(masteren) Het laag in de mix

glennplumber

Kneed je synth
Heee hallo,

Mastering vraagie .... aangezien ik meestal bassdrums gebruik met vrij lange decay .... wat dus errug veel laag veroorzaakt in de mix vroeg ik mij af hoe jullie dat doen.

Als ik er niks aan doe heb ik dus veel te veel laag waardoor het erg gaat 'zompen' om het zo maar even te noemen.
Als ik dan voor m'n monitors zit (lijkt) er niks aan de hand te zijn .... maar sta ik op dan hoor je dat er veel teveel laag in zit ... het 'zompen'

Ik haal alles onder de 75 Hz gewoon weg ..... is dit de juiste manier ...... ?? Of zijn er betere oplossingen ??

Alvast bedankt,
GlennPlumber.

er zijn geen regels, geen voorschriften, geen must have's geen handleidingen, het resultaat is dat telt.

Als je denkt dat het laag in de weg zit probeer je het gewoon weg te halen. Klinkt het goed en denk je dat de track hierdoor beter word moet je het doen. Schijt of het 'not done' is of niet.

Alles beneden de 75 Hz weghalen is doodzonde! Zompend laag is goed te bestrijden door middel van compressie. Korte attacktijden halen de decay van je kick weg en maken je mix puntiger.

Maar het is natuurlijk wel van belang dat wat je hoort dat dat ook daadwerkelijk in je mix aanwezig is. Zo te horen heb je in je studio last van staande golven. Zodra je je hoofd beweegt kan er laag wegvallen of juist bijkomen. Je zou eens kunnen denken aan geluidsisolatie. Er zijn verschillende systemen op de markt om moeilijke ruimtes op een goedkope wijze aan te passen. En pas dan kun je echt beoordelen of het laag in je mix zompend is!

Als ik alles onder de 75Hz weg haal klinkt het echt niet meer!

Jij maakt toch ook dance??

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Alles beneden de 75 Hz weghalen is doodzonde! Zompend laag is goed te bestrijden door middel van compressie. Korte attacktijden halen de decay van je kick weg en maken je mix puntiger.

Maar het is natuurlijk wel van belang dat wat je hoort dat dat ook daadwerkelijk in je mix aanwezig is. Zo te horen heb je in je studio last van staande golven. Zodra je je hoofd beweegt kan er laag wegvallen of juist bijkomen. Je zou eens kunnen denken aan geluidsisolatie. Er zijn verschillende systemen op de markt om moeilijke ruimtes op een goedkope wijze aan te passen. En pas dan kun je echt beoordelen of het laag in je mix zompend is!

Dat is dus het vage ... als ik dus een productie van een producer vanaf cd beluister op dezelfde set-up thuis dus heb ik nergens last van staande golven ?? Vandaar dat het ook zo vreemd is.

Een klein tipje.. compressie op de bassdrums.. en tesnoods (als de mix er al is) multiband compressie op de master. Je kan al veel vermijden door misschien gewoon je bassdrumpjes wat aan te passen en wat op te letten bij het mixen en maken van je track.

OK, wie moet ik hier nu geloven. (zie ook andere thread)

Paul Jenner en OlafMol die beweren onder de 40 of 60Hz alles kappen of Toverkoning en Inocybe die zeggen dat je met compressie de boel kunt oplossen.

En dan ga ik uit van de gemiddelde dance track met een strakke kick en baslijn.

Niet dat ik een antwoord moet hebben. Maar vind de onderbouwing van Olaf en Paul nogal overtuigend. Maar uit eigen ervaring denk ik er toch anders over.

Volgens mij moet het laag er wel in zitten maar qua dynamiek zo dat het niet constant in de mix zit maar als ondersteuning van bijv die kick en je dus de ondertonen van die kick of die bas benadrukt in heel strak gecompressed laag. En je dus een mooier en voller geluid krijgt die omdat het maar zo kort duurt niet irritant is voor de mix in het algemeen.

Ik begrijp niet helemaal precies wat jouw probleem is, maar:

Dance Kicks dalen in frequentie, na de attack. Jij zegt met relatief lange kiks te werken. Die dalen dus verder in frequentie dan kortere, dus kun je meer een laagprobleem krijgen.
Los daarvan slibt je mix natuurlijk dicht wanneer je je kiksen erg lang maakt. Ze gaan in elkaar overvloeien, er is geen ruimte meer tussen en dan wil je , neem ik aan, ook nog een baslijntje erin proppen ? Wordt een beetje druk he !

