Cubase / Ableton / Reason / Fruity ??

Ik stel voor om eerst met een tracker te beginnen als je nog helemaal geen ervaring hebt met produceren.
Madtracker (www.madtracker.org) is uitstekend om mee te beginnen, loopt soepel, heeft vst/vsti ondersteuning en is geheel gratis!
Als dat je bevalt is de switch naar een stepsequencer zoals fruityloops makkelijk te maken.
En ben je uitgekeken op fruityloops dan kan je nog eens verder kijken naar programma's als cubase/logic etc..

Cheers :biertje:

Origineel geplaatst door bliepbliep
heb je ook nog een bepaald budget?

met een budget van 0,0 euro kom je al een heel eind...

laat ffe horen hoeveel je wilt uitgeven.

Ga je iets weggeven bliepbliep?

'Wij' hier op het forum doen nl. niet aan illegale software. Dus zover zul je nu ook weer niet komen. Behalve met gratis programma's als Rebirth of andere freeware of shareware dan.

En b3rnd, je moet wel een beetje weten waar je naartoe wilt.
Maar Reason is geen slechte tip denk ik. Als je dan een stap verder wilt kun je zo op Cubase overstappen en binnen Cubase via ReWire gewoon ook Reason geïntegreerd blijven gebruiken. Best of both worlds!

I'm addicted to Cubase:luv:

ik had het niet over illegale software maar over GRATIS software...

dat is toch wat anders. k wou ffe zeggen dat je met alleen freeware, shareware en dat soort dingen al een heel end komt...

als je een budget van 100 euro heb is het toch even anders dan een budget van 1200 euro...

maarre, ik ben ook tegen illegale software :smeris: hoor. tis en blijft diefstal.

bliepbliep

ik denk dat je met fl het idd niet zat bent voordat je er wat van snapt
fl is ook een uit zijn jas gegroeide tracker naar mijn mening waar je
best veel leuks mee kan
een zoektochje naar freeware & shareware vst's vult al gauw je
mogelijkheden aan om van de in fl zittende pluggins nog niet te spreken

het uiteindelijke mastering das gewoon niet fl zijn sterke punt je zal dan
waarschijnlijk sporen willen importeren in een wave editor of zoiets als cubase
om het echt af te mixen

succes ermee

Re: Cubase / Ableton / Reason / Fruity ??

Origineel geplaatst door b3rnd
Zeg het maar........:confused:

Ik wil graag beginnen met het maken van techno en dan vooral hard-techno. Nu ben ik nog een leek en heb nog geen flauw idee met welke tools ik het beste kan gaan beginnen. Heb van diverse mensen om mij heen deze namen te horen gekregen (Cubase / Ableton / Reason / Fruity) maar weet dus niet zo goed waar ik (of met welke) ik moet beginnen.

Zijn er hier misschien mensen die mij een beetje opweg kunnen helpen??

Alvast bedankt! :okdan:

Reason versie 3.0.4 beste programma ooit gekend, en beter dan fruityloops vind ik en makkelijker.

Ik ben zelf begonnen met Reason, daarna Cubase erbij genomen. Dit vanwege de VST instruments.

Reason zelf is ideaal om mee te beginnen. Lekker overzichtelijk en je raakt niet snel afgeleid door de mogelijkheden.

Ik ben met Cubase op een gegeven moment de fout ingegaan door teveel de diepte in te gaan. Nu ben ik erg veel met Ableton Live bezig (nu nog even de demo) en dat is voor mij wel de ideale tool.

Ik zou zeggen Reason om te beginnen en later Live aanschaffen.

Ik werkte vroeger altijd me rebirth en een waveprogje.

Nu werk ik met Fruityloops. In mijn ogen zeer simpel ook zelf uit te dokteren. Gebruikersgemak zou ik zeggen.
Reason kent geen gebruik van vst's heb ik begrepen? Dan ben je dus gelijk beperkt tot alles wat reason zelf alleen kan.
slechte zaak?:)

Cubase lijkt me een stap hierna?

Origineel geplaatst door Unic
Ik werkte vroeger altijd me rebirth en een waveprogje.

Nu werk ik met Fruityloops. In mijn ogen zeer simpel ook zelf uit te dokteren. Gebruikersgemak zou ik zeggen.
Reason kent geen gebruik van vst's heb ik begrepen? Dan ben je dus gelijk beperkt tot alles wat reason zelf alleen kan.
slechte zaak?:)

Cubase lijkt me een stap hierna?

