Waarom een atari?

Origineel geplaatst door fuse
Argh, die muis.
Alsof je een koelkast heen en weer loopt te schuiven.
Ben nog steeds verbaasd dat ik daar m'n arm niet mee in de vernieling heb geholpen.

Zowieso heeft die atari midex maar 4 outputs.
Plus die driver die je erbij nodig had maakte cubase er nou niet echt stabieler op.

Zowieso kun je met Atari geen dual screen setups gebruiken met resoluties van 1600x1200.

maffert .. je hoeft toch niet je oma in der nudy pose te zien zonder te moeten scrollen ? ;)

waar het echt om gaat is strakte .. groove kan je gewoonweg vergeten met een sloppy midi timing
( een strakke timing is een soort van referentie .. een matrix waar je iets overheen legt .. en wat altijd strak is .. of je net nou sloppy of strak ingespeeld heb .. het moet eruitkomen zoals het er in ging )

daarnaast wil ik dat mac en pc vs atari gevecht ook aangaan
mij k2000 klonk een stuk strakker gesequenced via de mpc dan ie ooit via de pc of mac heeft gedaan (ook met amt8's )

waar het omgaat is het signaal path .. van de cpu die de noot uitspuwt tot aan wanneer je midi bak dat ontvangt ..
het mooie aan mpc's en atari's is dat ze dedicated midi deden .. dus geen instructie set van hier tot tokio en dan pas midi shit uitspuwen .. ( fuse dat bufferen is leuk maar zegt volgens mij alleen maar iets over van te voren klaarzetten zodat het PAKKET op tijd de haven uit is .. of alle informatie binnen dat pakket ook in precise tijdvolgorde blijft staan valt nog te betwijfelen... oftewel de groovetiming hoeft niet perse 'strak' te zijn .. het kan best zijn dat de strakte tussen de midi notes ansich niet elke keer gelijk is terwijl de eerste noot van een sequence wel precies op tijd er uit komt ..

en veeeel midispullen heb heb je niet nodig .. hang een emu 6400 aan een atari en klaar ..
eigenlijk zou je dikke groove moeten maken op een atari of pc,mac of mpc en die dan afspelen met een andere sequencer
ik bedoel als je echt de proef op de som wil nemen ..

Origineel geplaatst door mstsfreak
Ik gebruik de atari-emulator Steem en dan een proggie om mijn OLDschool Yamaha V-50 mee te programmeren. Midi werkt gewoon via de PC dan..

http://steem.atari.st/

Origineel geplaatst door MadR
of alle informatie binnen dat pakket ook in precise tijdvolgorde blijft staan valt nog te betwijfelen...
Waar gaat dit over?

Twijfel jij of een cubase/midex8 of Logic/amt minder strak zou zijn dan een atari?
Dan zou ik zeggen, bewijs het maar want anders geloof ik je toch niet.
Emagic en Steinberg hebben het zelf wel gemeten nl. En kan hun metingen alleen maar onderschrijven.

Dan is het eerder een probleem van jouw setup.

Origineel geplaatst door Tactic

On topic :

Ik denk dat een atari (sowieso een 1040 st) problemen zou hebben met de manier waarop tegenwoordig alles in de sequencer (controllers etc) geautomatiseerd wordt.

Wie veel met een ST heeft gewerkt weet dat dat niet waar is, de computer is veel sneller dan wat hij er via dat 38.800 MIDI busje uit kan toeteren.
Sterker nog, die 1040's draaien sysex en de hele reut door elkaar, en als er een MIDEX aan hangt en een SMP 24 gaat dat allemaal even goed, en wel op 9 MIDI output's tegelijk...

De vertragingen die je denkt te hebben gehad op de Atari zijn vaak eindeloos midi-thru doorverbonden synths op 1 midi uitgang, waarbij de individuele synths gewoon een slechte Thru hebben (Korg synths wat ik me herinner waren erg traag en vernaaiden de controllers).

Ik heb zelfs SDS sample dump via MIDI in arrangementen ingebouwd in het verleden omdat dat zo handig ging met mijn toenmalige S700.............

WTF is dat toch dat Atari gehype? Wordt er een beetje moe van.
Het is gewoon een ouwerwetse trage kutcomputer IMHO. [/B]

Kom eens kijken hoe een TT030 in mijn studio loopt....... Serieus, dit systeem is een van de mooiste MIDI die er is, met de lekkerste drive en timing... je bent uitgenodigd.
Een vriend van me werkt op Protools MIDI, dat klinkt ook okee, maar een andere vriend van me werkt met Nuendo, en ik kan niet anders zeggen dan dat zijn muziek, ondanks dat melodie en sounds best goed zijn ernstig gebrek aan "lekker" heeft.

Zijn sound klinkt nu ten opzichte van wat hij vroeger maakte met zijn S3000, Nordlead en Juno spul aan Atari ST, op die huidige PC ijzig steriel en vooral "rechthoekig"....

