Ultrasoon Geluid

Origineel geplaatst door MisterG
Ik mis nog een opmerking: Normale luidsprekers kunnen helemaal geen ultrasoon weergeven, die houden bij 25KHz echt wel op.

Die staat er wel hoor.. 2e post al geloof ik.

Dat verhaal over de orgels vind ik wel interessant. Heeft dat dan te maken met het interfereren van de 2 ultrasone golfvormen? Is dat een soort versterking vs uitdoving verschijnsel dan?

Origineel geplaatst door Sebass
Je kunt er zelfs mee afwassen. Ooit gezien op klokhuis vroeger. :eureka:

:mega:

Je kunt er ook mee masseren, dat doen fysiotherapeuten. door de zeer hoge frequenties komen je spieren in beweging en worden ze warm :)

Dan is het in ieder geval van zo'n hoge frequentie dat m'n oorkappen er niet tegen bestemd zijn.

Maar dan heb ik nog een voobeeld:
Als je een wat oudere TV aanzet komt er in het begin soms zo'n hoge pieptoon uit, dat pijn doet aan je oren.
Een erg monotoon geluid.

Of als je je microfoon in de speaker houdt, dan gaat het rondzingen. Dat zijn allemaal geluiden die op een zeer hoog frequentielevel zitten (en ook niet echt om aan te horen zijn)

Maar wellicht als je die geluiden beinvloed dat je er wel iets mee kan.
Kben gewoon een beetje aan het filosoferen.

Die pieptonen zijn niet ultrasoon, dat zijn gewoon hoge geluiden. Basgitaren kunnen trouwens ook wel rondzingen, ik denk dat je daar meer aan hebt :eureka:
Niemand wordt gelukkig van hoge pijnlijke pieptonen

Dat verhaal over de orgels vind ik wel interessant. Heeft dat dan te maken met het interfereren van de 2 ultrasone golfvormen? Is dat een soort versterking vs uitdoving verschijnsel dan?

Exact. Om een toon van 16Hz te maken moet je dus twee pijpen hebben die 16Hz 'verstemd' zijn, b.v 30000Hz en 30016Hz.

Ik snap ook niet precies wat je met ultrasoon geluid zou willlen. Overigens is "ultrasoon" tegenwoordig een nogal rekbaar begrip. Babies horen tot plm. 20 á 21 kHz, maar bij 14-jarigen (zeker in deze tijd) is dat al teruggelopen tot ongeveer 16 kHz. Dat verschil lijkt dramatisch, maar als je weet dat het nog niet eens een octaafje scheelt, valt dat dan wel weer mee. De gevoeligheid van het oor voor hoge tonen loopt daarna terug totdat je op je 30e meestal al niet veel verder komt dan 10 tot 12 kHz. Ben je iemand die veel tijd doorbrengt achter koptelefoons, in discotheken, of erger nog - met harde iPod oortelefoons, dan mag je van geluk spreken als je al boven de 7 á 8 kHz uitkomt. Kapotte gehoorzenuwcellen zijn blijvend kapot, ze groeien nooit meer aan.. =(

De piloottoon van de analoge televisie zit als ik me niet vergis zo rond de 14 kHz. Mooi dus als je 'm hoort...:okdan:

Die hoor ik nog steeds :(
lang leve de lcd TV. eingelijk van dei irriterende piep af :)

Maargoed, Al zou je een plaat maken met ultrasoon geluitd dan krijg je het nog niet eens op een cd. CD=44,1Khz. Max freq=1/2 * samplerate. Bij een cd kom je dus maar aan zo'n 22Khz geluid maximaal.

Maar ja, dat is dus voor 99.9 % van de mensheid dus al ultrasoon.... ...dus...

Origineel geplaatst door Hans de Vries

De piloottoon van de analoge televisie zit als ik me niet vergis zo rond de 14 kHz. Mooi dus als je 'm hoort...:okdan:

Das mooi voor iemand die veel naar discotheken, kraakfeesten gaat + het muziek maken zelf.
Lol

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik snap ook niet precies wat je met ultrasoon geluid zou willlen. Overigens is "ultrasoon" tegenwoordig een nogal rekbaar begrip. Babies horen tot plm. 20 á 21 kHz, maar bij 14-jarigen (zeker in deze tijd) is dat al teruggelopen tot ongeveer 16 kHz.

Weet je dat laatste zeker? Als je normaal met geluid omgaat en gehoorbescherming draagt bij concerten en uitgaan is dat volgens mij echt niet zo. Ik ben 19 en geluiden die een stuk hoger zijn dan gepiep uit (kapotte) tv's hoor ik echt nog wel hoor: volgens mij is dat vrij normaal

Laatst een documentaire gezien op Canvas: Over Leven.. Nou, het is met het gehoor van onze jeugd droevig gesteld, mag ik je verklappen. Let wel, ik praat natuurlijk nu over gemiddelden: dit programma wist te melden dat reeds 70 % (!!) van de jeugd al permanente gehoorschade heeft opgelopen...

Dat jij er nog geen last van hebt, zegt waarschijnlijk iets over je voorzichtigheid..

Wat zeg je?

'k Heb wel een leuke (bel)toon voor jullie (zet maar lekker hard)

:)

Origineel geplaatst door Zoidsity

Zonder nog gehoord te hebben...:
Jajja... die kende ik al.. is wel lol ja.

Kijk die beltoon, dat is nou een leuk geluid. Net tegen het irritante aan.
Dat zou ik met Ultrasoon geluid doen.

Maak het ultrasone net niet ultrasoon door het net hoorbaar te maken en gaa er dan mee spelen.

succes ermee :D
Maar ik ga er niet naar luisteren. Ik krijg er hoofdpijn van.

Origineel geplaatst door Zoidsity

Die vind ik echt kut!!:bekdicht:

Mijn oren vinden die toon ook echt niet prettig om naar te luisteren...:frons:

Back