HKU Toelating

? is in Rome dan veel geld te verdienen in de muziektechnische branche?

Ach het is niet het einde van de wereld als het niet lukt , er zijn meer wegen die naar Rome leiden :)

Ja ik ben momenteel bezig met een opleiding audiovisuele producties maar dit is meer masteren en live registraties. Ook wel leuk maar ik ga veel liever zelf muziek maken natuurlijk :D

Ik verwacht er ook niet zo veel van maar ik hoop wel vurig dat ik word aangenomen natuurlijk :engel:

even iets rechtzetten voor als dat nodig is:

ik krijg nog vaak, als ik mijn muziek laat horen, te horen van personen:
"ja, maar jij hebt er ook voor gestudeerd!"
en dan wordt ik van binnen ontzettend kwaad, want de waarheid is anders:
ik heb mezelf ooit 10 tale jaren totaal opgesloten samen met muziek. de hele bibliotheek afgestruind jaren naar info. elke mogelijk akkoord bestudeeerd, 10000 noten op papier gezet, transcripties gemaakt van onmogelijke muziek.n ou ja,enzovoort en zo voort.

die studie heeft aan mijn muzikale ontwikkeling en kennis misschien 1 % bijgedragen. De rest komt geheel en al van mezelf en uit mezelf.

en dit geldt voor bijna alle kunstopleidingen en studenten.

mij is nog nooit verteld: na dit akkoord moet je dit akkoord doen,en na deze melodienoot deze noot. of: een standaard hit heeft minimaal twee climaxen rond het refrein via een speciale curve. Of hoe je een fette beesdrum-sound of funky beat moet maken....etc..

het komt er op neer: of je nou wel of niet een studie volgt, je (creatieve, muzikale, technische) ontwikkeling en kennisopbouw heb je volledig en helemaal zelf in de hand.
Als je hoopt dat je bij het handje wordt genomen en net als een baby alle info en alles met een paplepel naar binnen krijgt geschoven, dan zit je helemaal verkeerd.

:koffie:

Laatst gewijzigd:
gefeliciteerd!

veel plezier en als tip:

doe heel veel daar, veel veel projecten maken, samenwerken is ook heel belangrijk.
eigen initiatieven nemen. (en tussendoor ook nog naar de docent luisteren)

Ik heb kansen gemist, omdat ik de boot daar continue afhield bij veel zaken.....maar geeft niet. ik ben ook maar een mens en ik ben ik...

:biertje:

Toegelaten. :okdan:

Ik zei het hè! Geen twijfel mogelijk!
Gefeliciteerd man! :okdan:

En inderdaad wat MarsMusica zegt. Het initiatief moet helemaal van jezelf komen, niet van de docent.
Ik ben zelf altijd touwtrekker geweest in (bijna) alle projecten, puur door het enthousiastme. Dat zien de docenten echt wel en zo wordt het voor jezelf ook alleen maar leuker!

Succes en veel plezier de komende jaren man!

leuk man! Is een leuke studie, zelf ben ik daar ook toegelaten maar vanwege ziekte moeten afhaken in het 1e jaar. Maar en aantal vrienden van me hebben MTi netjes afgemaakt (dus niet SD, al zie je elkaar in jaar 1 best vaak).

Zo uit mn hoofd ken ik er iig 10 die hem hebben afgerond en die ik ook ken, Simon & Kypski hebben hem ook de studie gedaan.. of iig 1 ervan.. Je zal hier veel van opsteken! Succes!!!

Simon & Kypski hebben hem ook de studie gedaan.. of iig 1 ervan..

Hah, jaa Kypski inderdaad.
Mijn allereerste les op de HKU was een les van Kypski. Hij studeerde toen net af. In 2002 was dat.

Die les kan ik me nog als de dag van vandaag herinneren! Ging enkel over scratching, van de techniek tot de cultuur!

Toen dacht ik nog; Wat een vette school is dit!!! :okdan:

Ah shiii- en ik maar hopen op 2 weekjes :P
Nou nog minstens anderhalve week te gaan dan..

Waar heb je toelating voor gedaan dan, welke richting? En je hebt geen vooropleiding gedaan neem ik aan? (anders had je het nu al wel geweten en was je toelatingsronde eerder)

Ik heb toelating gedaan voor Sound Design en Composition and Music Production. Ik had een 'goed' voor de toelatingstoets (22 van de 31 vragen goed) en mn gesprek was vorige week maandag (de 22ste).

