Limiters

Origineel geplaatst door Tactic
Nee, wij hebben hier (omroep) een EMT 266 transienten limiter, die is enkelbands, maar wel met pre-emphasis, maar daar zul je bij studio gebruik niet zoveel aan hebben.

Een emt klinkt heerlijk, toen wij nog volledig analoog werkten veegden we altijd alles net iets te hard de tafel uit de limiter in, en je kon een heel eind gaan zonder vervorming...

logisch .. maar 1 ding zien mensen over het hoofd .. een limiter ( en ik zit nu effe digitaal ) is het mooist als je tussen de 1 a 2 db gain erbij gooit .. 3 db is al vaak teveel en levert te veel kleuring/distortion op ..

Op de tweede plaats staat voor mij de limiter in mijn Focusrite MixMaster, een multiband limiter die verder niet te beinvloeden is.

Maar absoluut op 1 staat de limiter in mijn Scope-Platform. Een drie-bands limiter, waarbij je zelf de banden kan bepalen. Ik ga meestal van 20-200 200-2000 en 2000-20000, afgekeken van mijn MixMaster. Elk van die drie banden heeft een aparte treshold wat uitermate handig is. Voor de rest geef ik elke band dezelfde korte attack, release en ratio natuurlijk. Dan zit er ook nog na de make-up gain een soft-clip. D.m.v. die soft-clip neem ik elk nummer precies even hard op, namenlijk op -0.01 db!

Ik stel mijn limter trouwens zo af dat ik op alle drie de banden geen vervorming, distortion etc. hoor.

Origineel geplaatst door dione
Tja..Waves L1,L2 en L3 staan natuurlijk hoog op alle lijstjes...zijn zo'n beetje industrie-standaard geworden...

L2 is erg fijn!
Is L3 trouwens multiband?

Ik dacht zo dat 3% THD juist heel erg lekker klonk, dus de limiter net wel, maar dan echt amper laten oversturen? Dus niet net onder de 0Db, maar wel net boven, waardoor het spectrum lekker vervormt?

op de eindmix is dat niet verstandig lijkt me, want dan kraken je speakers en op de meeste speakers is dat niet mooi (ook niet bevorderlijk voor de levensduur meestal)

Origineel geplaatst door Bass
Nog simpeler gezegd :

Een compressor maakt zachte geluiden harder en neemt de pieken weg.

Een limiter haalt in principe alleen maar de pieken weg.

nog simpeler: expander+limiter=compressor

Origineel geplaatst door Bass
Nog simpeler gezegd :

Een compressor maakt zachte geluiden harder en neemt de pieken weg.

Een limiter haalt in principe alleen maar de pieken weg.

Ik zie dit iets anders...

Een compressor vermindert op een subtiele manier de pieken. Gevolg is dat je het muziekstuk harder kan zetten qua volume en dus zachtere passages luider worden. Maar de compressor zelf maakt niet de zachte passages harder.

Een limiter vermindert op een zeer drastische manier de pieken! Gevolg ook hier is dat je het geheel harder kan zetten qua volume, meestal zo´n 1 a 2 db. Maar ook de limiter zelf maakt niet zachte dingen harder.

Expander is een compressor met een ratio verhouding kleiner dan 1.
Bijv 1:0.8
Een compressor met een expander mogelijkheid wordt ook wel eens compander genoemd.

Limiter is een compressor met een hoge of oneindige ratio.
Bijv 1:50 of 1:oneindig.

En met een gain regel je hoe ver het uitgangsignaal nog versterkt gaat worden, maar da's na de compressie.

Origineel geplaatst door fuse
Een compressor met een expander mogelijkheid wordt ook wel eens compander genoemd.

Dus als ik je goed begrijp is een expander precies het tegenovergestelde van een compressor? En een compander een compressor en een expander ineen?

Origineel geplaatst door BvdB
Dus als ik je goed begrijp is een expander precies het tegenovergestelde van een compressor?

Voor zo'n vraag is't boek van Bob Katz wel weer handig.

De compressie die algemeen gebruikt wordt, is de zogenaamde 'downward' compressie, en zorgt er over het algemeen voor dat de luidere gedeeltes (pieken) stiller worden..
'Upward' expansion daarentegen verhoogt het volume van passages die stiller zijn.

