Softsynths net zo goed?

Om even terug te komen op het onderwerp van deze discussie.....

... vraag ik mij eigenlijk af of het merendeel van jullie soms professioneel full-digitaal afmixt in studios van 500 euro/uur ?

Want eerlijk, ook al is mijn gehoor er niet op vooruit gegaan, .....
of een klank van een analoge of vst vet klinkt, kan ik ook wel opmaken als ik het toestel individueel bespeel,.... maar in een uitgebreide mix vlak je uiteindelijk toch een deel room van de taart ?!

En zolang je externe effectbakken loslaat op je vst-sounds geef je toch ook die extra dynamiek ?

Pincher P.

Klopt, je kan het e.e.a. prima "sugarcoaten"of verbloemen. dan is het de kwaliteit van de FX die de aandacht trekt.

Maar op het moment dat je bijv alleen een kale lead met een dealy hebt. dan hoor je prima of deze uit Vanguard, MOOG of Ti komt......

of een klank van een analoge of vst vet klinkt, kan ik ook wel opmaken als ik het toestel individueel bespeel,.... maar in een uitgebreide mix vlak je uiteindelijk toch een deel room van de taart ?!
Je bent altijd een onderdeel van het geheel, en helaas voor mijn gekozen muziek (classic rock/ hard rock/metal) een vrij onbelangrijke ook. Vet klinken en authentiek klinken zijn verschillende dingen. Zoals ik al eerder aangaf, voor live werk gebruik ik Akoustik Piano, voor opnames graag een echte vleugel. Hoe goed ook iets is gesampled/nagemaakt, het klinkt nooit zo goed als het origineel. Daarentegen is met de onvolkomenheden van "de imitatie" een heleboel leuke dingen te doen, die met het origineel niet kan. Denk bijvoorbeeld aan een pitchbend bij een Hammond B-3.

En zolang je externe effectbakken loslaat op je vst-sounds geef je toch ook die extra dynamiek ?
Nee. Effecten veranderen alleen het geluid, doen niks met dynamiek. Zoals Raphie al zegt, je kan met effecten wel het een en ander verbloemen en dat is leuk voor live werk, maar in een studio val je door de mand.

wat lul je nou weer
met de vetste outboard kan je de grootste bak zielloze teringbagger maken en met standaard meuk kan je ook bijzondere dingen maken
ik vind dit echt zulke bullcrap altijd, de compositie is 4 miljard keer belangrijker in dit verhaal.
is dat waarom je een berg aan spullen in je studio hebt gehaald, om jezelf mee wijs te maken dat je een unieke sound hebt?

Quoted for truth. :)

Ik gebruik zelfs alleen maar freeware VSTi's zoals Crystal, Superwave8, Stringtheory en zo. Deze hebben vaak veel raardere geluiden en dergelijke dan de standaard VSTi's die alleen maar gemaakt zijn als saaie emulaties van saaie analoge synthesizers. Hahahahah. Ik zit regelmatige die amateur gemaakte VSTi's te checken, en wat tof is hou ik. Zitten prima dingen tussen.

Vermakelijk vind ik dat Raphie zich hier druk loopt te maken over authenticiteit en dergelijke, maar wanneer ik zijn myspace beluister ik toch wel zoiets heb van: "Leuk hoor wat je zegt, maar ik hoor het er niet van af".

Quoted for truth. :)

Ik gebruik zelfs alleen maar freeware VSTi's zoals Crystal, Superwave8, Stringtheory en zo. Deze hebben vaak veel raardere geluiden en dergelijke dan de standaard VSTi's die alleen maar gemaakt zijn als saaie emulaties van saaie analoge synthesizers.

ehh. ik vind bijv. de jupiter8 of een arp2600 niet saai hoor. ;)
Als je tijd hebt is het wel leuk om al die freeware dingen te checken. Ik heb alleen dus geen tijd/zin om de hele dag kvr te lopen f5en. Daarnaast ben ik al tijd zat kwijt met het uitproberen van niet-freeware vsti's :D

en nog even als reactie herop:
Grootste voordeel van outboard: Je kan het niet illegaal downloaden
Ik word er schijziek van dat iedere boerenlul zonder moraal maar met z'n illegale Vanguard en NEXUS 1 zit te kloten. Met outboard weet je ten minste zeker dat je een unieke sound hebt die far beyond de gemiddelde blah.....

