Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door razmatazz
Gewoon een melodie neurieen, openemen op je foon , voicemail, of memorecorder, en daarna naspelen, klaar.

Dat doe ik ook zo.. :)
Een leuke bijkomstigheid is overigens dat je dan een lekker rotte opname hebt van je eerste idee. Hierdoor krijgt het sfeer en borrelen er soms allemaal ideeen op die aansluiten bij het oorspronkelijke idee.

Bedankt tot nu toe voor alle hulpvolle reacties.

Dat tutu tu tu werkt erg goed haha. Met name vind ik de quote "Hardcore is niet al te ingewikkeld" wel waar. Maar dat is ook totaal wat ik zoek.

Ik wil juist wat meer live doen en dan moet je snel en simpel iets kunnen doen. Oftewel de basis voor dance muziek.

Simpel, makkelijk zodat je niet veel na hoeft te denken tijdens liedjes. Gewoon lekker dansen en beetje lopen hitsig doen op de dansvloer. Dat heeft men blijkbaar nodig op de dansvloer.

Geen zorgen. Ik maak thuis op mijn gemak wel eens wat moeilijker lounge muziek. Maar nu juist de kunst van de eenvoud leren.

Machiel

dan dwing je jezelf toch melodietjes te maken met max. 3 noten :D

ik verzin nooit melodieeen, zij dringen zich bij mij op :engel:

melodie in hardcore gabber?

verkrachte bestaande pop melodien ja....... :D
.. af en toe ook eens een arp

8o)

Ik jam gewoon wat op m'n synth. Dat werkt voor mij 't best.
Probeer ook niet steeds hetzelfde te spelen, maar gewoon gedachten op nul en spelen.

En in hardcore... Tjah.... Eigenlijk bijna altijd "1-vinger werk".
Ook vaak komen de melodietjes uit een "random note" dingetje.:P

ik zet gewoon mn sequencer op loop ... en begin noten te tekenen .....

en als je hardcore melodietjes wil maken zorg er dan iig voor dat je portamento of slide oid aan heb staan
dat klinkt al een stuk beter in de meeste gevallen

Wat is de vraag nu eigenlijk?
'Hoe verzin je een melodie?', toch?

Is die 'je' een 'men' of is de vraag hoe 'ik' een melodie verzin?
In de inleiding meen ik te lezen dat er 'men' bedoeld wordt.
Wederom een vraag naar eventuele theorievorming...

In het alom geprezen boek 'Muziek Theorie' van Sem Dresden staat een uitgebreid stuk over melodiƫn, met bgrippen als 'thesis' en 'anti-thesis', 'herhalingen', 'vraag' en 'antwoord' en soortgelijke begrippen, maar bedenk dat dit ook weer een neerslag is van een muziekpraktijk.

Aan de andere kant kan de vraag ook betekenen hoe een muzikant/componist aan zijn/haar melodiƫn komt... De eeuwige vraag naar de inspiratie. Die is alleen filosofisch te beantwoorden en daar is waarschijnlijk wel een ander forum voor.

Een heel belangrijk hulpmiddel voor het ontdekken van het begrip melodie is luisteren naar muziek, ongeacht welke soort, als het in dit geval niet alleen maar ritmisch is, zoals Afrikaanse trommelmuziek.

Een leuk spelletje is bijvoorbeeld te proberen te ontdekken (voor jou dan) of een melodie eerder dan het akkoordenschema gemaakt is of anders om.

Luister eens naar een melodie van de Beatles, zoals 'Yesterday'.
Zet daar eens 'Birthday' tegenover, of nog beter, 'Child in Time' van Deep Purple.
Maar analiseer het Wilhelmus ook eens en maak er akkoorden bij...

Alleen blijven luisteren naar een klein gebiedje in de Dance lijkt me niet zo eenvoudig...

Wout

Ik doe gewoon "lalala" in een microfoon en probeer dat later na te spelen. Dat levert regelmatig een aardig resultaat op.

Toen ik nog met cakewalk pro werkte tekende ik de nootjes eerst in op 1 toon, bijvoorbeeld de F.
Als het 'ritme' van de melodie liep zoals ik wilde ging ik de toonhoogte zetten per noot tot het klonk zoals ik (ongeveer) wilde.