Daar ben ik het helemaal mee eens. FL is lijkt ook mij op dit moment het makkelijkste programma om muziek mee te maken. Plugins makkelijk te gebruiken dit is niet makkelijk met Reason. FL = NR1 *D

Wat een GROOT voordeel is van Reason is.
Is dat waarneer je Reason begrijpt je ook al meteen wat verder bent met Hardware.
Inprincipe het zelfde idee als hardware met de zelfde benamingen etc

Dus ik raad je ook reason aan en iets waarmee je je eigen sounds kan maken.
Dus dan niet software matig, want alles lijkt op een gegeven moment zo op elkaar. :(

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Dus dan niet software matig, want alles lijkt op een gegeven moment zo op elkaar. :(

ey, hier ben ik het niet mee eens. ook met software valt originele en toffe muziek te maken! als je wilt dat het ergens op lijkt kan dat, maar het is net zo goed mogelijk iets te maken wat nergens op lijkt.

het verschil tussen hardware en software is tegenwoordig alleen maar de verpakking, hardware is software in een doosje met knoppen erop.

maarre, dat reason een meer hardware benadering geeft ben ik met je eens, dit kan ook een minpunt zijn, als je gewend bent om met een "gewone" sequencer te werken van links naar rechts of met een magix drag en drop programma is dit toch even een totaal andere benadering. het is voor een beginner niet heel makkelijk om vanaf scratch iets op te bouwen in reason en kabetjes te trekken etc.

ik predik nog maar eens een keertje ableton live omdat die het meest intuitief werkt.

bliepbliep

het grote voordeel aan de hardware-achtige interface van reason met die kabels is dat het allemaal ook gewoonweg logisch is. je trekt een kabel van een synth naar een effect, en de synth gaat gewoon simpelweg door dat effect device. geen verder gedoe met allerlei venstertjes of dergelijke. een groot voordeel daarbij is dat je ook ten allen tijde het overzicht behoudt over de manier waarop alles aangesloten is. dat overzicht mis ik bij programma's als fl, waar je veel dingen via aparte vensters moet regelen.

een groot voordeel is ook dat de synths en dergelijke véél aansluitingen hebben, wat voor enorm veel mogelijkheden zorgt. zo kun je als je wilt bijvoorbeeld bij de malstrom het signaal van de aparte oscillators eerst door een hoop externe effecten halen en dan pas (eventueel zelfs samen met andere geluiden) door de shaper en filters van de malstrom zelf laten gaan, waarna het resultaat uit de main output van de malstrom komt. als je dit op de juiste manier gebruikt kun je volgens mij resultaten krijgen die je met geen enkel ander programma kunt bereiken.
ook leuk is dat je een hele hoop in-en uitgangen hebt voor cv, zodat je in feite hele ketens kunt
maken van apparaten die onderling bij elkaar verschillende parameters aansturen.
bedenk dan dat je een audio merger en splitter en een cv merger en splitter hebt, en de mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos! :)

en, ondanks die vele mogelijkheden, heeft reason geen al te hoge hoge leercurve.
als beginner ben je meteen weg met de basis, en naarmate je het programma meer gebruikt zul je er vanzelf ook meer ingewikkelde dingen mee kunnen uithalen:)

(valt het op dat ik iets heb met reason? :D )

wat dat soort dingen betreft kickt reason inderdaad ass, maar daartegenover staan weer dusdanige beperkingen dat je er haast claustrofobisch van wordt.

nou, je wil vroeg of laat ook wel eens een audiospoortje aanmaken, of een vsti'tje laden bijvoorbeeld..
de reverbs, delay, eq en compressie zijn ook niet interessant wat mij betreft.

ik zie reason echt als een programma waar je snel inspiratie uit op doet, en snel en impulsief iets mee kunt maken, maar waarbij je vroeg of laat hoe dan ook vastloopt op de geluidskwaliteit.
als je dan meer wilt sta je tegen het plafond, en moet je alsnog switchen naar iets anders.

het probleem met dat vsti'tje of audiospoortje kan als het moet snel opgelost worden door reason te rewiren naar een programma dat wel vlot met die dingen overweg kan (in mijn geval ableton live lite, dat ik gratis bij mijn soundcard kreeg).
en dat rewiren kun je ook met verschillende kanalen tegelijkertijd, zodat je bepaalde geluiden in je rewire-host ook nog even door je favoriete vst-effecten kunt halen of gewoon de hele boel in je rewire-host kunt gaan mixen.
zo kun je makkelijk de grootste beperkingen omzeilen:)

maarja, we kunnen hier blijven discussiëren tot in de oneindigheid, waarschijnlijk blijf ik sowieso grote voorstander van reason en blijf jij sowieso reason te beperkt vinden:)
niet elk programma past bij ieders werkwijze, dus het is de kunst om voor jezelf het juiste te vinden:)

(amen)

Back