Best wel lastige vraag...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik ben natuurlijk wel van de oudere generatie, maar ik vraag me soms wel eens af wat er allemaal gebeurt, zo op een discussie forum.

Een voorbeeldje...
Iemand plaatst een link naar een video-opname van een toetsenist, die op een voor velen nogal rare manier een performance geeft. Het gaat hier over de artiest Sun Ra. De poster vraagt helemaal niet: "Wat vinden jullie hiervan?" of zo iets, maar post uit puur plezier over de performance.
Sommigen nemen de moeite om te gaan kijken en posten hun negatieve mening, zonder argumentatie.

En over dat laatste verbaas ik me!
Waarom reageert iemand wel, maar wordt de stellingname nooit beargumenteerd?
Waarom wordt er vervolgens zo raar gereageerd als iemand daar op wijst?
Is het alleen de bedoeling een mening te ventileren, die door niemand te ondervragen is? Dit zou kunnen getuigen van zeer egocentrisch gedrag.

Ik heb een groot deel van mijn opvoeding in de na-oorlogse jaren genoten, waarbij het kritisch beschouwen van meningen van groot belang werd geacht, mede door de oorlogservaringen van vele opvoeders.

Is het door mij veronderstelde egocentrisme misschien een gevolg van het Internet gebruik? Per slot opereert menigeen anoniem op het net met gebruikmaking van een schuilnaam. Dat maakt mij nog meer wantrouwend :)

Wie durft een beargumenteerd antwoord te posten.
Je krijgt op zeker een kritisch antwoord terug...

Wout

Re: Best wel lastige vraag...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik ben natuurlijk wel van de oudere generatie, maar ik vraag me soms wel eens af wat er allemaal gebeurt, zo op een discussie forum.

Een voorbeeldje...
Iemand plaatst een link naar een video-opname van een toetsenist, die op een voor velen nogal rare manier een performance geeft. Het gaat hier over de artiest Sun Ra. De poster vraagt helemaal niet: "Wat vinden jullie hiervan?" of zo iets, maar post uit puur plezier over de performance.

als je een filmpje post is dit in zekere mate een vraag om een reactie. anders plaats je het niet, maar hou je het voor jezelf.

Sommigen nemen de moeite om te gaan kijken en posten hun negatieve mening, zonder argumentatie.

over het desbetreffende filmpje was weinig te zeggen: het filmpje liet een artiest zien die helemaal uit zijn plaat ging op een keyboard. smaken verschillen nou eenmaal.

En over dat laatste verbaas ik me!

zie hierboven

de reactie was ook niet echt "aardig"te noemen

Is het alleen de bedoeling een mening te ventileren, die door niemand te ondervragen is? Dit zou kunnen getuigen van zeer egocentrisch gedrag.

ook dat is een mening.

Ik heb een groot deel van mijn opvoeding in de na-oorlogse jaren genoten, waarbij het kritisch beschouwen van meningen van groot belang werd geacht, mede door de oorlogservaringen van vele opvoeders.

Is het door mij veronderstelde egocentrisme misschien een gevolg van het Internet gebruik? Per slot opereert menigeen anoniem op het net met gebruikmaking van een schuilnaam. Dat maakt mij nog meer wantrouwend :)

ik sta zelf ook open voor ieder zijn mening, maar in dit geval werd er ook geen argument gegeven waaruit bleek waarom de poster er zo lyrisch over was . en wat betreft de schuilnamen: de mijne is gewoon een van mijn artiestennamen.

Wie durft een beargumenteerd antwoord te posten.
Je krijgt op zeker een kritisch antwoord terug...

Wout

groet, B.S.E. oftewel Guido ;)

Re: Re: Best wel lastige vraag...