Een ander truukje wat ik veel toepas is het op meerdere sporen opnemen van een melodie. Dus ik speel hem niet volledig in, maar in lagen. Eerst de basis en op de andere tracks de 'vulriedeltjes' als het ware.

-C-

Mocht je een keer echt geen inspiratie hebben.
Koop dan een paar onbekende platen voor een habbekrats en speel ze achterstevoren af.
Soms komen er zeer intresante melodieen of geluiden voorbij.
Speel dat dan vervolgens zelf in,hier en daar wat aanpassingen,efx overheen enz...

Een oud truukje,maar wordt nog steeds gebruikt.

succes.

Melodietjes zijn lastig, als ik een snel en ritmies melodietje wil gebruik ik meestal hele korte noten, 1/32 afgewisseld met wat langere en begin ook eens niet op de 1e, is ook een leuk effect.
Als ik er niet uitkom verschuif ik de melody over de beat, dus maak bv 4 barretjes van je melodie, en maak een loop op 1 bar en verschuif je melody, kan soms heel goed werken als je melody op een ander punt start, werkt ook goeg om je bestaande melody te veranderen als afwisseling in je track.
Of je heb 2 melodies die kut zijn, copieer ze overelkaar heen op 1 track zodat 1 synth ze alletwee tegelijk speelt, werkt soms ook (na wat editing).

Wat ik ook soms doe is Band-in-a-Box opzetten. In dat proggie wat akoorden invoeren, dan dat ding laten loopen en wat op mijn gitaar, dwarsfluit of keyboard improviseren tot er iets aanvaardbaar uitkomt. En dan dan vervolgens in een sequenser rammen en gaan met de banaan...

Of met Reason die Matrix koppelen aan een Substractor en dan eerst een leuk ritme tekenen en vervolgens de toonhoogte verschuiven tot het leuk klinkt. Meestal denk ik dan absoluut niet in een toonladder en klooi ik maar wat Hoewel ik al reeds 8 jaar muziekschool achter de rug heb en ik best wel enig besef heb van harmonie leer en andere theorie, werkt het meestal hƩƩl bevrijdend om al die theorie te vergeten tijdens het verzinnen van een melodie (en dan later de theorie weer gebruiken om er ietwat akoorden onder te leggen...).

Ik klooi wat drum 'n base achtige dingen in elkaar en heb gemerkt dat ik meer agressief achtige melodieƫn maak als ik veel halve noten (de zwarte toetsen) ertussen gooi die eigelijk strikt genomen niet in de toonladder zitten waarin de melodie geschreven is...

Heb jij een dwarsfluit joh?
Gaaf. Zo heb ik nog ergens een clarinet staan.

hij ondersteunt wel midi toch? ;)

Melodietje tja, je gaat achter je keyboard zitten en je speelt wat in. Soms klinkt het soms ook niet dan maar in de keyedit het e.e.a. aanpassen, als dat nog niet klinkt deleten en opnieuw. Overigens moet ik er wel bij opmerken dat net dat 1ne soundje net het verschil kan maken in de melodie, sommige klinken anderen gewoon niet.

2 methoden die ik regelmatig gebruik:
- 3 uur jammen en af en toe komt er iets uit. Gewoon lekker verschillende geluidjes uitproberen, andere melodietjes etc.
- wild noten intekenen. Lijkt meestal nergens op, maar levert af en toe een goed idee op wat verder uit te werken is.

Maar hoe je nou eigenlijk die killer melodie maakt........... geen flauw idee. Regelmatig heb ik zo'n melodietje gemaakt maar als ik er een week later weer naar luister dan lijkt het regelmatig nergens op.

Origineel geplaatst door DarkChaos
Fles goldstrike :P

Drank en muziek spelen heb ik al geprobeerd. Op het moment zelf klonk het als een wereld hit, maar de volgende morgen klonk het resulaat verschrikkelijk kut (en had ik ook last van een gruwelijk zware kater)...

Met weed gaat het ook al niet zo goed, maar wel lachen...

Back