Bijzonder jammer, want hij is ernstig getalenteerd, en dat hoor je er niet meer aan af.

Overigens denk ik dat ik hem nu ernstig op zijn pik trap, maar wil hem dan meegeven dat hij eens naar zijn oude spul moet luisteren, en wat minder over CPU power moet neuzelen... dat is beter voor zijn muziek.

De vertragingen die je denkt te hebben gehad op de Atari zijn vaak eindeloos midi-thru doorverbonden synths op 1 midi uitgang,

Wel ik vind dat dat best wel meevalt hoor!

Uit ondervinding spreek ik, en da's hier een serieus midi netwerk hoor
3 Midi Mergers/1Thru Box/3 Sequencers In-Out/ lo'ts of synths/...

'k dacht ergens te hebben gelezen dat het probleem met de midi trhu
niet een vertraging is,
maar wel een afvlakking van het midi signaal.
maw. kans dat er fouten optreden.

En wat m'n ervaring met atari betreft is,
"dat die ENORM nauwkeurig is met z'n timing!!"

En 't is niet een probleem van een te trage cpu of zo,
't is het OS dat het probleem is voor de 'realtime" midi data.

Vandaar dat iedereen met Mac OS werkt (alƩ da's mijn gedacht)
en dat Windows een pest is kwa accurate timing.
(Met al z'n updates en virus scans)

Zo ook op amiga vanaf WorkBench 3.5 waar netwerk faciliteiten zijn geintegeerd.

Maar,
als ik misschien binnenkort ProTools M-Powered kan draaien op m'n pc,
kan m'n mening mss wel veranderen, maar dat moet ik dan eerst is nog zelf ondervinden.

Met een Apple, een MT4 en Logic Express kun je net zo veel bereiken. Bij ENVIRONMENT een multi-instrument aanmaken en met het potloodje een aantal hardware-instrumenten (net zo veel als je er hebt) aanmaken/klikken. Die hardwareinstrumenten geef je een naam (bv Korg M1) en ga zo door totdat je ze allemaal (D50, DX7, ESI32 etc) hebt. Dan via een lijntje aan de multi-instrument connecten.

Dan terug naar scherm 1. Als je dan bij de midi-instrumenten kijkt, zie je al je hardware erbij staan, selecteren, op midikanaal zetten (en je port1,2,3,4) en klaar is Kees. Ik heb het zo georganiseerd voor mijn 8 apparaten. Flikker die GM-indeling eruit. Werkt alleen maar storend.

Loopt net zo strak, een Apple loopt zelden vast. Je kunt Internet/Outlook erbij draaien, maar als dat niet nodig is, waarom doen?

Speel maar eens een MIDI-spoor in, neem het op als een audio-file, en speel ze dan tegelijkertijd af. Je hoort dan het signaal versterkt met een slappe flanger. dan is het goed, denk ik. Staat allemaal in de handleiding. En doordat ieder MIDI-instrument op zijn eigen kanaal werkt, hoef je alleen maar op het instrument te klikken (bv M1) om hem te horen. En je apparaten instellen op midi-kanaal (bv M1 op 1, D50 op2, ESI32 op 3).

Speel maar eens een MIDI-spoor in, neem het op als een audio-file, en speel ze dan tegelijkertijd af. Je hoort dan het signaal versterkt met een slappe flanger

'k Heb in den tijd ook zitten 'freaken' over de midi timing van m'n (Amiga) setup.
't enigste wat me echt stoorde was dat het tempo vertraagde waneer
er veel midi data werd verstuurd. (bv. 't einde van een pattern met die snares en zo)

De oplossing was de Taskprioriteit te verhogen van een bepaalde task...

Voor de rest bekijk ik midi als iets realtime
en Audio recordings als iets dat definitief vastgelegd is.

oke, ik begrijp het.

Wat ik zelf doe, is altijd een audio-spoor maken van het midi-spoor en het midi-spoor daarna muten. In Logic doet audio het altijd goed.

Ik wil ook eens aan de gang gaan met een ataritje (1040 ofzo) als midisequencer.

Heb wƩl een atari 2600 als synth :D

Waarom ? Hij klinkt hƩƩƩrlijk.

Origineel geplaatst door cybermax
Kom eens kijken hoe een TT030 in mijn studio loopt....... Serieus, dit systeem is een van de mooiste MIDI die er is, met de lekkerste drive en timing... je bent uitgenodigd.
Een vriend van me werkt op Protools MIDI, dat klinkt ook okee, maar een andere vriend van me werkt met Nuendo, en ik kan niet anders zeggen dan dat zijn muziek, ondanks dat melodie en sounds best goed zijn ernstig gebrek aan "lekker" heeft.

Zijn sound klinkt nu ten opzichte van wat hij vroeger maakte met zijn S3000, Nordlead en Juno spul aan Atari ST, op die huidige PC ijzig steriel en vooral "rechthoekig"....

