Ultrasoon Geluid

M-Plex

Buttons for everything!!!
Laatst was ik aan het werk en een collega was aan het TIG lassen,
Het deed pijn aan m'n oren en zetten daarna m'n gehoorbeschermkappen op en zelfs daar kwam het geluid doorheen.

Ultrasoon geluid

Nu is mijn vraag: Kan je Ultrasoon geluid met software maken??

Waarom zou je dat willen doen :confused:

Hoedanook moet je meer denken in de beperkingen van je speakers/koptelefoon. Spoelen hebben ook maar een beperkte range, dus ook al zou je ultrasoon kunnen maken met een synth/software/sampler, het is niet gezegd dat je het ten gehore zou kunnen brengen.

Dat voor mijn 2 cts.

:doei:

Re: Re: Ultrasoon Geluid

Origineel geplaatst door klausito
Je bedoelt geluid dat sneller is dan het geluid? Dat betekent nl. ultrasoon.

Ultrasoon volgens Van Dale: boven het frequente van het gehoor liggend :geslaagd:

Niks sneller dan het geluid ;) .... 't is immers geen supersonische knal :) .

:doei:

Ik zei niets....

Re: Ultrasoon Geluid

Origineel geplaatst door M-Plex
... Nu is mijn vraag: Kan je Ultrasoon geluid met software maken??

Geen probleem, vraag is alleen wat je geluidskaart er mee gaat doen.

Origineel geplaatst door FrankH
Geen probleem, vraag is alleen wat je geluidskaart er mee gaat doen.

En je speakers.

Als je de uitleg van Van Dale volgt was het zelfs geeneens ultrasoon geluid... :D
of jij moet een gehoor zoals de honden hebben... kan natuurlijk.

Vraag ik me af of je bij volle maan ook overmatige haargroei krijgt enzow. :D

Ultrasoon kun je wel maken, maar lijkt me niet erg nuttig voor mensen.
Alhoewel je met ultrasone golven wel normaal geluid kan moduleren er er zelfs gericht geluid mee kan maken. (Daar is hier al eens over gepost).

Origineel geplaatst door fuse
... Alhoewel je met ultrasone golven wel normaal geluid kan moduleren er er zelfs gericht geluid mee kan maken. (Daar is hier al eens over gepost).

Dat zijn inderdaad leuke systemen, een beetje duur dat wel. Geen idee of er hier al over geschreven is...

Ik kom met deze vraag omdat het me wel een interessant lijkt wat jullie hiervan denken.

Stel je nou voor DAT je echt zo'n geluid kan maken met software. (want dat weet ik nog steeds niet, maar stel je voor)
En je kan dat geluid ook in meerdere toonhoogtes zetten, dan kan je bijv. een hele doordringende opbouw maken in een nummer.

De meeste apparatuur richt zich voornamelijk af op het menselijk gehoor dus het lijkt me sterk dat je daarmee ultrasone geluiden kan weergeven.
Waarschijnlijk dat je daarmee dieren en vooral vleermuizen ook nog eens ontzettend loopt te pesten.

volgens mij is het ook niet zomaar te produceren met een (soft)synth omdat geluidskaarten geluiden boven de niquist freq. sowieso afkappen tegen aliasing...iig op de inputs

en als je na het opzetten van je oorkappen nog steeds last hebt van die hoge freq lijkt het me ook geen ultrasoon geluid omdat je het sowieso nog kan horen... :)

Origineel geplaatst door fuse
De meeste apparatuur richt zich voornamelijk af op het menselijk gehoor dus het lijkt me sterk dat je daarmee ultrasone geluiden kan weergeven.
Waarschijnlijk dat je daarmee dieren en vooral vleermuizen ook nog eens ontzettend loopt te pesten.

Ligt er 's ochtends opeens een hoopje vleermuizen onder je raam. :D

Origineel geplaatst door Theofiel
volgens mij is het ook niet zomaar te produceren met een (soft)synth omdat geluidskaarten geluiden boven de niquist freq. sowieso afkappen tegen aliasing...iig op de inputs

en als je na het opzetten van je oorkappen nog steeds last hebt van die hoge freq lijkt het me ook geen ultrasoon geluid omdat je het sowieso nog kan horen... :)

Dan is het in ieder geval van zo'n hoge frequentie dat m'n oorkappen er niet tegen bestemd zijn.

