Synth's....nu en morgen

Origineel geplaatst door klausito
Zoiets bestaat al, maar dan zonder toetsen: sequencers.

Ik wist niet dat sequencers ook als synths (zie titel van deze draad) werden beschouwd... :D

Origineel geplaatst door hermax
Ik wist niet dat sequencers ook als synths (zie titel van deze draad) werden beschouwd... :D

Jij had het over toetsen. Sinds wanneer worden toetsen als synths beschouwd?

Anyway, zowel toetsen als een sequencer maken vaak deel uit van (Topic: het concept van) een synth.

mmm.. een sequencer heeft toch niks met 'expressiemogelijkheden' te zien? Ik begrijp dus niet waarom je dit linkt met wat ik voorstel om met de toetsen te doen. Het gaat 'm niet om méér noten te kunnen spelen, maar om de noten die je speelt op verschillende manieren te kunnen spelen. LIVE dan, bedoel ik hee?! Dus zonder dat je een hand moet opofferen om aan de knopjes te gaan tweaken.
Een instrument dient voor mij in de eerste plaats nog altijd om het ZELF te bedienen, niet om door een computer te worden bespeeld.

@hermax: sequencen kun je ook zonder computer. Wat dacht je van analoge (step-)sequencers. Daarmee kun je niet alleen de toonhoogte aansturen maar ook andere parameters zoals velocity, filter mod, aftertouch, whatever. Als dat geen uitdrukkingsmogelijkheid is die je niet live kunt gebruiken...

Origineel geplaatst door hermax
Een instrument dient voor mij in de eerste plaats nog altijd om het ZELF te bedienen, niet om door een computer te worden bespeeld.
Dat vind jij misschien. Maar nu ga je zelf off-topic. Het ging om ontwikkelingen van synths, niet of je al dan niet zelf moet spelen en het nut daarvan.

Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Een paar stellingen van Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
1) Een werkelijke ontwikkeling op het synthesizergebied zal pas echt plaats kunnen vinden als de muzikanten het apparaat niet meer beschouwen als een vervanger voor conventionele instrumenten

2) Synthesizermuzikanten willen dat hun instrument net zo klinkt als het instrument dat die ene hit heeft veroorzaakt.

3) De synthesizermuzikant heeft eigenlijk geen klankideaal, tenminste, de meesten, en wil daarom dat z'n synth klinkt als een andere synth of als een ander conventioneel instrument, of noem het een reëel instrument, daar waar de synthesizer eigenlijk virtueel is, ook de ouwe bakken.

4) Ook wij als spelers zijn er verantwoordelijk voor, dat er nieuwe ontwikkelingen in de muziek komen en daarmee een andere vraag aan de instrumentenbouwers.

Ik snap wat je bedoelt. De TR-909 achtigen zijn momenteel populair omdat er blijkbaar vraag is naar de muziek die we er nu mee maken. Die ene sound wil iedereen hebben....maar ooit heeft iemand die ene sound gemaakt ;) En als dat dan gebeurt heeft dat weer invloed op vraag en aanbod.

Maar stel nu dat de huidige dance scene ophoudt te bestaan...in welke richting zou de synth zich dan gaan ontwikkelen?

Re: Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Re: Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Origineel geplaatst door Sjaak
Maar stel nu dat de huidige dance scene ophoudt te bestaan...in welke richting zou de synth zich dan gaan ontwikkelen? [/B]
Dan sterft ie misschien grotendeels uit. Maar ik heb geen glazen bol.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Synth's....nu en morgen

Hoezo? De synth was er eerder dan de dance muziek :)

Ja maar bepaalde modellen die nu nog populair zijn en vaak nagebouwd worden waren toen helemaal niet populair en niet gewild.

Neem de tb303 die gedacht was als begeleidingsautomaat voor een gitarist... als techno zou uitsterven zou de 303 (sound) mee het graf in gaan. En zo met nog veel meer typische techno sounds denk ik.

Origineel geplaatst door klausito
Dat vind jij misschien. Maar nu ga je zelf off-topic. Het ging om ontwikkelingen van synths, niet of je al dan niet zelf moet spelen en het nut daarvan.

Dus het bespelen van synths en de ontwikkeling van synths is niet gerelateerd? Vreemde gedachtengang...

Met die ontwikkeling in functie van expressiemogelijkheden ben ik het wel degelijk eens. Misschien niet met een andere toetsenbordindeling of zo (de huidige is al moeilijk genoeg :D).

Maar als je bv kijkt naar de Yamaha GX1 en FX1 of kleinere broer CS80 ... die hadden ongekende expressieve mogelijkheden:
Polyfone aftertouch
Initial gain
Ribbon controller
Voor de G/FX:
een kniebeugel als controller
koppelingen tussen de meerdere manualen.

Sommige van deze technieken zijn hier en daar toegepast (polyfone aftertouch op Ensoniqs of prophet T8, ribbon controller op Kurzweils en Andromeda), maar toch blijft het al bij al erg schaars toegepast. Waarom wordt een CS80 zo dikwijls bestempeld als de ultieme synth? Niet omwille van z'n uitgebreide klankenpallet, maar wel juist om die expressieve mogelijkheden. Volgens mij zo daar in de toekomstige synth veel meer aandacht aan moeten besteed worden.