Ik heb dus vorig jaar ook al toelating gedaan maar dat was redelijk geflopt, dit jaar vond ik het best goed gaan. Ik heb geen vooropleiding gedaan en als ik niet word aangenomen ga ik die ook niet doen. Ik zit nu namelijk in het 2de jaar van een opleiding audiovisuele producties en ik woon daarvoor in Brabant. Geen tijd/zin om daarnaast nog zo'n vooropleiding te doen zonder dat het verder garanties geeft.

De vooropleiding is nu een half jaar en 750 euro. Vind het het wel waard, heb een
boel geleerd toch wel.

@noiseflux: Dan heb jij alleen de nieuwe toets gehad die je op de computers moest
maken, niet? Wij werden ook verteld dat we die toets zouden moeten maken, en
niet de ouderwetse schriftelijke toets. Als verrassing mochten wij ze allebei maken.
Voor diezelfde toets als jij had gemaakt had ik ook een goed, maar dat zegt toch vrij
weinig. Een klasgenoot had 0 fouten en is niet toegelaten.
Je brief en je gesprek zijn toch het belangrijkst. Dat jij moet kunnen vertellen waarom
jij vind dat je deze opleiding mag gaan volgen. Waarom het bij jou past en waarom
per se deze richting. (vorig jaar had ik ook meerdere richtingen ingevuld, zijn ze geen
fan van want dat betekent dat je niet precies weet wat je echt wil.)

Hoe ging je gesprek?

De vooropleiding is nu een half jaar en 750 euro. Vind het het wel waard, heb een
boel geleerd toch wel.

@noiseflux: Dan heb jij alleen de nieuwe toets gehad die je op de computers moest
maken, niet? Wij werden ook verteld dat we die toets zouden moeten maken, en
niet de ouderwetse schriftelijke toets. Als verrassing mochten wij ze allebei maken.
Voor diezelfde toets als jij had gemaakt had ik ook een goed, maar dat zegt toch vrij
weinig. Een klasgenoot had 0 fouten en is niet toegelaten.
Je brief en je gesprek zijn toch het belangrijkst. Dat jij moet kunnen vertellen waarom
jij vind dat je deze opleiding mag gaan volgen. Waarom het bij jou past en waarom
per se deze richting. (vorig jaar had ik ook meerdere richtingen ingevuld, zijn ze geen
fan van want dat betekent dat je niet precies weet wat je echt wil.)

Hoe ging je gesprek?

Ik vond het gesprek best goed gaan! Hij (Gerard heet ie geloof ik) vroeg me aan het begin wat het verschil was tussen Sound Design en Composition and Music Production en ik denk wel dat ik dat goed heb verwoord. Toen hij me vroeg een keus te maken heb ik verteld hoe moeilijk ik dat vond en dat ik dat uiteindelijk toch voor CaMP zou gaan omdat me dat iets breder leek. Toen legde hij uit dat er bij SD ook best veel ruimte is voor compositie, hier was ik uiteraard best enthousiast over. Op een gegeven moment vroeg ie of ik er bezwaar tegen zou hebben als ik bij SD terrecht zou komen, waarop ik 'absoluut niet' antwoordde. Hierna voegde hij er nog snel aan toe "ALS je wordt toegelaten dan he"... Ik heb er wel een redelijk goed gevoel over, al duurde het gesprek maar maximaal 15 minuutjes ipv de 30 minuten die er voor stonden. Ik weet niet of dat goed of slecht is.

Aan de andere kant weet ik ook dat er genoeg mensen zijn die ontzettend veel verstand van, en affiniteit met die opleidingen zijn en dat er al een hele hoop plaatsen aan mensen van de vooropleidingen worden weggegeven dus ik durf er nog niet te veel op te hopen.

(overigens wel knap als je 0 fouten voor die toets haalde want er stond echt zeer divers spul in (ik had beide 'max patch' vragen wel goed :D ))

boel geleerd toch wel.

ok .... maargoed, alles is duurder geworden dus waarom dit ook niet.
Alleen waarom maar zo kort nu ? Heb er ook toch een boel geleerd over zaken waar ik zelf niet hobbymatig mee in aanraking was gekomen.

heb begin jaren 90 ook alleen de vooropleiding MT gedaan, zonder het plan de echte opleiding te gaan volgen. Leek me stuk meer waar voor je geld dan een dure SAE opleiding. Geen spijt van gehad...

Back