Piano/cello/viool

Ron Valeri

Nieuwkomer
Goed, hallo allemaal. Ik twijfel deze post wel te plaatsen. Ik doe het toch . Ondanks dat ik de sticky's gelezen heb ben ik een te grote leek om keuzes te kunnen maken.

Ik schrijf op gitaar gebasseerde kleine luisterliedjes. Deze liedjes wil ik 'aankleden' met hier en daar een piano-, viool- en/of cello partij. Het liefst zou ik dat met 'live' instrumenten doen, maar het vinden van muzikanten die dat kunnen is een ramp. Voor de demo's die ik nu maak dacht ik dus aan een synth. Maar ja...ik weet er werkelijk niks van...dus mijn vermoeiende vraag is...kunnen jullie mij op weg helpen?

Ik neem mijn demo's op met een zeer eenvoudige Tascam DP 01 FX. Ik zou de synth (moet het wel een synt zijn???) rechtstreeks op de recorder aansluiten en zo de partijen inspelen. Geen poespas en computers. Budget...ik wil echt hele realistiche geluiden...dus als dat wat kost...dan kost dat wat.

Ik hoop jullie niet eindeloos te vervelen met deze vraag...als jullie ooit een akoestische gitaar nodig hebben weet ik wel een paar goede ;)

Groet,

Ron Valeri

Laatst gewijzigd:
Ik sta ook open voor mensen die zeggen: 'ik kan het wel inspelen voor je' :eureka:

Geef eventueel je mail...dan stuur ik je een wma-tje...hoe je die dingen hier kunt posten...geen idee?!

Als het echt realistisch moet klinken, denk dan ook eens aan een EMU sampler uit de EOS-reeks (E5000/E6400/EIV (ULTRA)) of AKAI S3XXX of S5000/S6000. Hierbij de goeie samplelibrary en je hebt en supergoeie imitatie.

Je kan ook voor een Yamaha VLxxx gaan. Dit is gebaseerd op physical modelling en geeft een zelfde flexibiliteit en articulatie als de echte instrumenten (is een voordeel tov samplers). De VL's zijn wel wat moeilijker te vinden, maar zijn wel het overwegen waard.

Of zoals reeds gezegd een Yamaha Motif ES, Roland X6/7/8 of Korg Triton Extreme ( ... of ja ... als het wat mag kosten en je hebt er wat studiewerk voor over ... een Korg OASYS (7000 EUR :D ).

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

voor realistische geluiden zou je kunnen kijken naar ROMplers. Dat zijn synths die werken met subtractieve synthese met samples als basisgolfvormen. Hoe beter de basis samples hoe beter de ROMpler en vooral ook, hoe groter het geheugen voor basis samples hoe beter. Bij romplers is het dus, hoe nieuwe hoe beter. Die al eerder genoemde Motif ES is een goeie, maar je zou ook kunnen kijken naar een yamaha S90 ES of een Roland FantomX. (Korg heeft de triton lijn maar de piano's hiervan zijn een stuk minder realistisch)

Een ander type synthese die tot realistische geluiden kan leiden is Acoustic Moddeling, hierbij wordt een fysiek instrument gemodelleerd en zo het geluid berekend. Dit is een vrij reken intensieve synthese methode en hiermee heb je dan ook vaak minder polyfony. Goede voorbeelde zijn Yamaha VL, korg prophecy en Z1 en ik geloof dat de nieuwe Alesis fusion het ook heeft.

Ik zou je aanraden om eens naar Feedback in Rotterdam te gaan en daar de volgende apparaten te beluisteren:
Yamaha S90 ES
Yamaha S90
Yamaha Motif ES
Yamaha Mo 6
Roland Fantom X6
Roland Fantom Xa
Alesis Fusion 6HD
en voor een goedkopere keuze de Korg triton le

In de yamaha's past een insteek kaart waarmee je VL synthese kunt doen.

http://www.kbspace.com/vl1m/index.html

Een pagina over de Yamaha VL serie met audioclips.

Wil je realistisch, dan is dit de beste weg.
Het instrument maakt zijn klank door uit te rekenen wat er in een echt instrument gebeurt met de wind, kleppen, snaren, boog e.d.
Er zijn forumleden met zo'n instrument waaronder ikzelf, vandaar dat ik er zo enthousiast over ben. :D

Je moet het dan wel partij na partij inspelen, want de VL brengt maar 1 toon tegelijk voort, net als de meeste echte instrumenten>sax, trompet, hoorn etc. (twee eigenlijk)

VL1.gif

Een Cello partij speel ik bijv. soms met twee tegelijk, en ook violen kunnen dat wel.
Ik ken eigenlijk niets wat er -zonder computer- in de buurt komt.

Je zou ook een eenvoudige Atari 1040 ST computer kunnen kopen met Cubase.
Dan kan je je arrangementen makkelijk maken met een realistiese klanken synth zoals bovengenoemd.

Wel computer, maar geen gehannes.

:) klinkt leuk...

