DDX3216 uitbreidingen

renepela

Ouwe rot
Ik heb al een tijdje een Behringer DDX3216 in mijn bezit en ben er eigenlijk best tevreden over.
Over een paar weken komt echter het vakantiegeld weer binnen en dan wil ik mijn studio uit gaan breiden met een Yamaha Motif ES-R.
Het probleem is alleen dat mijn DX3216 aardig vol zit. Ook mijn digitale input en output worden gebruikt, want daar heb ik de digitale ingang en uitgang van mijn geluidskaart in m'n pc op aangesloten.

Nou zag ik dat die Motif ES-R een digitale (coax en optisch) uitgang heeft.
Het liefst zou ik die gebruiken om straks de Motif ES-R op m'n ddx3216 aan te sluiten. Zoals ik net al zei is mijn digitale ingang echter al in gebruik.
Nou zag ik op de behringer site dat er een aantal uitbreidingen te koop zijn voor de ddx3216 (adat etc.).
Ik heb een beetje rond gegoogled, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk wat ik daar mij kan.
Is dit voor mij een oplossing? Krijgt mijn ddx3216 meer digitale ingangen, zodat ik de Motif ES-R er op aan kan sluiten? En zo ja, hoe werkt dit dan? Ik heb toch geen fader etc. om dat ditale kanaal te regelen dan?
Misschien is dit een beginners vraag, daar ben ik me van bewust. Ik ben gewoon niet zo thuis en al dat digitale spul.
Wie legt me uit wat ik met die uitbreidingen voor de ddx3216 kan doen en is dit een oplossing voor mijn "probleem"?
Of heeft iemand een andere oplossing?

Alvast bedankt,

Rene

Die thread had ik al helemaal doorgelezen, maar voor mij wordt het daar helaas toch niet duidelijker op.
Ik lees dat ik 16 extra digitale kanalen krijg. Kan ik daar dan de opriche of coax uitgang van de Motif ES-R op aan sluiten?
Hoe bedien ik kanaal 17-32 dan? Ik heb daar toch geen faders etc. voor?
In die thread wordt gezegd dat ik groep 17-32 naar m'n pc kan sturen.
Hoe werkt dat dan? Moet ik ook nog iets speciaals in m'n pc hebben? Ik heb op dit moment een m-audio audiophile 2496 kaartje in m'n pc, waarop ik de digitale in e uitgang dus al gebruikt heb.

Kan iemand me een aansluit voorbeeld geven met wat toelichting?

Alvast bedankt

Origineel geplaatst door renepela
Die thread had ik al helemaal doorgelezen, maar voor mij wordt het daar helaas toch niet duidelijker op.
Ik lees dat ik 16 extra digitale kanalen krijg. Kan ik daar dan de opriche of coax uitgang van de Motif ES-R op aan sluiten?

duw eens op het knopje linksboven genaamd 17-32 in het fader menu. tadaa, fader control voor de inputkanalen 17 t/m 32!

Hoe werkt dat dan? Moet ik ook nog iets speciaals in m'n pc hebben? Ik heb op dit moment een m-audio audiophile 2496 kaartje in m'n pc, waarop ik de digitale in e uitgang dus al gebruikt heb.

Kan iemand me een aansluit voorbeeld geven met wat toelichting?

Alvast bedankt

nou krijg je met die uitbreiding of een adat kaart of een tdif kaart (geloof ik) of een aes ebu kaart.

adat gaat via lightpipe, zo'n optische stekker/glasvezel verbinding. het betreft hier dus geen los optische/coaxiaale spdif output zoals op je motif. het betreft een verbinding die 8 kanalen audio tegelijk verstuurt over 1 kabel. Wil je nou hier apparatuur op aansluiten dan zul je dat 8 kanaals signaal moeten omzetten middels een convertor bv de behringer ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000. Hiermee creƫer je analoge inputs voor je ddx.

Wil je nu digitaal naar je pc kun je elk ingangssignaal middels bussen routen naar de adat output. Je pc heeft dan wel een adat input nodig. Die zit bijvoorbeeld op de emu1212m.

