Softsynths net zo goed?

Ik vind hardware galmen zeker niet beter dan software galmpjes.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar IR, omdat ik ze realistischer vind klinken.

En ik heb het idee dat het verschil in klank van soft/digi synths meer te wijten is aan het verschil in algoritme dan aan verschil in converters.

Origineel geplaatst door dione
Heb een tijdje een Moogerfooger gebruikt daarvoor....maar heb nu de QMF,dus 4 kanalen filtering...maar digitale signalen door pedaaltjes halen helpt ook wel...
4 Sherman kanalen is wel makkelijk idd. Ik heb dus best wel wat gear, maar ook weer niet zo veel dat ik een heel nummer analoog kan afmixen. Ik ben dus toch genoodzaakt om alles digitaal spoor voor spoor op te nemen en digitaal af te mixen :(

Het leuke van hardcore is wel dat zodra je geluiden vet gaat oversturen met pedalen enzo, je toch niet meer kan herkennen of het originele geluid digitaal of analoog was.

Eigenlijk zouden er wat meer betaalbare analoge effecten in rackformaat moeten zijn.

En GeitenBreijer, ik wil je filter best uitproberen hoor.

Origineel geplaatst door metatron
Heb je de PCM wel eens gehoord?
Weet niet of het exact die PCM is die ik heb gehoord, hij komt me wel erg bekend voor.
Klinkt ie heel veel beter dan de andere lexicon fx en?

Heb wel andere lexicon bakjes gehad of gehoord, heb ook een tc fireworx hier, maar ik vind IR lekkerder klinken :)

vindt die digitale effecten niet zo goed hardware of software niet, betrap mezelf wellens met het gebruik van digitale effecten , maar het verliest power of klinkt digitaal en wordt snel breierig in de mix. misschien de duurdere niet, denk dat analoge effecten het mooist blijven in de mix
:)

Origineel geplaatst door turtel
vindt die digitale effecten niet zo goed hardware of software niet, betrap mezelf wellens met het gebruik van digitale effecten , maar het verliest power of klinkt digitaal en wordt snel breierig in de mix. misschien de duurdere niet, denk dat analoge effecten het mooist blijven in de mix
:)

Ik heb niet de hele thread doorgelezen, maar wat bedoel je precies met digitale FX? Zo'n beetje alle FX zijn digitaal of het nou in software is of in een 19inch kastje van Digitech, Lexicon, Behringer, Boss, Alesis etc etc etc etc.... Echt analoog is een tape-echo... ja... dat klinkt echt ANDERS! Maar ga je mij vertellen dat je enkelt de oude analoge FX-bakken zou willen gebruiken? Dan respect, want da's ook gaaf...

??

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Weet niet of het exact die PCM is die ik heb gehoord, hij komt me wel erg bekend voor.
Klinkt ie heel veel beter dan de andere lexicon fx en?

Heb wel andere lexicon bakjes gehad of gehoord, heb ook een tc fireworx hier, maar ik vind IR lekkerder klinken :)

Een Fireworx is ook geen dedicated reverb-bak...de PCM-90 of PCM-91 wel...en geloof me,die klinkt echt goed... ;)

Heb IR nog niet kunnen testen,moet eerst een iLok hebben...

Origineel geplaatst door shortwave
Ik heb niet de hele thread doorgelezen, maar wat bedoel je precies met digitale FX? Zo'n beetje alle FX zijn digitaal of het nou in software is of in een 19inch kastje van Digitech, Lexicon, Behringer, Boss, Alesis etc etc etc etc.... Echt analoog is een tape-echo... ja... dat klinkt echt ANDERS! Maar ga je mij vertellen dat je enkelt de oude analoge FX-bakken zou willen gebruiken? Dan respect, want da's ook gaaf...

??

heb een choruss pedaal van marshall gekocht , denk dat is goed , onderop staat made in china en hij klinkt erg digitaal.
de korg a/d effecten klinken digitaal leveren power in en wordt snel breierig
de smalstone effect vindt ik mooi , probeer geen reverbs te gebruiken , is toch een moeilijk effect?
zelf galm maken met tracks layeren is duidelijker , voor mij tenminste:)

Attachments

• arp pro soloist omni.mp3
    708,2 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door dione
Een Fireworx is ook geen dedicated reverb-bak...de PCM-90 of PCM-91 wel...en geloof me,die klinkt echt goed... ;)

Heb IR nog niet kunnen testen,moet eerst een iLok hebben...
Nee ik heb die Fireworx destijds gekocht omdat je verschillende effecten zelf kan routen. Reverb is niet echt lekker die erin zit idd.