Bijzonder jammer, want hij is ernstig getalenteerd, en dat hoor je er niet meer aan af.
Ik vraag me eigenlijk af of deze Atari ST voorkeur op een Mac of PC niet eerder te maken heeft met de manier van werken dan met strakheid van de machine. Dat je daardoor een andere groove/sound krijgt.

Het verschil tussen een DAW werken waarbij je met MIDI ernaast werkt en Atari is toch dat je bij een Atari alle partijen in een keer naar een opname apparaat stuurt, terwijl je bij een Cubase of Logic MIDI naast audio hebt. Als je toch in zo'n machine altijd met latency te maken hebt, zul je te maken hebben met verschuivingen kwa timing, al spuwt de hele keten van DAW met MIDI interface en synths alles op tijd.

Wat een goede proef zou zijn om alles van een machine met Cubase of Logic naar een andere machine audio op te nemen. Ik vraag me dan af of de strakheid verschillend is met een Atari.
Ik denk persoonlijk dat het eerder, net als in de audiofiele wereld, te maken heeft met een soort van 'self fulfilling prophecy'; omdat men denkt dat het strakker klinkt dat men het strakker vindt klinkt.

Ik ben niet anti Atari; het waren geinige apparaten. Maar MIDI heeft zo'n lage bandbreedte dat elke redelijke processer het aankan. Het hangt dan af wat er allemaal voor taken op zo'n machine draaien en welke voorrang heeft.

:doei:
Yoonchi

Ik denk persoonlijk dat het eerder, net als in de audiofiele wereld, te maken heeft met een soort van 'self fulfilling prophecy'; omdat men denkt dat het strakker klinkt dat men het strakker vindt klinkt.

Atari is echt hƩƩƩƩƩl strak.
In den tijd heb ik me rot geergerd en massa's testen gedaan.

Der zijn programma's ('k denk tracktor DJ)
die de nauwkeurigheid weergeven in %.

Cubase op atari was rete strak,
notator was het Ultieme!
tot 4 decimale na de comma dacht ik.

En dit was werkel'k zo!!!

Als ik me het goed kan herinneren heb ik een test gedaan met een bassdrum,
en die dan laten gelijk lopen met een opgenome versie
(dus zoals reeds vermeld in deze threat)

en een andere test was een snare of CHH zo snel mogel'k laten triggeren.

Maar MIDI heeft zo'n lage bandbreedte

Midi is realtime!
In theorie heeft ie wel een bandbreedte, ...

USB1.0 is traag!

Origineel geplaatst door fuse
Waar gaat dit over?

Twijfel jij of een cubase/midex8 of Logic/amt minder strak zou zijn dan een atari?
Dan zou ik zeggen, bewijs het maar want anders geloof ik je toch niet.
Emagic en Steinberg hebben het zelf wel gemeten nl. En kan hun metingen alleen maar onderschrijven.

Dan is het eerder een probleem van jouw setup.

't zijn iig geen atoomklokken die erin zitten en die zijn het strakst op de wereld .. alles minder dan dat heeft een grotere afwijking.
Maar het klinkt mij vrij logisch in me oren dat hoe meer OS, progs etc er tussenzitten hoe minder stabiel je timing is .. waarom dacht je dat emagic uberhaubt dat gebufferde amt protocol heeft bedacht ?

:eureka:

En ik hoef niks te bewijzen .. heb het met me eigen oren gehoord en hoor het regelmatig op albums .. dat iemand het niet van me wil aannemen is dan hun probleem 8o

Origineel geplaatst door 6 trak
waarom niet een Yamaha C1?

8 midi poorten! ...gebruikt door Kraftwerk in Electric Cafe.

bijna is nog langer niet in deesche...

Electric Cafe is een Kraftwerk productie die voor zijn release 4 jaar op de plank heeft gelegen....
Kan dus eigenlijk geen C1 van Yamaha in zitten.

Waarschijnlijker is een PPG Wave + Waveterm de sequencer op die plaat.
Of een MC4 of MC8

een Sinclair Spectrum kon ook al MIDI toeteren overigens, de MIDI interface van de Spectrum 128 vormde het voorbeeld voor de Atari 520ST. Is een 1 op 1 copie!

Dus eigenlijk is onze goeie ouwe Sir Clive Sinclair de man die we als god moeten betitelen...

Ik heb ooit in BASIC nog een drumtrack voor mijn Linndrum en MPC60 geschreven op een verloren zondagmiddag...
Heel strak die Sinclair Spectrum... SPECCY RULEZ!

ik werk ook nog steeds met een atari met cubase. gewoon omdat ik dit gewend ben en er prima alles mee kan wat ik wil. maar zoek een editor om mijn tx 81z te editten..weet dat ie er is maar hoe kom ik eraan? sounddiver is er ook voor de atari toch?

mijn dank is groot!

maar zoek een editor om mijn tx 81z te editten..weet dat ie er is maar hoe kom ik eraan?
pas dan wel op dat je niet ineens te veel parameters edit op hetzelfde moment... de tx81z wil nog wel eens op tilt slaan als er zoveel mididata word aangeboden...

Back