Welke synth voor rhodes en clavinet?

Kikker

Stamgast
Ik ben op zoek naar een (tweedehands) goedkope (!) synth waar ik een mooi fender rhodes en clavinet geluid uit kan halen, het gaat me alleen om die geluiden voor de rest maakt het niet uit wat ik er mee kan.
Iemand enig idee waar ik het beste voor kan kiezen??

Uuuhhhmmm... Ik vind die van Korg niet zo mooi, eigenlijk. Wat betreft de goedkope tweedehands Rolands vind ik de e-piano's van de XP/JV-serie niet zo. Clavinets zijn beter. Maar misschien dat er een goede rhodes op één van de expansionboards zit? Dan ben je klaar met een JVx0x0 + expansionboard (en een keyboardje natuurlijk, want het is een module, maar dat heb je vast al wel één). Yamaha is wel goed hiervoor, bijvoorbeeld een S30 of S03 (of hetzelfde met 88 gewogen toetsen: S80 of S08; vergelijk ze hier). Misschien zijn ze op de CSxx ook al wel goed (Wurlitzer wel, dacht ik; maar de CSxx-en zijn in principe niet op dit soort geluiden gericht); misschien is een CS6r dan nuttig? Een Emu Vintagekeys zou hier theoretisch ook erg schikt voor moeten zijn (ook weer een module), maar die klank ken ik niet.

Korg Z1 !

Physisch gemodelleerde elektrische piano's. Niet extreem goedkoop maar goedkoper dan een Nord Electro en een stuk expressiever ook. Ik gebruik de mijne 80% van de tijd voor e-piano's.

Ik heb de Korg Z1, maar ik ben er op vlak van vintage keys niet zo ondersteboven van. (Exhter wel van de 5x ADSR en de 4x LFO 8~ )

Mijn eerste keuze zou een GEM promega 3/2 zijn. Ik speel er vaak op, en zit elke keer weer te headbangen van plezier. Promega wurlitzer, rhodes en clavi zijn volgens mij ongeëvenaard! Tenzij je veel de baan op moet... Hij durft het namelijk wel eens laten afweten als hij verhuisd wordt, heb ik gehoord.

Kurzweil PC-serie. Ik ken de sounds uit de SP-serie niet zo goed maar ik heb zelf een PC2X en die is geweldig.

Tweedehands moet hij toch te vinden zijn voor niet al te veel.

Een yamaha DX7 is toch ook nog altijd een goede bak voor e-piano's.
Download een zooi presets van internet en je hebt zo 100den e-piano geluiden. Daar zitten er vast wel 5 tussen die aan je wensen voldoen.

Eigenlijk zou ik moeten zeggen: koop een Rhodes en een Clav, maar dat zou geen antwoord op je vraag zijn (lees: is niet goedkoop).
Maar ik kan het toch niet laten om ff gezegd te hebben ;).

Succes ermee.

EMU Vintage Pro (de laatste serie) levert goede piano geluiden. Als je dan ook nog het kaartje met de 'Sounds of the ZR' ROM Board heb je voor weinig euri veel piano in huis. Plus heel veel nuttige vintage synth rom sounds. Ik ben er tevreden mee in ieder geval.

ProMega 2 / 3 is in mijn ogen ook zeker een aanrader als je het kan betalen.

De topicstarter had het over goedkoop. Hangt er vanaf wat-ie daaronder verstaat natuurlijk, maar ik zou denken dat een Motif (ES), Nord Electro of Gem Promega allemaal ruim afvallen. Kun je trouwens een beetje een redelijke clavinet uit een DX7 halen? Lijkt mij niet zo geschikt...

Origineel geplaatst door Hanz
Clavia Nord Electro?

Zou ik ook aanraden.
Alleen de normale piano's zijn niet 'top of the bill', maar de Rhodes en Clavinet zijn uitstekend, zo ook de Hammond.
Er is ook een rack versie. Die vind ik altijd zo 'snoezig' ;)
Natuurlijk kan je ook voor de Nord Stage gaan.

