Sampler of Spectralis

Otlen

Lid
Ik ben me een beetje aan het orienteren op welke sampler voor mij geschikt is. Ik werk zelden met software sequencers, dus meestal met de interne (step) sequencers van de synths.

Is een spectralis geschikt als sampler of kan ik beter een MPC kopen? Of biedt een Akai Sxxxx veel meer mogelijkheden dan eerder genoemden?

Zoek eens op het forum naar forumlid Septic. Hij heeft in een thread snippets gepost van samples uit zijn Spectralis.

Puur als sampler zou ik de Spectralis toch een redelijk duur grapje vinden ook al is het wel een hele vette bak. Een MPC heb je al voor heel veel minder.

Een overweging als je uitgebreide sample editting wilt hebben zou de MPC4000 zijn. Dan heb je de Z4/Z8 audio engine (24/96) in een mpc zitten. Nadeel van die machine vind ik weer dat het een erg grote bak is.

Hij hoeft niet alléén als sampler dienst te doen. De spectralis lijkt me ook zo te gek. Heb zelf een polymorph en een 309 van quasimidi en die vind ik al vet, de spectralis zou hiervan een overtreffende trap zijn....

Vandaar ook mijn twijfel... echte "stand-alone" sampler, of een machine die ook meer kan.

Zoek eens op het forum naar forumlid Septic. Hij heeft in een thread snippets gepost van samples uit zijn Spectralis.

Ik vind een hoop van septic maar geen snippets, heb je een directe link naar dat topic?

He ;)

De speckie (zoals die liefkozend door eigenaren wordt genoemd) is geen fullblown sampler.
Er zit wel software bij zodat je wav files kan converteren naar SLC of SLi formaat (speckie formaat)
Hierdoor kan je dus al je gewenste sounds via USB over pompen.

Je kan zelfs op de DSP synth parts (hebbie er 3 van) SF2 bestanden inladen. Deze kan je gewoon gewoon via USB in de speckie gooien. Ik heb dus een complete romset van de emu planet phatt en proteus (als soundfont2) etc er gewoon inzitten.

De sound is echt geweldig van dit ding. Als ik de decay van mijn 808kick meer dan 40% openzet dan springen de scheuren in de muur. Wat een pressie..

Ook de singlewaveforms die erin zitten (zoals een geloopte een cycli van een saw/pulse etc osc) klinken echt heel strak, deden echt niet onder voor een MC202.

Het voordeel is, als je goede samples erin gooit, (ik heb zelf kits gemaakt die door samplitude pro 8 zijn gehaald en gefinalized zodat er maximale dynamiek word gebruikt) je geen compressors en eq etc meer nodig hebt. Vroeger was ik hier veel resources aan kwijt, nu niet meer. Ik trek nu nadat ik de kanalen apart uitmix, naar een aparte bus. Hierover zit fabfilter volcano plug en thats it, ok nog een limiiter om het binnen de perken te houden)

Volgens mij zijn er voor de DA conversie goeie convertors gebruikt en dat hoor je.

De sequencer is natuurlijk ook geweldig. Bijna alles wat je kan verzinnen kan er mee. Zo heb je bijv. 11 perc tracks die 8 maten van 16steps lang kunnen zijn met ieder verschillende resoluties etc (dit zijn dus 128steps per track)
Is wel een beetje vergelijkbaar met de sequrencer van de Elektron Machinedrum.

O en die snippets, die klinken errug kut.
Alleen de laatste 2 kan je serieus nemen.

Komt omdat ik gewoon een bounce heb gemaakt zonder rekening te houden met kleuring van mijn studioacoustic etc.
Bij de laatste 2 wel. Als is het volume en hierdoor de pressie een stuk minder. Ik ben te lui om eerst in mijn CDrecorder op tenemen, en dan te finalizen, in PC weer omzetten naar wav/mp3 en dan weer de cd terug in de recorder, unfinalizen etc...

Maar ik ben bezig om een FTP te bouwen om zelf gemaakte acid, tekno disko en elektro te hosten.
Maar ik zit veel te veel te pielen met me gear om hier echt aan toe te komen ;)

Een maat van me en ook SF lid heeft sinds 2 maanden een spectralis ..

als je um alleen als sampler wil gebruiken dan onderschat je imho de spectralis

heb al een paar dingen eruit gehoord en ik vind het een bizar apparaat..
voor meer specifieke/gerichte vragen stuur ff een PM naar BRZ

heb je de draad met specs al doorgelezen enzo?

Origineel geplaatst door sms303
Een maat van me en ook SF lid heeft sinds 2 maanden een spectralis ..

als je um alleen als sampler wil gebruiken dan onderschat je imho de spectralis
heb je de draad met specs al doorgelezen enzo?

