Waarom een atari?

het belangrijkste punt is dat er al standaard midi op zit!!!

de yamaha sound chip is bijna even vet als de mos!!!

je kan er gewoon een tv opzetten i.p.v. een beeldscherm!!!

met een beetje solderen kun je er aparte outputs opzetten!!!

eerste computer met een betaalbare computer sampler (grafisch editen)

gaat niet of bijna nooit stuk.

mensen denken daqt je de shizl bent als je een live set met een atari maakt.

en het toppunt hij is dus echt stil, stiller dan silent pc's

nadeel is dat je reetje veel midi aperatuur nodig hebt!!! maar dit is synthforum toch?

Origineel geplaatst door plieuw
mensen denken daqt je de shizl bent als je een live set met een atari maakt.

Zou je denken? WTF is dat toch dat Atari gehype? Wordt er een beetje moe van.
Het is gewoon een ouwerwetse trage kutcomputer IMHO.

Origineel geplaatst door fuse
Zou je denken? WTF is dat toch dat Atari gehype? Wordt er een beetje moe van.
Het is gewoon een ouwerwetse trage kutcomputer IMHO.

Heb zelf een keer opgetrden met de Atari en IK vond dat cool! (Heb immers geen labtop en had toen geen hardware seq) En trouwens: MIDI IS NIET TRAAG !@!!!!!!!!!!!!!!!!!

(NB: een TV werkt niet met Cubase( krijg je een raar beeld ))

Laatst gewijzigd:
dat 'ie volkomen stil is, dat is wel een goed punt. 'k heb zelf een laptop die maar heel weinig geluid maakt, toch stoort me zelfs dat zachte geruis. Laat staan het geluid van m'n desktop pc.

Midi is wel traag. Is al meer dan 20 jaar oude protocol dat ondanks verwoede pogingen niet vernieuwd raakt omdat al die verschillende bedrijven het verdommen om elkaar te vertrouwen.
Ik wil nog wel eens zien hoever je een atari kan gebruiken om een A6 aan te sturen met al die parameters zonder dat hij of vast loopt of uit z'n geheugen ploft.

MIDI is iig SNEL GENOEG. Het protocol is wel oud idd. Lijkt een beetje hetzelfde geval als dat van auto's...
We rollen nog steeds op 4 wielen(dat is pas oud!:D ) en men durft niet over te stappen op een andere energie bron.
Ik heb trouwens ook met PC gewerkt hoor. Momenteel is m'n "studio"PC nog niet in gebruik, maar daar komt
ook Cubase op met een MIDIX-8.( heb em al liggen, nog niet mee gewerkt )
Momenteel werk ik dus voorlopig weer ff met Atari...en het loopt gewoon heerlijk... Altijd handig te bewaren dus,
voor igv. nood!

Ik zou dolgraag mijn Atari weer in de studio zetten. Heb nog 2 volledig functionerende STe's met toen nog beschikbare alternatieve (veel betere) muizen. Cubase 2 en 3 op de Atari werkte voor mij als sequencer nog altijd prettiger en makkelijker dan het huidige SX op de PC... Veel meer overzicht. En gewoon strakke midi-timing. Alleen de MPC is daar beter in.

Maar nu:
1. ze nemen te veel plaats in (ik wil de studio compact houden)
2. geen 4 x 4 midi in/midi out
3. geen audio tracks
4. dus ook geen plug-ins
5. dus de Atari heeft pech!

Maar misschien als ik een huis strax heb met meer ruimte dat ik dan de Atari ook weer incorporeer in de studio, dan wel als slave, dan wel als master (!!) in de midi-set-up. We'll see...

Als puur sequencer zijn ze IMO geweldig, dus daarom zeker een Atari! En dus niet om sentimentele redenen, maar om praktische redenen.

het grappige is, dat ik deze thread eigenlijk ben begonnen als bullshit reactie op al die "waarom...?" threads

Tof dat het een serieuze thread geworden is.
'k Heb hier zelf nog een ouwe atari STf liggen maar ik kan er echt NIETS mee. Voor de liefhebber af te halen in winschoten (noordoost groningen). Gratis atari, koffie en koek!

-C-

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
die megafile hard disk kan je gewoon uitzetten al sdi eeenmaal opgestart is
alleen als je wilt saven even aanzetten

scheelt je een hoop DB aan lawaai ;)

Heb het gister geprobeerd en idd....het werkt!
Wat een rust...na al die jaren kan ik eindelijk genieten van de stilste comp. op aarde !
DJ discodeluxe: :halleluja

(maar toch: kan dit echt geen kwaad?..strookt niet met de volgorde van aan/uit zetten atari/HD)

r

r

Origineel geplaatst door Pinquin
Hehe, nog niet zo lang geleden een Atari met hd, beeldscherm e.d. naar het grofvuil gebracht.... :maffia:
Ik ook!!!!! 10 jaar mee gewerkt vanaf versie 1.0 maar cubase SX3. toch net zo strak met midi en dan nog audio ook plus alle synth plugins.......................veeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter!!!!!!!

