TR-707 probleem: Patterns verdwijnen

scarum

Ouwe rot
Hoi!

Ik heb een weekje geleden mijn eerste stuk hardware gekocht, namelijk een Roland TR-707.
Afgezien van een barst in het LCD scherm, leek er niets mis te zijn met deze bak en ik was al
snel met mijn 2e stuk hardware (een Poly 61 van forumlid gekocht) aan het grooven.

Echter nu is me opgevallen dat wanneer ik een paar leuke patterns (alles lijkt verder te werken,
naar behoren) maak en ik wil de volgende dag deze opnieuw luisteren / bewerken, kom ik
erachter dat de patterns verdwenen zijn en er weer hetzelfde rare -op alle instruments alle
bars gevulde- pattern staat.

Dus ik UTFS'en hiero en google'n, etc., ik denk het zullen de batterijen wel zijn. Nieuwe Duracel
AA'tjes erin en gaan met die bak. Maar helaas weer hetzelfde verhaal. Ik heb geRTFM'd en ik ben
ervan overtuigd dat het niet aan mij ligt (het is een lekker simpel bakkie, zelfs voor een n00b als ik),
dus... Mijn vraag: Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

batterijen

batterijen

Ik ben bang dat er ergens geen contact is met je batterijen. Dus dan kan je nieuwe erin doen maar dan werken ze niet. Openschroeven ben ik bang. Kijk of er nog goed contact wordt gemaakt.
de 707 is een leuke bak!

Misschien een onnodige opmerking maar heb je de patterns ook gesaved? IK geloof niet dat een 707 ze automatisch onthoudt zoals bijvoorbeeld een TR-606 of TR-808 (maar ik kan er naast zitten hoor).

Origineel geplaatst door Sly Dog
Misschien een onnodige opmerking maar heb je de patterns ook gesaved? IK geloof niet dat een 707 ze automatisch onthoudt zoals bijvoorbeeld een TR-606 of TR-808 (maar ik kan er naast zitten hoor).

Je zit er naast, patterns worden automatisch opgeslagen, mitst voorzien van batterijen.
De volle bars met rare patterns is een typisch lege-batterij probleem, dus als je batterijen goed zijn zul je inderdaad even moeten kijken of de batterijen wel goed contact maken (even doormeten). Als het batterij compartiment okay is, zou je het ook even kunnen proberen met een andere adapter.

Bedankt voor de reacties! Ja, ik had al zo'n vermoeden dat er dan ergens binnenin geen contact wordt gemaakt met het batterij compartiment. Ben helaas niet zo technisch, dus ik zal eens aan een technische(r) kennis vragen of ie em even wil doormeten.

Ik heb ook nog horrorstories gelezen over de ROM die kapot gaat, maar dan zal de normale functionaliteit wel niet goed meer werken, neem ik aan? Oftewel, kan dit probleem ook nog ergens anders zijn oorzaak hebben, of is het met grote waarschijnlijkheid het batterij-probleem?

Dat van de ROM lijkt me sterk, maar het zou natuurlijk kunnen. Nogmaals, de problemen die je hebt zijn echt een typisch kwaaltje bij lege batterijen, dus ik denk toch echt dat het probleem daar zit.
En voordat je je vriend gaat vragen om de 707 onder handen te nemen kun je nu al zelf even de batterij contactjes goed schoonmaken, misschien dat dat al helpt. 707's zijn namelijk al weer wat jaartjes oud en hebben soms al lang stil gestaan. Als ze still hebben gestaan met de batterijen erin kan het wel 'ns zo zijn dat er corrosie is ontstaan op de batterij contacten, wat ook dit soort problemen kan opleveren.
Mocht het allemaal niet helpen, dan zou je ook even op de 707 yahoo group kunnen rondvragen: http://launch.groups.yahoo.com/group/tr-707

Origineel geplaatst door Chinetti
Je zit er naast, patterns worden automatisch opgeslagen, mitst voorzien van batterijen.

Volgens mij is het wel zo dat je de TR van "write" mode naar "play" moet zetten voordat je de TR uitzet.

Wederom dank! Ik denk dat ik voldoende info heb nu om er uit te komen!
Als dat nog niet werkt, kom ik er nog wel even op terug.
8)

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
Volgens mij is het wel zo dat je de TR van "write" mode naar "play" moet zetten voordat je de TR uitzet.

Nope, ook dat is niet zo, althans niet voor single patterns. Ik gebruik m'n 707 vaak live in step-edit, en als ik 'm uitzet en later weer aanzet zitten m'n laatste wijzigingen gewoon nog in het geheugen. Misschien dat het voor songs wel zo werkt, dat weet ik niet.

meneer chinetti

meneer chinetti

kunt u mij dan vertellen hoe ik andere apparaten met midi aan de 707 kan syncen. Ik had het idee dat ie midi-clock zou uitsturen zodra ik hem aansluit op bijv. atari met cubase maar helaas. Moet ie in een bepaalde modus? Ik weet van het feit dat als ie een getal aangeeft dat ie in mastermode staat en mijn 606 reageert dan ook perfect (dinsync dus) maar midi, ho maar...

contactpunten dus niet

contactpunten dus niet

Ik heb de contactpunten schoongemaakt en in eerste instantie leek het te werken. Ik heb de eerste keer na een uur gecheckt en toen zaten de patterns er nog in, later na 2 uur nog eens gekeken en weer waren mijn patterns er nog...
Alleen vanmorgen, na een uur of 7, keek ik of de patterns er nog waren en dat bleek dus niet het geval.

Je zou zeggen dat als het aan de batterijen-aansluiting ligt dat ie helemaal geen patterns zou onthouden? :confused:
Toch maar eens laten doormeten dan, maar misschien dat iemand deze symptomen herkent?

Re: meneer chinetti

Re: meneer chinetti

Origineel geplaatst door ch9527
kunt u mij dan vertellen hoe ik andere apparaten met midi aan de 707 kan syncen. Ik had het idee dat ie midi-clock zou uitsturen zodra ik hem aansluit op bijv. atari met cubase maar helaas. Moet ie in een bepaalde modus? Ik weet van het feit dat als ie een getal aangeeft dat ie in mastermode staat en mijn 606 reageert dan ook perfect (dinsync dus) maar midi, ho maar...

Check ook ff de zoekfunktie. Er is al heel wat 707 praat in verleden langsgekomen. Zeker ook wat sync gebeuren.

heb al antwoord

heb al antwoord

Chinetti heeft heel vriendelijk geantwoord op mijn vragen. Voor mij is de kous af.
ik ga weer verder spelen!

Back