Dit is niet per definitie zo, ook op outboard of andere hw kun je presets gebruiken ;) kortom (zoals zo vaak de conclusie is) het gaat niet om de gereedschap maar om de creativiteit van de gebruiker van het gereedschap.

Ik word er schijziek van dat iedere boerenlul zonder moraal maar met z'n illegale Vanguard en NEXUS 1 zit te kloten.
Dat is geen probleem.

Het probleem is als ze in een halve dag een betere track afleveren dan jij in een week maakt ;).

Maar zie het als een verslaving: die mensen die dat downloaden zijn gewoon helemaal niks zonder het volgende expansionpack, omdat ze niet het talent en de fantasie hebben om zelf geluidjes te maken.

hardware rules big time!

ik snap best dat als je bv een Arturia JP8 of CS80 hebt en dat helemaal te gek vindt dat je niet snapt waarom iemand het echte spul wil hebben. Bedenk dan één ding, probeer het te vergelijken met de real thing, het kan heel simple tot een echte analoge bak als een juno 106 (jaja met DCO's so what) maar luister hoe iedere noot anders klinkt, het verloop in het geluid, phasing etc. met een vst heb je dat niet. Ten eerste klinkt een vst altijd zuiver, nooit vals, en elke toets aanslag klinkt gelijk, dan nog ligt het aan je geluidskaart hoe hij klinkt. Maar over het algemeen klinkt het digitaal, mat, niet onverwachts. Met analoog heb je verloop in je geluid, het moet door al die componentjes die net even anders zijn ingesteld, veel meer warme ronde bassen of tapijtjes, elke aanslag klinkt net iets anders het is dus een beetje onverwachts. Dat is hetgeen waar eigenlijk iedereen van houd, luister maar eens naar een plaat op CD en op een LP. Het is naar mijn mening precies hetzelfde als alles quantizen of niet. Het klinkt gewoon natuurlijker en prettiger. Nogmaals als je nooit het echte hebt geprobeerd dan weet je ook niet wat je mist, ik heb de Arturia CS80 naast mijn echte CS80 gehouden, binnen een minuut had ik de Arturia versie naar de vuilnisbak gesleept :D

Ok, ik ga ook over op reason en refills:D
laad ik alle Electro templates van het web, revoice ik wat en heb ik ook weer een nieuwe track.:D

Zo kan ik er ook wel 10 koekbakkers per dag uitpoepen. Maar dan kan ik misschien nog beter terug naar Band in a Box dan hoef ik alleen maar een stijl te kiezen en ben ik al klaar......

Alleen jammer dat dat dan allemaal hetzeflde klinkt. :duivels:

Wat dat betreft zijn de tijden veranderd. ik kan nog 3 uur lopen programeren op een hihat patroontje van 8 maten. terwijl 90% van de tracks hier gewoon een refill of een NEXUS loop pakken...... dan pak je een benny bass en cascada lead, zet de trancegate aan, speel 2 noten (want akkoorden kunnen ze nog niet) en renderen ze een file: kanaaltje aan, kanaaltje uit.....

