.. die mensen die dat downloaden zijn gewoon helemaal niks zonder het volgende expansionpack, omdat ze niet het talent en de fantasie hebben om zelf geluidjes te maken.
Hoeveel op deze site zijn er denk je, die bij de aankoop van de zoveelste synthesizer (met tonnen aan basisklanken) de moeite doen om de mogelijkheden van signaalaanpassing te doorgronden ?
Net zoveel als in het geval dat jijzelf aanhaalt vrees ik.
Toe ik de moog-modular vst van arturia aankocht, deed ik dat om het onderste uit de kan te halen op experimenteergebied.
Gewoon lekker vertrekken met een blanco instrument, en dan lekker klooien en patchen met vco's , vca's , lfo's, filters, sequencer, ringmodulator, formants, bodeshifeters, ... en het lijstje van onderlinge mogelijkheden is lang,... zeer lang.
De meegeleverde presets zijn leuk (en soms zeer complex opgebouwd), .. maar buiten er af en toe iets uit te leren op het gebied van opbouw interesseren ze mij niet echt.
Wat ik maar wil zeggen is dat ik klanken heb die je vrij uniek kan noemen, en waaruit in een mix niet kan opgemaakt worden of ze nu vst of niet zijn.
Ik had (tot voor een half jaar) 4 Korg wavestations-EX, heb ze nog kunnen verkopen voor een redelijke prijs, en gebruik nu de EX in de legacy vst-versie.
Straffe gast die mij zou kunnen zeggen welke klanken er van de originele en van de vst-versie zijn (gokken maar !)
Ik versta wel volledig de mensen die hun klanken minutieus opbouwen vanuit analoge synths, of de muzikanten die werkelijk met (de echte)solo-instrumenten nummers opbouwen. Daar is inderdaad geen vst tegen opgewassen.
Tot slot nog dit,..
wat ik hier nog niet echt gehoord heb, is dat voor veel mensen de aanschaf van vst's een kwestie van geld is.
Het is dan ook (min of meer) begrijpelijk dat mensen die over hogere budgetten en "the real stuff" beschikken langst de zijlijn staan te brullen en te jouwen.
als ik het geld had kocht ik een echte moog modular,.. maar dat is gewoon niet haalbaar,... en stel van wel, ze zijn uiterst zeldzaam.
... dus kan ik er ook wel inkomen (en jullie hopelijk ook) dat er een snotaap van 16 jaar is die zoals je zegt zoveel mogelijk gratis vst's download als er op zijn harddisk kunnen, ... om met uitsluitend de presets ervan nummers op te bouwen, ....en zo met een minimum aan budget de knepen van het vak aan te leren. ... en misschien dat we met zen allen binnen enkele jaren staan aan de schuiven aan één van zijn concerten (
mét "the real-stuff!")
... om mijn eerste synthesizer in de jaren 80 aan te kunnen schaffen (korg-ms20) ben ik verdomme meer dan een maand aan de lopende band bonen en tomatten gaan afwassen ! ... hadden er toen vst's geweest had ik niet getwijfeld.
Pincher P.