gaat, maar da's puur ter versterking (dat levert echt geen "vettere" sound op).

Maar goed...dat even terzijde.

In de zogenaamde buizen preamps, compressors en EQ's zitten kleine voorversterker buisjes die weinig vermogen moeten leveren. Dat heeft als gevolg dat die dingen bijna niet slijten...je kan jaaaaaren doen met een setje voortrappen (echt wel 10 - 20 jaar). Nu die buizen vervangen zal je dus geen klankwinst opleveren.

ff voor de volledigheid:

Eindbuizen (de grote) die gaan maar een paar jaar mee. Ik vervang mijn eindbuizen meestal eens in de 2 jaar...en mijn voortrap buizen 1 in de 5 tot 10 jaar. Dan luister is ff of de nieuwe buis mooier klinkt...zo niet...dan zet ik de oude er weer terug in.

Je kan die kleine buizen er gewoon uittrekken en nieuwe erin schuiven...verder heb je er geen gepiel mee.

Succes

En hier de link: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=44418&highlight=t1952+dr.meccano

Goedkope buizencompressors die je echt een extra vet geluid geven bestaan volgens mij niet. Bij dance wil je vaak niet een minimale subtiele compressie, maar gitaarspelers willen dat vaak wel.

Ik heb bijv. een goedkope Art compressor gehad met een buisje erin... ik moest wel heeeel goed luisteren om te horen wat dat ding nou deed. Heb 'm redelijk snel weer doorverkocht aan een gitarist.

Als je wil horen wat een buis precies doet, kan je ook wat experimenteren met een buizen distortion/overdrive pedaal ofzo. Klinkt vaak wel vet met een 303 erdoor, maar heeft als nadeel tov. solid state redelijk wat ruis.

Als er iemand nog tips heeft voor (liefst betaalbare) compressors die goed creatief ingezet kunnen worden voor oa. hardcore dan hou ik me ook aanbevolen trouwens.

Origineel geplaatst door j0ris
Als er iemand nog tips heeft voor (liefst betaalbare) compressors die goed creatief ingezet kunnen worden voor oa. hardcore dan hou ik me ook aanbevolen trouwens.

de DBX 166xl en 266xl zijn goed betaalbaar zo rond de 255/155 bij thomann geloof ik
ik overweeg zelf om de 166 te kopen

Tja ik heb zelf al een dbx mc6, ik vind 'm wel leuk om bassdrums te compressen enzo maar echt supervet is 'ie nou ook weer niet. Heb geen ervaring met de 166xl, zou die echt anders klinken?

Laatst gewijzigd:

Dat ligt er aan : wil je je mix er door heen halen of losse geluiden of sporen compressen ?

Vooral losse geluiden/sporen. Kicks, snares, drumloops enzo.

voor kicks : Focusrite Compounder (zeer handige 'bass expand' functie)..eigenlijk lekker op alle drums..
voor de rest : heb zelf Presonus acp-22 voor m'n drums,maar die kom je weinig meer tegen...die DBX-en heb ik nog niet uitgebreid getest qua compressie...de oudere Behringer Composers zijn ook redelijk goed te gebruiken...

Origineel geplaatst door dione
voor kicks : Focusrite Compounder (zeer handige 'bass expand' functie)..eigenlijk lekker op alle drums..
voor de rest : heb zelf Presonus acp-22 voor m'n drums,maar die kom je weinig meer tegen...die DBX-en heb ik nog niet uitgebreid getest qua compressie...de oudere Behringer Composers zijn ook redelijk goed te gebruiken...

Compounder kost nieuw 579.00 EUR versta ik persoonlijk niet onder betaalbaar .. maar goed erg subjectief begrip ..

wat zijn goedkopere alternatieven? zijn die oude behringers beter voor individuele tracks als een dbx?

stel dat ik op de individuele tracks software compressors gebruik ... en de main mix door de dbx 166 haal .. of is dit een beetje onnozel? ik gebruik eigenlijk altijd software compressors zoals bijv van waves ... en t bevalt me goed .... maar misschien komt t omdat ik dit nog nooit hardware matig heb kunnen proberen .... dus ik weet niet wat ik mis ...

en op de dbx schijnt volgens catscan ook redelijke side chaining mogelijkheden te zitten

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Compounder kost nieuw 579.00 EUR versta ik persoonlijk niet onder betaalbaar .. maar goed erg subjectief begrip ..

wat zijn goedkopere alternatieven? zijn die oude behringers beter voor individuele tracks als een dbx?

een tweedehands Compounder is zo'n 350 euro..das maar een paar centen meer als een nieuwe 166xl...;)

Ik zou zeker 2e hands gaan kijken, heb zelf 2 jaar geleden een nieuwe DBX 166xl voor 150 euro gescoord (bij Hakkert die in de uitverkoop ging) en een focusrite compounder voor 250 euro op marktplaats.. dus het kan wel, beetje cheapo, kwestie van geduld, goed zoeken en een beetje geluk..

stel dat ik op de individuele tracks software compressors gebruik ... en de main mix door de dbx 166 haal .. of is dit een beetje onnozel? ik gebruik eigenlijk altijd software compressors zoals bijv van waves ... en t bevalt me goed .... maar misschien komt t omdat ik dit nog nooit hardware matig heb kunnen proberen .... dus ik weet niet wat ik mis ...

en op de dbx schijnt volgens catscan ook redelijke side chaining mogelijkheden te zitten

en jij noemt Waves wel betaalbaar ? :)

ik zou de main mix niet door de dbx halen,zo goed zijn ze ook weer niet...die dbx is leuk voor individueel compressen,voor gating en idd voor sidechaining...maar staat nou niet echt bekend om z'n goede kwaliteit voor de eindmix...dan ben je naar mijn idee beter af met je Waves compressors...
of kijk eens naar de FMR Really Nice Compressor,als je persé hardware wilt...dat is gewoon de beste compressor in z'n prijsklasse...super-transparant dus ideaal voor je eindmix...

en jij noemt Waves wel betaalbaar ? :)

mijn versie was gratis :D

gekregen van een goede vriend zullen we maar zeggen :bekdicht:

mijn versie was gratis :D

gekregen van een goede vriend zullen we maar zeggen :bekdicht:

Mja de 1 noemt het gratis, de ander diefstal. Tis maar net hoe je het bekijkt....zolang je er geen centen aan verdient te verantwoorden.....anders behoorlijk fout als je het mij vraagt.

Maar goed dat hardware niet te downloaden is.

Ik vind de DBX166XL overigens perfect om hi-hat en bassdrum kanalen met te compressen. En daarbij kan de limiter zeker iets toevoegen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Mja de 1 noemt het gratis, de ander diefstal.

vergeet niet: Try before you buy :)

ik zie t als een demo zonder beperkingen 8o)

maar goed.... ff ontopic weer

denk dat ik dan maar voor 266xl ga .... en dan meer voor t sidechainen en de gates kunnen misschien nog wel es van pas komen ... een compounder komt er nog wel een keer

Bedankt voor de tips, Dione!

Back