Otlen
Lid
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Dus... je kunt van elk geluid muziek maken
Tis maar wat je muziek noemt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dus... je kunt van elk geluid muziek maken
Het basismateriaal bestaat bij hen meestal niets eens uit synths, maar uit allerlei (goedkope) instrumenten zoals fluitjes of speeldgoedaccordeons, gemengd met opnames "in het wild". Dat jassen ze dan door oude hifi-sets of nemen ze steeds weer opnieuw op met goedkope cassetterecordertjes, zodat het lekker ranzig gaat klinken.
Ik ben nu zelf bezig met het verwerken van opnames van mijn mobieltje in mijn muziek. Die opnames zijn allemaal 8-bit en vaak uitermate vervormd ... lekkah!![]()
Dus... je kunt van elk geluid muziek maken. Synths zijn gewoon handig omdat ze een grote rijkdom aan geluid herbergen die je moet zien aan te boren. En dat betekent dat ook de meest ranzig klinkende gratis soft-synth z´n nut kan hebben.
Origineel geplaatst door fjoesz
t ging er volgens mij niet om of je met soft ook muziek kan maken
tuurlijk kan dat..
je kan ook de verschillende nootjes van een kakatoe in de binnenlanden van botswana opnemen en in je sampler gooien
maar wat klinkt er lekkerder een echte eend of een knijpeendje voor in bad?
nou klinkt een eend zowiezo niet lekker, maar je begrijpt wat ik bedoel
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Stel je pakt bijvoorbeeld een 303 op zaagstand met filter open zonder resonantie.
En je pakt een reaktor patch die hem emuleert.
Denk jij dat je dan verschil hoort?
Origineel geplaatst door klausito
Tis maar wat je muziek noemt...
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Daar gaat de discussie toch o.a. over.
Ben ik het ook zeker mee eens!Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Nou, het gaat er meer over of software klinkt als hardware. Ikzelf vind dat een totaal onbelangrijke vraag, want alles heeft z'n eigen geluid en het is in principe allemaal bruikbaar.
Dus Boards Of Canada maken geen muziek?
In heel veel hardware synths zit een compressor/limiter in de output, die precies is afgestemd op het apparaat. Hierdoor gaat de synth harder klinken en "harder" wordt bij veel mensen vertaald naar "beter", want "dynamischer". Je kunt bij soft synths hetzelfde effect krijgen door een goede software-compressor te gebruiken. Een hele goede hiervoor is Camelphat.
Het basismateriaal bestaat bij hen meestal niets eens uit synths, maar uit allerlei (goedkope) instrumenten zoals fluitjes of speeldgoedaccordeons, gemengd met opnames "in het wild". Dat jassen ze dan door oude hifi-sets of nemen ze steeds weer opnieuw op met goedkope cassetterecordertjes, zodat het lekker ranzig gaat klinken.

Origineel geplaatst door Arv
Van hardware synths met op de eindtrap een compressor oid, dat heb ik nog niet eerder gezien maar goed je zal wel gelijk hebben.
Ten tweede zou een comressor het geuid dus dan juist "platslaan" en dus NIET dynamischer.. En dat klinkt in ieder geval niet mooi, of beter in mijn oren.

Origineel geplaatst door Arv
Van hardware synths met op de eindtrap een compressor oid, dat heb ik nog niet eerder gezien maar goed je zal wel gelijk hebben.
Ten tweede zou een comressor het geuid dus dan juist "platslaan" en dus NIET dynamischer.. En dat klinkt in ieder geval niet mooi, of beter in mijn oren.
Heb je daar meer info over? Snap niet helemaal wat je bedoelt zo. Bedoel je dat als je veel kanalen mixt je minder definitie aan bits overhoudt?Origineel geplaatst door MadR
.. tis namelijk gewoon een kwestie van halve waarden .. dus voor het mixen van 24 bit files mixen heb je 48 bit voor nodig enz. en dat hoor je dus als je meer dan 1 noot aanslaat ..
Wat heeft IR in dit verband mee te maken dan? Ik volg je niet helemaal denk ik
daarnaast word er volgens mij heeel veel gebruik gemaakt van impulse response shit .. gaan jullie maar jenssen transformers namaken met digitale gear .. gaat je nooit de never niet lukken ! Is hetzelfde wrm analoge gear op acoustische instrumenten LIJKT ipv dat het een kopie is. Zo is dat ook met samples .. wat een IR natuurlijk gewoon is.

Origineel geplaatst door MadR
voor de rest heb ik jullie toch uitgelegt hoe analoge summing werkt t.o.v. van digitale ? of niet ? nog 1 keer .. tis namelijk gewoon een kwestie van halve waarden ..
Origineel geplaatst door trash
Ik weet niet waar jij deze feiten vandaan tovert.
/
Maar, de synth in roygbiv klinkt die goedkoop?
![]()
Origineel geplaatst door trash
En dan zeker niet met een softcomp![]()
Uit verschillende interviews.
Niet veel bijzonders aan. Tegenwoordig is dat 1 van de presets van de uit een Arturia Moog V, maar er zijn meer synths die dat kunnen. Maar let vooral eens op dat krakende pianootje op de achtergrond. Het zijn juist dat soort dingen die hun geluid zo bepalen.