jat werk

Ik begrijp alle ophef niet echt. Wellicht is het volgende ook een idee:

- als je met multitrack werkt (audio+midi) bestaat er in je DAW de mogelijkheid alle MIDI uit te printen. Print het uit op goed papier en maak daarna op dat vel alle productie-aantekeningen van de activiteiten die je gedaan hebt om het zo te laten klinken zoals het klinkt. Alles benoemen. Wie weet heeft de boef geen kennis van muzieknotatie en jij wellicht wel. Een goede muzikant heeft niet de behoefte te stelen, die wil zijn eigen werk maken.

Stop dat in een map. En stuur die aangetekend naar de Belastingdienst op als je daarbij beter voelt.

Een DJ (als die bestaan) die jouw muziek jat, kan nooit hetzelfde overleggen. Hij heeft alleen een kopie van de master. Met namaken zal hij ver komen (als hij dan al niet de moed heeft opgegeven), maar het zal nooit 100% hetzelfde zijn. Ieder heeft zijn eigen stijl en mensen die jatten hebben meestal een zwakkere stijl.

Kortom hij zit dan met 2 verschillende opnamens als de boef zelf alles opnieuw apart heeft opgenomen. Een rechter zal bij een rechtzaak dan niet gauw overtuigd zijn waarom hij niet datgeen kan overleggen wat gevraagd wordt, namelijk de oorspronkelijke multitrack die toch echt essentieel is. Daarbij kan jij de aparte sporen laten horen en uitleggen wat je gedaan hebt. De enige die 100% kan aantonen ben jij. Zeker als je eigen gemaakte sounds gebruikt / een eigen stijl hebt ontwikkeld.

Eigen klanken maken is de kracht van de synthesizer en produceren. Presets downloaden lijkt mij een zwakte. en eigen klanken beschikbaar maken op het net wanneer je muziek wilt uitbrengen is ook niet verstandig.

Origineel geplaatst door René
Ik begrijp alle ophef niet echt. Wellicht is het volgende ook een idee:

- als je met multitrack werkt (audio+midi) bestaat er in je DAW de mogelijkheid alle MIDI uit te printen. Print het uit op goed papier en maak daarna op dat vel alle productie-aantekeningen van de activiteiten die je gedaan hebt om het zo te laten klinken zoals het klinkt. Alles benoemen. Wie weet heeft de boef geen kennis van muzieknotatie en jij wellicht wel. Een goede muzikant heeft niet de behoefte te stelen, die wil zijn eigen werk maken.

Stop dat in een map. En stuur die aangetekend naar de Belastingdienst op als je daarbij beter voelt.

Een DJ (als die bestaan) die jouw muziek jat, kan nooit hetzelfde overleggen. Hij heeft alleen een kopie van de master. Met namaken zal hij ver komen (als hij dan al niet de moed heeft opgegeven), maar het zal nooit 100% hetzelfde zijn. Ieder heeft zijn eigen stijl en mensen die jatten hebben meestal een zwakkere stijl.

Kortom hij zit dan met 2 verschillende opnamens als de boef zelf alles opnieuw apart heeft opgenomen. Een rechter zal bij een rechtzaak dan niet gauw overtuigd zijn waarom hij niet datgeen kan overleggen wat gevraagd wordt, namelijk de oorspronkelijke multitrack die toch echt essentieel is. Daarbij kan jij de aparte sporen laten horen en uitleggen wat je gedaan hebt. De enige die 100% kan aantonen ben jij. Zeker als je eigen gemaakte sounds gebruikt / een eigen stijl hebt ontwikkeld.

Eigen klanken maken is de kracht van de synthesizer en produceren. Presets downloaden lijkt mij een zwakte. en eigen klanken beschikbaar maken op het net wanneer je muziek wilt uitbrengen is ook niet verstandig.

(alweer bijna een maand verder maar ik moet 't even kwijt): Als iemand jouw muziek compleet from scratch namaakt (wat zo gepiept is, zie alle 80's covers in de dance scene), heeft ie ook een heel productieproces wat ie kan overleggen. Als jij dan daarna met jouw uitgebreide ding aankomt, kan jij dat (voor de rechter) evengoed van hem weer nagemaakt hebben. Conclusie: daar kan je op verliezen.