Ik werk op dit moment met een ddx en een emu1212m. Heb 1 adat uitbreidingskaartje in mn ddx.
Tussen mijn pc en ddx loopt nu dus 8 kanalen heen en 8 terug over 2 glasvezels. Doordat over 2 van deze kanalen ook mijn output van de pc loopt heb ik mijn digitale coaxiale input op de ddx weer vrij.

In jouw geval zou je hier je motif op kunnen zetten.

de coax uitgang van de ddx gebruik ik niet omdat dit alleen een kopie betreft van de master outputs.

Wil je meer inputs op je ddx kun je zoals eerder beschreven nog een ultragain aansluiten op je adat uitbreidingsslot.(deze zijn dan gewoon analoog)
Bij mijn weten zijn er geen convertors voor handen die je adat omzetten naar 8 losse digitale coaxiale ingangen(of uitgangen).

adat is dus het toverwoord!

Nee. Die 16 extra digitale kanalen zijn ADAT of TDIF. ADAT is 8 kanalen over 1 glasvezel. Daar kun je geen coax op aansluiten.

Jawel, druk maar eens linksboven op het twee knopje van links. Da's je tweede fader bank.

Hoe werkt dat dan? Moet ik ook nog iets speciaals in m'n pc hebben?

Ja, een ADAT kaart met minimaal twee ADAT-ingangen.

Bedankt mannen !! Nu begint het me allemaal een heel stuk duidelijker te worden.
Ik hoopte m'n motif rechtstreeks aan te sluiten op de ddx3216, maar dat gaat dus niet.
Ik zal maar wat extra vakantiegeld op gaan offeren om een adat kaart voor m'n pc en die ultragiain te kopen.
Hopelijk zijn die niet al te duur.
Nog een laatste vraag: Ik gebruik regelmatig insert effecten (bijvoorbeeld een smallstone phaser). Kunnen deze effecten gebruikt worden in combinatie met adat?

Het is toch gewoon zo?:

Motif (en al je andere sjappie) audio uit------>DDX audio input, vervolgens DDX adat uit------>PC adat in vice versa.

Maar ik kan me vergissen, want ik ben nog niet zo'n ervaren DDX gebruiker.

Origineel geplaatst door Bartology
Het is toch gewoon zo?:

Motif (en al je andere sjappie) audio uit------>DDX audio input, vervolgens DDX adat uit------>PC adat in vice versa.

Maar ik kan me vergissen, want ik ben nog niet zo'n ervaren DDX gebruiker.

op zich wel ja. maar hij geeft aan dat ie graag de motif digitaal wil aansluiten. via spdif. en daar heeft de ddx er maar 1 van.

tevens wil hij de pc ook digtaal aansluiten, dit gaat op dit moment via de spdif aansluiting. straks middels adat. en dan is de digi ingang vrij voor de motif

alles analoog uphooken kan uiteraard ook. daarvoor kan je dan die ada8000 aanschaffen.

Ik heb ook een DDX3216. Ik heb er twee ADAT-borden in hangen.

Ik gebruik de 32 digitale I/O's die dat oplevert zo:

8 kanalen vanuit de RME ADI8 pro. Ik heb meer vertrouwen in de RME converter dan in de on-board converter van de DDX. Vanuit de DDX gaan ze naar mijn RME HDSP 9652. 16 kanalen gebruik ik voor softsynths in de mix. Direct in en uit de HDSP. Dan heb ik nog 8 kanalen ADAT over op de DDX en die gebruik voor inserts met een digitale fx-processor.

Beluistering kan dan ofwel rechtstreeks uit de mixer ofwel vanuit de RME analoge outs. Ik heb nog een PResonus Central Station, maar die is even in bruikleen. In dat geval zou ik de SPDIF out gebruiken en die naar de Central Station laten lopen.

Ik maak dus vooralsnog GEEN gebruik van de analoge I/O's van de DDX. Ik gebruik de DDX in de studio meer als DAW-controller. In een live-situatie wordt het heel anders natuurlijk. Binnenkort ga ik een setup maken met alle instellingen voor een live-situatie met de band. Leve total recall......

Voor mij hebben die ADAT-bordjes dus HEEL veel nut.

Back