Origineel geplaatst door B.S.E. en een beetje door elkaar gehusseld door Wout
... smaken verschillen nou eenmaal. ...
Zoals een docent van de kunstakademie het ooit zo mooi verwoordde: "Over smaak valt niet te twisten? Smaak is het enige wat de moeite waard is om over te twisten!"
als je een filmpje post is dit in zekere mate een vraag om een reactie. anders plaats je het niet, maar hou je het voor jezelf.
Natuurlijk, zo kan je het opvatten. Maar ik zou dan reageren in de vorm van: "Wat vind jij daar nou aan?" of zoiets.
de reactie was ook niet echt "aardig" te noemen
Dat komt mijns inziens door het frontaal willen aanrijden.
ook dat is een mening.
Zeer goed opgemerkt, maar schuilt er nou niet een bezwaar in die 'one-liners'? Even duidelijk gelezen... Wat draagt de opmerking 'ook dat is een mening' bij aan de discussie?
ik sta zelf ook open voor ieder zijn mening, maar in dit geval werd er ook geen argument gegeven waaruit bleek waarom de poster er zo lyrisch over was .
Als boven... Er werd niet eens om gevraagd.
en wat betreft de schuilnamen: de mijne is gewoon een van mijn artiestennamen.
Is een artiestennaam dan geen schuilnaam? Of sta je al in het pseudonimenboek :) Een artiestennaam wordt gebruikt om de boel te versterken, zoals The Great Gonzo! Echte artiesten werken meestal onder de eigen naam, sommigen zelfs alleen onder hun voornaam, toch...? ... van Rijn?
groet, B.S.E. oftewel Guido ;)
Is toch niets mis mee, met de naam Guido, toch?

Wout

Re: Best wel lastige vraag...

Hoewel ik niet van de oudere generatie ben, weet ik waar je het over hebt, en ik zie het hier ook vaak gebeuren. Beetje een spijtige zaak, denk ik dan, en dan bedoel ik vooral dat het spijtig is voor de posters die niet beter weten, en niet zozeer voor mezelf. Ik slaag er namelijk wonderwel in om zo'n posts gewoon te negeren. Waarom zou ik er immers aandacht aan besteden als de informatie-inhoud nihil is? Waarom zou ik erop reageren, als ik op voorhand weet dat het een verloren strijd is? (Je moet je veldslagen kiezen, zei iemand laatst nog tegen me...)

Heeft het feit dat we hier anoniem zitten te wezen, iets te maken met het grote aantal 'destructieve' posts? Waarschijnlijk wel. Anonimiteit brengt het beest in de mens naar boven. Dat deel van ons dat zich herinnert dat we moeten vechten om te overleven. Dat we de sterkste en de beste moeten zijn, en alleen aan onszelf mogen denken. Het is niet omdat we 'beschaafd' zijn, dat die houding er niet meer inzit! Vele mensen zijn zich daar echter niet van bewust. En ik betwijfel ten zeerste of je hen dat kan duidelijk maken - zolang ze hun harnas van anonimiteit aanhebben.

Maar Wout, je moet niet gaan generaliseren he. Stellingnames worden hier op SF ook wel eens beargumenteerd. In vele threads zijn waardevolle en informatieve bijdragen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de recente 'patsen' thread. Ik denk dat het erop aankomt om je blik op het positieve te richten, en hetgeen wat je niet aanstaat te negeren. Synthforum is, net zoals het leven, wat je er zelf van wilt zien en maken!

:geslaagd:

Natuurlijk wil ik niet generaliseren. Daarom heb ik het Sun Ra verhaal als voorbeeld genomen. Deze thread is door de moderatoren weggehaald, mede omdat er een zeer grote kans bestond dat er een ontploffing zou kunnen volgen, zo liep de spanning op.

Verder denk ik dat misschien niet het Internet op zich schuld heeft, maar wel het chat-gedrag en het MSN-en... Korte one-liners, die een teken van leven geven, liefst zo snel mogelijk.
Typen lijkt sneller te gaan dan denken...

