waarom een tb 303 ?

Het verschil tussen de 303's? (TB en MC)

Het verschil tussen de 303's? (TB en MC)

Na wat rondsurfen kwam ik dit tegen:

"The TB-303 has a couple of unique features that contribute to the characteristic acid sound, during the programming of a sequence the user can decide if a note is accented, and if it has slide - a smooth transition to the following note. The accent circuitry as well as increasing the amplitude of a note also emphasises the amount of resonance, resulting in the familiar 'wow' sound at higher resonance settings, Roland refer to this as the 'gimmick' circuitry. The slide circuitry is constant time meaning that whatever the interval between notes the time taken to reach the correct pitch is always the same."

[...]

"Around the middle of the 1990s there was a TB-303 void that appeared in the electronic dance music scene. As there were never many TB-303s to begin with, many small synthesizer companies cropped up and started to develop their own TB-303 hardware clones. This new wave of TB-303 clones was started when a company called Novation Electronic Music Systems came out with their portable Bass Station keyboard released in 1994. Then followed by many other TB-303 "clones" like Future Retro's 777, Syntecno's TeeBee, Doepfer's MS-404, MAM's Freebass FB-383 and many many more. As the popularity of these new TB-303 clones grew for the smaller companies the original TB-303 manufacturer Roland Corporation finally took notice of this market trend in 1996 and released their version of the end of all TB-303 clones called the MC-303 Groovebox. As good as the Roland Corporation tried, their new "303 clone" was an entirely new product that had almost nothing to do with the original TB-303 besides a few bass samples and the inspired interface design. The most obvious difference include the inexpensive digital synthesis engine featured in the MC-303 rather than the analog variety used in the TB-303."

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/TB-303

303.gif

Het is overigens al eens eerder gezegd:

Zelfs als de klonen het componentenschema van de TB303 exact nabouwen (wat al meerdere keren gedaan is), zal het nooit precies hetzelfde klinken als een originele TB303. Dit zou misschien alleen erg goed te benaderen zijn als niet alleen elk component van een kloon identiek is aan de originele, maar ook de fysieke afmetingen van de printplaat en de plaats waar de koperbanen lopen op de printplaat, de dikte van de koperbanen, etc..
Want ook de manier hoe de koperbanen langs elkaar liggen beïnvloedt het geluid. (banen dicht bij elkaar veroorzaakt condensator gedrag, interferentie, etc.). Dit zijn dus zeg maar bijverschijnselen of "foutjes" die bijdragen aan de sound zoals we die kennen van de TB.

Ik weet alleen niet of een fabrikant dit ooit ook tot zover heeft doorgevoerd om het EXACT na te bouwen?

Mooi allemaal........

Mooi allemaal........

.........maar wat is er nou zo speciaal aan die sequencer????

Re: Nee, nog niet afsluiten..

Re: Nee, nog niet afsluiten..

Origineel geplaatst door pjeut
Maar waar verschilt deze dan in van de sequencer van bijv. een RM1x of een, eh (oei oei, pas op wat je zegt, pjeut) MC303?
Ik ken die andere sequencers niet goed, maar voor mij is er een ding dat de 303 anders maakt afgezien van de de sildes en de accenten natuurlijk.

Als je een lijntje hebt staan wat qua groove niet echt lekker loopt, dan kan je met de timing mode aangeven of een noot kort of lang moet zijn. Maar daarmee verandert tegelijk ook de totale sequence, noten die erachter komen staan dan ineens op een andere plaats, en zelfs ook de lengte van de sequence verandert.

Lol@ die foto btw! Vooral die grijns...

Re: Re: Nee, nog niet afsluiten..

Re: Re: Nee, nog niet afsluiten..

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Lol@ die foto btw! Vooral die grijns...

je ZIET gewoon dat die gast daar dikke acid zit te maken :D :D

waarom is er geen eigenlijk nooit iemand op het idee gekomen om de tb achtige seq in een modular te bouwen?? t zou wel vet zijn...

Re: Re: Re: Nee, nog niet afsluiten..

Origineel geplaatst door bliepbliep
je ZIET gewoon dat die gast daar dikke acid zit te maken :D :D

waarom is er geen eigenlijk nooit iemand op het idee gekomen om de tb achtige seq in een modular te bouwen?? t zou wel vet zijn...

Ken je Oscar en z'n muziek?

Die vette grijns zal wel vanwege de royalties zijn, maar acid is niet zijn kopje thee.

Hw Modular bedoel je? Nou ja omdat de 303 er al is! Daarom moet je hem dus kopen :D

Heb ooit die seq in een Nord Modular proberen te maken , maar dat ging echt niet lukken omdat dat niet goed ging met de timing.
Heb hem wel in reaktor enigins nagebouwd. Maar helemaal okay issie nog niet.
Leuk stukje werk van Roland toch.

.........maar wat is er nou zo speciaal aan die sequencer????

Niet maar de combinatie wel.

Re: 12 acid tracksdef

Re: 12 acid tracksdef

hoort ie zo dof te klinken??? wel vet verder maarre, dof...

bliep.

Ik al eens wat korter en beter kwaliteit kiezen...

:)

Nieuwe (betere) poging van Phuture....

Attachments

• acid tracksdef.mp3
    982,9 KB · Bekeken: 120
Origineel geplaatst door Vinyl Junk
hierbij nog een acidtrack van mij en wederom de "Black Box"....

2Junxion - Jonesy

Kheb inmiddels een TB303, maar de black box doe ik nooit weg. Heb er inmiddels een emotionele band mee...

klinkt een stuk lekkerder als de vorige die je poste :)

Origineel geplaatst door Patat Met
Dit is mijn favoriete acid nummer.

:)

Idd, super.
Ik heb die CD Phuture303 alpha & omega, heerlijk ;)

Attachments

• a&o.jpg
    a&o.jpg
    4,3 KB · Bekeken: 114
Back