Limiters

fuse

Gepokt en gemazeld
Eigenlijk een beetje raar dat deze groep FX nogal vaak vergeten wordt. En dat terwijl er nog zoveel over geouwehoerd kan worden.

Makkelijkste vraag is natuurlijk, wat vond jij de vetste limiter die je ooit gehoord hebt.

Ik zal maaar inhaken met het antwoord "Urei 1176LN".

Er zijn vast mooiere limiters op de markt, maar die heb ik helaas nog nooit mogen beroeren.

P.S. wat vind je zelf overigens de vetste limiter die je ooit gehoord hebt?

De vetste limiter hoor je niet...

Tuurlijk hoor je een limiter wel. En vaak ook om die bepaalde kleuring.

Zelf vond ik de RNC wel erg ok ook al is het een compressor. Maar een limiter is eigenlijk ook gewoon een compressor met een hele hoge compressie ratio.

Ik heb weinig ervaring met limiters.. Wat doet het eigenlijk (in vergelijking met een compressor)?

R

Nte wat Fuse zegt.

Een limiter is een compressor met een oneindige ratio.
Die dingen worden vak gebruikt voor bijvoorbeeld het beschermen van je AD converters tegen oversturing.
Ze worden ook vaak gebruikt om je totale mix harder te laten klinken. Dan wordt de zogenaamde brickwall limiter achter je eindmix geplaatst. Deze haalt alle kleine pieken die niet relevant zijn voor je muziek eraf zodat je je total mix een x-aantal dB harder kan zetten zonder te oversturen.

Voor deze toepassingen heeft Bass gelijk...je wil dan niet dat je limiter hoorbaar is (doorgaans tenminste)

Maar je kan limiters natuurlijk voor vanalles gebruiken. Ook om iets "vetter" te laten klinken.
Door bijvoorbeeld heel hard je limiter in te sturen zodat hij zich rot moet werken met alle vervorming van dien....errug lekker met een 1176 kan ik je vertellen.

Maar kort gezegd: Een limiter is een compressor met rtio op oneindig.

Nog simpeler gezegd :

Een compressor maakt zachte geluiden harder en neemt de pieken weg.

Een limiter haalt in principe alleen maar de pieken weg.

Is het beter om te limiten als je pieken van bv hihats en snares wil egaliseren, maar niet dat ze zachter worden? Beter dan compressie?

R

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Maar kort gezegd: Een limiter is een compressor met rtio op oneindig.
Er is nog een klein verschil met een compressor volgens mij. Een limiter laat 't geluid even clippen als de limiter in de attack phase zit. Hierdoor stuurt een limiter nooit harder uit dan de treshold, ookal zit de limiter nog in de attack.

Tenminste, als ik 't goed begrepen heb. Juist of niet?

Dat soort details hangen denk ik van de schakeling af.
Er zijn veelverschillende soorten limiter schakelingen.

Origineel geplaatst door Arv
Is het beter om te limiten als je pieken van bv hihats en snares wil egaliseren, maar niet dat ze zachter worden? Beter dan compressie?

R

Als je wil "egaliseren" is een limiter IDD het meest doeltreffend... Die zorgt voor een "plafond" zegmaar...
Je stelt gewoon het punt in waarboven het level niet mag komen en klaar is kees..
heb je ook geen nare pompeffecten..

Een compressor zorgt ook voor een plafond maar drukt je daarbij ook nog eens richting dat plafond...

thanx Bass

Ik ga dat toch is proberen.. Nooit echt gebruikt met afmixen! Misschien wel de gouden tip om het allemaal wat 'viezer' te laten klinken?

ik heb een hele zooi gratis vst compressors maar nog geen limiter :confused: .
wat is een goede gratis vst daarvoor? (dat ze bij waves mooie plugs maken weet ik)

mooiste compressie: royal gigolo's - california dreamin'
gewoon helemaal doodgecompressed, geen vorm van hard of zacht... geweldig!

bliepbliep

Tja..Waves L1,L2 en L3 staan natuurlijk hoog op alle lijstjes...zijn zo'n beetje industrie-standaard geworden...

Ikzelf gebruik vaker de limiter in m'n recorder (Alesis Masterlink) alleen dan wel op zo'n nivo dat het effect niet hoorbaar is...als je al veel compressie en limiting in je hele signaalpad gebruikt is het wat overdone om dan ook de eindmix nog eens vele db's op te krikken...

Als de opgenomen tracks later nog wat aangepast moeten worden gebruik de Waves L1 en L2 veel...

In de laatste SOS staat trouwens een mooi artikel waarin verschillende software limiters getest worden...

De 1176 (van UA dan) staat al een tijdje op mijn verlanglijstje...

Pendulum schijnt ook een erg goede (analoge) limiter te hebben,maar die is er nog niet zo lang...

De EMT zendlijn limiters klinken erg fijn!

Origineel geplaatst door Tactic

Heb je daar ervaring mee?
Daar ben ik toch wel errug benieuwd naar !!
Ik heb menig maal zitten twijefen er eentje aan te schaffen namelijk.

Lijken ze op de duitse siemens/telefunken limiters uit ze zendlijn?
Ik heb een setje Siemens U273 die me erg bevallen...

Origineel geplaatst door Tactic

Dat zijn toch multiband limiters?

Origineel geplaatst door Bass
Nog simpeler gezegd :

Een compressor maakt zachte geluiden harder en neemt de pieken weg.

Een limiter haalt in principe alleen maar de pieken weg.

Dat ligt er maar net aan. Een compressor op zich maakt zachte geluiden niet harder, dat gebeurt alleen d.m.v. de makeup gain na de compressie. Als je alleen maar compressed, worden de pieken zachter, maar de rest blijft gelijk. Een limiter doet hetzelfde, en daar zit toch volgens mij over het algemeen ook een makeup gain op anders zou alles er veel zachter uitkomen.
Maar, ik zelf gebruik eigenlijk bijna nooit limiters. Sowieso bijna nooit compressie boven de 4:1 dus ik zie niet echt waarvoor ik het nodig zou hebben. Behalve misschien als element in een mastering compressor/limiter (zoals Endorphin of zo) om ervoor te zorgen dat je uiteindelijke mix niet boven de 0 of -0,1 dB uitkomt.

Dat zijn toch multiband limiters?

Nee, wij hebben hier (omroep) een EMT 266 transienten limiter, die is enkelbands, maar wel met pre-emphasis, maar daar zul je bij studio gebruik niet zoveel aan hebben.

Een emt klinkt heerlijk, toen wij nog volledig analoog werkten veegden we altijd alles net iets te hard de tafel uit de limiter in, en je kon een heel eind gaan zonder vervorming...

Back