Yamaha S90 ES Thread

Sjaak

Ouwe rot
Mijn doel was om een goede mix tussen stage piano en synth te vinden, en ik denk dat dat aardig gelukt is met de S90 ES. Hij ziet er heel lief en misschien wel saai uit maar.......wat een beest is dat zeg :) Bij deze een korte review.

Algemeen Voor diegenen die het niks zegt, dit is een Motif ES8 zonder sampler maar wel met veel betere piano samples / patches. Klavier is het zelfde, de synth Engine is ook compatible met de Motif ES. Je kunt er dus Motif ES voices mee inlezen, maar geen performances of multi's. De wave ROM van de S90 ES is overigens uitgebreider dan die van de Motif ES. Het verschil zit hem in de 53 Mb aan extra piano samples (Yamaha S700). De sounds zijn volledig te editen via het menu op de synth zelf of via de gratis PC Editor.

Sound Over het algemeen klinkt de ES vol, levendig, niet te overheersend en goed in de mix. Sounds die mij echt opgevallen zijn vanwege de kwaliteit: bassen, ac. piano's, elec. piano's, DX sounds, ac. guitaren. Overige categorieen zijn ook dik in orde. Mbt de piano's: deze klinken echt heel goed. Sluit er een half demper sustain pedaal op aan (FC-3) en je bent er de eerste uren niet van weg te slaan. Ik ben ook echt benieuwd naar de reacties van anderen mbt de acoustische piano's.

Sequencer De sequencer kan alleen SMF (= standaard midi files) afspelen, je kunt er dus niet mee opnemen. Opzich geen probleem voor mij, want ik maak toch in Cubase de sequences. De midi files zet je op een USB stick die je achter in de S90 ES stop et voila....opgelost.

Aansluitingen Erg handig is de stereo AD input. Ik gebruik deze om de output van een andere synth via de S90 ES te routeren, dit bespaart mij op het podium kabels en een mixer. De AD inputs zijn per performance of multi in te stellen en dus op te slaan: volume, MFX etc, ook erg handig. In combinatie met de master mode kun je dus forceren dat de andere synth dus aan of uit staat. Verder heb je 2 USB porten, 1 voor midi en 1 voor een USB device, bv een stick, maar dat mag ook een USB hard-disk zijn. Verder de gebruikelijke midi in, out, thru, 4 analoge outputs, controller porten etc.

Master Mode In master mode kun je program changes, splits, layers vastleggen als je meerdere synths wilt aansturen. De master mode is dus erg handig als je set lists wilt bouwen voor live optredens en alles in 1 keer met 1 druk op de knop wilt goed zetten.

Cubase SX, VST, Studio Manager Je kunt de S90 ES in Cubase SX als VST host gebruiken en vanuit Studio Manager de diverse editors aansturen. Goed concept, maar moet het nog uitproberen.

Bediening Is typisch Yamaha: in het begin ondoorzichtig en koste mij daarom veel tijd. Als je weet hoe het werkt is er prima mee te werken, kwestie van de manual goed doorlezen :) Bij mij duurde het even voor ik in de gaten had hoe de verschillende modes bedoelt zijn en wat de verschillen precies zijn (voice, performance, multi, master).

Andere reviews
http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/s90-es

http://www.keyboardmag.com/story.asp?sectioncode=30&storycode=11605

en kan je iets meer zeggen over de synth capaciteiten

is het een pure rompler (zoals mijn eigen S80) ?

Origineel geplaatst door chilistein
en kan je iets meer zeggen over de synth capaciteiten

is het een pure rompler (zoals mijn eigen S80) ?

