scsi leed

D-man

blub
Na een hele dag geklooi met zipdrive en harde schijf ben ik het nu echt even zat. Ik heb geen flauw idee meer wat ik nog kan doen.
Mijn probleem:
ik heb een zip drive en harddisk die ik beiden in mijn s3200 wil zetten. Ik heb de harde schijf geplaatst, de floppy drive vervangen door de zip, alle kabels aangesloten (met een enigszins geimproviseerd stroomkabeltje voor de hd) en terminatie op de zip aangezet, de hd staat op id5 en de zip op id4.
Na het opstarten van de sampler gaat bij de zip een lampje branden en de harde schijf blijft volkomen stil. Vervolgens krijg ik een foutmelding in de trant van 'searching for harddisk... SKIP' en hangt de sampler vast. Als ik de scsi kabel eruit trek kan ik overigens wel gewoon skippen.

Ik heb al vanalles gelezen hier op het forum, o.a. over het doorbranden van een zekering op het scsi board, kabels die het niet doen, etc. Maar ik heb geen idee wat er bij mij aan de hand kan zijn.
Iemand die wel een idee heeft?

Heb je geprobeerd om het op testarten 1x zonder je hdd en 1x zonder je zipdrive aangesloten? werkt dan 1 van de twee wel?

Kan zijn dat de sampler maar speciale hdd's kan hebben en als je er een andere erin hangt dat die het niet pakt.

Als je echt van je probeem af wilt dan moet je een andere sampler kopen die dit allemaal standaard heeft ;) (grapje)

Re: scsi leed

Origineel geplaatst door D-man
Na een hele dag geklooi met zipdrive en harde schijf ben ik het nu echt even zat. Ik heb geen flauw idee meer wat ik nog kan doen.
Mijn probleem:
ik heb een zip drive en harddisk die ik beiden in mijn s3200 wil zetten. Ik heb de harde schijf geplaatst, de floppy drive vervangen door de zip, alle kabels aangesloten (met een enigszins geimproviseerd stroomkabeltje voor de hd) en terminatie op de zip aangezet, de hd staat op id5 en de zip op id4.
Na het opstarten van de sampler gaat bij de zip een lampje branden en de harde schijf blijft volkomen stil. Vervolgens krijg ik een foutmelding in de trant van 'searching for harddisk... SKIP' en hangt de sampler vast. Als ik de scsi kabel eruit trek kan ik overigens wel gewoon skippen.

Ik heb al vanalles gelezen hier op het forum, o.a. over het doorbranden van een zekering op het scsi board, kabels die het niet doen, etc. Maar ik heb geen idee wat er bij mij aan de hand kan zijn.
Iemand die wel een idee heeft?

Als je niet kunt skippen bij het opstarten, dan is de SCSI zekering stuk (heb ik eventueel wel voor je liggen).

Als je de sampler aanzet en de harddisk komt niet op gang, dan is of dat kabeltje niet goed, of de jumpers staan niet goed op de harddisk, of de harddisk is stuk.

Ik zou eerst eens die zekering vervangen en daarna alleen de ZIP drive of de harddisk aan de sampler hangen. Als dat dan werkt, dan kun je het zaakje uitbreiden met het volgende apparaat. Alles tegelijk aansluiten werkt meestal niet, omdat je niet weet waar je moet zoeken als er iets misgaat.

bedankt voor de antwoorden!
De zip en hd doen het ook niet als ik ze los aansluit. Ik zal binnenkort nog even de hd aan een pc-powersupply hangen dan weet ik in iedergeval of die het doet.
In een ander topic las ik trouwens dat de sampler vast bleef hangen na het doorbranden van die zekering en alleen opstartte als er iets aan de scsi bus hing, dat zou dus niet overeenkomen met mijn geval, of toch wel? Ik heb niet zo veel ervaring met solderen e.d. maar is het erg moeilijk om zo'n zekering te vervangen?

Geef even op welk type harddisk je hebt, en welk scsi ID je er aan wilt geven. Er zijn namelijk een aantal harddisken die wachten op een start command van je scsi driver, en indien dit niet gebeurt doe hij niets.

Origineel geplaatst door D-man
In een ander topic las ik trouwens dat de sampler vast bleef hangen na het doorbranden van die zekering en alleen opstartte als er iets aan de scsi bus hing, dat zou dus niet overeenkomen met mijn geval, of toch wel?

Jouw situatie is inderdaad anders, omdat je wel apparaten aan de SCSI bus hebt hangen en dan nog wil de sampler niet skippen. In jouw geval zou het niet uit moeten maken of de SCSI zekering nog heel of stuk is. Vervangen van de zekering is dus in principe niet nodig.

Dan blijven er de volgende punten over: Voedingskabeltje harddisk niet goed. Ook niet vergeten: de SCSI flatcable kan verkeerd om zitten. De jumpers op de harddisk/zipdrive staan niet goed. Of zoals Synclavier zei: het type harddisk werkt gewoon niet in combinatie met je sampler.

Hmm, dat van de scsi kabel omdraaien kan ik nog eens proberen. De harddisk is eigenlijk m'n 2e probleem om dat de zip drive (die wel stroom heeft) ook niet herkend wordt. Dus ook als ik alleen de zip (zonder hd) heb aangesloten wordt deze niet herkend en krijg ik dezelfde error ('harddisk not ready... SKIP' en vervolgens hangt de sampler vast).
Ik heb op de zip id 4 en 5 geprobeerd en terminatie aangezet, maar geen resultaat. Ik ga me er straks nog maar eens op storten.
In iedergeval bedankt voor de antwoorden.