Maar dan heb ik nog een voobeeld:
Als je een wat oudere TV aanzet komt er in het begin soms zo'n hoge pieptoon uit, dat pijn doet aan je oren.
Een erg monotoon geluid.

Of als je je microfoon in de speaker houdt, dan gaat het rondzingen. Dat zijn allemaal geluiden die op een zeer hoog frequentielevel zitten (en ook niet echt om aan te horen zijn)

Maar wellicht als je die geluiden beinvloed dat je er wel iets mee kan.
Kben gewoon een beetje aan het filosoferen.

wees maar blij dat je hem hoort , er schijnt een hele ipod generatie te ontstaan die op jonge leeftijd al heel, slecht hoort:{

Misschien begrijp ik het niet helemaal hoor. Maar ultrasoon geluid valt buiten het gehoorbereik van de normale mens. Dus de meeste onder ons horen dat niet. Wat heeft het dan voor zin om zo'n geluid te maken, en uberhaupt in een nummer te verwerken?
Tenzij je van plan bent om een stel honden gek te maken, honden hebben een groter gehoorbereik en zijn erg gevoelig voor ultrasoon geluid (denk maar aan hondenfluitjes), lijkt het me volkomen zinloos om ultrasoon geluid in je producties te gebruiken.

Maar goed, kan leuk zijn om er over na te denken misschien.

Je hebt ook van die oude afstandsbedieningen (TV) die werken met ultrasoongolven. Misschien zou je daar iets mee kunnen. Zit een speciaal zendertje in ofzo.

Ook gebruiken we het bij het goudsmeden (andere bezigheid) een ultrasoon reinigingsbadje. Hiermee kun je op moeilijk bereikbare plaatsen goed reinigen. (Tandtechniek gebruikt dat ook) Wat ik wel weet is dat het verschrikkelijk slecht is voor je handen als je deze in dat badje doet. Het schijnt iets met je botstructuur te doen. Zal wel komen omdat de ultrasoongolven via het water veel energie vasthouden. Wat wel grappig is, je ziet in het water dezelfde soort patronen als op die plaat met zandkorreltjes (ergens was hier laatst een topic over).

Origineel geplaatst door Sebass
lijkt het me volkomen zinloos om ultrasoon geluid in je producties te gebruiken.

Zou je wel zeggen he...

Maar toch schijnt het wel uit te maken als je subsone (lage) frequenties onder de bv 40 HZ wegfiltert. Net zoals dat je een lage C aanslaat op de piano, met sustain pedaal ingedrukt. Alle C's en boventonen gaan dan meeklinken (zij het heel erg zacht).

Of dit ook opgaat voor ultrasoon frequenties weet ik niet zeker, maar lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk.

Ik mis nog een opmerking: Normale luidsprekers kunnen helemaal geen ultrasoon weergeven, die houden bij 25KHz echt wel op.
Het produceren is geen probleem als je een 96KHz omzetter hebt, maar wat heb je er aan?
Als je een toon van pakweg 35KHz met 0dBFS opneemt, zorgt dat voor een volle belasting van je versterker en luidspreker zonder dat je iets hoort. Als je erg goed luistert kun je net horen hoe de spreekspoel van je tweeter doorbrandt.

Het filteren van subsoon heeft vooral als voordeel dat het systeem (versterker/luidspreker) niet belast wordt met frequenties die dit systeem niet kan weergeven. Veel subsoon geeft alleen maar een modderig laag.

Ultrasoon geluid werd wel in de orgelbouw gebruikt. Door twee ultrasone pijpjes te laten 'zweven' kun je erg lage tonen maken. De orgelpijpen worden dan een stuk kleiner. Probleem hierbij is dat een klein beetje verstemmen van een ultrasoon pijp meteen een grote invloed op de lage toon heeft.

Back