Het concept van de S90 ES is 100% gelijk aan de S80. Zeg maar een stage piano met een volwaardige synth engine (AWM2) maar zonder de toeters en bellen van workstations. Hier een overzicht van waar de S-serie modellen van afstammen:

Workstation/Synth -> Synth/stage piano:
CS6X -> S80

Motif -> S90

Motif ES -> S90 ES

Is die piano en rhodes, van de S90es nou echt zoveel beter dan de oude S90? Ik zat gister even te pielen bij feedback en ik hoorde kwa piano en ep's niet zoveel of mischien zelfs geen verschil (alhoewel de effect instellingen wel anders waren waarschijnlijk)

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Is die piano en rhodes, van de S90es nou echt zoveel beter dan de oude S90? Ik zat gister even te pielen bij feedback en ik hoorde kwa piano en ep's niet zoveel of mischien zelfs geen verschil (alhoewel de effect instellingen wel anders waren waarschijnlijk)

Tja...wat is beter? Ieder nieuw model zou in principe beter moeten zijn dan zijn voorganger. De Motif ES/ S90 ES klinkt beter dan de Motif classic / S90 vind ik. Grootste verschil mbt de sound zijn de effecten, betere samples (oa mega voices van de Tyros) maar vooral ook de nieuwe 53 Mb piano sample. Of je dat live allemaal hoort, dat hangt ook af van je eigen monitor en PA. Tis wel een synth die stereo veel veel beter tot zijn recht komt, dat is echt een groot verschil.

S90 / S90 ES vergelijking: http://www.yamahasynth.com/products/s90es/comparison.html

Ik ben ook om.

S90ES komt morgen!! :D

Motif ingeruild :eureka:

Ik ben helemaal weg van die pianosound!

En trouwens ik heb een SmartMedia geheugenkaart van 128 mb in mijn piano zitten kan ik daar nog leuke dingen mee doen zoals geluiden op zetten en die laden of andere dingen behalve backupen?

Re: Re: OS 1.03

Re: Re: OS 1.03

Origineel geplaatst door Maurits89
Kun je deze ook op de gewone Yamaha S90 gebruiken?

Nee, want het is het nieuwe S90ES-OS... Maar in Sjaaks link kun je ook de OS-upgrade van al langer geleden voor de gewone S90 vinden (versie 1.04).

Zou je even in het kort de voordelen en nadelen tussen de 'S90' en 'Motif ES 8' puntsgewijs kunnen opsommen?

Motif ES8: sequencer en sampler aan boord.
S90ES: alle Motif ES geluiden + een magnifieke nieuwe piano.

Origineel geplaatst door Bartology
Motif ES8: sequencer en sampler aan boord.
S90ES: alle Motif ES geluiden + een magnifieke nieuwe piano.

Maar dat sequencen en samplen kan je ook gewoon extern dus. En de S90 is mooi zwart!

Misschien beetje domme noob vraag maar kan je ook gewoon snares en kicks (.wav) inladen?

Origineel geplaatst door Kees Zaathof
Zou je even in het kort de voordelen en nadelen tussen de 'S90' en 'Motif ES 8' puntsgewijs kunnen opsommen?

De S90 ES is qua synth engine eigenlijk een Motif ES8 maar met de volgende verschillen:
- geen sampler
- geen sequencer, wel een midi file player
- iets minder presets
+ 53 Mb extra wave ROM met super piano samples
+ veel betere piano sounds
+ lager gewicht: 22.5 vs 28.3 KG

Origineel geplaatst door Sjaak
Nee, er zit geen sampler in

Maar het is dus wel mogelijk om een module (fantom xr rack) op aan te sluiten met drumkits of heb je hiervoor een sampler voor nodig?
Of een externe software synth aan te sturen via midi?

Maar het is dus wel mogelijk om een module (fantom xr rack) op aan te sluiten met drumkits of heb je hiervoor een sampler voor nodig?

Als je naar de specificaties kijkt zie je dat er midi op de s90es zit. Dus ja, dat kan :)

Het enige wat een module mist t.o.v. een 'normale' synth is het klavier. Dus een directe midi-aansluitingen tussen 'iets met klavier en midi' en een module voldoet. En zoals dhr. M. Kwok reeds openbaarde: jawel! Er zit midi op de S90ES!

Back