Sampler vergelijkingstest

Origineel geplaatst door Alexander
Akai, de rest is kut.

Uhm...E-Mu,de rest is kut.

Origineel geplaatst door mikemix
Ik stel voor om een aantal sample-sets hier online te plaatsen en
eenieder die zich geroepen voelt kan deze sets in zijn eigen
sampler laden.

Heb de Loops hier liggen. Zal vanavond een loop compositie maken wat dient als voorbeeld. Als we misschien dat voorbeeld nemen kan men sneller de verschillen opmerken van de samplers als de tracks naast elkaar worden vergeleken. Weet alleen niet in hoevere het compatible is met alle andere samplers dan Emu ; denk aan hoelang de sample-tijd, hij kan opnemen.

Mijn voorstel was en is als volgt:

Er wordt een pack gemaakt met een aantal drumsaples....bijvoorbeeld een 808 BD, Snaredrum en een 909 closed hihat. In het pack zit ook een midifile (sequence) met daarin een simpele sequence die deze 3 geluiden gebruikt.

De 3 geluiden worden in een sampler geladen en met een sequencer afgespeeld.

Een tweede pack bevat 1 of 2 synthgeluiden met bijbehorende sequence (omdat synth geluiden weer heel andere resultaten geven en omdat bij synthgeluiden de kleuring van de geluiden ook heel anders overkomt aangezien je met langere releasetijden zit).

Op deze manier kun je vrij makkelijk veel verschillende soft en hardwaresampler met elkaar vergelijken.

Het leukste is dat de inzendingen alleen een nummer krijgen zodat er met een voting kan worden aangegeven welke het beste klinkt en ook of men denkt of het uit soft of hardware komt.

Aan het einde van een bepaalde voting periode wordt vrijgegeven welke nummers bij welke soft/hardware sampler horen.

Er moet geen enkele vorm van FX, envelopes of filtering gebruikt worden (kan eventueel als zijprojectje wel worden gedaan). Dit omdat geen FX of filteralgoritme hetzelfde is en dus de resultaten op een verkeerde manier beinvloed.

Op deze manier krijg je volgens mij op een relatief eerlijke manier tevoorschijn in hoeverre een sampler kleurt (en dus low-end /high-end toevoegt of juist weghaalt) en welke kleuring het prettigst overkomt op de meute.

Het vergelijken van verschillende nummers is wat mij betreft totaal zinloos. Aangezien je dan met verschillende genre's mixtechnieken en EQing te maken krijgt. Aspecten die in grote maten gevoelig zijn voor subjectiviteit.

Zie verder ook de zin van het gebruik van drumloops niet echt omdat je dan nie de aparte voicing van een sampler test.

De resultaten zullen in 16bit/44.1 khz wav formaat moeten worden gepost aangezien er teveel opties zijn op het gebied van renderen van mp3's. Of iedereen moet exact dezelfde Mp3 codec gebruiken met exact dezelfde settings. End an wordt het alweer te complex te regelen.

In de categorie als je het doet....doe het dan wel goed...:D

Deze methode is overigens hoe ik aanvankelijk Yamaha vs akai vs softsampler (kontakt) heb vergeleken. Conclusie van die test was overigens dat je de verschillen grotendeels met EQ-ing kunt gelijktrekken.

Mijn 2 eurocent......

Men neme één sample. Vast gegeven.

Alleen, en dat is terecht al eerder gezegd, een deel van het karakter van een sampler zit in de A/D-converters. Dus een gegeven sample afspelen is de samplers vergelijken als sample-players, niet als samplers.

Dat is waar... Maar ik denk dat het karakter van een sampler niet de meest eigen eigenschap is van een sampler. Ok, als je gaat voor de 12 bit karakteristieken van een oude bak dan wel natuurlijk, maar als je het huidige aanbod vergelijkt, kun je beter kijken naar de hands-on feeling/gebruiksgemak/mogelijkheden.

Tevens merkte ik al eerder op, dat als iedereen een mp3 maakt van zijn eigen karakteristieke sampler, je al weer een hoop nevenkarakters erbij krijgt. Het is dan geen goede vergelijking meer denk ik.
Als je één sample neemt, waar iedereen de mogelijkheden van de sampler op loslaat.
bv realtime slicen/cutten/pasten/filters/de manier waarop de sampler wordt aangestuurd.../effecten/ etc.
kan je aan het resultaat misschien goed merken hoe ver je met een sampler kunt gaan.