Ik zou hem uiteraard niet alleen als sampler willen gebruiken, integendeel. De specs ken ik wel ja. Bezit zelf een polymorph (zoals ik al zei) en gebruik hiervan uiteraard ook de sequencer. Van de spectralis verwacht ik alles dat de PM ook heeft, maar dan nog veel meer. Dat hij ook eigen samples kan "afspelen" is dan alleen maar meegenomen.

Is wel een beetje vergelijkbaar met de sequrencer van de Elektron Machinedrum.

Ook met die van een Quasimidi Polymorph?

Wat samples betreft was ik in het begin erg sceptisch....maar hij klinkt zo goed, dat je haast niet meer hoort dat het samples zijn.... de modulaties op de sampels zijn erg muzikaal, de lfo's gaan heel langzaam/snel, niet als die kut lfo's op een machinedrum.
De sequencer van de drums werkt erg relaxed, 16*16 steps.
De 'line' sequencer is ook tof, hiermee kan je op het moment de 'analoge' synth mee sequencen, maar niet alleen de noten, maar ook de filterbank en het filter kan je met envelopes triggeren per step. Dit is supertof om te doen.
De realtime sequencer voor de dsp synths en ook de analoge synth is erg fijn als je langere sequences op bijv ableton maakt en die in de spectralis wilt dumpen, maximaal 16*16 steps.

De klank van de 'analoge' synth en het filter daarvan is VET, de interne structuur is moeilijk in het begin, maar daar kom je later wel wegwijs uit. Het is in principe een modulaire synth die de kabels vervangt door envelopes....heel leuk om te doen. Programmeren van een goed geluid vergt dus wel vergaande kennis van synthese. Of gewoon draaien totdat het leuk klinkt :D

Ik was eigenlijk op zoek naar een hardware sequencer en zat te denken aan een MPC, toen kwam ik deze tegen en het was wel anders dan waar ik naar op zoek was, maar hij is tot nu toe elke cent waard geweest. Het o.s. is nog niet echt af, updates volgen elkaar op, niet zo snel als ik zou willen maar je hebt wel een soort van inspraak op de machine...

grtzz Bruce

De 'line' sequencer is ook tof, hiermee kan je op het moment de 'analoge' synth mee sequencen, maar niet alleen de noten, maar ook de filterbank en het filter kan je met envelopes triggeren per step.

Dat lijkt veel op de polymorph, ken je die? Die heeft ook een 4 lijns sequencer. De 1ste is voor de toonhoogte, met de andere kun je elke willekeurige andere parameter sturen, niet alleen cutoff maar ook resonantie, eq, fx, lfo, PWM etc.

Maar de spectralis staat zeker op mijn verlanglijstje.

Origineel geplaatst door klausito
Dat lijkt veel op de polymorph, ken je die? Die heeft ook een 4 lijns sequencer. De 1ste is voor de toonhoogte, met de andere kun je elke willekeurige andere parameter sturen, niet alleen cutoff maar ook resonantie, eq, fx, lfo, PWM etc.

Maar de spectralis staat zeker op mijn verlanglijstje.

De polymorph is van dezelfde maker als de spectralis.
Qua bediening zeer vergelijkbaar. (ik heb de polymorph ook gehad)

De polymorph is van dezelfde maker als de spectralis.

Yep, weet ik, Jörg Schaaf.

Qua bediening zeer vergelijkbaar. (ik heb de polymorph ook gehad
En is Speckie beter/vetter/uitgebreider dan PM? Wat zijn zo de grote verschillen?

Origineel geplaatst door Septic
Ja dat wordt een lang verhaal......En daarom is hier:

De manual ;) http://www.spectralis.de/manual_web.pdf

Hey, cool! Ik zal hem van het weekend eens doornemen.

THX!

Maarrrr... de manual zegt niet alles... de polymorph manual suggereert ook dat het een wondermachine is.

Origineel geplaatst door klausito
Hey, cool! Ik zal hem van het weekend eens doornemen.

THX!

Maarrrr... de manual zegt niet alles... de polymorph manual suggereert ook dat het een wondermachine is.

Nou, ik vond de poiymorph qua bediening/idee erg gaaf.
Jammer dat de delays zo klote syncen aan midiclock en de belabberde DA-conversie (de sound dus). Dit merkte je vooral als je hem naast andere bakken zette.

Toen ik wist dat de spectralis door Joerg werd gemaakt, (en na luisteren demos) heb ik hem ook gelijk gekocht. Want de manier van interfacing van het quasimidi-spul vond ik uitstekend (ook de sirius is een gave bak, maar weer een matige sound).

Vergeet niet dat de bak nog steeds in ontwikkeling is en dat ong. 70 % nu klaar is (er valt heel goed mee te werken al) Het wordt dus een steeds gavere bak. (volgend OS: midi-CC uit en ook external sequencing)

De sounds van de spectralis, zijn die meer hi-fi of low-fi? Waarmee zijn ze ter vergelijken?
En dan die prijs van € 2000.. is dat niet een beetje veel van het goede? Is hij zijn geld waard? Wat zijn de alternatieven?

Back