Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door smackos
Ik krijg mijn melodieen rechtstreeks ingestuurd door god.

Het gebeurd gewoon, alsof een andere entiteit bezit van mij neemt.

Bij mij is het Jomanda die me instraalt.

Origineel geplaatst door Hanz
Nog sterker, Bach zat niet de hele dag op een internet-forum slap te ouwehoeren.
Misschien dat dit iets uitmaakt?

Waarschijnlijk wel. Want bach was naast zijn talent een zeer hardwerkend mannetje.

Ik ben geen hardcore of techno persoon, maar ik ga altijd een hele tijd achter mijn toetsen zitten kloten totdat ik wat aardige melodielijnen heb en daar ga ik dan de juiste ritmes en sequences bij verzinnen. En als alles een beetje bij elkaar past komen de extra dingen zoals effecten, strijkers, koren e.d. er bij en dan zitten we alweer een paar maanden verder. Maar dit is dus in mijn geval bij puur electronische muziek.

Phochos:D

Ik begin meestal met een baslijn in een loop, drum eronder en vervolgens komen de melodieën vanzelf. Beetje accoordenleer is daarbij (voor mij in ieder geval) nooit weg, omdat dan ik bij het verzinnen van de melodie weet (of inmiddels min of meer voel) welke noten bij elkaar passen.

Een melodie verzinnen is gewoon keihard werken, soms alleen vaker met anderen. En papier en pen altijd bij de hand hebben, of pda of wat dan ook. Dat op het moment dat je iets te binnen schiet je het neer kan pennen. Vaak schiet zoiets bij mij naar binnen op momenten (wc of douche, op het werk) dat ik er niks mee kan dus opslaan die handel en later verder bewerken.

Ik heb op mijn werklaptop een sequencer + fm7 staan om die dingen op te slaan, thuis werk ik dat dan verder uit, of niet als ik het niks meer vind.

Origineel geplaatst door phochos
Ik ben geen hardcore of techno persoon, maar ik ga altijd een hele tijd achter mijn toetsen zitten kloten...
:confused: Wij belgen zitten meestal voor onze toetsen... :D

Origineel geplaatst door r.5
:confused: Wij belgen zitten meestal voor onze toetsen... :D

zit je dan ook voor het stuur als je auto rijdt belg? :D

Hoi Machiel,

Ik heb zelf ook heel lang met het probleem gezeten van hoe ik een melodie moest maken. Ik heb uiteindelijk klassiek pianoles gevolgd bij een prive-lerares, maar dat bevorderde alleen mijn spel, maar niet mijn composities. Uiteindelijk ben ik vorig jaar via via beland bij een producer van Mediasaloon, Rene heet ie (Groeneveld geloof ik??) en hij heeft mij het uiteindelijk geleerd. Ik ben echt ontzettend enthousiast over zijn manier van lesgeven en kan hem aanraden. Wie weet is dat wat voor jou?? Is niet duur en hij heeft echt een mooie studio in het midden van het land... je moet overigens wel een volhouder zijn; anders moet je er niet aan beginnen; eerst gewoon veel uit je hoofd leren en dat was best zwaar; maar daarna was het echt cool 8) !

Groetjes,
Peter van Halteren

Voor velen zal dat wel werken, maar ik geloof persoonlijk dat talent (want daar praten wij over) niet aan te leren is. Je hebt het of je hebt het niet. Of je hebt het een beetje.

Je zult toch altijd weer terugvallen op de geleerde stof als je creatief wilt zijn. Met schilderen
o.i.d. kun je je laten inspireren door bestaande schilders, maar je kunt ook zelf iets
geheel nieuws maken (wat meestal beter uitpakt) Trail and error...

ik heb wel snel ideeen... mijn tip probeer ook eens andere instrumenten die je nooit gebruikt !
er komen vaak wel super toffe dingen uit

ik speel vaak er maar op los en dan ontstaat er vanzelf iets...

Wat ik zou zeggen: Maak gewoon even snel een melodietje met wat nootjes, maak een echt hardcore geluid, en dan hoor je soms wel iets in je opkomen! Ik maak meestal wat grondtoontjes en dan volgt de rest vanzelf. :)

Re: Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door djmachiel
Hoe verzin je een melodie???

Noot per noot!

:geslaagd:

:halleluja

Je gebruikt de MATRIX van REASON? Het is met de matrix sowieso lastig om geluiden enigszins dik te kunnen laten klinken, omdat je maar 1 noot tegelijk kan spelen.

Als je moeite heb met melodies maken, klik het kreng eens aan met de rechtermuisknop en kies zoiets als 'randomize pattern'. Hij vult dan 1 pattern met nootjes op, doe het een paar keer totdat je iets hoort wat bijna leuk klinkt. Verwijder de valse noten en tadaa...

Meer doe ik vandaag ook niet meer.

achter een klavier en pielen maaaar.
of wat in m'n hoofd zit overbrengen op datzelfde klavier.
:)

Wat ik de laatste tijd weer veel doe is het tempo halveren, speel ik de melodie twee keer zo langzaam in en dan weer op het gewone tempo afspelen. Op deze manier kun je ook leuk 'eigen arpeggio's' maken, uit jezelf programmeer je automatisch al wat vairaitie in met velocity verschillen klinkt de melodie spannender dan alle noten even hard.

Verder melodien over meer dan vier maten uitsmeren en meestal laat ik de baslijn meelopen of er wisselwerking is tussen de twee, de een omhoog en tegelijk de ander omlaag etc.

Succes!

Je nummer hoeft geeneens melodietjes te hebben om cool te zijn. En tussen vandaag en de dag dat dit topic gestart is zul je toch wel wat hebben gemaakt inmiddels?

Verdiep je wat in klassieke muziek, probeer (delen van) de melodiën voor te stellen op het rimte dat je hebt gemaakt met hetzelfde of met een ander geluid er achter. Ga naar de muziekbibliotheek, huur de partituren en zet ze handmatig om in midi m.b.v. je sequencer programma, zoek de juiste sound er bij en 'humanize' het geheel een beetje. Je kunt wat variaties maken door zo af en toe wat tonen the shiften of wat ghost tacks te maken met delay etc., je kent het wel.

Gewoon jatten dus van iemand die langer dan 50 jaar dood is en je eigen invulling er aan geven. In je zoektocht zul je er versteld van staan hoeveel er al uit de klassieke muziek is gejat. En iedereen maar denken dat klassiek 'dood' is...

Back