Ik noem een voorbeeld. Een 909 kick uit een S1000 klinkt echt precies hetzelfde als uit mn S01. Behalve dat de S01 mono is en de S1000 ook Stereo kan. Op de S1000 kan ik echter realtime veel meer editten (al blijft het beperkt) dan met de S01. Die kan alleen reversen.
Die verschillen vind ik persoonlijk belangrijker dan bv de geluidskwaliteit. Zoals eerder is opgemerkt geloof ik ook niet heel erg in de kleuring van een sampler. De grootste kleuring vind dan toch in de nabewerking van die sample plaats. Niet in de sampler zelf. (lees: Niet in het samplen zelf)

één vaste sample is misschien niet eens noodzakelijk. Maar teveel samples in een track geven misschien ook weer een moeilijk te beoordelen resultaat dacht ik.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door etaoin
Alleen, en dat is terecht al eerder gezegd, een deel van het karakter van een sampler zit in de A/D-converters. Dus een gegeven sample afspelen is de samplers vergelijken als sample-players, niet als samplers.

Ik denk dat veel mensen hun samples gewoon inladen via scsi ofzo en niet insamplen via de inputs.

En een groot deel van de kleuring zit ook in het D/A proces. Zoals je ook bij hardware (digitale) synths ziet. De scope van je test moet ergens liggen he!

Converters zijn bijzaak, geluid tussen HW en SW is "gewoon" bij te-eqen.
Fantastisch, ik leer hier in 1 draad meer dan 10jaar ervaring.

Daarom moet je gewoon een cd speler van E25,- bij de Aldi kopen is
niet anders dan een audiofiele bij een goede geluidszaak.

Tuurlijk begrijp me goed, er zit een hoop broodje aap tussen,
maar dynamiek, headroom om maar eens wat te noemen zouden we voor
het gemak maar eens achterwegen kunnen laten?
Wat was nou voor al dit geneuzel de insteek van deze draad?
Juist, om nu eens echt te kijken of er heea te ontdekken valt
in merk/type.
Draad is al verzand met "expert" prietpraat, jammer.

Forum krijgt steeds hoger coffeecorner gehalte, proost dames.
Lekker pasen vieren.

in merk/type.

Lekker pasen vieren.

Geen idee hoe je aan de conlusie komt over die CD speler vd aldi.
Kunnen we ook testen, maar daar ging het niet om toch?

De thread ging over samplers vergelijken en hoe we dat het beste kunnen doen geloof ik...
Mijn mening was dat je dat niet zo lekker kunt horen aan een MP3, dus dat je misschien beter de mogelijkheden kunt testen/onderzoeken. En niet zozeer de geluidskwaliteit.
Mocht daaruit komen dat een goede sampler gelijk staat aan een CD speler, zal ik niet beweren dat je ongelijk hebt, maar je hebt me nog niet overtuigd.
Ik heb voorbeelden gegeven van hoe we kunnen testen... dus.

Snap je punt wel hoor Mike, maar ik ben gewoon nieuwschierig. Heb niet zoveel ervaring buiten de AKAI's

[edit]

:biertje: idd.. fijne paasdagen... 8)

Ik bedenk me net dat deze test maar op 1 manier goed kan worden uitgevoerd.

En dat is als alle audio met dezelfde audiointerface wordt opgenomen. Anders neem je de AD stage van weet ik veel hoeveel audiointerfaces mee in de test en dan heb je dus per definitie geen zuivere testresultaten.

in merk/type.

Lekker pasen vieren.

Leuk dat je het zo oppikt mikemix. Maar ik heb dus wel degelijk uitgebreid getest welke verschillen kwa "klank" er zijn tussen mijn MPC1000, Rs7000 en kontakt en de conclusie was inderdaad dat je de hoorbare verschillen voor 99% kunt weg EQen.

Als we een wetenschappelijke aanpak gaan kiezen en alle wav bestanden gaan analyseren komen we waarschijnlijk wel op andere conclusies maar dat is een beetje besides the point bij een test op basis van gehoor lijkt me.

Maar goed......laten we het anders gewoon niet doen....want zo boeiend is het nou ook weer niet. Het leek mij een grappig idee......meer niet.

8~

Het is zover. Heb een track gemaakt waarmee de gekozen samples op elkaar zijn afgestemd. Een breakbeat met aardig wat bottem-end, een pad met aardig wat top-end om maar wat te noemen.

In het pakketje zit de track, samples en plugin. De plugin is een limiter die gratis is en die gebruikt is voor de track. Het is verstandig om ook deze limiter te gebruiken voor de vergelijking.

Instelling limiter : -1db en geen knee en stereolink aan.

TLs pocket limiter website

Nog één ding over dat pakketje. Het is niet de bedoeling dat iedereen het download, alleen de mensen die een bijdrage willen doen aan de test. Ik heb niet alle bandbreedte om in grote getallen de downloads te kunnen voorzien.

Het is nog niet helemaal duidelijk met de regels, maar we kunnen iig aan de slag met het laden van samples en de track namaken. Stel wel voor om wat er gepost wordt de specs erbij neer te zetten. Dus :
  • Sampler
  • Sequencer
  • Geluidskaart
  • Mixer
That's it, meer niet. En als het te moeilijk is na te maken dan hoor ik het wel. Ben zelf bijna klaar met mijn Emu ultra test track. :)

Sample Pack

Laatst gewijzigd:
Is het de bedoeling dat de limiter gebruikt wordt bij het bouncen van de gesamplede track?

