Wat is de vraag nu eigenlijk?
'Hoe verzin je een melodie?', toch?
Is die 'je' een 'men' of is de vraag hoe 'ik' een melodie verzin?
In de inleiding meen ik te lezen dat er 'men' bedoeld wordt.
Wederom een vraag naar eventuele theorievorming...
In het alom geprezen boek 'Muziek Theorie' van Sem Dresden staat een uitgebreid stuk over melodiƫn, met bgrippen als 'thesis' en 'anti-thesis', 'herhalingen', 'vraag' en 'antwoord' en soortgelijke begrippen, maar bedenk dat dit ook weer een neerslag is van een muziekpraktijk.
Aan de andere kant kan de vraag ook betekenen hoe een muzikant/componist aan zijn/haar melodiƫn komt... De eeuwige vraag naar de inspiratie. Die is alleen filosofisch te beantwoorden en daar is waarschijnlijk wel een ander forum voor.
Een heel belangrijk hulpmiddel voor het ontdekken van het begrip melodie is luisteren naar muziek, ongeacht welke soort, als het in dit geval niet alleen maar ritmisch is, zoals Afrikaanse trommelmuziek.
Een leuk spelletje is bijvoorbeeld te proberen te ontdekken (voor jou dan) of een melodie eerder dan het akkoordenschema gemaakt is of anders om.
Luister eens naar een melodie van de Beatles, zoals 'Yesterday'.
Zet daar eens 'Birthday' tegenover, of nog beter, 'Child in Time' van Deep Purple.
Maar analiseer het Wilhelmus ook eens en maak er akkoorden bij...
Alleen blijven luisteren naar een klein gebiedje in de Dance lijkt me niet zo eenvoudig...
Wout