Softsynths net zo goed?

MaartenJan

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Er zijn natuurlijk de bekende softsynths vs de analoge synths discussies...
Maar ik vroeg me af of ze niet net zo goed zijn als digitale synths, zo niet dan wel beter!?
Heeft iemand goede vergelijkingen hieromtrent?
Ben erg geinteresseerd in het maken van muziek op alleen een laptop namelijk.

Groetjes,

MaartenJan

nee dat is crap.

het kan alleen analoog ;)

wellus-nietus, wellus-nietus,wellus-nietus,wellus-nietus,wellus-nietus,wellus-nietus,

enz.

Daargaan we weer....

best of both worlds zou ik zeggen. je kan met alle 2 heel vette muziek maken.

:doei:

[edit] check forcesupreme's plaatjes maar eens. dat is VST en de ambient van THM das analoog [/edit]

Met een goede geluidskaart en een makkelijk te bedienen/uitgebreide midicontroller kom je al een heel eind.

Wat je beter vind........................ da's een kwestie van smaak.

analoog, digitaal, tis allebei RUK

Dat is allemaal relatief... Vergelijk het met...

Is kijken naar een blotewijvenfilm op je laptop en wat spelen met je touchpad
even leuk als echte hete stomende slaapkamergymnastiek (eventueel met
meerdere... Bvb een rode die luisterd naar de naam Clavia, een grijze genaamd
Machinedrum en bvb een paar klassieke zwarten?

Het is natuurlijk maar net hoe je 'net zo goed' definieert.

Ze hebben elk hun voors en tegens en dat is dan ook exact de reden dat in mijn studiootje naast de hardware tegenwoordig ook software instrumenten te vinden zijn.
Het grote voordeel van hardware is dat het vaak (lang niet altijd) prettiger werkt omdat je het instrument direct onder je handen hebt. Met een goede midicontroller is dat echter ook te bereiken met software.
De software synths die ik gebruik zijn allemaal ooit als hardware begonnen (Korg Legacy Collection). Of die beter c.q slechter zijn qua klank vind ik voor mezelf niet zo relevant. Ik heb de software op de klank beoordeeld en goed bevonden en in welke mate dat dan het origineel benadert vind ik niet zo interessant. De software bood en biedt mij een aantal voordelen die de oorspronkelijke instrumenten niet hebben. Om te beginnen kost me het totale pakket (legacy + digital) minder dan hardware instrumenten. Misschien niet het belangrijkste argument, maar ik zit niet in een positie waarin ik kan zeggen dat geld geen rol speelt. Ten tweede neemt software geen ruimte in. Ten derde is het opslaan van je eigen klanken erg eenvoudig en kun je oneindig veel soundbanks kwijt op een gemiddelde harddisk.

Qua klank is het toch echt een kwestie van smaak en dus veel pielen en luisteren.

groet

Tom

het is maar net HOE je het gebruikt

Met een goede geluidskaart en een makkelijk te bedienen/uitgebreide midicontroller kom je al een heel eind.

Ja, of juist niet! De originele DX7 had een 14-bits D/A, de Wavestation een 32 kHz samplerate. Sommige mensen vinden ze juist daarom hun charme hebben en 'beter' (alles is relatief) klinken dan de emulaties die ontzettend clean op 24-bit kaarten draaien...
Inderdaad een kwestie van smaak...

Re: Softsynths net zo goed?

Origineel geplaatst door MaartenJan
Hoi allemaal,

Er zijn natuurlijk de bekende softsynths vs de analoge synths discussies...
Maar ik vroeg me af of ze niet net zo goed zijn als digitale synths, zo niet dan wel beter!?

Dus niet analoog versus software...maar digitaal versus software...goed lezen jongens...;)

Re: Softsynths net zo goed?

Origineel geplaatst door MaartenJan

Ben erg geinteresseerd in het maken van muziek op alleen een laptop namelijk.
,
gewoon doen op die laptop, maakt volgens mij niet uit wat je gebruikt.

:mexico:

Ja, met alleen softsynths kun je prima uit de voeten. Veel zinnigs valt er verder niet over te zeggen denk ik, hardware en software hebben beiden hun voor- en nadelen en je kunt alleen het één of het ander gebruiken maar het vult elkaar ook prima aan.

Origineel geplaatst door Tom 32
Het is natuurlijk maar net hoe je 'net zo goed' definieert.

Ze hebben elk hun voors en tegens en dat is dan ook exact de reden dat in mijn studiootje naast de hardware tegenwoordig ook software instrumenten te vinden zijn.
Het grote voordeel van hardware is dat het vaak (lang niet altijd) prettiger werkt omdat je het instrument direct onder je handen hebt. Met een goede midicontroller is dat echter ook te bereiken met software.
De software synths die ik gebruik zijn allemaal ooit als hardware begonnen (Korg Legacy Collection). Of die beter c.q slechter zijn qua klank vind ik voor mezelf niet zo relevant. Ik heb de software op de klank beoordeeld en goed bevonden en in welke mate dat dan het origineel benadert vind ik niet zo interessant. De software bood en biedt mij een aantal voordelen die de oorspronkelijke instrumenten niet hebben. Om te beginnen kost me het totale pakket (legacy + digital) minder dan hardware instrumenten. Misschien niet het belangrijkste argument, maar ik zit niet in een positie waarin ik kan zeggen dat geld geen rol speelt. Ten tweede neemt software geen ruimte in. Ten derde is het opslaan van je eigen klanken erg eenvoudig en kun je oneindig veel soundbanks kwijt op een gemiddelde harddisk.

Qua klank is het toch echt een kwestie van smaak en dus veel pielen en luisteren.

groet

Tom

en 4: als je een projectje met softs laadt dan kun je er gelijk mee verder..

Wat volgens mij vaak wordt vergeten is de "sound" van elke synthfabrikant.

Elke producent van soft en (digitale) hardwaresynths heeft hun eigen algoritmes ontwikkeld. Dit resulteerd in een bepaalde geluidseigenschap die men karakteristiek voor deze producent kan noemen. De Access Virus heeft zo zijn egen geluid, de Clavia synths hebben een bepaalde sound maar ook Novations en Native Instruments software heeft toch wel een bepaalde sound.

Als de sound van de ene producent je aanspreekt en de sound van de andere niet kies je natuurlijk automatisch voor degene die je het meeste aanspreekt. Dit aspect wordt erg vaak vergeten heb ik het idee.

Buiten dit ben ik het volkomen met het DA gebeuren eens. In dit stadium vind veel kleuring plaats en dit is gewoon karakteristiek voor een hardware synth. Bij softsynths is dit veel minder aan de orde omdat audio interfaces juist nastreven zo transparant mogelijk te klinken. Daar hoor je dus puur de algoritmes, bij harware hoor je een combinatie van algoritmes en eigen DA's.

Niet alle synthesizers zijn te verkrijgen in softsynths , neem
nu de Kurzweil K2000 of K2600, Ensoniq ESQ 1 en noem maar op.
Ik denk dat je het moet combineren zowel digitale hardware
synths als software. :)

maar toch zou kapitein Ortega wel eens gelijk kunnen hebben................................:D

tis niet het meel, maar de bakker die het lekker maakt of niet.....;)

je hebt ook slecht meel, slechte ovens, etc.

Back