KORG Radias

Dat is nu precies de reden waarom ik wel eens sounds van iemand anders zou willen horen. Ik krijg het niet voor elkaar een echt moddervette bas of een hele smerige sound te maken. Bij mij klint de Radias altijd te schoon en te hi fi. Daarom wel benieuwd naar met name wat "klassiekere" sounds.

Ik ben dat wel een beetje met je eens. De Radias klinkt net als bijvoorbeeld de EMX1 heel 'hi fi', veel detail, een heel aanwezig digitaal geluid, een Nova klinkt makkelijker 'klassiek' in mijn oren (wat meer dat warme, wollige sausje) maar dan ook op zijn eigen aparte manier (ik noem dat wel 's gesmolten plastic).

Het is niet zo dat je geen jaren '70 geluiden kan maken op de Radias, maar wel vrijwel altijd met dat herkenbare digitale Korg geluid. Met name de filters zijn hier debet aan, maar ook de klank van de effecten en bijvoorbeeld de waveshapers (of hoe die dingen ook heten) klinken bijzonder (op een in mijn oren lekkere manier) digitaal.

Yessssss. Ik behoor sinds zaterdag ook tot de kleine clubje Radias eigenaren hier op het forum. Echt een fijne bak om mee te tweaken. Vergeleken met mijn laatste synth, de microkorg, is het hemels om zoveel knoppen te hebben. Ik heb al wat aardige supersaws uit de Radias weten te halen.

ik weet het:biertje:
weetje wat ook leuk is om met de crossmod in combinatie met de osc2 ring mod te gebruiken en daar een waveshaper op te zetten (hard clip) die voor de filter komt

vervolgens wat keytracking op de cross en hoppa trance in het bakkie:engel:

teminste vind ik erg gaaf
have fun tweaking:D

Na een tijd tweaken in eindhoven met de radias,ben ik ook zodanig overtuigd,dat ik m'n ms2000 en kaospad heb verkocht.
Uiteraard heb ik voor de zekerheid al m'n zelfgemaakte ms2000 geluiden nog in de computer opgeslagen staan.
ik heb begrepen dat je deze ook gewoon in de radias kan laden toch?

Hoewel de performance mode me niet helemaal duidelijk was.
Hij staat continu in de perf mode,maar kun je de parts dan muten of zo,of moet je ze perse doormiddel van volume muten?

En die aansluiting voor het radias keyboard achterop werkt ie anders dan de standaard midi aansluiting?Kun je daar ook een gewoon midi keyboard op aansluiten,of alleen maar een radias keyboard?
Heeft dat nog voor of nadelen,behalve dat je dan je midi aansluitingen vrij hebt?

performance mode? ik heb niet echt verschillende modes ontdekt.
volgens mij is er gewoon een 'gewone' modus (perf) en de 'geluidje in elkaar draaien' modus (edit)

de aansluiting voor de keyboard werkt inderdaad anders, geen idee over de doorvoer specificaties, maar net als je MS2000 zal bijvoorbeeld de local control funties hetzelfde werken als een gewoon geintegreerd keyboard.

Ik gebruik de performance-mode niet echt. Ik heb de Radias altijd in edit-mode (dan kun je zien wat je allemaal aanpast). Ik gebruik een externe sequencer voor 3 parts en een midi keyboard voor één part tegelijk. Ik weet dus niet of je hem zo kan muten.

De Radias-rack heeft een midi-in en een kbd-in. De midi-in is een standard midi-in. De kbd-in is alléén voor de Radias keyboard. Een totaal andere soort aansluiting dus. Dit vind ik heel jammer. De radias keyboard kun je dus ook alleen gebruiken op de radias rack. Niet op andere synths die een gewone midi-in hebben. Een heel kwade design als je het mij vraagt. Ik vind de radias keyboard ook zwaar overprijst. Voor dat geld heb je een hele degelijke midi-keyboard (zoals een Axiom49/61) met veel fijnere toetsen en meer knoppen, toeters en bellen. Ik heb zelf de Axiom49 er voor gekocht. Ik ben trouwens nog steeds goedkoper uitgekomen met een Radias-rack en midi-keyboard in plaats van een Radias-rack en een Radias-keyboard.

Er is een programma om ms2000/microkorg patches over te zetten naar radias. Ik heb mijn mircokorg (nog) niet weggedaan omdat bepaalde patches toch een ander karakter hebben die ik niet kwijt wil.

