Ableton Live Act

LagunaV1

Ingeburgerd
Hallo muziek piepeltjes,

ik wil een live act opzetten met Ableton (of mocht er iemand een ander software pakket weten), niet omdat ik nou perse live wil gaan spelen, maar omdat ik naast mijn DJ gigs ook een uur sets wil doen met alleen maar mijn eigen tracks. Anyways, wie doet er al een soort van live act met Ableton, wie kan me helpen, ondersteunen met het opzetten van mijn set? Tips en Tricks alles is welkom. Ik wil geen muziek maken met Ableton dat doe ik in Reason en Logic. Ik wll het alleen gebruiken puur voor een uur set live remixing van al mijn tracks. Dit alles draai ik op een Powermac G4 15".

Help :)

kun je alle tracks tegelijk in 1 set neerzetten? kan ik willekeurige tracks met elkaar remixen?
kan ik met mijn oxygen8 met filters rotzooien om zo live climaxen te bouwen?

Origineel geplaatst door LagunaV1
kun je alle tracks tegelijk in 1 set neerzetten? kan ik willekeurige tracks met elkaar remixen?
kan ik met mijn oxygen8 met filters rotzooien om zo live climaxen te bouwen?

1) ja
2) ja
3) ja

must be your lucky day:)

zo ziet het er wel naar uit!
nu nog iemand vinden die me kan helpen die hele zooi in elkaar zetten
die tutorials doen het niet echt voor me

we zullen het ens in stappen uitleggen:

1: neem je verschillende tracks. nu kom je aan vb 16 verschillende tracks. 'warp' deze tracks zodat ze aan de bpm matchen.
2: versnijd ze in stukken; zo kan je vb een intro stuk hebben, een middenstuk en een slot.
3: verdeel deze verschillende stukken over je session view, in logische volgorde.
nu kan je dus de intro van track 2 vb mixen met de outro van track 1, zo krijg je leuke mixes.

4: om het af te maken wijs je nu je gewenste effecten toe aan de verschillende audio tracks. Neem je keyboard controller en wijs je knoppen dan weer toe aan de effect-parameters.

5: je bent klaar om te stomen, zet'm op
8o)

grtz

jazeker. Tenminste, ik heb me dagenlang ingelezen op alle fora, de handleiding etc. Maar ondanks alle leuke tips en tricks heb ik nog nergens kunnen vinden hoe iemand daadwerkelijk zijn live act in elkaar zet. Ik wil dus niet mijn tracks 1 voor 1 afspelen. Ik wil alleen maar loopjes pakken van mijn tracks en die middels mijn Oxygen8 triggeren om zo live die loops te stapelen om mijn tracks weer op te bouwen en zelfs te remixen.

Als elke track opgeknipt kan worden in 5 loops, waar de 1e loop altijd de basskick is.. zodat je die uit en aan kan zetten op commando, de 2e loops altijd de perscussies, zodat je die kunt gebruiken bij willekeurige tracks om te remixen etc etc. Hoe zet ik dan 20 tracks in 1 scherm? 20 x 5 loops = 100 loops!

Moet ik dan alle 100 loops koppelen aan een key? Dan zou ik 100 keys nodig hebben!
Knippen jullie de loops van je tracks zelf in bijv Wavelabl of Peak4? en dumpen jullie die dan in je Ableton? of zoals eerder gezegd.. de hele track in Ableton, dan knippen.. dan toewijzen aan een chanel?

Is er een filmpje ergens te vinden hoe mensen als Speedy J, Secret Cinema etc dat gedaan hebben? Ik heb Speedy J op de DJ Conventie in de RAI nog gezien met Ableton volgens mij, ben heel benieuwd hoe dit opgezet is.

In het kader van je keys aan loops koppelen weet ik dat er tools zijn die je in staat stellen om middels 1 midi-commando meerdere parameters te (de)activeren. Een tooltje daarvoor is bijvoorbeeld miditranslator. Ik heb het helaas nog niet uitgeprobeerd maar misschien dat er iemand is die dit al wel toepast en bereid is dat hier even voor ons uiteen te zetten?

Anders het Ableton forum.

:doei:

ja, alles kan wat je hier vraagt (en je hebt niet meer dan 8-10 tracks nodig)
nee, ik ga t je niet uitleggen.
download de demo.
doe de tutorials.
lees de manual.
en je zult zien dat na wat werk en aandacht je alles krijgt wat je wil.

ik kan je wel die vis geven, maar je kan beter leren vissen

ik heb de tutorials gedaan en de handleiding gelezen. Overal zie ik hoe makkelijk je tracks kan bouwen, maar nergens zie ik hoe je een live set met meer dan 10 tracks kan opzetten en live remixen. Morgen ga ik eens knutselen, heb nu 2 dagen dag en nacht zitten lezen en zoeken en weinig hulp gevonden ;)

dat zie je nergens expliciet staan, omdat ableton als t ware modulair is.
zoals jij t wil, zo kan je t gebruiken.
dus bouw zonder regels je eigen live set; maar zal een klein hint geven; de meesten die ik ken, doen hun live set in session-view, en dan de diepte in zeg maar.
letterlijk en figuurlijk

suc6

Je kan voor je live sets idd wel het beste het session window gebruiken.
en uiteraard je tracks in zo klein mogelijk stukjes ontleden, want niets is zo saai en voorspelbaar als je standaard tracks afspelen (Ik gebruik in mijn livesets op dit moment ongeveer 200 loops van allerlei soorten en maten, zodat ik een vrij ruime keuze heb aan geluid).

Veel succes iig =)

100 keys kan makkelijk.
Gewoon switchen met je midi kanalen.
Geef bijv de samples van je eerste track ch 1
en dan de volgende track ch 2 etc.
Het zou dan wel een goed idee zijn om je controllers op een vast channel te zetten (als dat mogelijk is)
en anders een losse controller er bij.

Back