Sampler vergelijkingstest

chosenminder

Ouwe rot
Synthforum,

Deze thread is bedoeld voor het vergelijken van verschillende samplers. Of het nou hardware of software is het maakt niet uit.

Mensen hebben zich afgevraagd wat nou het verschil is tussen de samplers. De ene zegt dit de andere dat maar het wordt een keer tijd dat men zelf kan oordelen met een track mp3 download.

Ik stel voor om een vaste samples te gebruiken. Ben mijn FM sample cd's aan het doorspitten voor iets moois, maar als iemand betere heeft graag. Dus het idee is om samples te laden in de sampler om de geluidskwaliteit te vergelijken van de apparaten en/of software door een track van de samples te maken. Sample elementen : drumkit, drumloop, synthlead, pad en SFX.

Suggesties of andere dingen kunnen hier besproken worden uiteraard. Nu even verder zoeken naar goede samples. :)

'k denk dat als iedereen een mp3 maakt je geen samplers vergelijkt, maar mp3's...

Is een lastig probleem, want het idee is opzich best ok natuurlijk...

als iemand een een track gaat maken laat ie niks meer heel van de oorspronkelijke sample.. zou gewoon 1 langere sample door verschillende samplers halen
en daarna er met zn allen een jaar over discussieren :D

en daarnaast heeft ook niet iedereen dezelfde opneem apparatuur...
dat maakt waarschijnlijk ook wel wat uit!

Origineel geplaatst door fjoesz
als iemand een een track gaat maken laat ie niks meer heel van de oorspronkelijke sample.. zou gewoon 1 langere sample door verschillende samplers halen
en daarna er met zn allen een jaar over discussieren :D

Mijn ervaring is dat als je een gehele track maakt met een sampler (hardware in dit geval) dat je dan pas een groot verschil hoort dan als je enkele lange sound laat horen.

maar je gaat tocg geen track maken zonder te eq-en, compen en weet ik wat
althans ik niet
en een sample in je sampler laden is misschien wat minder karakteristiek dan echt samplen
maar goed, ik wil jullie niet in de weg zitten :D
ga gerust je gang :D

Origineel geplaatst door fjoesz
maar je gaat tocg geen track maken zonder te eq-en, compen en weet ik wat
althans ik niet
en een sample in je sampler laden is misschien wat minder karakteristiek dan echt samplen

Origineel geplaatst door GeeEs
'k denk dat als iedereen een mp3 maakt je geen samplers vergelijkt, maar mp3's...

Is een lastig probleem, want het idee is opzich best ok natuurlijk...

We gaan werken met de ruwe sample met puur een schets als track. Suggesties voor dit project zijn welkom.

Over samplers vergelijken gesproken... Ik wil ook graag een sampler in mijn setup aanschaffen.
Kan ik hier misschien ook meteen vragen, en dan heb ik het meer over gebruiksgemak / mogelijkheden in plaats van geluidskwaliteit (ik neem aan dat daar geen gigantisch verschil in zit, toch?).
Ik hoor veel positieve dingen over de MPC reeks, maar die nieuwe MC808 spreekt mij ook wel aan.

Waarom zou ik welke kiezen? Iemand?

sampler

sampler

voor de sampler hoef je geen mpc2000xl of 1000 te kopen. Dan kan je beter voor de mpc60 of een racksampler met losse sequencer gaan. Maar het gemak dat je hebt met sequencer en drumcomp/percussionsampler in een is wel een pre. Persoonlijk ken ik de mc808 niet maar ik heb net de s900 (racksampler van akai(oudje)) gekocht en dat is de engine van de mpc60 (niet helemaal hetzelfde ok) en deze sampler is daadwerkelijk een aanvulling op mijn mpc2000xl. Veel rauwere samples wat voor drums echt helemaal lekker is.
(heb al meerdere posts geplaatst om de s900 te promoten maar ik was echt best verbaasd over de sound)

