diverse vragen over cubase softsynths en hardware

beocreem

Ingeburgerd
ok ok, ik weet dat er waarschijnlijk al heel wat vragen over zijn geweest, maar ik denk dat het leuke aan een forum is dat je er geholpen word, en zo kun je ieder op zijn manier helpen..

Mijn probleempjes dus... :
Ik werk nu met reason en moet zeggen dat het muziek maken me erg aanstaat.. bij reason heb ik weinig problemen alleen dat mijn cpu soms erg snel omhoog schiet als ik een malstrom laad...

Nu hebben ze me verteld dat een stapje verder werken, cubase is... ok die heb ik dus en krijg er al geluid uit, maaaar ik heb dus een mega vertraging omdat ik niet weet waar ik de goede drivers kan dwnl voor mijn kaart ( sb live kaartje van 100 gulden) tuurlijk komt er een andere in, maar das de volgende stap, hoe kan ik dat ik onder reason een redelijk leuk stukje kan aken zonder al dat gekraaks en bij cubase kraakt hij al bij 1 FM7, ook die vertraging bij cubase is eel groter als bij reason.. ik weet dat er driers zijn te vinden die dit voor een deel kunnen oplossen, maar weet niet waar

dan ben ik erover aan het denken om hardware aan te schaffen, maar hoe werkt dat dan onder cubase, is het dan zo dat ik ook gewoon stukken in midi kan inspelen en dan daarna kan veranderen? neemt hij dat geluid van de hardsynth meteen op, of gebruikt hij alleen de midi informatie,
Kan ik van 1 synth dan meerdere geluiden gebruiken, of moet je dan eerst alles een keer opnemen... bij reason laad je een synth in en daar doe je iets mee, daarna laad je een andere synth in een laad je een ander geluid... hoe gaat dit in cubase?

dan... als je hardware heb, heb ik gehoord dat je niet meer zo een snelle pc nodig hebt... klopt dit ook?

en tenslotte moet ik dan nog een nieuwe geluidkaart hebben, lost die nieuwe geluidskaart ook de latency op en het gekraak bij cubase? en wat kost zo een kaart ongeveer...

erug veel vragen, hoeven niet allemaal ineens beantwoord te worden natuurlijk, in ieder geval bedank degene diie zich de moeite willen nemen.. ik zou gewoon eens graag uitleg hebben over cubase, niet hoe die precies werkt, maar meer hoe ik hem moet plaatsen in vergelijking tot reason... ik maak dingen met reason, maar ik kan me niet voorstellen, dat de geluiden die uit die synth's komen te evenaren zijn met de echte synths..

groeten Ron::doei:

reason is nogal zuinig qua performance, waardoor je veel meer dingen tegelijk kan doen.....Cubase heeft dat een stuk minder, zeker als je allemaal zware VST instruments gaat inladen....wat je dan merkt is dat je CPU het niet meer aankan..is wel deels met beter soundcard op te lossen maar is niet gegarandeerd..reken toch wel op minstens een P3 of soorgelijke machine....

hardware kan zeker wel zo goed klinken als reason, en volgens velen ook beter...ik ben van mening dat met een goede soundcard en de juiste software plugs en synths je mix net zo goed met software als met hardware kan klinken, tis alleen anders..niet beter of slechter..maar da's een hele andere discussie die al tig keer gevoerd is...tip: gebruik zoek functie..

als je alleen midi gebruikt hoeft je PC vrij weinig te doen, dan kan je met de meest simpele oude PC nog prima toe...de performance-vreters zijn de softsynths en plugins..

mijn advies: als je lekker met reason werkt, en je PC kan het aan, en je hebt alle geluiden die je nodig hebt en die je goed genoeg vind klinken: stick to it....don't fix it if it aint broken..

Olaf

ok ok, ik weet dat er waarschijnlijk al heel wat vragen over zijn geweest

Kijk eens rond bij de diverse fora, of gebruik de zoekfunctie eens...
Daar kan je zeker antwoorden vinden :eureka:

Vins.

Re: diverse vragen over cubase softsynths en hardware

Origineel geplaatst door beocreem
dan ben ik erover aan het denken om hardware aan te schaffen, maar hoe werkt dat dan onder cubase, is het dan zo dat ik ook gewoon stukken in midi kan inspelen en dan daarna kan veranderen? neemt hij dat geluid van de hardsynth meteen op, of gebruikt hij alleen de midi informatie,
Kan ik van 1 synth dan meerdere geluiden gebruiken, of moet je dan eerst alles een keer opnemen... bij reason laad je een synth in en daar doe je iets mee, daarna laad je een andere synth in een laad je een ander geluid... hoe gaat dit in cubase?