De Buma handelt zelf niet echt de rechtzaken af. Alles wat jij onrechtmatig uitbrengt en waar de Buma dan dus op aangesproken wordt, komt op jouw rekening; jij moet de rechtzaak tegen Buma betalen, want jij hebt dan gejat. Andersom is het zo, dat ze er dus vanuit gaan dat wat jij opgeeft ook jouw eigen werk is en zij controleren of anderen dat ge- of misbruiken. Zowiezo krijg je (als 't goed is) 'n vast bedrag per jaar van Buma, omdat ze ervan uitgaan dat jouw werk (live) gespeeld wordt (door jezelf of door anderen). Dit kunnen ze nooit controleren, vandaar een vast bedrag. Als 't goed is controleren ze wel hoevaak je uitgebrachte nummer is gedownload bij officiele sites en DJ's moeten misschien ook hun gedraaide set opgeven, maar ben ik niet zeker van.

De beste manier lijkt mij nog steeds het verzenden van je data / muziek met datum, al heb ik volgens mij hier op 't forum gelezen dat dat toch geen rechtsgeldige manier is, maar dat weet ik dus ook niet zeker.

Zelf ben ik lid van Buma en ik heb mezelf ook 'n keer m'n eigen nummer toegestuurd. Het blijft toch ook 'n kwestie van 'nou vooruit, ik probeer 't gewoon'. Heb je daar geen zin in, dan kun je je eigen plaat uigeven (aanmelden als uitgever en geld betalen dus), volgens mij 'n hoop gedoe, vooral juridisch.

Ik hoop dat 't 'n beetje duidelijk is.

notariele akte....

notariele akte....

Ga naar het gemeentehuis en laat je plaat notarieel vastleggen...

Kostte iets van een euro of 12, geloof ik...

Krijg je een formele akte... En je plaat wordt als jouw eigendom notarieel gerigistreerd.

Heeft niet zoveel gerondslomp als bij BUMA ( meer papierwerk-aanvraag etc... )
Komt bij dat je lid moet zijn van Buma Stemra en dit kost geloof ik 100 euro's per jaar ruim + administratieve kosten
of eenmalig ,dat weet ik niet zekers...

Geloof dat dat notarieel vastleggen redelijk snel afgehandeld is.

Origineel geplaatst door midisys
Maak van je opnames een CDR. Gooi op de CDR ook je eventuele Cubase/Logic
midi/audio files. Stop de CD in een kartonnen CD box en seal deze. Zet duidelijk
op de verpakking wat er in zit. Ga naar het postkantoor en zend het pakketje
aangetekend naar je eigen adres en maak het niet meer open, tot het evt. nodig is.

Als je werk gejat wordt heb je een juridisch keihard bewijs.
Alle oorspronkelijke muziek en files in een gedateerde, gesealde, kartonnen verpakking.

Als je trouwens je mix op vinyl laat persen, laat 'm dan door een vakman Masteren.
Zorg ervoor dat er niet teveel laag in je mix zit, dat werkt niet bij Vinyl.

suc6
Johan

Ik heb het hele aangetekend aanjezelf versturen nooit begrepen. Het enige wat dat aantoont is dat je al in het bezit was op de datum dat je het aan jezelf versturrt hebt. Misschien heb je het VOOR die datum wel gejat. Ik zie niet in hoe je dit kan helpen om aan te tonen dat je het niet gejat hebt.

Weet iemand of die aanjezelf stuur fabel echt is????

Persoonlijk zou ik me nog niet al te druk maken om je trackie. Jijzelf kan de kans het beste inschatten of het gejat gaat worden.. vind je die kans reeel zou ik of niet laten draaien maar eerst laten vastleggen,

speel veilig zoals hierboven beschreven...
maar laat die ander je plaat rippen, tot ze geld opbrengt.
Dan pas reageren, veel voordeliger en meer promo :)

zie het Belgische geval uit Aalbeke die geript werd door Madonna...

ik zou er in ieder geval niet van wakker liggen :z

Tja....