Wout

Origineel geplaatst door metatron
Oke die ES is best wel duur ja, sorry.

Hey, misschien vergelijkt-ie wel met een Oasys en vindt-ie een ES een mooi instapmodelletje voor de low-budgetmuzikant! :dubbel:

Re: Welke synth voor rhodes en clavinet?

Origineel geplaatst door Kikker
Ik ben op zoek naar een (tweedehands) goedkope (!) synth waar ik een mooi fender rhodes en clavinet geluid uit kan halen, het gaat me alleen om die geluiden voor de rest maakt het niet uit wat ik er mee kan.
Iemand enig idee waar ik het beste voor kan kiezen??

Als het goedkoop moet:

Zou ik gaan voor modules die je aan stuurt met je masterkeyboard.

U220 heeft een clavinet sound card die is naar mijn mening behoorlijk goed.
De U220 Is een Rompler en in dit geval dus ook een echte gesampelde clavinet.
Voor een echte Rhodes sound wordt het moeilijker of je moet zo'n typische DX7 rhodes sound willen hebben in dat geval zou ik dan voor een TX7 gaan die staan voor rond de 80 euro te koop. En de U220 rond de 90.
Maar je hebt dan wel ook de clavinet card nodig. Ook heeft de U220 ook een aardige rhodes er tussen zitten(staat op de U220 zelf dus geen extra sound card) deze is niet super maar op zich wel ok.

Of als je nog goedkoper wilt een Roland U-110 of CM-32P of CM-64. Deze accepteren ook de soundcards van de U110/220 dus de clavinet card waar ik het net over haden en bevatten ook dezelfde Rhodes van de U220 waar ik het ook over had.
En deze modules kan je al scoren rond de 40 euro of lager. Dus ben je rond de 40 euro klaar.

Last edited by a moderator:
Re: Re: Welke synth voor rhodes en clavinet?

Re: Re: Welke synth voor rhodes en clavinet?

Origineel geplaatst door Exzit
Als het goedkoop moet:

Zou ik gaan voor modules die je aan stuurt met je masterkeyboard.

U220 heeft een clavinet sound card die is naar mijn mening behoorlijk goed.
De U220 Is een Rompler en in dit geval dus ook een echte gesampelde clavinet.
Voor een echte Rhodes sound wordt het moeilijker of je moet zo'n typische DX7 rhodes sound willen hebben in dat geval zou ik dan voor een TX7 gaan die staan voor rond de 80 euro te koop. En de U220 rond de 90.
Maar je hebt dan wel ook de clavinet card nodig. Ook heeft de U220 ook een aardige rhodes er tussen zitten(staat op de U220 zelf dus geen extra sound card) deze is niet super maar op zich wel ok.

Of als je nog goedkoper wilt een Roland U-110 of CM-32P of CM-64. Deze accepteren ook de soundcards van de U110/220 dus de clavinet card waar ik het net over haden en bevatten ook dezelfde Rhodes van de U220 waar ik het ook over had.
En deze modules kan je al scoren rond de 40 euro of lager. Dus ben je rond de 40 euro klaar.

Hm oke dat ziet er wel interessant uit, maar waar vind ik die clavinet soundcard voor de U-220? of zit die erbij?
Dit is wel een mooie oplossing, enige minpuntje is dat ik geen masterkeyboard heb :D
tenminste niet een met midi, een hammond orgel.
Maar een midi keyboard wil ik toch sowieso nog aanschaffen dus dat is geen bezwaar.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een yamaha DX7 is toch ook nog altijd een goede bak voor e-piano's.
Download een zooi presets van internet en je hebt zo 100den e-piano geluiden. Daar zitten er vast wel 5 tussen die aan je wensen voldoen.

