Emu E6400 Classic- en Ultramodel

Vizion

Rock Solid
Qua uiterlijk ontgaan ze elkaar nauwelijks maar hoe zit dat in het gebruik? Uit de reviews op het Internet haal ik geen interessante informatie, zelfs niet van de Emu-site.
Wie heeft er met een of beide samplers gewerkt, en wat zijn je ervaringen? :confused:

Attachments

• e6400ultra.jpg
    e6400ultra.jpg
    5,9 KB · Bekeken: 160
Er zijn verschillen in hardware en software (OS).

Het belangrijkste verschil zit in de processor : de Ultra heeft een zgn. "Coldfire" processor die het OS 6x sneller doet draaien dan het classic model. Je merkt dat snelheidsverschil niet zozeer als je presets gaat editeren, maar wel bij het inladen en saven van banken, én bij (destructive) processing van je audio samples.

In de Ultra kan je een gewone IDE hard disk installeren, da's lekker goedkoper dan SCSI. De 6400 classic werkt enkel met de duurdere SCSI schijven. De Ultra accepteert grotere harde schijven (tot 20GB) dan de 6400 Classic (tot ca. 4Gb).

Verder zou de Ultra in theorie (nog) iets betere DA convertors (24bit) moeten hebben, maar om die verbetering te horen moet je al heel goeie oren hebben.

Een laatste hardware verschil is dat je in de Ultra een (overigens zeer complexe) RFX card kan installeren, niet op de classic.

De andere verschillen zitten in het OS. De ultra draait OS 4.x(laatste versie = 4.61) ; de 6400 classic kan enkel tot versie 3.0 draaien, tenzij je in de 6400 classic een zgn. "CPU RAM" upgrade installeert ; dit kost ca. 125 euro. De filtertypes, envelopes e.d. zijn op beide samplers wel identiek dezelfde.

De voornaamste nieuwigheid aan het OS 4.x (dat dus enkel in de Ultra zit), is de Beatmunging functie, waarmee je het BPM van een loop in real-time kan gaan stretchen (zoals bv de ACID software). Deze functie werkt niet op de 6400 classic omdat z'n processor te traag werkt.

Verder heb je in OS 4.x ook meer LFO waveforms, 24 modulation sources & destinations (ipv 18 op de classic).

Maar het zijn allebei echt ongelofelijk goeie hardware samplers, uiterst stabiel, prachtig van klank, zeer uitgebreid qua editering en toch relatief makkelijk in bediening. :halleluja

Origineel geplaatst door David

De voornaamste nieuwigheid aan het OS 4.x (dat dus enkel in de Ultra zit), is de Beatmunging functie, waarmee je het BPM van een loop in real-time kan gaan stretchen (zoals bv de ACID software). Deze functie werkt niet op de 6400 classic omdat z'n processor te traag werkt.

Bedankt voor je response David ;)
Geldt dit ook nog wanneer je de CPU RAM-upgrade hebt uitgevoerd?

Als je de CPU ram upgrade laat installeren in de 6400 classic (je kan het niet zelf doen), kan je beschikken over alle functies en vernieuwingen van OS 4.x uitgezonderd beat munging. De oudere processor is gewoon niet snel genoeg om de stretching in real-time te kunnen berekenen.

Laatst gewijzigd:
EMU6400

EMU6400

Ruil m'n Waldorf XT voor een EMU6400 Classic met Zip drive en PCLink. Is dit een goeie ruil jongens ??? Weet niet wat zo'n EMU tegenwoordig doet in prijs maar vind het zeer zeker interessant.

Trouwens heeft de Emu Classic ook zo'n moooie blauwe display ???

gr. Mario

Re: EMU6400

Re: EMU6400

Origineel geplaatst door mario
heeft de Emu Classic ook zo'n mooie blauwe display ???

De E4 XT en de E6400 (de niet-ultra's dus) hebben hetzelfde type display met even sterke backlights als de Ultra's. Bij de EIV en de e64 uit 1995/1996 zijn de backlights minder sterk.

Overigens is dat display in de Ultra niet zo hemelsblauw als het op de foto lijkt ; het is eerder blauw-groen.

Bedankt voor de info David.

Wie kan mij helpen aan een OS Upgrade van 3.xx naar 4.xx of heeft althans een goed adresje waar ik dit eventueel kan bestellen.

Wil namelijk m'n EMU6400 upgrade ;)

http://www.emu.com/products/e4xtUltra/faq.html#q1_4

Do I have to change anything in my sampler to use EOS version 4.0?

You may have to install additional memory into your sampler to accomodate version 4.0 software. If you have an ULTRA version of sampler, you're all set because you alreadyhave EOS 4.0. If you have any other model, you may or may not have enough CPU Flash. To check how much CPU Flash you have available, press MASTER / UTILS / ABOUT / CONFIG to view your system configuration. If the CPU Flash is 1MB, you will need to replace the current CPU Flash with a 2MB SIMM.

How do I change my CPU Flash?

Upgrading CPU Flash involves removing the old CPU Flash SIMM memory and replacing it with a 2MB part. Please see the instructions included with the upgrade kit for proper installation or contact your local service center. NOTE: CPU Flash is a very specific FLASH based memory - you must use only E-MU supplied memory boards for CPU Flash memory or your Emulator will not operate properly.

http://www.emu.com/products/archives/archives.html

http://www.emu.com/products/archives/eos410.html

En hier kan je het EOS 4.10 classic (voor niet ultra samplers) downloaden :
http://www.emu.com/download/EOS410CL.exe
Gewoon de file op een DOS-disketje kopiëren, en in je Emu plaatsen bij het booten. De rest loopt dan vanzelf.

Kijk wel eerst even of je de 2MB flash upgrade moet installeren om EOS 4.x te draaien!
Ik ken alleen adressen van Belgische muziekwinkels die Emu-support doen, geen idee hoe het zit in Nederland :

The sound factory, Gent
http://www.the-soundfactory.net/
+32 (0)9 233 03 11
info@the-soundfactory.net

Key Music, Sint-Niklaas
http://www.keymusic.be/
+32 (0)3 766 63 93
hi-tech@keymusic.be

Hier heb ik wat aaan David, nogmaals dank je ;)

Het enige wat ik weet! Is dat veel mensen die ik ken allemaal met akai begonnen zijn, en later zonder nadenken op emu overgestapt zijn! Vanwege interface, sound, filters etc!

De eerst volgende sampler die ik koop, wordt een Emu!!! Daar hoef ik geen twee keer over na te denken!!!

Origineel geplaatst door Mangina
Het enige wat ik weet! Is dat veel mensen die ik ken allemaal met akai begonnen zijn, en later zonder nadenken op emu overgestapt zijn! Vanwege interface, sound, filters etc!

De eerst volgende sampler die ik koop, wordt een Emu!!! Daar hoef ik geen twee keer over na te denken!!!

de emu 6400 ultra is giganties vet en ja als ik een sampler weer koop word het ook een 6400 ultra en niet dat akai slecht is maar die filters in de emu maken je helemaal gek:P :P :P :P :P

Voor de mensen die nu allemaal liggen te kwijlen op die supervette 6400 Ultra, nog dit :

alle features van de 6400 Ultra vind je ook terug in de E5000 Ultra. Maar de 5000 is bovendien nog een pak goedkoper dan de 6400!!

Het enige verschil is dat je niet alle opties kan installeren in de 5000, wel in de 6400, zodat je deze laatste tot een volwaardige E4XT kan uitbouwen. 8)

Inderdaad! David! Mocht er bij mij nog 1 komen, dan zou het toch ook misschien de 5000 kunnen worden! Leuk werkpaard!

Back