Yamaha bediening

:) RS7000 van yammie vinnik super qua bediening.

Slechtst bedienbare product van yamaha is misschien wel de Fs1r. Iig theoretisch: 1900+ editbare parameters verdeeld over een stuk of 10 drukknoppen en 4 draaiknoppen en een miniatuur display.

Wel VETTE synth overigens! :D

Is voor de P250 een midi controller geen optie?

Re: Yamaha bediening

Origineel geplaatst door Eddy76
Is er iemand die tevreden is over de bediening van een yamaha product?

Sinds kort speel ik bij een bandje die een p250 hebben staan. Mooi geluid, maar die bediening..... Alle functies die je life zou willen gebruiken zitten ver weg gestopt in menu's. Om even vlug te transponeren moet je 7 keer op de menuknop drukken en druk je een keer teveel dan moet je de helle boel nog een keer door bladeren. Wil je iets wijzigen aan gelayerde sound, fx, volume balance ik begin er al niet eens meer aan.

Ik ben al jaren gewent aan Roland spullen en de bediening daarvan vind ik altijd erg vanzelfsprekend. Laatst heb ik een s90 gehoord en ik vond hem geweldig klinken maar die bediening brrrr. Ik twijfel echt of ik er ooit met die bediening uit kom.

Iemand hier ook last mee?

Tis toch echt gewenning denk ik dan. Ik vind een S90 erg handig werken. Het klavier transponeren is eigenlijk het enige probleem (kan alleen via Utility-menu, en dat moet dan nog laden bij het afsluiten ook :erm: ), maar met zo'n breed klavier kun je bijna net zo goed gewoon jezelf transponeren (een octaaf hoger of lager gaan spelen dus). Voor de rest geen problemen! En ik heb ook een Roland XP-30, een ander schijnbaar bedieningsmonster, maar ook daar kan ik uitstekend mee uit de voeten.

Goed, het is allemaal niet superintuïtief natuurlijk, het blijven submenu's in submenu's, maar ik kan alles snel en gemakkelijk vinden en editen; totaal geen probleem wat mij betreft. Gewoon een kwestie van genoeg gebruiken!

Re: Re: Yamaha bediening

Re: Re: Yamaha bediening

Origineel geplaatst door Cheimoon
Gewoon een kwestie van genoeg gebruiken!

inderdaad. Heb zelf zo'n jaar of 14 een SY77 gehad (2 zelfs) en hoewel het er in het begin nogal moeilijk uitzag (erg veel menu's en submenu's, vooral bij FM verloor ik het overzicht nog wel eens), kon ik er na korte tijd mee lezen en schrijven. Mis 'em af en toe nog wel eens... =( Werk nu alleen maar met een Triton Extreme en dat is ook weer even wennen, hoewel dat touchscreen toch wel erg lekker werkt...

Origineel geplaatst door Acidfever
Slechtst bedienbare product van yamaha is misschien wel de Fs1r. Iig theoretisch: 1900+ editbare parameters verdeeld over een stuk of 10 drukknoppen en 4 draaiknoppen en een miniatuur display.

Wel VETTE synth overigens! :D

Is voor de P250 een midi controller geen optie?

100 % mee eens. de sound is subliem maar editten is zwaar #%&$#!!!:(
Een goede computer editor is er niet imho.

Zelf heb ik volgende Yamaha synthesizers onder de vingers gehad:

Yamaha AN1x
Ik vond bediening best eenvoudig en het matrix knoppen systeem werkte heel simpel

Yamaha AN200/DX200
Ook best eenvoudig te bedienen en handig om snel een patroon op te bouwen. Het aanspreken van bv. MIDI instellingen was ook niet erg moeilijk aangezien alle knoppen netjes gelabeled zijn.

Ik kocht beide toestellen om de PLG-kaarten maar heb toch één AN200 behouden om de eenvoudige step sequencer te kunnen gebruiken i.c.m. mijn Motif ES8.

Motif ES8
Ik zou liegen als ik zeg dat de Motif ES erg eenvoudig te bedienen is maar als je de handleiding volgt en het menusysteem 'in de vingers' hebt dan is de bediening helemaal niet moeilijk. Je mag ook niet vergeten dat er erg veel toeters en bellen in de Motif ES zitten en zoiets onder de knie krijgen duurt gewoon even.

Enkel voor het gedetailleerd klanken maken schakel ik de meegeleverde editor software in omdat ik dan in 1 oogopslag alle parameters kan zien en wijzigen. Dit werkt wat minder handig op de synthesizer zelf omdat je dan verschillende schermen moet openen. Al de overige taken doe ik gewoon op de Motif ES zelf.

De Motif ES is zeker niet het eenvoudigste workstation maar na het lezen van de handleiding en de nodige leertijd is het een perfect te bedienen machine.

Mijn 'geheim' om de Motif ES8 te bedienen schuilt vooral in het regelmatig raadplegen van de handleiding. Ook het Motif Schema ken ik uit het hoofd zodat ik zelf onmiddellijk weet in welk menu ik iets moet instellen.

Ik heb nog geen ogenblik spijt gehad van de aanschaf van de Motif ES8.

De CS6R is een onhandig apparaat. Ook de editor is niets. Vandaar ook de reden dat ik deze heb weggedaan.

De SY85 blijft voor mij een meesterlijke synth. Ze hadden het snelmenu weg mogen laten.
Maar je moet je echt in het apparaat willen verdiepen en de tijd ervoor hebben om het apparaat te leren kennen.
Alleen de sound en de filteropties zijn bij Yamaha vaak uitgebreid. Je krijgt veel meer voor hetzelfde geld. Net als de TX16 W. Wat een mogelijkheden. Maar een onding om mee te werken.

[
De SY85 blijft voor mij een meesterlijke synth. Ze hadden het snelmenu weg mogen laten.

idd de sy-85 is niet echt moelijk..

ik heb ook de tg500 (zijn mudule broertje)
deze is een stuk pittiger..veel knoppen combinaties (shift+ utiilty bijv)

maar de sounds maken het de moeite waard om erin te duiken
Deze gaan via de mcd64 card naar de sy-85 en andersom
Voices gaan goed , de layers gaan moelijker maar met een handigheidje lukt dit ook redelijk

Back