Cubase is een combinatie van midi en audio sequencer. Je kunt dus gewoon met het keyboard van je synth of een los midikeyboard je noten inspelen als midi-parts (die je allemaal natuurlijk ook netjes kan quantisen, oftewel netjes in de maat zetten als je niet zo goed kan spelen of als alles gewoon strak moet zijn). Je wijst dan in Cubase aan op welk midi kanaal de parts worden afgespeeld. Als je hardware synth (die dus op de midi poort van je geluidskaart of van midi interface is aangesloten) dan op datzelfde kanaal staat ingesteld speelt die dus dat midi part af. Als je geluidskaart ook inputs heeft kun je daarop dus de outputs van je synth weer aansluiten en gelijk de audio opnemen op een audiospoor in cubase. Dan kun je natuurlijk niet meer met noten schuiven zoals met midi, maar wel weer allemaal leuke plugins eroverheen gooien.
Of je synth staat natuurlijk op een hardware mixer aangesloten die vervolgens naar een HD recorder gaat ofzo. Maar je kunt net zo goed je computer gebruiken. (toch altijd: hoe sneller en hoe meer geheugen, hoe beter, zeker met audio en plugins/softsynths).

Veel moderne synths zijn "multitimbraal" wat zoveel betekent als dat ze meerdere verschillende geluiden tegelijk kunnen opwekken. Het zijn dus eigenlijk meerdere synths in één. Je kunt meestal iedere "part" dan zijn eigen midi kanaal toewijzen diie je dus ook allemaal apart vanuit Cubase kunt aansturen. Als de synth ook nog aparte audio outputs heeft voor iedere part (dus niet alleen één stereo out) kun je de verschillende parts ook nog apart mixen, bewerken en opnemen.
Software synths (zoals bijv in Reason) zijn over het algemeen niet multitimbraal, maar je kunt er wel meerdere tegelijkertijd laden zodat het eigenlijk hetzelfde is.

Verder kun je Reason gewoon gelijk laten lopen en doorlussen naar Cubase (ReWire) zodat je alles in Cubase kan opnemen en mixen.

Qua geluidskaarten enzo is het echt het beste om eens rond te kijken in oude berichten, en misschien een paar tijdschriften erop na te slaan. SoundOnSound heeft een behoorlijke database met oude artikelen/reviews op hun website (http://www.sospubs.co.uk/) waar je misschien eens in kan kijken als je al bepaalde kaarten in gedachten hebt.

De meeste moderne professionele geluidskaarten hebben speciale audio drivers voor Cubase (ASIO) die ervoor zorgen dat alles lekker snel en probleemloos verloopt, zonder vertraging of gekraak.

Volgens de meeste mensen klinken hardware synths nog altijd iets beter dan software synths, al ligt dit natuurlijk ook heel erg aan over welke synths je praat. Software synths zijn van nature wel een stuk goedkoper en lekker makkelijk te integreren als je met Cubase werkt. Ook hebben ze geen last van draden, ruis, beperkte preset-geheugens, slijtage, kapotte knoppen, of slechte timing :)

De meeste nieuwe hardware synths zijn trouwens gewoon softsynths met een hardware jasje, oftewel "Virtueel analoog". Ze gebruiken software om de klank op te wekken die lijkt op die van échte (oude) analoge synths.

hartelijk bedankt, ben echt een stuk wijzer.... tis toch best wel een investering die je gaat doen mocht je naar hardware over gaan... ik moet zeggen dat reason inderdaad best wel lekker gaat, wat ik er alleen erg moeilijk vind, is dat als je een geluid wilt hebben dat bv alle baseline niet bij elkaar staan, maar ja daar zal niet veel aan te veranderen zijn....

ik heb nu dus een p3 566 mhz met een abit moederbord, 256 inter geheugen en dan inderdaad die sb live kaart... ik begrijp dat de eerste en waarschijnlijk ook de goedkoopste stap is om naar een andere geluidskaart te gaan kijken, dat zal ik dus ook doen. verder is het me nu inderdaad duidelijk hoe dus cubase te werk gaat, met hardware moet je dus bij wijze van spreken je hele tune inspelen en die kun je dan veranderen, en koppieren neem ik aan... maar het zijn dan als het ware wav files die je copieert in plaats van midi, als je hem inmaal heb opgenomen...

in ieder geval ga ik nog eens rondneuzen, in ieder geval bedankt voor jullie moeite weet dat dit waarschijnlijk erg veel gevraagd word!

Ron

Back