Volgens mij heb ik toen ook die pcm geluisterd, klonk zeker niet beroerd maar vond hem toen te duur geloof ik. Had ook niet echt een 'wow' gevoel, dat had ik met IR zeker wel ! :D

En zijn er van al die hw reverb en fx bakken niet al IR files gemaakt die je zo in je IR-fx reverb kan laden? Dacht dat ik daar ooit een cd'tje van had gezien maar kan me vergissen. Dat zou dan voor mij betekenen dat software-fxplugins niet mindere kwaliteit algoritmes zou hebben om de code te beschermen. Maar kan ernaast zitten hoor, staat me vaag iets van bij. :)

wel sommige zaken zijn niet verkrijgbaar op sw, maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Korg legacy collection. is dat nu brol? nee toch?

Origineel geplaatst door quifster
deze hele discussie is al vele malen gevoerd hier. En eigenlijk kom ik maar tot 1 conclusie. Het is puur psychisch. Voor de meeste softsynths en hardware synths (de slechte daar gelaten) hoor je echt het verschil niet meer. Ik weet dat de puristen hier zeggen dat softsynths dun klinken, of dat ze direct horen wanneer iets een softsynth is , maar dat vind ik onzin. ik geloof niet dat dat blind te horen is.

Er zijn hier eerder van dat soort vergelijking testjes geweest en wat je dan ziet is dat bijna niemand hier zijn vingers wil branden aan het uitspreken van wat de software versie is of wat een hardware versie is.

De uitspraken in deze thread zijn eigenlijk best interessant. Als het inderdaad hoorbaar is wat een softsynth is en wat een hardware synth dan ben ik best bereid om een stuk of 6 stukjes audio neer te zetten waarbij ik afwisselend door een softsynth en door een hardware synth hetzelfde lijntje laat spelen. Let wel: ik doe dat dan met verschillende apparaten en verschillende geluiden. Immers de beweringen die hier gedaan worden is dat hoorbaar is wat geluid uit een softsynth is en wat geluid uit een hardware synth is.

Ik geloof daar dus helemaal niets van.

Maar voordat ik tijd ga besteden aan het maken van een stuk of 6 van die synth voorbeeldjes wil ik eerst weten of de mensen die hier de hele tijd beweren dat het zo simpel te horen is daadwerkelijk dan laten weten in deze thread welke stukjes die ik dan post door hardware of software gespeeld worden. Want de ervaring laat weten dat op dat moment iedereen stil is, of met allerlei randargumenten komt dat het niet goed hoorbaar is door mp3 conversie, adda converters etc.... (lees de oude threads hier maar eens.)

Deze argumenten kun je dus niet hebben als je juist hier beweert dat het zo goed hoorbaar is :)

dus de test zal gaan worden:
2 baslijntjes : 1 door een willekeurige digitale hardware synth, en 1 door een software synth
2 padjes: 1 door een willekeurige digitale hardware synth, en 1 door een software synth
2 leads: 1 door een willekeurige digitale hardware synth, en 1 door een software synth

Aangezien je hier het hele psychologische aspect van de hardware of software synth weghaalt beweer ik dus dat je niet kan zeggen wat door hardware en door software gespeeld wordt.

ik ben benieuwd, durven we de uitdaging aan of niet?

Is dit nou al gebeurd?

Die test hoeft hij niet te doen,.... de mensen die veel met softsynths werken weten alvast op voorhand dat het verschil niet hoorbaar zal zijn, en dat het gokken zal worden of het nu soft of hard is.

De softsynths die ik gebruik zijn wat mij betreft subliem van kwaliteit, en kan ik afmixen met de dynamiek die ik in een nummer ook wens. Dan heb ik het niet over sommige frekwentieloze demoversies die je per honderd kan downloaden, maar over :
- Moog modular
- minimoog
- sample moog
- Stylus RMX
- FM-8
- Symphonic choirs
- Korg legacy digital-collection
- ARP-2600
- Atmosphere
- Vanguard

Ik had tot 1 jaar geleden ongeveer 20 synthesizers in mijn bezit, en daar zat zowat alles tussen, van MS-20 tot ensoniq.

Het is echter nadat ik werkelijk zicht kreeg op de vst's en wat ze nu en in de directe toekomst gaan kunnen, dat ik een lichte paniek voelde als ik naar mijn "in jaren opgebouwde cult-verzameling (voor veel geld)" keek.

... en jawel, ik ben er in sneltempo in geslaagd alles (!) te verkopen voor een toen nog redelijke prijs, en investeerde het in vst's.

En als ik nu soms (in België dan), op sommige 2dehands-sites zie wat ze durven vragen voor een oude of moderne synth, denk ik gewoon "get real" !