Even denken :

Als je opstaat hoor je ineens een partij ellende.
Als je blijft zitten niet.
Met commerciele release heb je het niet.

Hmm, is dus gewoon een staande golf probleem in je luisterruimte, danwel een verkeerde opstelling van je monitors of beide.

Lijkt een logica in te zitten: Commerciele releases hebben een afgekapt laag, dus treden er minder problemen op in jouw luisterruimte.

Ik weet niet waarom je je kiksen zo lang maakt, misschien wil je ze daarmee vetter laten klinken ?
Vind ik geen goede oplossing. Niet alleen geluidstechnisch niet, maar ook kwa arrangement: Je muziek gaat er gewoon zompiger en slomer van lijken.

Het beste wat ik kan bedenken:

Neem kortere kiksen. Gebruik compressie, waarmee je het mindere laag (dat nu eenmaal in zo'n kortere kick zit) omhoog pompt, waardoor het toch lekker stevig klinkt. Het "stevige" zit em dan niet meer in het extreme laag, maar meer tussen, zeg, 80 en 40 Hz.
Ik ga er van uit dat je rommel dan weg is en dat sowieso je arrangement "vlotter"" en minder sloom zal klinken.

Paul.

@Jenner:

Ik zou het niet beter gezegd krijgen.

@Glennplumber:

jij zegt een masteringvraagje, mag ik eens vragen met wat jij masterd, of was het enkel maar om het laag(dan vooral van de kick) in je basismix goed te trekken?

Het laatste doe je met een compressor met harde attack en een koppel goei oren.

Het eerste ook maar dan op gans de mix in multibandcompressie. (dat is dan twee maal dat compressie zich komt moeien)

Het kan ook zijn dat je de verkeerde kick kiest, maar het laag wegfilteren is hier meestal niet altijd nodig en niet altijd de juiste benadering, al gebeurt dat soms wel.
Probeer eens een bepaalde kick van in een nummer na te bootsen al moet je er 5 bovenmekaar layeren met elk een ander volume en karakter. Dat kunnen er ook twee zijn of èèn enkele. Probeer ook wat te spelen met adsr envelopes in de sampler op bepaalde kicks. Je komt er wel uit ze. Experimenteren is de boodschap.
It'll sharpen your ears, BUT don't listen too loud to achieve all this because otherwise it's gonna blur the definition.

groets! p.;)

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Ik begrijp niet helemaal precies wat jouw probleem is, maar:

Dance Kicks dalen in frequentie, na de attack. Jij zegt met relatief lange kiks te werken. Die dalen dus verder in frequentie dan kortere, dus kun je meer een laagprobleem krijgen.
Los daarvan slibt je mix natuurlijk dicht wanneer je je kiksen erg lang maakt. Ze gaan in elkaar overvloeien, er is geen ruimte meer tussen en dan wil je , neem ik aan, ook nog een baslijntje erin proppen ? Wordt een beetje druk he !

Even denken :

Als je opstaat hoor je ineens een partij ellende.
Als je blijft zitten niet.
Met commerciele release heb je het niet.

Hmm, is dus gewoon een staande golf probleem in je luisterruimte, danwel een verkeerde opstelling van je monitors of beide.

Lijkt een logica in te zitten: Commerciele releases hebben een afgekapt laag, dus treden er minder problemen op in jouw luisterruimte.

Ik weet niet waarom je je kiksen zo lang maakt, misschien wil je ze daarmee vetter laten klinken ?
Vind ik geen goede oplossing. Niet alleen geluidstechnisch niet, maar ook kwa arrangement: Je muziek gaat er gewoon zompiger en slomer van lijken.

Het beste wat ik kan bedenken:

Neem kortere kiksen. Gebruik compressie, waarmee je het mindere laag (dat nu eenmaal in zo'n kortere kick zit) omhoog pompt, waardoor het toch lekker stevig klinkt. Het "stevige" zit em dan niet meer in het extreme laag, maar meer tussen, zeg, 80 en 40 Hz.
Ik ga er van uit dat je rommel dan weg is en dat sowieso je arrangement "vlotter"" en minder sloom zal klinken.

Paul.