Ach...
Ik word oud :D

Wout

Ik vind het 'raar' reageren nogal meevallen op dit forum. Over het algemeen is men hier erg lief. :)
Je mag verwachten dat je een reactie krijgt als je iets openbaar maakt (iets post).
Iedere reactie (mits binnen enkele fatsoensgrenzen) is er één en biedt de mogelijkheid voor een nieuwe. Zo communiceert men op een forum zoals dit, lijkt me.

Origineel geplaatst door Eclectus
... en hetgeen wat je niet aanstaat te negeren.
Dat vind ik best wel moeilijk. Ik heb toch de neiging om er iets van te zeggen.

Wout

Origineel geplaatst door Bartology
Ik vind het 'raar' reageren nogal meevallen op dit forum. Over het algemeen is men hier erg lief. :)
Je mag verwachten dat je een reactie krijgt als je iets openbaar maakt (iets post).
Iedere reactie (mits binnen enkele fatsoensgrenzen) is er één en biedt de mogelijkheid voor een nieuwe. Zo communiceert men op een forum zoals dit, lijkt me.
Niet enkele, maar binnen DE fatsoensgrenzen. :D
Meningen zijn leuk, maar de argumenten voor die mening vind ik veel interessanter.

Wout

De aangaande persoon heb ik een vooroordeel tegen.
Het onderwerp was niet bijster interessant.

En daar gaan we weer...

ik probeer eens een keertje een leuke link te plaatsen van iemand die erg belangrijk is geweest ....een grotere freak die synthesizers bespeelde was er niet, om over zijn invloed op de (vooral zwarte) electronische muziek maar te zwijgen.

En wat krijg je dan...jostiband blahblahblah wat een sukkel wat een mongool dat kan een baby ook...blahblllaaaah. Luister eens naar zijn muziek ipv van die domme opmerkingen te maken...
Zet when there is no sun op...dan kijken we nog wel of je hem een mongool noemt....

Moet het dan altijd maar over die kut trance of hardcore gabber kicks gaan?

Het onderwerp was Sun Ra... das toch verdomd intressant? Weet je hoe veel techno pioniers Sun Ra als inspiratie bron hadden? Het is zo jammer dat niemand de moeite neemt om 'ns in de geschiedenis van de electronische muziek te duiken... Reken maar dat jazz en free jazz of hoe het ook mag heten daar evengoed van invloed is geweest... Wel lopen kwijlen als iemand een filmpje van een CS80 of een arp 2600 post, maar niemand die zegt 'goh, die sun ra, dat was toch baanbrekend voor die tijd...'.

The Differences

Sometimes in the amazing ignorance
I hear things and see things
I never knew I saw and heard before
Sometimes in the ignorance
I feel the meaning
Invincible invisible wisdom,
And I commune with intuitive instinct
With the force that made life be
And since it made life be
It is greater than life
And since it let extinction be
It is greater than extinction.
I commune with feelings more than
prayer
For there is nothing else to ask for
That companionship is
And it is superior to any other is.
Sometimes in my amazing ignorance
Others see me only as they care to see
I am to them as they think
According the standard I should not be
And that is the difference between I and them
Because I see them as they are to is
And not the seeming isness of the was.

Sun Ra

het bewijst maar weer hoe kortzichtig velen zijn. en inderdaad, wel kwijlen als het over bepaalde synths gaat, maar als er een filmpje gepost wordt, waarop iemand die mooie apparaten laat zien en horen alsof het letterlijk verlengstukken van zijn ziel zijn, dan is het opeens "dat kan een baby ook" of "wat een aansteller".

OM MANI PADME HUM

mensen, in plaats van zeiken lekker muziek maken, misschien komt er dan nog iets moois uit :)

P.S. ik heb vanavond de film "space is the place" van Sun Ra weer eens gezien, en dit kan een baby echt niet.
dit kan niemand, alleen Sun Ra.

you all know about history, but that's just his story. you haven't heard my story yet !

Re: Re: Re: Best wel lastige vraag...