Tja....

Origineel geplaatst door Kasparov
Ik heb het hele aangetekend aanjezelf versturen nooit begrepen. Het enige wat dat aantoont is dat je al in het bezit was op de datum dat je het aan jezelf versturrt hebt. Misschien heb je het VOOR die datum wel gejat. Ik zie niet in hoe je dit kan helpen om aan te tonen dat je het niet gejat hebt.

Persoonlijk zou ik me nog niet al te druk maken om je trackie. Jijzelf kan de kans het beste inschatten of het gejat gaat worden.. vind je die kans reeel zou ik of niet laten draaien maar eerst laten vastleggen,

...Als je de "aangetekend versturen"-methode wilt gebruiken om je zelfgejatte werken te beschermen....dat werkt inderdaad niet.

Post ff een sample van je werk dan gaan we die allemaal beluisteren en dan weten we allemaal of je werk scoort.

:)

Het gaat zich er niet om of jij het misschien zelf hebt gejat. Als dat zo is, komt er namelijk iemand anders naar voren die jouw gejatte track heeft gehoord, en zelf bijvoorbeeld ook zo'n zelf gestuurde envelop heeft met een eerdere datum dan die van jou.

Je hebt je eigen track zelf het eerste, dus als je hoort dat iemand je track heeft gejat, kun je dat gebruiken.

Origineel geplaatst door Wakutan
Post ff een sample van je werk dan gaan we die allemaal beluisteren en dan weten we allemaal of je werk scoort.

:)

o jee, k zou maar uitkijken

straks jat iemand die sample...:D

sorrie, moest ffe.

bliepbliep.

leuk, hè...

leuk, hè...

...zoals verschillende mensen verschillend tegen een zaak aankijken.:D

Laatst gewijzigd:
Ik heb inmiddels...

Ik heb inmiddels...

...een stuk of 5 van die enveloppen in m'n kluis liggen.
Het leukste is altijd de reactie op het postkantoor. Ze snappen er niets van.
En dan heb je het uitvoerig uitgelegd, en dan nog worden hoofdschuddend de nodige plakkers geplakt en stempels gestempeld.

En vlak voordat je het pand hebt verlaten...

En vlak voordat je het pand hebt verlaten...

...zegt een slimmerik "Ha, maar als die envelop dan aankomt, en je hebt 'em opengemaakt, is die datumstempel helemaal niets meer waard!!!"

"Precies meneer/mevrouw, daarom maak ik hem dus ook niet open".

Daarna wordt je meestal wel met rust gelaten.

Moet je ook om een bewijs vragen dat er getekend is voor ontvangst!! Kost wel weer een Euro extra....:eureka: :dubbel:

Re: Ik heb inmiddels...

Re: Ik heb inmiddels...

Origineel geplaatst door pjeut
...een stuk of 5 van die enveloppen in m'n kluis liggen.
Het leukste is altijd de reactie op het postkantoor. Ze snappen er niets van.
En dan heb je het uitvoerig uitgelegd, en dan nog worden hoofdschuddend de nodige plakkers geplakt en stempels gestempeld.

Ik snap er dus nog steeds niets van. Je toont er enkel mee aan dat je die track al op die datum reeds in bezit had. Niks meer en niks minder.

Re: Re: Ik heb inmiddels...

Ik snap er dus nog steeds niets van. Je toont er enkel mee aan dat je die track al op die datum reeds in bezit had. Niks meer en niks minder.

.. en dan is het aan degene die jouw werk gejat heeft om te bewijzen dat hij de track nóg eerder gemaakt heeft dan jij (wat ie bijvoorbeeld zou kunnen bewijzen als ie een aangetekend stuk in zijn kluis heeft liggen.... zie je het patroon? ;)

Origineel geplaatst door midisys
Maak van je opnames een CDR. Gooi op de CDR ook je eventuele Cubase/Logic
midi/audio files. Stop de CD in een kartonnen CD box en seal deze. Zet duidelijk
op de verpakking wat er in zit. Ga naar het postkantoor en zend het pakketje
aangetekend naar je eigen adres en maak het niet meer open, tot het evt. nodig is.