Prima als je daar gelukkig van wordt, maar ik vind het KUT en leeg.
Laat mij maar lekker aankloten met m'n jaren 90 sound :D :D

Het zal voor mij makkelijker zijn om een koekebakker track te leveren, dan voor een koekebakker om een van mijn tracks na te maken, want mijn jaren 90 patroontjes zitten niet als refill in reason of als triggered loop in NEXUS :duivels:

maar zo bijzonder klinkt je muziek toch allemaal niet raphie?
zulkse koekebakkers als de jouwe worden per dag 3298472384679 keer uitgepoept volgens mij
die hats die ik op je myspace hoor zou ik geen 3 uur aan gaan zitten als ik jou was
dat maakt verder niet uit natuurlijk
maar t klopt niet zo goed bij je verhaal

effort is in mijn geval helaas niet altijd rechtevenredig met resultaat :D
Dus nee, mijn loops zijn niet on par met een vengeance loop in NEXUS of een van hun sample CD's

Maar ik maak ze tenminste zelf :dubbel: net zoals m'n FX samples en meeste patches. i.p.v. die van Manuel Schleis:duivels:

.. die mensen die dat downloaden zijn gewoon helemaal niks zonder het volgende expansionpack, omdat ze niet het talent en de fantasie hebben om zelf geluidjes te maken.

Hoeveel op deze site zijn er denk je, die bij de aankoop van de zoveelste synthesizer (met tonnen aan basisklanken) de moeite doen om de mogelijkheden van signaalaanpassing te doorgronden ?

Net zoveel als in het geval dat jijzelf aanhaalt vrees ik.

Toe ik de moog-modular vst van arturia aankocht, deed ik dat om het onderste uit de kan te halen op experimenteergebied.
Gewoon lekker vertrekken met een blanco instrument, en dan lekker klooien en patchen met vco's , vca's , lfo's, filters, sequencer, ringmodulator, formants, bodeshifeters, ... en het lijstje van onderlinge mogelijkheden is lang,... zeer lang.

De meegeleverde presets zijn leuk (en soms zeer complex opgebouwd), .. maar buiten er af en toe iets uit te leren op het gebied van opbouw interesseren ze mij niet echt.

Wat ik maar wil zeggen is dat ik klanken heb die je vrij uniek kan noemen, en waaruit in een mix niet kan opgemaakt worden of ze nu vst of niet zijn.

Ik had (tot voor een half jaar) 4 Korg wavestations-EX, heb ze nog kunnen verkopen voor een redelijke prijs, en gebruik nu de EX in de legacy vst-versie.
Straffe gast die mij zou kunnen zeggen welke klanken er van de originele en van de vst-versie zijn (gokken maar !)

Ik versta wel volledig de mensen die hun klanken minutieus opbouwen vanuit analoge synths, of de muzikanten die werkelijk met (de echte)solo-instrumenten nummers opbouwen. Daar is inderdaad geen vst tegen opgewassen.

Tot slot nog dit,..
wat ik hier nog niet echt gehoord heb, is dat voor veel mensen de aanschaf van vst's een kwestie van geld is.
Het is dan ook (min of meer) begrijpelijk dat mensen die over hogere budgetten en "the real stuff" beschikken langst de zijlijn staan te brullen en te jouwen.

als ik het geld had kocht ik een echte moog modular,.. maar dat is gewoon niet haalbaar,... en stel van wel, ze zijn uiterst zeldzaam.

... dus kan ik er ook wel inkomen (en jullie hopelijk ook) dat er een snotaap van 16 jaar is die zoals je zegt zoveel mogelijk gratis vst's download als er op zijn harddisk kunnen, ... om met uitsluitend de presets ervan nummers op te bouwen, ....en zo met een minimum aan budget de knepen van het vak aan te leren. ... en misschien dat we met zen allen binnen enkele jaren staan aan de schuiven aan één van zijn concerten (mét "the real-stuff!")

... om mijn eerste synthesizer in de jaren 80 aan te kunnen schaffen (korg-ms20) ben ik verdomme meer dan een maand aan de lopende band bonen en tomatten gaan afwassen ! ... hadden er toen vst's geweest had ik niet getwijfeld.

Pincher P.