En kwestie van sequencers: die onthouden alleen maar dat wat je erin stopt, niks meer of niks minder. Heeft op zich weinig of niets met expressie te maken ;) .

:doei:

Dus in muziek m.b.v. sequencers zit geen creativiteit.. dat zeg je feitelijk.

in welke synthtijd leven we nu?

nou, dat wordt bepaald door de synths die nu gebruikt worden he

Maar stel nu dat de huidige dance scene ophoudt te bestaan...in welke richting zou de synth zich dan gaan ontwikkelen?

Dat is dan ook aan ons spelers om te beslissen.

klausito schreef:
Neem de tb303 die gedacht was als begeleidingsautomaat voor een gitarist... als techno zou uitsterven zou de 303 (sound) mee het graf in gaan. En zo met nog veel meer typische techno sounds denk ik.

De TB303 is inderdaad een mooi voorbeeld. Toen die op de markt kwam heb ik een middagje me rot staan te lachen bij de roemruchte Haagse winkel 'Servaas', ook de eerste leverancier van de DX7, waarvan ik onder de diepe indruk was. Maar die TB 303 is nu wel een zeer bekende synth geworden, omdat'ie appeleert aan een klankideaal. En inderdaad, glazen bollen bestaan niet.

hermax beweerde:
Bedenk eens waarom iemand ooit de clavecimbel heeft uitgevonden. Snaarinstrumenten bestonden al, en slaginstrumenten ook. Een slimmerik heeft beide gecombineerd, et voilà! Nu had ie ineens tien vingers tegelijk ter beschikking om nootjes te bespelen.

Wel, wel...
Een clavecimbel wordt niet aangeslagen, maar met een pennetje in een raamwerkje getokkeld. En een piano is geen slaginstrument, voor zover je dat mocht denken... ;)

hermax had het ook nog over:
Waarom het klassieke toetsenbord niet eens onder handen nemen? Nu hebben we voor elke noot 1 toets. Maar wat zou het leuk zijn om voor elke noot verschillende toetsen te hebben! 1 Relatief grote vooraan (zoals nu) maar daarachter verschillende kleintjes. Die kunnen dan dezelfde noot spelen maar met andere filterinstellingen of wie weet wat nog allemaal. Of misschien toch maar 1 toets maar dan met een aantal drukpunten. Zoiets...
Ok, het zal een aanpassing zijn en ook niet gemakkelijk uit te dokteren welke configuratie werkbaar is, maar da's het fabrikantenprobleem...

Dat is al eens gedaan en goed ook, namelijk het Janko klavier. Het naast elkaar plaatsen van de toetsen is ergonomisch een ramp! Janko had daar een oplossing voor, welke wel is toegepast op de 'knoppen'accordeon en ook op een controller, welke een paar maanden geleden op dit forum is gepresenteerd, die twee kleine rode kastjes...

Zie ook:
http://monxmood.free.fr/janko.htm

Voor een synthesizer is het 'piano'toetsenbord eigenlijk niet nodig, want die heeft volgens mij geen snaren naast elkaar :) Het Janko klavier heeft het voordeel dat alle gelijke soorten akkoorden over het hele keybord gelijk zij, dus een C majeur is gelijk aan een Ab majeur, dus dezelfde greep, alleen op een andere plaats. Veel eenvoudiger te leren en staat een grotere virtuositeit toe. De fabrikanten wilden er echter niet aan.

fjoesz opperde:
in welke synthtijd leven we nu?
nou, dat wordt bepaald door de synths die nu gebruikt worden he

Ik zou zeggen dat het bepaald wordt door wat wij er mee doen.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik zou zeggen dat het bepaald wordt door wat wij er mee doen.

Wout

moet je lekker doen :D

ik wil een syntheziser die mn gedachte kan lezen via sensoren op mn hoofd ... zodat ik niet uren moet lopen knopjes draaien 8o)

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
ik wil een syntheziser die mn gedachte kan lezen via sensoren op mn hoofd ... zodat ik niet uren moet lopen knopjes draaien 8o)

Ik denk dat muziek maken altijd een psycho-motorisch ding blijft.
Luisteren zal toch ook altijd psycho-sensorisch blijven?
Moet dat nou niet sensorisch-psychisch wezen?

Wout

Hé, man, je denkt vals!

Ik vond de opkomst van de SID-chip in al z'n vormen creatief. Dankzij de opkomst van de SID zijn er toch weer heel wat mogelijkheden ontstaan. Ook niet zo'n voor de hand liggend idee toch, oude computers ontmantelen en met de onderdelen daarvan een vette synth maken?

Sequencers zijn natuurlijk geen synthesizers als je't letterlijk neemt. Sequencers zijn wel ontworpen om synthesizers te bedienen. Synthesizers hebben een dirigent nodig, een die niet met een stok zwaait, maar met goeie brokken MIDI en sysex. Gezien sequencers behoorlijk goed uit de voeten kunnen met MIDI, staan ze in bijna elke studio waar synthesizers te vinden zijn. Sommige synths hebben zelfs een stepsequencer ingebouwd, daarom denk ik dat sequencers wel degelijk bijdragen aan de evolutie op synthesizergebied. (Vandaar: de schrittmacher, lijkt me een heel smakelijk concept, en innovatief vanwege z'n interface.)

Back