Andere manier van DJ'en?

TraiZor

Ouwe rot
Ik zat zo te denken, dat ik platen draaien eigenlijk niet zo creatief vind, maar dat mijn eigen muziek alleen draaien (live dus) het publiek kan gaan vervelen..

Dus ik dacht aan een combinatie van bestaande muziek en me eigen live.. iemand die dit ook zo doet?

Maar hoe zou je zoiets het beste kunnen realiseren?

een cd-speler (ik hou niet van LP's) meenemen met pitch schuif ofzo en dan live erin mixen?

een sampler waar je de bestaande te draaien nummers in opneemt zodat je die via MIDI kan triggeren, Maar volgens mij is daar nooit genoeg geheugen voor, of je moet met streaming harddisk gaan werken ofzo?

misschien een cd-speler die op midi reageert zodat ie precies afspeelt als je 'm triggert zodat ie goed in de maat loopt en alleen maar de crossfader om hoeft te zetten. maar volgens mij bestaat zoiets niet.

Het liefst mix ik niet live een plaat erin, maar dat ie gewoon al goed loopt omdat je dat van te voren al gemaakt hebt met midi enzo zodat je alleen maar de crossfader om hoeft te zetten.

suggesties..?

Wat dacht je van een sampler? Die kan zoiets wel. :)

Misschien is finalscratch iets voor je? Knal je gewoon je eigen nummers in een laptoppie en kun je ze toch gewoon bedien alsof ze op vinyl staan. En kun je er tussendoor gewoon met echy vinyl te keer gaan

Overigens kun je een cd speler (volgens mij) wel met midi triggeren. Moet je wel een cd speler met fader-start hebben. En een appaartje wat midi in faderstart omzet zeg maar, van EES geloof ik. (geef me een weekje en dan weet ik het merk en type precies)

En kun je met zo'n multi track apparaat niet wat? dat je op Eén track ene compleet nummer plempt en na elkaar afspeelt, zeg maar:dj:

kun je niet gewoon een cd-speler met pitchcontrol gebuiken en dan gewoon op play drukken op het juiste moment en dan erin mixen???? of misschien ben ik te simpel ;) heb het hier thuis ff beprobeerd met een mp3 mix programma en een hardwaresequencer en dat lukte aardig dus.......

Lijkt erop alsof je het moeilijk vind om een CD gelijk te maken met je live set..... maar zo moeilijk is het echt niet hoor....

Ik heb het al eens gedaan op een feest.... live gecombineerd met bestaande platen...... werkt goed!!!!

Je kunt altijd je live nummer op CD zetten en die dan met bestaande platen inmixen.,.... hebbie dus twee CD spelers met pitch nodig.... maar je kunt dan natuurlijk niks meer live tweaken.....

Beste lijkt mij om gewoon lekker live te gaan spelen en nummers er doorheen te mixen..... of dat nou CD of Vinyl is, dat maakt niks uit......

CP

de man houdt niet van vinyl zegt ie...

maar eh een cd'tje inmixen zal wel meevallen...maar van een cd'tje naar je liveset terugmixen lijkt me wat lastiger...maar inderdaad live remixing wordt al vaker gedaan

fuse: "Wat dacht je van een sampler? Die kan zoiets wel. "
moet je dan niet alle nummers alvorens in ram laden? 1 nummer 50mb, zou je met 512mb nog maar 10 nummers erin hebben staan.
of kan je naar ram inladen tijdens de set? en ook tijdens dat de sampler afspeelt? (ligt aan type sampler natuurlijk)

BDeep: "Overigens kun je een cd speler (volgens mij) wel met midi triggeren. "
dat ie dan ook precies in de maat start? het lijkt mij dat ie wat opstart tijd nodig heeft.

"En kun je met zo'n multi track apparaat niet wat? "
kan je daarop nummers opnemen en met midi aansturen?

pjotr g: "maar eh een cd'tje inmixen zal wel meevallen...maar van een cd'tje naar je liveset terugmixen lijkt me wat lastiger"
goeie opmerking.. nog niet eens echt aan gedacht. Maar er zit een BPM knop op de rm1x/rs7000 dus dat lijkt me geen probleem (of wel?)

voor de rest.. een laptop is voor mij geen optie: te duur.

Maarrre... is er dan ook geen minidisc met midi, of mp3-spelers met midi?

Je kunt ook van de bestaande nummers alleen een paar (herkenbare) loops samplen. Dan kun je met een yammiehammie of emu sampler met 128 mb toch een aardig stuk komen !

En anders misschien een harddiskrecorder ?

Plaatjes draaien kan heel creatief zijn...
Of ze nou van jezelf zijn of van iemand anders...

Zolang je niet plaatjes plakt en creatiiteit creëert door onverwachtse/nieuwe dingen te laten horen op wat voor manier dan ook...dan is het dus harstikke creatief...

Veel creatiever dan liedjes in ram laden en dan afspelen...:S

tap tempo is bij lange na niet accuraat genoeg om een mix overgang mee te maken neem dat van mij aan

[edit] en door realtime bpm te veranderen lijkt me geen prettige manier van werken, omdat t cueen niet zo fijn gaat; laat staan zetjes geven en "tegenhouden"[/edit]

Origineel geplaatst door Pjotr G

[edit] en door realtime bpm te veranderen lijkt me geen prettige manier van werken, omdat t cueen niet zo fijn gaat; laat staan zetjes geven en "tegenhouden"[/edit]

maar als je aan de pitch draait van een afspelende plaat doe je toch in principe hetzelfde?

ja...maar dan kan je dus duwtjes geven aan de plaat...en met je vinger m tegenhouden zodat je weer t tempo kan bijbenen zeg maar....

maar t kan wel hoor...vond t wel leuk (ja mensen...verveelmoment) om rebirth zo te syncen aan de televisie en zo MTV te remixen ;)

Origineel geplaatst door Pjotr G
ja...maar dan kan je dus duwtjes geven aan de plaat...en met je vinger m tegenhouden zodat je weer t tempo kan bijbenen zeg maar....

hmm volgens mij heb je het hier over vinyl ofnie?

uhm ja. maar op cd (dj-)spelers heb je toch ook knopjes voor ff een extra dot pitch en ff wat gas terug?

andersom is dat ook niet lastig... precies dezelfde techniek, je hebt een precies-op-de-eerste-tel-cue op je sequencer tenslotte.. voor het op snelheid brengen kan je je snelheid ongeveer goedzetten, daarna met een beetje bijplussen en -minnen zorgen dattie even snel loopt.. dan stop, start op de eerste tel van een maat op je plaat en dan gaannn. zoiets? :)

Back