Origineel geplaatst door klausito
Zoiets bestaat al, maar dan zonder toetsen: sequencers.
Ik wist niet dat sequencers ook als synths (zie titel van deze draad) werden beschouwd...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zoiets bestaat al, maar dan zonder toetsen: sequencers.

Origineel geplaatst door hermax
Ik wist niet dat sequencers ook als synths (zie titel van deze draad) werden beschouwd...![]()
Dat vind jij misschien. Maar nu ga je zelf off-topic. Het ging om ontwikkelingen van synths, niet of je al dan niet zelf moet spelen en het nut daarvan.Origineel geplaatst door hermax
Een instrument dient voor mij in de eerste plaats nog altijd om het ZELF te bedienen, niet om door een computer te worden bespeeld.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
1) Een werkelijke ontwikkeling op het synthesizergebied zal pas echt plaats kunnen vinden als de muzikanten het apparaat niet meer beschouwen als een vervanger voor conventionele instrumenten
2) Synthesizermuzikanten willen dat hun instrument net zo klinkt als het instrument dat die ene hit heeft veroorzaakt.
3) De synthesizermuzikant heeft eigenlijk geen klankideaal, tenminste, de meesten, en wil daarom dat z'n synth klinkt als een andere synth of als een ander conventioneel instrument, of noem het een reëel instrument, daar waar de synthesizer eigenlijk virtueel is, ook de ouwe bakken.
4) Ook wij als spelers zijn er verantwoordelijk voor, dat er nieuwe ontwikkelingen in de muziek komen en daarmee een andere vraag aan de instrumentenbouwers.
En als dat dan gebeurt heeft dat weer invloed op vraag en aanbod. Dan sterft ie misschien grotendeels uit. Maar ik heb geen glazen bol.Origineel geplaatst door Sjaak
Maar stel nu dat de huidige dance scene ophoudt te bestaan...in welke richting zou de synth zich dan gaan ontwikkelen? [/B]
Dan sterft ie misschien grotendeels uit. Maar ik heb geen glazen bol.

Origineel geplaatst door Sjaak
Hoezo? De synth was er eerder dan de dance muziek![]()
Dat vind jij misschien. Maar nu ga je zelf off-topic. Het ging om ontwikkelingen van synths, niet of je al dan niet zelf moet spelen en het nut daarvan.
).
.
Origineel geplaatst door Sjaak
Maar stel nu dat de huidige dance scene ophoudt te bestaan...in welke richting zou de synth zich dan gaan ontwikkelen?
klausito schreef:
Neem de tb303 die gedacht was als begeleidingsautomaat voor een gitarist... als techno zou uitsterven zou de 303 (sound) mee het graf in gaan. En zo met nog veel meer typische techno sounds denk ik.
hermax beweerde:
Bedenk eens waarom iemand ooit de clavecimbel heeft uitgevonden. Snaarinstrumenten bestonden al, en slaginstrumenten ook. Een slimmerik heeft beide gecombineerd, et voilà! Nu had ie ineens tien vingers tegelijk ter beschikking om nootjes te bespelen.

hermax had het ook nog over:
Waarom het klassieke toetsenbord niet eens onder handen nemen? Nu hebben we voor elke noot 1 toets. Maar wat zou het leuk zijn om voor elke noot verschillende toetsen te hebben! 1 Relatief grote vooraan (zoals nu) maar daarachter verschillende kleintjes. Die kunnen dan dezelfde noot spelen maar met andere filterinstellingen of wie weet wat nog allemaal. Of misschien toch maar 1 toets maar dan met een aantal drukpunten. Zoiets...
Ok, het zal een aanpassing zijn en ook niet gemakkelijk uit te dokteren welke configuratie werkbaar is, maar da's het fabrikantenprobleem...
Het Janko klavier heeft het voordeel dat alle gelijke soorten akkoorden over het hele keybord gelijk zij, dus een C majeur is gelijk aan een Ab majeur, dus dezelfde greep, alleen op een andere plaats. Veel eenvoudiger te leren en staat een grotere virtuositeit toe. De fabrikanten wilden er echter niet aan. fjoesz opperde:
in welke synthtijd leven we nu?
nou, dat wordt bepaald door de synths die nu gebruikt worden he
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik zou zeggen dat het bepaald wordt door wat wij er mee doen.
Wout

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
ik wil een syntheziser die mn gedachte kan lezen via sensoren op mn hoofd ... zodat ik niet uren moet lopen knopjes draaien![]()