Hmmmm... Als dit een grap is van een forum-lid: Begint wel een beetje oud te worden, dit soort dingen... Of ben ik de enige die dat niet grappig vindt? Ahwell, ieder zn meug...
Maargoed, als je wel serieus bent: Zoek eens op dit wonderschone forum. LEes recensies van apparaten, lees meningen, orienteer jezelf... Een vlugge blik op de marktplaats of andere verkoopsites leert je al heel gauw dat 500 euro zeker 2x teveel is voor deze apparaten. Komt bij dat je er waarschijnlijk niks mee kunt. Klinkt hard, misschien heel bot, maar ik durf te wedden dat we binnen een week threads van je hebben in de trant van "hoe kan ik mijn midi op mijn stereo aansluiten" of "ik ben er al een paar uur mee bezig maar heb nog steeds geen Tiesto-hit"... Echt serieus, met alle respect, maar domweg hardware kopen is niet 'het echte werk'.
Kloot een tijd aan met Fruityloops, dit is een serieus professioneel programma. Als je hier geen vette sounds uithaalt, haal je ze ook niet uit hardware. Hardware werkt misschien wat makkelijker en ziet er gaver uit, soms is de klank ook beter en natuurlijk is het gewoon leuker om mee te spelen. Maar het is geen toveroplossing om ineens vette tracks te gaan maken!
Al nagedacht over hoe je die 2 eventuele apparaten van je aan wilde sluiten? Heb je een mengtafel? Of heb je een geluidskaart met meerdere inputs? Heb je een midi-interface? Waar luister je op af?
Persoonlijk zou ik eerst kiezen (na een fatsoenlijke geluidskaart en een paar grappige monitoren) voor een controller. Een midi-keyboard met een paar draaiknoppen erop zodat je je softsynths realtime aan kan sturen... Dit maakt het prutsen met je software al stukken leuker, makkelijker en intuïtiever!
Misschien klink ik als een oude zeikerd, ik bedoel het echt allemaal heel erg goed en ik wil je graag op gang helpen, maar het klinkt alsof je net komt kijken en alsof je erg weinig weet van muziek maken met je computer. Helemaal niet erg, iedereen op dit forum is zo begonnen, dus no sweat! Alleen komt er bij muziek maken iets meer kijken als domweg de eerste 2 bakken kopen die je voor je voeten komen!
Zoals je al begrepen had: Niet kopen die 2 bakken. Ze gaan je tegenvallen. En niet zo'n klein beetje ook.
(Voor jouw doeleinden althans. De MC303 is leuk als schetsboekje, en de ER-1 is een vette bak voor electrosounds en dat soort dingen, maar voor hardstyle is het gewoon niet echt een geschikte bak. Het is een erg leuke bak voor 'erbij', maar niet als main drumbak.)
Je hoeft niks van mij/ons aan te nemen, maar kloot nog lekker een tijd aan met Fruityloops, desnoods met een fijne controller, maar je zal er versteld van staan hoeveel platen er worden uitgebracht die gemaakt zijn met alleen een computer en een bak software. Mijn 1e plaat ook... 100% software!
Mocht je dan ECHT PER SE hardware moeten kopen, kijk dan eens naar een JP-8000, Virus of een Nova. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties, maar dit zijn wel gangbare bakken waar je redelijk gemakkelijk dikke sounds uit krijgt, en ook genoeg 'diepte' hebben om niet gauw te gaan vervelen! Misschien iets boven die 500 euro, maar dan heb je ook wat vets! Ik zou persoonlijk dat geld alleen steken in een geluidskaartje (100 euro, Audiophile 24/96), een leuke midi-controller (150 euro?) en een klein setje monitoren (300 euro.). Dit zijn allemaal richtbedragen, je kunt het zo gek maken als je maar wil, maar dit zou moeten lukken. Heb je veeeeeeeeel meer aan momenteel.
Als je toch stiekem een synthfreak in schaapskleren bent, en dit allemaal al wist (en al een vette geluidskaart, controller en monitoren hebt), dan heb ik net een half uur verspild met dingen die je al wist, hehehe...
Succes! Muziek maken heerscht!!