Welke sampler moet ik nemen?

fweijers

Nieuwkomer
Hoi,

ik ben op zoek naar een sampler, maar weet niet welk type. Het moet wel een zg. desktop sampler zijn zodat ik hem live kan gebruiken in mijn band.

Wat ik ermee wil kunnen is het volgende:
sample maken:
- waves opnemen via mic en line in;
- deze kunnen 'choppen' en verwerken in een beat;
- filters en effecten eroverheen gooien;
- vervolgens dit 'stapelen' op drumbeats etc tot bijvoorbeeld 4 kanalen;
- vervolgens de volumes kunnen instellen van elk spoor, en er loops van maken.

samples gebruiken:
- Vervolgens, als de samples in het apparaat zitten, eenvoudig kunnen starten en stoppen
(via pads op het ding, of zelfs via een midi-switch).
- (met behoud van pitch) de snelheid van de loop kunnen regelen
(zodat je het strak in een nummer kan gebruiken).

Ik denk dat de Boss SP-505 dit allemaal kan, maar die kost 449,-.
Weet iemand misschien een goedkopere oplossing? Misschien kan de Boss SP-303 dit ook wel? Of de 202? Die laatste komt in de buurt van mijn portemonnee ;-)
Misschien iets van Yamaha, of Korg ... het maakt mij niet zoveel uit, zolang ik van bovenstaande punten een aantal emee kan, en het niet teveel kost.

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Frank

Origineel geplaatst door Alexander
Akai, de rest is kut.

Probeer de Korg ES-1 (mk2) eens uit.

Deze heeft veel mogelijkheden zoals choppen/timeslice, resamplen, effects, filters, ... en valt bovendien ongeveer in je budget denk ik (zeker tweedehands). De manier van werken is wel een beetje anders dan dat jij wil, maar ik denk wel dat hij je zal bevallen. Samples opnemen, effecten over smijten, tot een loop herwerken is perfect mogelijk en als je dat wil kan je je loop ook resamplen. Je gaat best eens naar de winkel en probeert het gewoon eens. Een andere optie is misschien de nieuwe Roland SP-404. Deze heeft net als de Korg ook een sequencer om je loops mee te maken. Ook de SP-303 heeft wel ongeveer wat jij wil maar het belangrijkste is echt dat je ze zelf gaat uitproberen. Zo kan je zelf testen wat jij leuk vind werken.

Een loop versnellen en vertragen met behouden van de pitch ga je in de goedkopere toestellen niet terugvinden denk ik, maar als je een loop zelf maakt met de sequencer van je sampler kan je natuurlijk wel versnellen en vertragen met behouden van je pitch. (of je kan ook een loop-sample choppen/in stukken knippen/time-slicen en dan kan je ook je snelheid zonder de pitch veranderen )

Bedankt voor je antwoord Sarrova,
ik ga zeker eens met de Korg spelen!

Wat denk je, is een SP-202 ook een redelijk apparaat, of is dat toch te gelimiteerd voor wat ik ermee wil?
(ik kreeg net een aanbieding van 75 euro voor dat ding)

Groeten,
Frank

Hmmm... die SP-202 is inderdaad iets te gelimiteerd vrees ik. Die heeft bijvoorbeeld geen sequencer om je beats op te maken, de effectensectie is heel mager (6 effecten) en hij kan ook niet resamplen. Ook timeslicing of choppen is niet mogelijk geloof ik. Er zit wel een timestretch effect op maar ik denk dat dit meer als effect bedoelt is en dat je er geen onopvallende timestretching mee kunt doen. Bij oudere apparaten is de timestretching namelijk nog niet zo geavanceerd/professioneel als nu en daardoor krijg je vaak gewoon een raar effect in plaats van een vertraagde beat waar je niet aan kan horen dat hij vertraagd is (kan je volgen? ;-)) Ik denk dat de SP-202 meer bedoelt is om gewoon 'on the fly' eens een sample te triggeren (een stemmetje of 1 of andere hit of zo) maar niet echt om drumgrooves mee in elkaar te steken. Hij is ook maar 4 poyfoon (je kan dus maar 4 klanken tegelijk afspelen).