Dit laatste is vaak meer natuurlijk klinkend, omdat het niet zorgt voor een afname van dynamiek, zoals bij compressors (eerder voor een toename).

Dus: ja :)

Origineel geplaatst door mrt
Voor zo'n vraag is't boek van Bob Katz wel weer handig.

De compressie die algemeen gebruikt wordt, is de zogenaamde 'downward' compressie, en zorgt er over het algemeen voor dat de luidere gedeeltes (pieken) stiller worden..
'Upward' expansion daarentegen verhoogt het volume van passages die stiller zijn.

Dit laatste is vaak meer natuurlijk klinkend, omdat het niet zorgt voor een afname van dynamiek, zoals bij compressors (eerder voor een toename).

Dus: ja :)

zippen en unzippen dus ? ;)

Origineel geplaatst door MadR
zippen en unzippen dus ? ;)

absolutely!
't blijft alleen wachten op de hardwareversie van winrar 8o)

Zippen is heel wat anders.

Bij compressie/expanding gaat er 'informatie' verloren en bij zippen niet.
In het analoge domein valt dat niet zo op en ruis een grotere factor van betekenis is.
In het digitale domein dus duidelijk wel en maakt resoluties in bits dan ook meer uit.

In het analoge domein valt dat niet zo op en ruis een grotere factor van betekenis is.
In het digitale domein dus duidelijk wel en maakt resoluties in bits dan ook meer uit.

Doel je nu op het feit dat bij een analoge opname die je zogezegd 'uncompressed', de artefacts verloren gaan in de ruis of..? En maakt woordlengte dan digitaal gezien echt zoveel uit?..
Kan zijn dat'k even niet mee ben :koffie:

Limiter is een compressor met een hoge of oneindige ratio.
Bijv 1:50 of 1:oneindig.

En met een gain regel je hoe ver het uitgangsignaal nog versterkt gaat worden, maar da's na de compressie.

dat wist ik niet dus ik compander altijd. want dat neptunes geluid bevalt me niet te punchy.

ik gebruik dus altijd ratios kleiner dan 1. behalve bij dans muziek.

heb je het nieuwe album van prince al gehoort zo veel compressie dat het kapot uit je speakers pompt, dat vind ik zo kut klinken. die cd geimport en als wav file zie je een en al cliping(en ja digitaal gesampled dus 1op1)

zelf trek ik m'n nummers ook graag naar boven qua db, maar'k probeer het toch niet 'over the top' te doen..

dat is tegenwoordig toch bij alles zo..

-die poppy rockmuziek gitaren zijn flinterdun en worden keihard in de mix geperst, basdrums slaan door de mix heen waar dat helemaal overbodig is..

-die laatste cd van madonna is niet naar te luisteren, zo schel..

-de nieuwe slayer (uitgekomen op 06.06.06), nog nooit zo'n platgemasterde schijf gehoord

en de reden is simpel: als je achteraan in de bus zit kan je nog precies het nummer meevolgen wat die kerel op de eerste bank met z'n ipod heeft opstaan! zegt toch genoeg?

Origineel geplaatst door BvdB
Ik zie dit iets anders...

Een compressor vermindert op een subtiele manier de pieken. Gevolg is dat je het muziekstuk harder kan zetten qua volume en dus zachtere passages luider worden. Maar de compressor zelf maakt niet de zachte passages harder.

Een limiter vermindert op een zeer drastische manier de pieken! Gevolg ook hier is dat je het geheel harder kan zetten qua volume, meestal zo´n 1 a 2 db. Maar ook de limiter zelf maakt niet zachte dingen harder.

Ter aanvlulling: :)
Met een attack en een korte release verminderd een compressor niet alle pieken.

Een analoge limiter doet dit ook niet altijd. Digitale weer wel.

met digitaal bedoel je software? in dat geval is het toch een "look ahead" functie, waardoor deze wel alle pieken pakt?

Origineel geplaatst door Phony
met digitaal bedoel je software? in dat geval is het toch een "look ahead" functie, waardoor deze wel alle pieken pakt?

Volgens mij hebben veel digitale hardware varianten ook zo'n look ahead functie.

Back