(masteren) Het laag in de mix

En Glenn:

heb nu de output terug wat opgekrikt omdat de loudness van men nieuwe track toch wat stiller was als alle andere.

Maar speel vooral in die instellingen met de threshold en luister naar het laag zodat je het lekker op zijn punchiest kunt laten knallen. Voor de ander frequentiebanden is het net hetzelfde maar dan in; kleur van de klank, afronding, aggressie, etc....

vergeet geen EQ op de ganse mix VOOR multiband-compressie (is dat ingebouwd in dat machien van jou? EQ?)

sieeejaaaaaa;)
p.

Origineel geplaatst door Prophet
En Glenn:

heb nu de output terug wat opgekrikt omdat de loudness van men nieuwe track toch wat stiller was als alle andere.

Maar speel vooral in die instellingen met de threshold en luister naar het laag zodat je het lekker op zijn punchiest kunt laten knallen. Voor de ander frequentiebanden is het net hetzelfde maar dan in; kleur van de klank, afronding, aggressie, etc....

vergeet geen EQ op de ganse mix VOOR multiband-compressie (is dat ingebouwd in dat machien van jou? EQ?)

sieeejaaaaaa;)
p.

Yeps ...ik kan spektral levels instellen voor hoog en laag .... jij waarschijnlijk ook nog voor het mid ?

Yeps ...ik kan spektral levels instellen voor hoog en laag .... jij waarschijnlijk ook nog voor het mid ?

Ja de levels voor de drie banden en dan nog 1 globale voor de output van de compressor zelf een beetje te dimmen.
Want je kan zooooo luid gaan dat het gewoon zal gesquashed worden door de compressors op radio enzo dus een beetje oppassen en kijken of je een beetje op hetzelfde loudness niveau blijft zoals andere producties.

Een goed hulpmiddel is toch deze hier nadat je iet of wat denkt dat je kan gaan vergelijken( de Pro versie is de snelste want dan kan je snel van wav naar wav overschakelen in de player die ingebouwd is, geen mooie layout maar zeer Pro en de sharwareversie macheert al een lange tijd bij mij nu dus...)

http://www.audio-software.com

sieeejaaa! p.

oouuww jaaa relax die site super top man .... bedankt voor de link !!!!

FF iets anders .... ik merk met die multiband compressor dat er erg veel ruis omhoog komt.
Zijn daar nog truckjes voor of moet je die gewoon denoisen als je r=track klaar is ??

Glenn, het beste is om alle geluiden die je opneemt zo hard mogelijk op te nemen om daarmee de ruis ook te verminderen.
Dit doe je o.a met compressie/limiting. En de uiteindelijke mix zou evt. nog een keer door de (multiband)compressor kunnen.
exciters/enhancers willen ook weleens helpen de geluiden op te frissen om hetgeen wat je met compressie heb weggehaald (platgeslagen) weer min of meer terug te brengen; het laag bijv. maar het is niet de beste manier om eerst iets te verneuken om het daarna weer mooi te willen maken.
Kan je net zo goed je kamer overhoop gooien om maar op te gaan ruimen ofzo.:confused:
Dat je laag helemaal weg was komt waarschijnlijk door een te krappe attack en een te hoge ratio.

Check maar eens: zet een track aan die door je finalizer gaat en neem dat gelijk op in een of ander sample-programma.
En kijk naar de voortbreiende waveform wat er gebeurd als je aan de threshold tweakt of de attack

Ja Glenn zorg gewoon dat je er ingaat met genoeg uitgang vanop de mixing desk. Ik ken dat toestel niet maar kijk toch maar eens alle connecties na of ze niet tegen adapters aanleunen ofzo want die geven RUISSS! en je ingangsinstellingen? De handleiding goed gelezen?

Als dat veel ruis is dat je naar boven trekt zonder dat er die ruis in je basismix zat dan lijkt me dat louche, dat zou niet mogen hè?
Laat ons iets weten als je het probleem opgelost hebt.

sieejaaaa! p.

;)

Laat ons iets weten als je het probleem opgelost hebt.
;)

Mmmm .... het was m'n efx 500 die ik via insertie aangesloten had.

Laag niet aan de compressor dus !!