Veel plezier ermee! Ik zal eens binnenkort een paar radias patches posten.

Ik heb zo'n RADIAS met keyboard, en ik vind het een geslaagde combinatie. Je kan voor hetzelfde geld inderdaad een superkeyboard vinden, maar dat RADIAS keyboard heeft zo'n mount om je RADIAS in te hangen, en je kan het opschuiven naar believen, en nog een extra component op het plankje plaatsen.

Netjes, toch?

Ik heb zo'n RADIAS met keyboard, en ik vind het een geslaagde combinatie. Je kan voor hetzelfde geld inderdaad een superkeyboard vinden, maar dat RADIAS keyboard heeft zo'n mount om je RADIAS in te hangen, en je kan het opschuiven naar believen, en nog een extra component op het plankje plaatsen.

Netjes, toch?

Is opzich wel over nagedach, in combinatie met een kaospad of zo.past goed.

Voor mij zou het enige voordeel zijn dat de midi in vrij blijft.

Ik heb even een vraagje over de radias pc editor, ik wil timbre 1 copieren naar timbre 2.. is dit mogelijk? kan het namelijk nergens vinden in de handleiding.

Weet iemand of je zelfgemaakte patches in de Microkorg kunt converteren naar de Radias?
Op youtube zit iemand (mik300z) die op de microkorg een werkelijk fantastische emulatie heeft gemaakt van de Roland VP330 strings.
Die zou ik graag ook op de Radias hebben. Ik heb geen Microkorg, alleen een Radias.
Wellicht is er een editor voor de Microkorg waarbij ik ook zonder de Microkorg zelf die patch kan invoeren. Vervolgens kan wegschrijven als sysex data en dat met een of ander programma kan converteren naar de Radias.

De betreffende VP330 patch op de Microkorg vind je overigens hier:

In dat filmpje laat hij precies zien hoe de patch gemaakt moet worden.

Andere filmpjes van hem laten de patch ook horen.

Als iemand weet hoe ik die patch ook op m'n Radias krijg hoor ik dat graag.
Ben namelijk erg enthousiast over die strings.

Hier zijn twee audio stukjes van een paar patches die ik heb gemaakt. Let op, ik weet dat ik geen keyboard kan spelen :o:
(Geen PCM's gebruikt, geen externe FX/EQ, puur Radias)

PS. Ik had gewoon geluk bij het maken van het piano geluidje (noise golfvorm, veel resonantie, correcte filter settings)

Deel 1 :koffie:

Attachments

• Radias1.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 90
Deel 2 :koffie:

PPS. Ik merk dat de MP3 conversie vreemde dingen heeft gedaan met bepaalde hoge frequenties die de Radias kan maken.

Attachments

• Radias2.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 84
Als iemand weet hoe ik die patch ook op m'n Radias krijg hoor ik dat graag.
Ben namelijk erg enthousiast over die strings.

Gewoon letterlijk overnemen en dan een klein beetje na-tweaken werkt bij mij goed. Heb ik ook gedaan met mijn microkorg patches. Het zal nooit helemaal hetzelfde klinken op de Radias maar je kunt er aardig in de buurt komen. Je kunt heel subtiel met de decimator + amp FX te werk gaan om die lo-fi kwaliteit terug te krijgen.

Gewoon letterlijk overnemen en dan een klein beetje na-tweaken werkt bij mij goed. Heb ik ook gedaan met mijn microkorg patches. Het zal nooit helemaal hetzelfde klinken op de Radias maar je kunt er aardig in de buurt komen. Je kunt heel subtiel met de decimator + amp FX te werk gaan om die lo-fi kwaliteit terug te krijgen.

Ik heb ook nog een hoop ms2000 sounds.
Maar om dat nou handmatig in te voeren,is ook een beetje tijdrovend.
Volgens mij moet dat makkelijker kunnen.
Ik ga er vanmiddag eens mee aan de slag,het moet toch te doen zijn.

Leuke sounds trouwens,:okdan:

Ik heb er nu ook een, wel de rack versie want ik heb al toetsen genoeg staan.

Echt een wonderlijk fijne synth, het is eigenlijk een beetje van alles heb ik het idee, perfect dus!

:okdan:gefeliciteerd:okdan:

ja,je kan er uren aan blijven draaien,geweldig.
Er zit gewoon van alles wat in.
Voor die prijs is het prima spul

Back