Eigenlijk zou ik moeten zeggen: koop een Rhodes en een Clav, maar dat zou geen antwoord op je vraag zijn (lees: is niet goedkoop).
Maar ik kan het toch niet laten om ff gezegd te hebben ;).

Succes ermee.

daarom moet het ook zo goedkoop mogelijk :D
wil zo veel mogelijk van mijn spaarcentjes bewaren om uiteindelijk ooit een clavinet en een rhodes te kopen
en nee dat gesleep maakt me niks uit :D :D :D

Re: Re: Re: Welke synth voor rhodes en clavinet?

Re: Re: Re: Welke synth voor rhodes en clavinet?

Hm oke dat ziet er wel interessant uit, maar waar vind ik die clavinet soundcard voor de U-220? of zit die erbij?
Dit is wel een mooie oplossing, enige minpuntje is dat ik geen masterkeyboard heb :D
tenminste niet een met midi, een hammond orgel.
Maar een midi keyboard wil ik toch sowieso nog aanschaffen dus dat is geen bezwaar.

Die sound card is soms even zoeken hoewel ik ze regelmatig voorbij zie komen op markplaats en zo.
Maar ja modlues zonder masterkeybaord is natuurlijk moeilijk. Ik ging er van uit dat je al zoiets had.

daarom moet het ook zo goedkoop mogelijk :D
wil zo veel mogelijk van mijn spaarcentjes bewaren om uiteindelijk ooit een clavinet en een rhodes te kopen
en nee dat gesleep maakt me niks uit :D :D :D

Mijn Rhodes is oa de deur uitgegaan omdat ik een promega 2 van Gem heb gekocht plus ook ruimte gebrek.
En er moest ook teveel aan gebeuren. Ook de onderhoud die je continue blijft hebben staat me tegen.
Ik begin niet zo snel meer aan die oude reut. Het zijn prachtige instrumenten (als ze werken en goed afgesteld zijn) en er is niets beters dan een echte piano, Rhodes of clavinet en Hammond.
Maar je blijft er mee klooien, en daar had ik geen zin in.
De promega 2 die ik heb heeft 1 van beste Rhodes en clavinet sounds die er zijn momenteel. Ik ben zeer tevreden nu. Geen gezeik meer dat een hamertje of toets weer eens blijft hangen of een noot weer eens vals klinkt. En alles in 1 keyboard. Maar soms denk ik nog wel eens met nostalgie aan mijn Rhodes... Maar ben dan weer snel genezen als mijn promega weer snel zonder problemen start.

De Nord Electro is opzich goed,maar het is niet de goedkoopste oplossing. Een nord electro is duurder dan een motif es rack. Ik vind persoonlijk de wurzli en rhodes uit de es iets lekkerder klinken, mischien niet zozeer echter,maar gewoon lekkerder.

Een oude Motif rack is ook prima te doen hoor. Ben je voor onder de 600 klaar.

Hij staat nog niet in het lijstje: de SY77 (of TG77 maar omdat je geen masterkeyboard hebt, vervalt die dus). Voor de Rhodesklanken kan je de FM-engine gebruiken. Mits wat programmeerwerk (of internetdownloads) krijg je er erg goeie imitaties uit krijgen.

Voor clavinetklanken, kan je gebruik maken van de AWM-golfvormen al dan niet in combinatie met FM. Ook deze emulaties zijn best goed en je moet een SY77 kunnen scoren voor tussen de 250 en 300 EUR. SY99 is groter, maar ik denk niet dat je iets zou zijn met de uitbreidingen (of je moest per sé een 76-keyboard willen). Prijzen beginnen rond de 500 EUR, wat misschien wel wat te duur is.

De DX7 is een goede optie voor de Rhodesklanken, maar minder voor de clavs. Als je echt funky stukken speelt, klinken ze min of meer authentiek, maar je blijft horen dat het uit een synth komt.

Succes met de zoektocht.

:doei:

Back