Origineel geplaatst door Synclavier
Geef even op welk type harddisk je hebt, en welk scsi ID je er aan wilt geven. Er zijn namelijk een aantal harddisken die wachten op een start command van je scsi driver, en indien dit niet gebeurt doe hij niets.

Zou dit betekenen dat mijn harddisk dan simpelweg onbruikbaar is, of is er een manier om dit te omzeilen? Ik zal straks even kijken wat voor type ik heb. Ik heb in enkele andere topics gelezen dat de harddisk id5 moet hebben?

Ik heb nog eens even gekeken wanneer ik die error krijg, als ik helemaal niks aansluit (ook geen floppy drive) krijg ik de error 'waiting for harddisk ready... SKIP', ik kan dan gewoon op skip drukken en verder gaan. Sluit ik de floppydrive aan met een diskette erin krijg ik geen enkele error (zonder disk erin wel). Sluit ik de zip aan, loopt de sampler vast bij 'waiting for harddisk ready.. SKIP'.
Zou het kunnen dat de sampler zonder floppydrive niet opstart? Lijkt me sterk, maar je weet nooit. Ik heb alleen niet genoeg kabeltjes om zowel zipdrive als floppydrive aan te sluiten.

Om je te helpen heb ik het model nodig van de harddisk, scsi werkt bijna altijd alleen moet je soms wat settings veranderen op de harde schijf. Op een interne schijf is het bijna onmogelijk om de kabel er omgedraaid in te zetten, let wel op het rode draadje (lijn 1) moet altijd bij de voedingskabel worden aangesloten.

Om problemen te voorkomen, sluit de floppy aan. Stop een interne kabel met meerdere aansluiten en sluis deze naar buiten. Sluit een standaard atx voeding op (op tweakers vind je hoe je een atx voeding alleen kan laten draaien) de zipdrive zet je even op scsi id 5, en kijk of deze kan worden gelezen. De terminator is wel belangerijk, maar zonder terminator kun je bijna altijd testen of de zipdrive werkt.

Van internet:

there should be two switches on the back of the zip

one for termination and one for scsi ID,

the zip can only be ID 5 or 6, so make sure your s2000 is not set to either of them.

Zie hierboven let even op welk scsi ID je akai s3200 heeft.

Ik heb nu de zipdrive iig aan de praat gekregen, dwz hij reageert, alleen lijkt ie de click of death te hebben. Ik heb nu even een externe atx voeding erbij gezet zodat ik zowel zip als floppy drive aan kan sluiten, de zip heb ik op id5 gezet en dat lijkt dus te werken.

Wat betreft de harddisk, het is een IBM DPES-31080, ik kan jumpertjes zetten op 'auto spin', 'unit attn', 'scsi term' en 'sync nego'. Vooralsnog heb ik hem niet aan de praat gekregen.

Origineel geplaatst door Synclavier
Op een interne schijf is het bijna onmogelijk om de kabel er omgedraaid in te zetten, let wel op het rode draadje (lijn 1) moet altijd bij de voedingskabel worden aangesloten

hoi,

ik neem aan dat je de flat kabel zo aangepast hebt dat hij er andersom ingaat?
je moet dan het ophogingkje wegsnijden hé?

Als de zip reageert dan is de sccsi-kaart niet stuk volgens mij..

ik heb gisteren deze akai setup gedaan:

S3000-->externe HD <-->zipdrive<--> MO drive<--> Jazz-drive<--> s1100 met interne hd

Alles zag elkaar...wel natuurlijk de scsi -id's veranderen maar dat ging goed..

dus dan moet het bij jouw toch ook lukken?

succes

The jumper position of JP1, 2, and 3 define SCSI ID of the drive
If JP1,JP2,JP3 are Off,Off,Off the SCSI ID is 0 (shipping default)
If JP1,JP2,JP3 are On,Off,Off the SCSI ID is 1
If JP1,JP2,JP3 are Off,On,Off the SCSI ID is 2
If JP1,JP2,JP3 are On,On,Off the SCSI ID is 3
If JP1,JP2,JP3 are Off,Off,On the SCSI ID is 4
If JP1,JP2,JP3 are On,Off,On the SCSI ID is 5
If JP1,JP2,JP3 are Off,On,On the SCSI ID is 6 (set at shipping)
If JP1,JP2,JP3 are On,On,On the SCSI ID is 7

If JP4 is Off, the drive will spin up automatically after power on reset. If JP4 is On, the drive will not spin up unleß the host system ißüs a start command to the drive with the start bit set to one.

If JP5 is On, Unit Attention after power on reset or SCSI bus reset is disabled.

If JP6 is On, the internal SCSI active terminator works.

If JP7 is On, Target Initiated Synchronous Negotiation is disabled, and then the Initiator is required to start a negotiation handshake if Synchronous SCSI transfers are desired.

Ik heb zelf ervaring met deze harde schijven en de kans dat je deze aan de praat krijgt is zeer klein. Maar laten we even kijken naar het bovenstaande uit internet.

JP1 en JP2 en JP3 zijn standaard voor het adres.
JP4 geen jumper (de drive start dan automatisch op).
JP5 jumper (probeer zonder jumper als de harddisk to niet opstart)
JP6 geen jumper (terminator is via de zipdrive)
JP7 geen jumper

Back