Ik heb een m-audio transit geluidskaart en kan het doen voor een akai mpc-2000xl en s-1000.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die budget phrase samplers ook bv een sp-202, sp-303, zoom sampletrak, es1. Ook de yamaha en roland 12-bitters heb ik altijd al eens willen horen. Ensoniq en e-mu zou ook niet mis zijn 8) .

Origineel geplaatst door m-prez
Is het de bedoeling dat de limiter gebruikt wordt bij het bouncen van de gesamplede track?

Ik heb een m-audio transit geluidskaart en kan het doen voor een akai mpc-2000xl en s-1000.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die budget phrase samplers ook bv een sp-202, sp-303, zoom sampletrak, es1. Ook de yamaha en roland 12-bitters heb ik altijd al eens willen horen. Ensoniq en e-mu zou ook niet mis zijn 8) .

Die limiter voor het bouncen ja, anders clipt het aangezien je met meerdere sporen werkt.

Je hebt een MPC2000XL en een S1000. Dat is mooi want in principe kan heel de samplebank dan geladen worden.

Wat betreft die budget samplers daar moet iets anders voor komen vrees ik. ze hebben niet zoveel geheugen volgens mij. Tenminste, niet voor deze samplebank. Daar moeten we iets anders voor verzinnen.

Zou zeggen ; posten die hap :)

Ik vind het wel een leuk initiatief, en het is leuke bezigheidstherapie, maar de resultaten zijn niets waard door de manier waarop de test uitgevoerd wordt.

Het vergelijken van kale samples zonder dat karakter-bepalende features van de sampler gebruikt mogen is nogal zinloos. Zelfs als er verschillen (waarschijnlijk vrijwel onhoorbaar) geconstateerd worden dan zegt het nog niets over de rest van de sampler.

Daarnaast is het samplepack al met complete sequences + effecten (waarbij de reverb trail halverwege wordt afgebroken). Alle samples moeten dus gewoon op 44.100Hz afgespeeld worden, en de sampler doet niets anders dan een aantal samples mixen. Ik kan deze samples in audition of ieder ander programma (sonar, cubase, acid) laden en een beetje heen en weer schuiven, en dat renderen naar een wav. Qua geluidskwaliteit wint dat het van iedere andere sampler, terwijl het niet per definitie "betere" samplers zijn.

Wat weten we straks nog niet na deze tests?

Klank-bepalend:
  • Hoe strak is de timing?
  • Wat is de polyfonie?
  • Wat voor filters kunnen er gebruikt worden?
  • Hoe klinken de filters?
  • Hoe wordt er omgegaan met frequenties boven de kloksnelheid?
  • Wat voor effecten kan ik gebruiken?
  • Hoe kunnen effecten gerouteerd worden?
  • Hoeveel layers kun je maken?
  • Hoeveel geheugen is er beschikbaar?
  • Wat voor soort loops kun je maken?
  • etc

User interface / features:
  • Hoe makkelijk is de user-interface?
  • Welke formaten kan de sampler importeren?
  • Hoeveel individuele outputs zijn er?

Wat weten we straks wel? mm.. je mag het mij vertellen.

Kortom, we testen het verkeerde, en het testen zelf gebeurt op de verkeerde manier.

Het resultaat van deze test is dus volstrekt oninteressant.

... ehm.. Niet mee eens, met NiFF

Alles wat je noemt, is uit de handleiding te halen toch? Dat is ook idd niet boeiend om te vergelijken. Dat zijn gewoon eigenschappen die een Sampler wel of niet heeft.
BV. je hoort toch niet of een sampler 8 outs heeft ?!?
Wat echter wel leuk is (vind ik), is gewoon te kijken hoe iemand met zn sampler overweg kan.
Wat kan ik met een sampler en een samplepack. Hoe ver buit ik dat ding uit. En hoe doet een ander dan. En welke sampler gebruikt hij/zij daarvoor.

't is natuurlijk niet een : "Raad welke sampler ik heb gebruikt...?!" topic

En waarom zou ik na zo'n test niet weten wat voor soort loops je kunt maken? Dat hoor ik als het goed is.

En hoe we zo'n test het beste kunnen uitvoeren is ook part of the discussion.
Toegegeven, een sampler is voor mij ook niet het boeiendste om te testen. Ben ook vooral benieuwd naar de resultaten van anderen om zo misschien toch overtuigd te raken.

die eigenschappen zijn wel klankbepalend : neem bijv. de filters van de E-Mu samplers.....

zowiezo zijn de synth-funkties van E-Mu of Kurzweil samplers veel uitgebreider dan die van Akai...dat hoor je niet na een geluidstestje...;)

Hoe weet jij dat dan ? ;)

En als je het toch niet hoort na een geluidstestje wat maakt het dan uit wat ik gebruik.

* gaat vanmiddag ff naar ALDI cd spelertje van 25 euro halen... :yamaha:

Back