Re: sampler

Re: sampler

Origineel geplaatst door ch9527
voor de sampler hoef je geen mpc2000xl of 1000 te kopen. Dan kan je beter voor de mpc60 of een racksampler met losse sequencer gaan. Maar het gemak dat je hebt met sequencer en drumcomp/percussionsampler in een is wel een pre. Persoonlijk ken ik de mc808 niet maar ik heb net de s900 (racksampler van akai(oudje)) gekocht en dat is de engine van de mpc60 (niet helemaal hetzelfde ok) en deze sampler is daadwerkelijk een aanvulling op mijn mpc2000xl. Veel rauwere samples wat voor drums echt helemaal lekker is.
(heb al meerdere posts geplaatst om de s900 te promoten maar ik was echt best verbaasd over de sound)

Ok dat is duidelijk. Ik zoek inderdaad wel een apparaat met ingebouwde sequencing en liefst nog wat onboard fx, zodat ik met dat ding op schoot en hoofdtelefoon op in de woonkamer wat beats en baselines kan programmeren.

Wat misschien ook kan,

Men neme één sample. Vast gegeven.

Iedereen laat zijn/haar sampler los op de sample en maakt een soundscape/track van wat de sampler allemaal kan.

- on the fly.
- gekoppeld aan een sequencer.
- gekoppeld aan een keybord.
- ... combi van alles ...

Hoe ver gaat elke sampler, hoe hard/diep/pompend/intelligent/droog/simpel klinkt de sampler ... ?!

Dus niet persé de geluidskwaliteit, maar meer de mogelijkheden die een sampler kan bieden.
Een S01 kan natuurlijk niet wat een s5000 kan bedoel ik. Die mogelijkheden.

Dus niet persé de geluidskwaliteit, maar meer de mogelijkheden die een sampler kan bieden.

Da's best een leuk idee idd...
Ik wil daar wel aan meedoen.

By the way...weet iemand waar ik een nieuwe display voor mijn Casio FZ1 kan kopen. Het is NIET de backlight die kapot is, maar de aansturing. Er zitten 3 chips achterop de printplaat waar er 1 van kapot is. Ik moet dus OF die chip vervangen en anders de hele print waarop de chips en de LCD zitten.

Wat misschien ook kan,

Men neme één sample. Vast gegeven.

Iedereen laat zijn/haar sampler los op de sample en maakt een soundscape/track van wat de sampler allemaal kan.

- on the fly.
- gekoppeld aan een sequencer.
- gekoppeld aan een keybord.
- ... combi van alles ...

Hoe ver gaat elke sampler, hoe hard/diep/pompend/intelligent/droog/simpel klinkt de sampler ... ?!

Het is een goed idee. Het lijkt me wel beter dat dat een nieuwe thread wordt. Ik ben dan ook van de partij. :)

Ik zou de keuze voor een sampler niet alleen van de geluidskwaliteit laten afhangen. Gebruiksgemak speelt ook een grote rol. Je kan nog zulke vette specs hebben, als de interface kut is het echt niet lekker werken... Het gaat er om dat je lekker en snel met een sampler werkt, anders is de lol er snel af.

Voorbeeld is bv de yamaha A serie. Te gekke specs maar persoonlijk vond ik de interface zo verschrikkelijk klote.

Compatibiliteit met bv pc's is ook handig om naar te kijken....

Ik vind de samplers van Ableton Live super.. Snel te bedienen, genoeg geavanceerd leest gewoon wav files...

C738 kwam op een goed idee om gewoon van elk element een loop te nemen en dan vervolgens elke loop afzonderlijk op te nemen. Bouncen en converteren naar mp3.

Een hele goede methode, zijn jullie ermee eens?

Origineel geplaatst door Alexander
Akai, de rest is kut.

Duur merk,maar ok.Z4,Z8,meer van dat.

Ik stel voor om een aantal sample-sets hier online te plaatsen en
eenieder die zich geroepen voelt kan deze sets in zijn eigen
sampler laden.

Blijft een probleem hoe de opname tot stand komt en hoe de mp3
tot stand komt.

Ik heb zelf 4 samplers tot mijn beschikking:
E6400ultra, S5000, S3000XL en een S950.
Als ik van het weekend even tijd heb ga ik wel even wat posten.

Back