Ben ook wel benieuwd naar de nummers... en... kan zelfs viool spelen.
Alleen de tijd is een beetje een probleem, maar als jij flexibel bent kunnen we eventueel wel eens iets afspreken?! Is het een haastklus?
Speel niet vaak meer momenteel en ben geen genie maar heb wel lang (8 jaar) les gehad, dus kan een aardig deuntje fiedelen. ;)

Laat het maar weten.

het is dat ik niet in de buurt van delft woon anders had ik ook graag de vioolpartij voor je ingespeelt.

maar voor de duidelijkheid: zoek je naar een geluid van een solo viool/cello, of een ensemble/orkestgeluid. ik heb eigenlijk nog nooit goede soloviool-geluiden uit een synth horen komen.

en ik kan me niet voorstellen dat er niemand is in delft die een beetje viool kan spelen;)

Ron,

Ik zou zeker eens wat informatie over de Emu Virtuoso checken.....bomvol orchestrale sounds (inclusief cello's, violen uiteraard) van zeer hoge kwaliteit. Ik denk dat deze module tweedehands voor een redelijke prijs te verkrijgen moet zijn! Je zult ze misschien minder vaak tegenkomen dan andere synthmodules, maar dit komt simpelweg omdat de doelgroep voor dit soort machines een stuk kleiner is.

Een andere optie voor orchestrale geluiden is inderdaad een (goede) sampler, waar dergelijke libraries ook voor gemaakt zijn. Qua kosten zit je dan meestal een stuk hoger schat ik plus het feit dat een sampler meestal iets ingewikkelder te bedienen is (je hebt een hoop extra functionaliteit waar je misschien geen gebruik van maakt).

Voor je pianosounds kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar een dedicated module, waar er verschillende van zijn. Op dit moment heb ik er (toevallig!) ook een te koop staan die ik erg goed vind, maar er zijn natuurlijk ook andere modellen. Check Marktplaats maar en misschien zou je er eens een moeten horen om te kijken of het geluid je bevalt! Realistisch zijn ze zeer zeker kan ik je vertellen.

Succes met je zoektocht!

Erwin

Hier nog een SOS-review van de Virtuoso.

En een plaatje :)

Attachments

• virtuoso.jpg
    virtuoso.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 81
Download even de mellorack van slippermans (gebruik zoekfunctie) voor de cello. Echt heel erg vet voor gitaar-gebaseerde nummers (bv. oasis-wonderwall).

Hoewel je geen computer wil gebruiken, zou ik je deze toch echt wel aanraden.

Ik denk dat je het beste met de megavoices uit de Motif reeks geholpen zult zijn. Deze zitten ook in diverse keyboards van Yamaha (PSR reeks) dus het hoeft niet noodzakelijk een Motif te zijn.

Qua realisme komen deze zogenaamde megavoices zeer dicht bij het origineel, maar iedereen zal het met me eens zijn dat een écht instrument met muzikant nog vele keren beter klinkt :)

Succes in ieder geval!

oke, die Emu...hoe sluit je dat aan op een multitracker...je hebt dan neem ik aan ook toesten nodig...geen computers hoop ik...

Voor een module (zo heet een synth zonder toetsen) heb je een midiklavier nodig. Das en keyboard met alleen toetsen, geen eigen geluiden. Dat sluit je aan op de midi ingang van je module en je kunt aan de gang (nog steeds zonder pc). Voor opnemen (en überhaupt luisteren :D ) plug je gewoon de line-out van je module in je mixer.

Er worden hier inderdaad enorm veel modellen opgesomd. Er zijn, denk ik, een paar dingen die je jezelf kunt afvragen:
- wat wil ik eraan uitgeven?
- wat heb ik nodig?
- wat zijn mijn eisen voor het geluid?

De meeste synths hebben een waslijst aan opties die je never nooit nie gaat gebruiken als je er alleen wat orkestgeluiden uit wilt halen (zoals de Motif, Fantoms (dat zijn die Rolands), Tritons). Maar daar betaal je wel voor; heb je daar geld voor over? Maar het kan ook weer zijn dat de Fantom X6 het allerbeste klinkt; ben je bereid over de 1000 euro meer te betalen (t.o.v. de Emu Virtuoso) voor dat kwaliteitsverschil? En sowieso heb je misschien wel niet per se een synth nodig als je toch alleen voor een paar geluiden gaat. Alhoewel ik de indruk heb dat synths over het algemeen beter klinken dan keyboards. En ook belangrijk: als je een ideale cello vindt die echter nét te lang doorduurt, dan heb je bij een keyboard pech gehad en kun je bij een synth gewoon de release wat korter zetten.

...keuzes keuzes keuzes... 8o)

Origineel geplaatst door Ron Valeri
oke, die Emu...hoe sluit je dat aan op een multitracker...je hebt dan neem ik aan ook toesten nodig...geen computers hoop ik...

Yep, precies zoals Cheimoon al zegt. Geen computer, wel een klavier / toetsen. Dit kan natuurlijk zowel een klavier zonder interne geluiden zijn als eentje met.....bijvoorbeeld gewoon een (goedkope 2e hands) synthesizer. Zolang het maar een keyboard is met MIDI dat een beetje lekker speelt.

Verder is het gewoon een kwestie van de uitgang van je module verbinden met een van de ingangen van je multitracker, en je kunt opnemen :)

Back