Wout

En dat mag denk ik ook wel, mits je dit op een manier doet waarmee je duidelijk maakt wat je dan niet aanstaat, en je doormiddel van je bewoording niet direct de ander weer de grond in trapt door een opmerking terug te plaatsen.. (ook wel flaming / bashing). Iets in de grond trappen is namelijk zo makkelijk, en je kan mensen er toch (misschien onbewust) mee kwetsen die daardoor weer net zo terug reageren... en zo wordt t alleen maar erger.

Verder kan een over het hoofd gezien smiliie ook aanzienlijk voor problemen zorgen...

Maar dat is natuurlijk allemaal al een keer besproken. En ik weet zeker dat ik mezelf aan bovenstaande dingen ook wel eens schuldig gemaakt heb, maar het is wel goed dit altijd in gedachten te houden wanneer je reageert op iemand. :)

Wat ik vaak merk, niet alleen op fora, ook in andere vormen van schriftelijke communicatie, is dat de gezichtsuitdrukkingen/lichaamstaal ontbreekt. De welbekende smiles maken dat soms in lichte mate goed, maar is toch niet 'compleet'.
Vaak worden reacties anders gelezen dan dat werkelijk bedoeld was (beetje onduidelijk omschreven misschien, maar toch)..

Ik laat ieder in zijn waarde (althans ik doe niet bewust anders), en ieder heeft zijn eigen smaak en opvattingen over het leven en alles wat daarbinnen afspeelt. Ik wil niemand op zijn tenen trappen of afzeiken omdat ie een andere smaak heeft wat betreft muziekgenre, voorkeur voor auto's, of wat dan ook, maar ik mag wel mijn eigen mening geven. Juist door je eigen mening te geven ontstaan goeie discussies, maar dan moet dat inderdaad wel onderbouwt zijn.

Uiteindelijk zijn we hier met zijn allen bijeen om kennis/ervaringen/emoties of wat dan ook te delen, ik in ieder geval.

Als mijn reactie in het topic van Smackos mede tot de ergernis heeft bijgedragen, mijn excuses hiervoor, het was met een knipoog bedoeld.

Dat Sun Ra voor sommige een held is, vind ik prima, hij heeft zeker veel betekend, maar net in dit filmpje vond ik dat persoonlijk niet, maar ook dat is PERSOONLIJK.

In ieder geval, respect..

Groeten Kai Gerards.

Origineel geplaatst door Chinetti
Overigens, ijverige moderators hebben het topic weer verwijderd (in plaats van 'opgeschoond', wat meestal zou gebeuren, maar nu bizar genoeg niet)

Ik denk dat dit een boel te maken heeft met de toon waarop het één en ander werd gebracht, al vanaf de eerste post.

Dat er een aantal mensen misschien het filmpje niet leuk vonden (ik heb 't niet eens gezien) en daar vervolgens over posten is hun goed recht. Daarvoor is het een discussieforum, en je kan nu eenmaal niet van de hele wereld om je heen verwachten dat ze precies zo reageren als je zelf graag zou willen. Zolang het een reactie is die binnen de (vrij losse) fatsoensregels op dit forum valt, is daar ook geen probleem mee.

Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat de mensen waar jij je aan stoort, Wout, zich ook maar iets aantrekken van jouw hele verhandeling... aan de andere kant, grote ergernissen over "altijd" en "nooit" vind ik een beetje overdreven, persoonlijk. Er worden (zoals al gezegd) genoeg inhoudelijke en interessante discussies gevoerd op dit forum.
Klaagzangen over "de cultuur" op internet en de teloorgang van de huidige "fatsoensnormen" doen me altijd een beetje denken aan dat ene liedje van Hollandsche bodem, je kent het vast wel... "je wordt ouder, papa"... ;)

In ieder geval was het opschonen van de topic naar het oordeel van de desbetreffende mod blijkbaar niet mogelijk, en eerlijk gezegd kan ik me daar wat bij voorstellen - als je meer crap moet opruimen dan er tekst in de topic staat houdt het snel op.
Jammer maar helaas, en voor diegenen die het betreft: steek misschien volgende keer de hand in eigen boezem als het gaat over threads verpesten met aggressieve en beledigende reacties, ipv. later te gaan zitten jammeren.