Kijk ook geregeld eens naar de verkoop (aanbod) sectie van dit forum. Die is heel groot en je ziet er vaak interessante dingen passeren. Ook is het meestal mogelijk om gewoon bij de eigenaar het toestel eens uit te proberen voor je het koopt.

Ik zal als je dat wil dit weekend (heb deze week geen tijd meer) eens een drumloop opnemen met mijn ES-1 MK2, timeslicen en een groove maken met effecten enzo. Dan kan je een beetje horen wat er mogelijk is.

Van welke muziek hou jij? Dan kan ik daar ook wat rekening mee houden.
Als je dat liever hebt, mag je ook een drumloop van jezelf posten en dan bewerk ik die.

Jij hebt dus die Korg sampler welke nu bij Feedback in de aanbieding is, Sarrova-Q?
Toppie, Ik ben wel benieuwd naar je kunsten, en naar het geluid van de Korg!

Ik speel alternatieve rock, prog-rock zoiets. Bands in welke richting we zitten zijn Oceansize, Perfect Circle en Radiohead.

Kijk maar wat je ervan kan maken.

Ik heb toch maar al een voorbeeldje gemaakt.

Een beetje knoppengedraai:
Een drumloop gesampled en getimesliced, wat gespeelt met de effecten, de pitch, Delay en Time Slicing

Alles is rechtstreeks uit de ES-1 mk2.

Meer voorbeeldjes komen nog als ik de tijd heb.

Attachments

• es-1 mk2 time slicing.mp3
    1.014,2 KB · Bekeken: 149
Leuke mp3 Sarrova, bedankt!

Ik hoor wel dat er veel mogelijkheden zijn. Je kunt dus ook een stukje opnemen met dat apparaat en dat samplen?

Ik las in de vraag-aanbod forum dat er ook nog een eerdere versie van de S MK2 is, die is 2e hands dus goedkoper en schijnt hetzelfde te kunnen ....(?)

Origineel geplaatst door fweijers
Leuke mp3 Sarrova, bedankt!

Ik hoor wel dat er veel mogelijkheden zijn. Je kunt dus ook een stukje opnemen met dat apparaat en dat samplen?

Ik las in de vraag-aanbod forum dat er ook nog een eerdere versie van de S MK2 is, die is 2e hands dus goedkoper en schijnt hetzelfde te kunnen ....(?)

Een stukje opnemen is dus inderdaad mogelijk (bij mij was dat die drumloop).
De ES-1 MK2 verschilt in het feit dat hij van een goud-achtige metaal behuizing is gemaakt, terwijl de eerste versie van plastiek was (grijs met een groen paneeltje). Ook bezit de MK2 een modulation Delay ipv van een wah effect bij de mk1, en de smart media kaart gaat er langs voor in ipv langs achter.

Hoi mensen,

ik heb inmiddels een sampler aangeschaft: Roland SP-404 met 1 GB geheugen. Ben er heel blij mee, ga hem (hopelijk) snel leren kennen!

Bedankt voor jullie hulp, tips en reacties!

Frank

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Neen sorry nog verkeerd. :D

630 € betaal je voor een ESX-1 (die rode en het broertje van de blauwe EMX), die heeft veel meer functies, effecten, buizen, ......

Bij Feedback staat de ES-1 mk2 zelfs voor 229! Een hele mooie prijs als je het mij vraagt.
http://www.feedback.nl/?id=52&q=electribe

De prijs bij Feedback is inmiddels al verlaagd naar 199 euri's (de Es-1 mk2)

Origineel geplaatst door kareltje
De prijs bij Feedback is inmiddels al verlaagd naar 199 euri's (de Es-1 mk2)

dit telt alleen voor de A en de R maar niet voor de S =(

Back