Als je werk gejat wordt heb je een juridisch keihard bewijs.
Alle oorspronkelijke muziek en files in een gedateerde, gesealde, kartonnen verpakking.

Als je trouwens je mix op vinyl laat persen, laat 'm dan door een vakman Masteren.
Zorg ervoor dat er niet teveel laag in je mix zit, dat werkt niet bij Vinyl.

suc6
Johan

Een brief is open te stomen

Wie zegt dat jij niet later een andere file in de envelop hebt gestopt en daarna pas dichtgeplakt hebt? Als ze een paspoort en geld na kunnen maken, dan is er ook te sjoemelen met een envelop.

Gewoon naar belastingkantoor (kan niet op elk belastingkantoor) en notenschrift en tekst uitprinten en het wordt geregistreerd. Voeg in dezelfde envelop de cd en vraag of ze op de dichtgeplakte envelop een dagtekening zetten. Of handtekening. De envelop mag alleen maar geopend worden door een notaris (hopenlijk komt het zover niet) die weer kan registreren wat er die dag in de envelop zit. Dit is waterdicht bewijs,. Nooit zelf de envelop openen.

Er zijn programma's om notenschrift uit te printen. Akkoordenschema's vallen volgens mij geen rechten aan te ontlenen, omdat alles al een keer gedaan is en nageaapt is.
Notenschrift van melodielijn/zanglijn en baspartij moet al volstaan. Akkoorden kun je erbij doen. Het geheel van het nummer zorgt voor het unieke, dus de combinatie van geluiden en melodie. Ga je alles ontleden dan is echt alles al gedaan ooit.

Laatst gewijzigd:
Kan je niet een verborgen boodschap in de muziek brengen die alleen jij kan weten en iemand die het jat niet?

Het is al laat ik weet het:D

Precies, en dat is het ultiemen bewijs dat jij het nummer hebt geschreven.
Voor de goeie orde; dit is dus níet een methode om een schrijver van een nummer (en dus de drager van het auterusrecht) te rippen; dit is een methode om jouw product, jouw creatie, jouw muzikale eureka-moment voor jou auteursrechtelijk te beschermen....

Snap je het nu?

Laatst gewijzigd:
Jongens, ga je tijd niet verspillen aan...

Jongens, ga je tijd niet verspillen aan...

Origineel geplaatst door Catalunya
Een brief is open te stomen

Wie zegt dat jij niet later een andere file in de envelop hebt gestopt en daarna pas dichtgeplakt hebt? Als ze een paspoort en geld na kunnen maken, dan is er ook te sjoemelen met een envelop.

Gewoon naar belastingkantoor (kan niet op elk belastingkantoor) en notenschrift en tekst uitprinten en het wordt geregistreerd. Voeg in dezelfde envelop de cd en vraag of ze op de dichtgeplakte envelop een dagtekening zetten. Of handtekening. De envelop mag alleen maar geopend worden door een notaris (hopenlijk komt het zover niet) die weer kan registreren wat er die dag in de envelop zit. Dit is waterdicht bewijs,. Nooit zelf de envelop openen.

Er zijn programma's om notenschrift uit te printen. Akkoordenschema's vallen volgens mij geen rechten aan te ontlenen, omdat alles al een keer gedaan is en nageaapt is.
Notenschrift van melodielijn/zanglijn en baspartij moet al volstaan. Akkoorden kun je erbij doen. Het geheel van het nummer zorgt voor het unieke, dus de combinatie van geluiden en melodie. Ga je alles ontleden dan is echt alles al gedaan ooit.

...een ander slim af te zijn. Als je werkelijk iets in je mars hebt, dan componeer of programmeer je je eigen creaties, en zeker je dat af met de "aangetekende envelop"-methode (niet vergeten; koop een datumstempel of een andere ingewikkelde stempel, en stempel veelvuldig over de plakrand heen. Een knappe jongen die een opengeweekte envelop weer precies stempel-sluitend kan dichtplakken.).

En verder; steek je energie in nieuwe muziek. Als een ander kwaad wil, dan weet jij wat je achter de hand hebt.

Back