Want als je een snelle computer en goede geluidsrandapparatuur hebt met de juiste vst's, heb je minstens hetzelfde (of meer) wat er in die bakken van tegenwoordig zit.

P. Pincher

Software kan volledig de klanken van hardware namaken.
Het is 'gewoon' een kwestie van ALLE parameters die het geluid ook maar een beetje kunnen beinvloeden mee te vertalen naar het algorytme en dit alles zo efficient mogelijk.

Veel hangt dus van de research en de code.
Zoals je bij een aantal VST's kan horen dat ze eigelijk zijn gemaakt door iemand die de nodige resources niet bezit en ook niet de juiste kennis bezit.
Programmeurs bezitten maar erg erg erg zelden een goed artistiek inzicht.

Probleem is ook echter dat dit verschrikkelijk veel rekenkracht vereist. Daarom worden er truukjes toegepast om het wat makkelijker te maken voor de CPU, maar veel van deze truukjes hebben hun gevolgen op de geluidskwaliteit/klank/authenticiteit.
(zoals iemand al eerder zei; bv de filters wat minder accuraat coderen).
Zelfs kleine afweikingen kunnen enorme verschillen opleveren.
Tegenwoordig is het nog een kwestie van intelligent gedoseerde opoffering.

Tis dus gewoon een kwestie van rekenkracht en dan moet je het nog goed coderen natuurlijk.

Tzijn geweldige tijden nu op gebied van computer technologie.
Maar zeer weinig mensen beseffen hoeveel immense rekenkracht hun huis- tuin- en keuken computertje wel niet heeft.
We zijn goed op weg, je merkt dit wel aan de recentere VST's.
We zijn er nog niet helemaal, maar het scheelt niet veel meer.
Gelukkig heeft het menselijk gehoor ook zen limieten op waarneembaar frequentiebereik :D

Maar waar wat nog wat extra roet in het eten komt gooien en waar weinig mensen rekening mee houden is dat je op het gegenereerde geluid liefst nog een aantal leuke effectjes wil gooien natuurlijk. En naargelang het gebruikte effect en de instellingen kan dit het geluid serieus veranderen en vervormen.
Dit is HET grote voordeel van analoog, je kan het ongelooflijk 'verkrachten' zonder ongewilde neveneffecten te introduceren dmv verlies in resolutie of tekort aan resolutie.
Het wil niet zeggen dat er bepaalde dingen niet hoorbaar zijn in het gegenereerde signaal, dat je dit automatisch onbelangrijk is en je het zomaar kan weglaten. Want als je gaat bewerken is de kans zeer groot dat deze eerst onhoorbare geluidjes plots belangrijk worden en wel een hoorbaar verschil gaat geven dat wat extra charme aan het geluid geeft.
Dus kan je best je geluid tegen de hoogst mogelijke samplerate laten
renderen en dat vereist natuurlijk extra rekenkracht.

Bij analoog heb je dan weer dat je het geluid door tal van verschillende physische/echte componenten gaat die het geluid beinvloeden en zoals we allemaal weten is niets perfect in de echte wereld en dit heeft ook zen invloed op het geluid.
Deze beperking is er niet in de digitale wereld.

Dus via software kan je het geluid van een analoge synth wel namaken, mits je genoeg rekenkracht ter beschikking hebt, maar andersom kan niet.

Digitale synth vs Software levert geen verschil op als dezelfde algorytmes worden gebruikt.
Natuurlijk moet men voor een DSP anders coderen dan voor een CPU en het kan zijn dat er wat verloren is gegaan in de vertaling, maar dat ligt meer aan de code dan de gebruikte apparatuur. :)
Natuurlijk zijn de gebruikte speakers, geluidskaarten ed. ook van invloed, maar in dit geval ga ik er vanuit dat deze identiek zijn en heb ik het enkel over het origineel gegeneerde signaal.

Dus op gebied van geluid zou het dus hetzelfde zijn, als alles goed word gedaan.

Maar het allergrootste voordeel van hardware is natuurlijk dat je daadwerkelijk een tastbaar instrument voor je hebt waar je het geluid op een veel natuurlijkere/efficientere manier kunt beinvloeden terwijl je als een gek in trance aan alle knopjes zit te draaien en zo makkelijker en meer je gevoel kan meegeven in de muziek.

Wat je ook hebt bij het producen op pc is dat je snel alles 'te perfect' gaat timen, dan klinkt het sequencing gedeelte ook meteen minder natuurlijk en 'dood'.

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar softsynth + externe controller.

Laatst gewijzigd:
Dit dacht ik dus eerst ook, totdat ik een MOOG Little Phatty ging beluisteren. Ik was helemaal om toen ik m'n JOMOX XBASE-999 kreeg.

