Limiters

fuse

Gepokt en gemazeld
Eigenlijk een beetje raar dat deze groep FX nogal vaak vergeten wordt. En dat terwijl er nog zoveel over geouwehoerd kan worden.

Makkelijkste vraag is natuurlijk, wat vond jij de vetste limiter die je ooit gehoord hebt.

Ik zal maaar inhaken met het antwoord "Urei 1176LN".

Er zijn vast mooiere limiters op de markt, maar die heb ik helaas nog nooit mogen beroeren.

P.S. wat vind je zelf overigens de vetste limiter die je ooit gehoord hebt?

De vetste limiter hoor je niet...

Tuurlijk hoor je een limiter wel. En vaak ook om die bepaalde kleuring.

Zelf vond ik de RNC wel erg ok ook al is het een compressor. Maar een limiter is eigenlijk ook gewoon een compressor met een hele hoge compressie ratio.

Ik heb weinig ervaring met limiters.. Wat doet het eigenlijk (in vergelijking met een compressor)?

R

Nte wat Fuse zegt.

Een limiter is een compressor met een oneindige ratio.
Die dingen worden vak gebruikt voor bijvoorbeeld het beschermen van je AD converters tegen oversturing.
Ze worden ook vaak gebruikt om je totale mix harder te laten klinken. Dan wordt de zogenaamde brickwall limiter achter je eindmix geplaatst. Deze haalt alle kleine pieken die niet relevant zijn voor je muziek eraf zodat je je total mix een x-aantal dB harder kan zetten zonder te oversturen.

Voor deze toepassingen heeft Bass gelijk...je wil dan niet dat je limiter hoorbaar is (doorgaans tenminste)

Maar je kan limiters natuurlijk voor vanalles gebruiken. Ook om iets "vetter" te laten klinken.
Door bijvoorbeeld heel hard je limiter in te sturen zodat hij zich rot moet werken met alle vervorming van dien....errug lekker met een 1176 kan ik je vertellen.

Maar kort gezegd: Een limiter is een compressor met rtio op oneindig.

Nog simpeler gezegd :

Een compressor maakt zachte geluiden harder en neemt de pieken weg.

Een limiter haalt in principe alleen maar de pieken weg.