:doei:

ik heb niet alle threads gelezen die hier staan dus het kan zijn wat ik nu ga vertellen al gezegd is, but here we go.
Alles cutten onder 75hz is een doodzonde! Ten eerste moet je natuurlijk goeie monitors hebben om af te mixen. Vooral in het laag oppassen. Zeer lage frequenties cutten of boosten kan heel goed klinken op jouw monitors maar op grotere systemen kan dit verschrikkelijk zijn. De reden, uw monitors kunnen die heel lage frequenties gewoon niet afspelen. Je zal wel verandering horen maar deze kan heel anders klinken op andere monitoren.
Wat wel handig is is een hp filter op instrumenten, samples zetten die geen laag horen te hebben, bv hihats. (of je kan rond de 60hz cutten) Deze geluiden nemen op hun beurt minder ruimte in.
Verdere hulpmiddelen zijn compressie en eq. Probeer je kick en baslijn in een ander frequentiegebied te leggen. Maar dat zullen de meeste wel weten.
Voila, ik hoop dat het wat helpt

Dat onder een bepaalde frequentie cutten zonde is zijn we direct eens, maar het is vaak een praktische keuze ...

PAul.

met compressie kan je veel onder controle houden en zelfs dan zelfs speciaal nog wat boosten op gans de mix alvorens lekker te compressen. Het ligt eraan hoe de mix is..... altijd een verschillende benadering, er zijn geen standaard instellingen, enkel eindresultaten die goed zijn waar men zich kan aan optrekken en ter studie nemen.Goeie monitors zijn een goeie investering en het juiste gereedschap voor deze job.HIfi boxen zijn geen optie.

;)

Da's niet helemaal waar, er zijun zat mastering studios die luidsprekerboxen gebruiken als hoofdmonitors die eigenlijk van het type "domestic" zijn .

Paul.

Dan zou ik graag eens willen weten over welke boxen jij hier spreekt?

:confused:

ik weet van Dennis Ferrer, een van de meest gerespecteerde us garage/house producers die echt hele goeie producties maakt dat ie zweert bij HiFi speakers voor z'n monitoring

De NS10 zijn van orgine ook (mislukte) hifi speakers dus jullie hebben allemaal gelijk. ;)

Maar denk dat je met een aantal setjes boxen toch wel veel beter uit bent dat met maar 1 paar speakers. Zeker als het resonantie freq's gaat.

die knakkers in de VS zoals kerri chandler en Dennis Ferrer gebruiken een bepaalde el cheapo speaker van de RadioShack die ze mono schakelen om op te testen..als het daar goed op klinkt is de mix af is hun ervaring....

Klopt allemaal als je het zo bekijkt, als ik straks een nieuwe mix klaar heb test ik hem ook op verschillende hifi systemen om dan nog wat fouten tegen te komen.
Ikzelf zweer het bij mijn Labtec's 1030 Pc boxen van amerikaanse origine die me al behoorlijk wat schoonheidsfoutjes naar voren heeft geschoven.
Maar vertrekken vanaf Hifi speakers?, mij niet gezien, heb het ooit ook gedaan omdat ik geen geld had, ik wil niet meer terug. Een paar discotheek JBL's zie ik nog wel zitten.

Wilson Audio, Dunlavy, Duntechs ...

Er zijn in het verleden veel meer huiskamer dingen gebruikt voor de monitoring, Bowers en Wilkins, QUAD enzovoort.
Ik ben ooit in een mastering studio in Nederland geweest (een behoorlijk goeie) die had KEF RR series staan voor de afluistering.

Hou er even rekening mee dat serieuze afluistering niet gaat lukken met het gros van de speakertjes die in de handel verkocht worden onder de noemer "professioneel studio spul", zoals de Spirits, Events, KRK's, Tannoytjes enzovoort. De meesten daarvan zijn gewoon kutspeakertjes in een kutkastje die voor veel te veel geld verkocht worden.
Als je daarmee gaat vergelijken dan is een goede huiskamer lsp al snel beter dan genoemde "studio" spulletjes.

Natuurlijk zijn er zat huiskamerboxen die NIET geschikt zijn, maar ik heb het even over de goeien onder het huiskamerspul.

Paul.

Dan zou ik graag eens willen weten over welke boxen jij hier spreekt?

:confused:

Back