In ieder geval was het opschonen van de topic naar het oordeel van de desbetreffende mod blijkbaar niet mogelijk, en eerlijk gezegd kan ik me daar wat bij voorstellen - als je meer crap moet opruimen dan er tekst in de topic staat houdt het snel op.

Ja dat zal wel...het is echt moeilijk om alleen de eerste post te laten staan.

Die moderator wie het ook moge zijn is gewoon een luie donder.

op de 1 of andere manier voel ik me aangesproken....:D

afijn...meestal als dat soort filmpjes geplaatst worden gaat het om een grappig fragment of iets dergelijks...

ik bekeek dus het filmpje...en vond het grappig...

ik (en met mij vele andere heb ik gemerkt) konden het desbetreffende filmpje wel waarderen om het 'grappig' gehalte...vandaar dat mijn reactie 1 was die ik vond passen bij dit soort grappige filmpjes (serieus was het echt niet te noemen mijns insziens,en vele andere delen die mening met mij heb ik gemerkt)...en een grap beantwoord ik graag met een gepaste kwinkslag...;)

de reactie van de poster van het filmpje verbaasde mij dan ook zeer...zeker omdat hij mij (en met mij vele andere heb ik gemerkt) meteen begon aan te vallen en een hele groep forumbezoekers (vele anderen dus) begon te beledigen...
een discussie is leuk,maar iemand voor 'White Trash' uistschelden is bijzonder triest en zegt meer over de persoon die die opmerking maakt dan over mij...

smaken verschillen nou eenmaal,iets waar iedereen op dit forum rekening mee dient te houden...ik vind het erg jammer dat een (tot nu toe gerespecteerd) forumbezoeker zich zo laat kennen door een opmerking van een ander en heb me dan ook verder afzijdig gehouden,ondanks dat zijn stigmatiserende opmerkingen mij erg stoorden...

ongetwijfeld dat Sun Ra een goede muzikant is (alhoewel zijn naam alleen al twijfels oproept,Ra is immers de zonnegod,dus Sun Ra is dubbelop,maar dat terzijde...) maar het desbetreffende filmpje werkte bij mij alleen maar op de lachspieren...
mijn bedoeling was dus niet om de muzikant (Sun Ra) noch een muziekstroming,noch om de poster van het filmpje (Smackos) belachelijk te maken,ik wou alleen maar duidelijk maken dat ik het een grappig filmpje vond...en nog steeds vind...

mijn mening ga ik dus niet herzien : ik vind nog steeds dat het een belachelijke vertoning is,die door mij echt niet serieus genomen kan worden.....en of je het nou met mij eens bent of niet,die mening heb ik....en persoonlijke aanvallen helpen echt niet (integendeel zelfs) om die mening te veranderen....

:okdan:

Origineel geplaatst door smackos
En daar gaan we weer...

ik probeer eens een keertje een leuke link te plaatsen van iemand die erg belangrijk is geweest ....een grotere freak die synthesizers bespeelde was er niet, om over zijn invloed op de (vooral zwarte) electronische muziek maar te zwijgen.

En wat krijg je dan...jostiband blahblahblah wat een sukkel wat een mongool dat kan een baby ook...blahblllaaaah. Luister eens naar zijn muziek ipv van die domme opmerkingen te maken...
Zet when there is no sun op...dan kijken we nog wel of je hem een mongool noemt....

Joh....jij wist blijkbaar niet eens wat ik bedoelde met dat Hans Teeuwen fragment...een grotere freak heeft het Nederlandse cabaret nog niet gehad...en dat is 1 van zijn bekendste sketches...zelfs hier op SF is er nog een hele discussie over geweest.....

Origineel geplaatst door smackos

Moet het dan altijd maar over die kut trance of hardcore gabber kicks gaan?

Zo'n opmerking spreekt wel weer voor je...

Wout

Ik ook....;)

:engel:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back