Ik had (tot voor een half jaar) 4 Korg wavestations-EX, heb ze nog kunnen verkopen voor een redelijke prijs, en gebruik nu de EX in de legacy vst-versie.
Straffe gast die mij zou kunnen zeggen welke klanken er van de originele en van de vst-versie zijn (gokken maar !)

ehmz. ik heb een ex (ik dacht van ene patrick dus misschien wel 1 van jou). en ik heb deze naast de legacy getest. Je hoort echt wel het verschil. Maargoed, zo los zal je het inderdaad niet horen. Zeker niet in een trak.
Het betreft dan wel een preset, een voordeel van een vsti is dat het nog ook simpel te editten is. Dat is niet bij alle hw bakken het geval (zeker niet zonder editor). Theoretisch zou je dan wel dieper kunnen gaan.

Ik denk verder dat alles zo'n beetje wel gezegd is hier, ik snap eigenlijk het punt ook niet meer (niet dat ik zulke discussies niet leuk vind ofzo ;))

Patrick maakt verder goede punten, het is namelijk ook een zeitgeist dingetje. De jeugd van nu is toch een andere generatie (in ieder geval ikzelf). Ze verwachten op elk vlak het maximale voor minimale inspanning.

Om even terug te komen op het onderwerp van deze discussie.....

... vraag ik mij eigenlijk af of het merendeel van jullie soms professioneel full-digitaal afmixt in studios van 500 euro/uur ?

Mee eens dat je het in de mix niet zo hoort. Wat wel gebeurt als je analoog mixt is de interactie tussen de kanalen via de FX(aux send-return) en in de Master mix. Wordt ook wel geemuleerd tegenwoordig, maar is niet te vergelijken. Het lijkt of alles behoorlijk plat wordt met digitaal mixen. Tenminste, ik kan niet hetzelfde resultaat bereiken. Stuur eens een synth door een preamp en luister naar het verschil.

Klopt. Maar niet de interactie die er is via de submixes en de mastermix.

Ikzelf heb altijd een goed onderscheid kunnen maken wat er met een VST is gemaakt en wat op een hardwarebak (analoog/digitaal) is gemaakt.

...totdat ik Sylenth hoorde. Jezus christus wat een kracht heeft die vst. Discovery Pro kan er ook wat van.

Then again blijft er natuurlijk een markt voor zieke bakken als de voyager die notabene monophonisch is.

Je krijgt al een aardige indicatie waar de markt naartoe gaat. Ik zelf heb absoluut geen moeite met digitaal, is ook een stuk vriendelijker voor de portemonnee ;). Beetje jammer dat het vrijwel nooit te verpatsen is.

... het zijn er wel veel die er dan voor betaald werden...

... ik bedoel maar .... als een Klaus Schultze zegt dat de Oditty-vst-synth beter klinkt dan het origineel... dan moet je je daar toch voor jezelf enkele kritische vragen durven bij stellen.

.. daarenboven speel ik zelf hun Gforce "minimonsta" & "imposcar" ... en dat klinkt man !

M'n Pro53 klinkt ook vet en je VSTi's ook zeker wel, gen twijfel over mogelijk, maar als iets beter klinkt dan het orgineel, dan is het niet meer orgineel (en helemaal niet als je wilt piggyback rijden op de reputatie van een orgineel)

Dus zijn er VSTi's die vetter klinken dan analoge bakken > jazeker
zijn er klonen die exact zo klinken.. nou nee.....

klopt, ... maar als een kloon niet exact hetzelfde klinkt als het origineel, is dit niet altijd in de negatieve zin, en kan dit wel betekenen dat de kloon net beter klinkt !

.. ach weet je,... 't is en blijft een moeilijke discussie op dit moment, zeker omdat de ontwikkeling in een versnelling zit.

Ik hoop dat we elkaar binnen een jaar hierover nog eens kunnen verbazen in eenzelfde gespreksonderwerp.

Back