Mmmm ..... die kortere kick zit er bij mij niet in die blijf ik in sommige tracks gewoon gebruiken :) t'Is natuurlijk niet zo dat ze elkaar overlappen ... dan ben je zoizo al vreemd bezig ... toch !!??
Ben het met je eens dat in mijn tracks met korte decay veel meer ruimte zit .... daar gebruik inderdaad ook vaak basslines.

Ook weet ik dat het wel kan doormiddel van die 'commerciele' releases.
En van een 'verzopen' mix heb ik ook geen last.

Maar ik denk inderdaad dat ik moet gaan multybanden om het resultaat te krijgen wat ik wil .... want dit kan gewoon niet langer zo doorgaan :P

bedankt allemaal !!
GP

Origineel geplaatst door Prophet

Ik zou het niet beter gezegd krijgen.

@Glennplumber:

jij zegt een masteringvraagje, mag ik eens vragen met wat jij masterd, of was het enkel maar om het laag(dan vooral van de kick) in je basismix goed te trekken?

Yeps .... Het gaat inderdaad om het laag in de mix.

Het eerste ook maar dan op gans de mix in multibandcompressie. (dat is dan twee maal dat compressie zich komt moeien)

Oke zekers het proberen waard !

Het kan ook zijn dat je de verkeerde kick kiest, maar het laag wegfilteren is hier meestal niet altijd nodig en niet altijd de juiste benadering, al gebeurt dat soms wel.
Probeer eens een bepaalde kick van in een nummer na te bootsen al moet je er 5 bovenmekaar layeren met elk een ander volume en karakter. Dat kunnen er ook twee zijn of èèn enkele. Probeer ook wat te spelen met adsr envelopes in de sampler op bepaalde kicks. Je komt er wel uit ze. Experimenteren is de boodschap.
It'll sharpen your ears, BUT don't listen too loud to achieve all this because otherwise it's gonna blur the definition.

Zekers de weten is experimenteren een zeer goede boodschap .... maar met een beetje hulp van anderen gaat het het een stukkie sneller ..... en ik heb nog zoveel te experimenteren :)

Thanks !!
GP

Het maakt uit welke monitorspeakers je gebruikt.

Gewoon veel muziek via die dingen afspelen om een beetje een idee te krijgen hoe het allemaal klinkt door die dingen.

Gaan die Absolute 2's diep genoeg?

Ik heb er geen ervaring mee, slecht zullen waarschijnlijk niet zijn. En het is ook zo; hoeveel geluidsdemping is goed genoeg?? (de bass kan je wat breken door basstraps in de hoek waar je moni's staan, als ze al in de hoek staan, het scherp aan de kanten door nopjesmouse enzo.....)

Maar het allerbelangrijkste is nog eigenlijk; jij kent je ruimte waar je mixt, dus jij weet hoe afgwerkte produkten daar klinken door jouww systeem op jouw plaats, volgens moet het hiermee volstaan asl je oren al goed genoeg ontwikkeld zijn. (zet mij morgen in een regieruimte die ik niet ken, het zal een maandje duren vooraleer ik tot hetzelfde resultaat zal komen als nu)

Maar vergeet NOoit je mixen op een ander installatie te vergelijken met diezelfde afgewerkte producten als leerschool.
En door deze tests goed of minder goed te doorstaan zullen je monitors zichzelf openbaren als goede of slechte om ooit een eindmix te maken.
Maar ik geloof dat er iemand hier op het forum zit die die Absolute 2's ook voor ditzelfde gebruikt.

Ik gebruik de HR824's van Mackerie en ben er kontent van. (als ik in de ruimte blijf zitten waar ik nu zit tenminste).

"er zijn geen voorschriften, enkel tips en zelfonderzoek"

p. ;)

sieeejaaaa!

er is hier toch wel iemand die ervaring heeft met het snijden naar vinyl? ik heb nog nooit een cutting engineer gehoord die NIET het laag eruit filterde...dat kunnen die snijders helemaal niet aan als er ineens een 20Hz signaal doorkomt.....

Origineel geplaatst door olafmol
er is hier toch wel iemand die ervaring heeft met het snijden naar vinyl? ik heb nog nooit een cutting engineer gehoord die NIET het laag eruit filterde...dat kunnen die snijders helemaal niet aan als er ineens een 20Hz signaal doorkomt.....

Groot gelijk, maar 20Hz is wel heeeel wat anders dan 75Hz!!!

dat klopt...volgens mij snijden vinyl cutters de boel zo rond de 40Hz af....soms iets daarboven....maar boven de 60Hz zou ik ook niet doen nee

Back