Softsynths zijn leuk, en je kan er goede sounds uithalen, geen twijfel over mogelijk, maar zelfs via een high end interface mist het het karakter van analoge componeten en een analoog signaalpad

Software kan volledig de klanken van hardware namaken.
Het is 'gewoon' een kwestie van ALLE parameters die het geluid ook maar een beetje kunnen beinvloeden mee te vertalen naar het algorytme en dit alles zo efficient mogelijk.
Klopt, en dat is het probleem.

Dus via software kan je het geluid van een analoge synth wel namaken, mits je genoeg rekenkracht ter beschikking hebt, maar andersom kan niet.
Niet mee eens. Als een synth analoog is zal niets zo goed klinken als het origineel. Om over "normale toetsenborden" maar te zwijgen, geen enkele sample-piano klinkt zo goed als een echte piano. Rhodes SoftSynth vs. Rhodes itself? Rhodes onbetwiste winnaar, niet de softsynth. Etc.

Daarentegen is het onmogelijk om al die oude zooi mee te nemen naar concerten, want dan heb ik een hal voor mezelf nodig. Live horen de mensen het verschil toch niet tussen een Hammond B3 en Native Instruments B4.

Met andere woorden, voor studiowerk gebruik ik bij voorkeur de real thing. Huur een Rhodes en een Hammond. Neem een studio met een fijne Steinway om de pianos op te nemen. Live... Neem mee wat je kan en doe de rest in "fake mode".

Mijn kleine live rig is een Roland A-70 met een Apple MBP. Meer ruimte? Dan neem ik een 19"-rack mee en een Hammond XK-1. Helaas heb ik geen ruimte thuis om een Rhodes en ander leuk speelgoed te hebben, maar anders had ik die thuis en mochten ze buitenspelen indien er genoeg ruimte op het podium is.

heb een choruss pedaal van marshall gekocht , denk dat is goed , onderop staat made in china en hij klinkt erg digitaal.
de korg a/d effecten klinken digitaal leveren power in en wordt snel breierig
de smalstone effect vindt ik mooi , probeer geen reverbs te gebruiken , is toch een moeilijk effect?
zelf galm maken met tracks layeren is duidelijker , voor mij tenminste:)

Als chorus kan je beter de carl martin Classic chorus nemen(analoog). Hij heeft nl geen volume verlies. De Small clone is ook heel mooi, maat heeft wel volume verlies. Reverbs kan je naar mijn idee het beste via een mengtafel gebruiken. Dan kan je zelf bepalen hoe sterk je het effect in het geluid wil hebben. Van delay kan ik je echt de electro harmonix DLX Memory man aanraden. Die word binnenkort niet meer gemaakt omdat de BBD chips op zijn.

Niet mee eens. Als een synth analoog is zal niets zo goed klinken als het origineel. Om over "normale toetsenborden" maar te zwijgen, geen enkele sample-piano klinkt zo goed als een echte piano. Rhodes SoftSynth vs. Rhodes itself? Rhodes onbetwiste winnaar, niet de softsynth. Etc.

Jamaar dan spreek je over samples.
De klank van een piano is voor een erg groot deel afhankelijk van de 3dimensionale omgeving/ruimte en de kast.
Dit is ook waarom de keuze van concertzaal ontzettend balangrijk is.

Als je gaat samplen, bv van pianos, bak je dit alles er mee in en heb je niet meer het effect dat het geluid dynamisch en interactief beinvloed word door de omgeving en positie vd luisteraar.
Je zou het effect wel kunnen samplen hoor, maar met een gewoon 2 kanaals sampletje (stereo) en normaal geluidssysteem ga je er niet komen :D

Is detzelfde reden dat een opgenomen concert CD helemaal niet klinkt zoals wanneer je bij het concert zelf aanwezig bent, al heb je de beste geluidsingenieurs ter wereld.
Dit is ook waarom de keuze van concertzaal ontzettend balangrijk is.

En je zou het natuurlijk ook allemaal kunnen coderen in een digi/soft-synth en eventueel zelfs enkele parameters toevoegen die in de reële en analoge wereld niet mogelijk zouden zijn, al denk ik niet dat huidige 'standaard' pc deze berekeningen realtime zal kunnen trekken (nog niet) :D , maar het is dus wel mogelijk :)

Bij het kopieren van analoge synths naar digitale synths heb je dit probleem niet aangezien het geluid 'rechtstreeks' word doorgestuurd naar het geluidssysteem en het dus niet afhankelijk is van de omgeving en dat scheelt een hoop in de complexiteit van het algorytme.

Laatst gewijzigd:
Dan is de vraag wil je wel dat de Piano zo klinkt als in een concertzaal , en
welke zaal moet je als referentie nemen hoe een piano moet klinken ?

Back