Yamaha S90, Layer

Maurits89

Music = life
Hallo allemaal,

Ik heb even op internet gezocht maar ik kan geen antwoord op mijn vraag vinden, ik heb al een paar keer op de Yamaha s90 gespeeld maar mijn vraag is kan ik elk willekeurig geluid koppelen aan een ander geluid (willekeurig), dat heet dus Layer :P .... je hebt namelijk een hele mooie piano sound (rockpiano) GM en dan Bank A1, maar kan ik die ook koppelen aan een string uit bank PRE1?

Greetz

Mauritzzzzzzz

Re: Yamaha S90, Layer

Koppelen? Bedoel je layeren? (dus dat je ze tegelijk speelt) If so, dan kan dat op twee manieren:
- simpel: kies performance mode, zet het ene geluid op part 1, het andere op part 2, niets instellen in splits, even effecten goed zetten (vergelijk met hoe het in de patches zelf zit) => klaar;
- minder simpel: uitzoeken uit welk waveforms beide patches bestaan en proberen zelf een patch met de combinatie te maken.

Ik vind de tweede manier zelf fijner. Sowieso krijg je dan écht het geluid dat je wilt (allerlei overbodigs verdwijnt gaandeweg), maar vooral: een patch is wendbaarder. Je kunt maar vier parts layeren in de performance mode van de S90. Als je twee patches kunt samenvoegen tot één patch, dan heb je nog drie parts over, bij de eerste methode nog maar twee (kan erg onhandig zijn met meer layers en splits). En in master mode kun je alleen patches gebruiken, geen performances. Maar van de andere kant: gewoon beide patches layeren in performance mode is natuurlijk aanzienlijk gemakkelijker. :)

Oh ja, er is nog een derde manier, namelijk via de master mode, maar als je alles binnen één synth voegt dat niets toe aan de performance mode.

Back