Maarreh, veel sucses want het was gewoon wel een goed apparaat!!!!

(maar toch: kan dit echt geen kwaad?..strookt niet met de volgorde van aan/uit zetten atari/HD) [/B]

nee kan echt geen kwaad
heb t zo 4 jaar gedaan; no problemo.

Voor de liefhebber:

www.atari-forum.com

De muis:

Mensen op het atari forum hebben een verloopstuk gemaakt zodat je een ps/2 en met nog een verloopstuk zelfs een usb muis kunt aansluiten, dus dat baksteentje heb je niet nodig.

Op

http://www.atari-fachmarkt.de/?

kun je nog behoorlijk wat zaken halen.

Ik heb van '87 tot '98 met mijn 1040ST(F en E)-tjes gewerkt en ik heb me altijd afgevraagd waarom andere mensen het zichzelf zo verschrikkelijk moeilijk maakten door op een PC (zonder de echte pro midiboxen/kaarten) te willen sequencen. Dat leverde echt alleen maar problemen op.

Op één 1.44Mb diskette kon je Cubase kwijt met álle functionaliteiten die je als componist maar nodig kon hebben, tot en met score edit aan toe! Op de f*cking PC's moest dat via een CD-ROM of een hele stapel diskettes en kostte je dat al minstens 400 Mb aan HDD-space, en dan werkte het nóg niet!

Er is natuurlijk een heleboel veranderd, de strijd tussen de (PC)x86-familie en de 68000-familie is gestreden, maar midi op een PC blijft wel een apart en soms erg lang verhaal.

Waarom Atari? De ultieme plug-and-play computer voor muziek; start de diskette met Cubase op, sluit je apparatuur rechtstreeks aan op de INGEBOUWDE midipoortjes en werken maar! Retestrak en redelijk stabiel.

De oude Ataritjes zullen altijd een speciaal plekje in mijn hart houden vanwege hun baanbrekende werk voor de muziekindustrie...maar ik ben inmiddels wel over naar Apple... ;) Helaas zijn nieuwere Cubase files niet meer compatible met de oudere Atari-bestanden...dus dat geeft problemen als je eens iemand anders op visite krijgt in de studio... :frons:

Als die malle PC's en Macs het opgeven, kan ik altijd nog terugvallen op mijn oude Ataritjes, die natuurlijk nooit meer weg gaan...

Proost,
JP8 :mega:

Hi,

Heb deze thread met belangstelling gelezen. Heb ook nog twee ST's staan. Gebruik eigenlijk alleen maar hardware synths, dus overweeg het ook weer eens te proberen. Ben nooit zo tevreden geweest met de PC. Ooit in 1988 oid gestart met sequencen met een ST, de eerste Sound Canvas van Roland en een DX7 (2 MB intern geheugen erbij kostte me toen 500 pieken). Hoop plezier mee gehad en veel gemaakt. Strak en nauwelijks vastlopers. Klinkt gek, maar de huidige mogelijkheden werken verlammend op me. Het lijkt wel of ik creatiever ben met minder mogelijkheden. Zal wel aan mij liggen.... Anderzijds, die softsynths zij wel erg OK!

Weet iemand hoeveel apparaten je aan je ST kunt lussen zonder dat je problemen krijgt en is er wellicht een in-out box (4 of 8 oid)?

Dank en muzikale groet, René

Origineel geplaatst door Vinyl Junk
Grappig, zit wel 's te denken om mijn Atarim weer van zolder te halen en weer "back to basics" te gaan...

Gewoon, Atari met 909, 303, sampler en tracks bouwen.

Maar wellicht dat 't ook kan met een Atari ST simulatie op de peecee?? En dan gewoon de oldschool atari draaien?
Of nog leuker, een Atari Cubase skin in de huidige Cubase versies...

;)

Ik gebruik de atari-emulator Steem en dan een proggie om mijn OLDschool Yamaha V-50 mee te programmeren. Midi werkt gewoon via de PC dan..

Origineel geplaatst door RFB
Hi,

Klinkt gek, maar de huidige mogelijkheden werken verlammend op me. Het lijkt wel of ik creatiever ben met minder mogelijkheden. Zal wel aan mij liggen....

Inderdaad heb ik ook last van. Ik wordt soms gek van de mogelijkheden van tegenwoordig. Ben je eerst 3 uur bezig om een leuke klank te vinden, :stupid zoveel zijn er, terwijl je in tussen allang een track af had kunnen hebben op de V-50 Synth... :biertje: uit 1989.

Back