Boss RT-20 leslie simulator

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Zoals in de vorige post al is gemeld (wel goed lezen..) heb ik een Creamware ASB4000

Sorry Hans, maar ik heb niet meer (zoals vroeger toen ik nog 20 was) alle typen en modellen in mijn hoofd (Ik dacht dat Creamware een of ander synthsizertje was).

Ik heb de RT-20 trouwens donderdag uitgeprobeerd bij Feedback. Is niet echt verkeerd. HEb em getest met een XK-3 met alle effecten uit. De fast is echt het gaafst vooral met de o.d. klinkt ie heel authentiek. Dit is eigenlijk best onbegrijpelijk omdat als je alleen de woofer laat horen je haast van je kruk valt van het lachten hoe wobliewoblie dat klinkt (is alleen maar een smoezelig beetje tremolo waarin verder geen dopfler valt te ontdekken)

Jammer is ook de noodzaak van een expressiepedaal (die ik dus al voor m'n volume gebruik), maar ik heb een plannetje om een sutainpedaaltje een beetje te modden met 2 weerstandjes zodat ie in de ene stand de weerstand geeft van een dichte EV-5 en als je erop trapt de weerstand van een opengetrapte EV-5. Moet alleen eerst nog even de EV-5 doormeten.

Kortom, ik denk wel dat ik er een ga kopen omdat het (rock)geluid van m'n VK-7 een stuk beter kan (clean vind ik de VK-7 veel vetter dan een XK-1 of XK-3

Hans, Aart of anderen,

Hebben jullie de RT-20 kunnen vergelijken met de Dynacord CLS-222?
Tot dusver was dit namelijk favoriete lesliesimulator. De Boss ken ik niet.

Ik ben nog op zoek dus advies is welkom.

Ik heb ook nog eens even wat demo's geluisterd van 2 veel besproken leslie-effecten van DLS en H&K. Maar die vind ik dus enorm tegenvallen. Ze klinken meer als een soort veredelde tremolo en ik mis bij beide de karakteristiek van het dopfler effect. Ik snap niet dat ze voor dit geld niet iets beters kunnen maken.

Er is één ding wat ik me ook nog afvraag: Wie heeft in vredesnaam verzonnen dat al die !@#$%% demo's met gitaar moeten worden gemaakt????

Judge for yourself:

Hughes & Kettner Tube Rotosphere MKII

http://www.hughes-and-kettner.com/features.php?type=tubetools#
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=sound&id=14#

DLS RotoSim

http://www.dlseffects.com/sounds.php

Hans, Aart of anderen,

Hebben jullie de RT-20 kunnen vergelijken met de Dynacord CLS-222?
Tot dusver was dit namelijk favoriete lesliesimulator. De Boss ken ik niet.

Ik ben nog op zoek dus advies is welkom.
Hoi OJS, sorry voor de verlate reactie...

Ik heb de CLS-222 wel eens gehoord in een live situatie en toen klonk ie niet slecht. Maar da's over een PA en niet over een koptelefoon..

Sorry Hans, maar ik heb niet meer (zoals vroeger toen ik nog 20 was) alle typen en modellen in mijn hoofd (Ik dacht dat Creamware een of ander synthsizertje was).
Het zij je vergeven.. ;) Ben zelf al 50...
Dit is eigenlijk best onbegrijpelijk omdat als je alleen de woofer laat horen je haast van je kruk valt van het lachten hoe wobliewoblie dat klinkt (is alleen maar een smoezelig beetje tremolo waarin verder geen dopfler valt te ontdekken)
Wat nou zo grappig daaraan is, is dat de échte L122 precies hetzelfde euvel heeft. Als je de horn uitschakelt en alleen naar de woofer luistert hoor je ook alleen maar wobliewoblie en is er nauwelijks doppler effect hoorbaar. Dat is ook logisch, want hoe lager de frequentie van het geluid, hoe minder richtingsgevoeligheid er in zit. Vergelijk met de subwoofer in een Dolby 5.1; maakt ook kein flaus aus waar je die plaatst - basgeluid is niet richtinggevoelig.
Jammer is ook de noodzaak van een expressiepedaal (die ik dus al voor m'n volume gebruik), maar ik heb een plannetje om een sutainpedaaltje een beetje te modden met 2 weerstandjes zodat ie in de ene stand de weerstand geeft van een dichte EV-5 en als je erop trapt de weerstand van een opengetrapte EV-5. Moet alleen eerst nog even de EV-5 doormeten.
Strak plan. Als je er achter bent hoe dat moet, houd ik me aanbevolen voor een schemaatje.
Kortom, ik denk wel dat ik er een ga kopen omdat het (rock)geluid van m'n VK-7 een stuk beter kan (clean vind ik de VK-7 veel vetter dan een XK-1 of XK-3
Die overdrive is idd heel vet..

mp3's

mp3's

Op landmark105.hyves.nl is een demo te horen waarop ik met een yamaha YC25d door een RT-20 speel. Vooral het 2e nummer aan het eind is te horen hoe goed hij ook het leslie gekraak mee pakt

Ik heb recent mijn H&K Tube Rotosphere verkocht en ben op zoek naar een goed (genoeg) en goedkoop Leslie effect.

Hebben uiteindelijk veel mensen hier de RT-20 gekocht? Wat vind men ervan?
Iemand die er een goede losse overdrive achter heeft, het overdrive geluid van de RT-20 klinkt mij onbruikbaar in de oren (te schel)?

Overdrive NOOIT er achter zetten, maar er vóór...

Schel?!? Nooit iets van gemerkt... :erm:

Ja vòòr tuurlijk heb je gelijk.

En schel: ja. De tube rotosphere heeft daar geen last van, maar z'n feitelijke leslie sim is niet geweldig.

Welke orgel gebruik je?

Heb je al geexperimenteerd met de I-IV standen? (de laatste wobbelt alleen maar, daar heb je niet zoveel aan, behalve als gitarist...)

Ik gebruik sinds een jaar of drie de ("Oberheim") Viscount OB3#2, tot voor kort dus met de H&K Tube Rotosphere. Zat even tussen bands en had beiden te koop staan, de Rotosphere is verkocht, maar voordat ik het orgel verkocht zat ik in de nieuwe band.

Nu zit ik zonder externe leslie, en de interne van de OB3 is wel aardig, maar de "overdrive" is echt ruk. Ik wil eens wat anders proberen dan de Rotosphere, die wel mooi kleurt maar de daadwerkelijke Leslie-sim is niet bijzonder.

Daarom denk ik een overdrive pedaal oid tussen het orgel en de RT-20.

Ik zag de Boss DN-2 staan, wellicht probeer ik dat. Dacht ook even aan een Tube Screamer, maar die geeft denk ik teveel mid-boost. Misschien een H&K Tube Factor... Iemand die een overdrive oid tussen zijn orgel en de RT-20 gebruikt?

De vraag wordt dan: geeft een DN-2 (of 'vergelijkbaar' pedaal) tussen de line out van het orgel en in van de RT-20 problemen? Moet daar een volume attenuator ofzo tussen?

DN-2 specs:

Nominal Input Level -20 dBu
Input Impedance 1 M ohm
Nominal Output Level -20 dBu
Output Impedance 1 k ohm
Recommended Load Impedance 10 k ohms or greater

Zoveel orgels weer bij bandjes tegenwoordig, snap niet zo goed waarom er zo weinig (geen?) goede analoge overdrive + echt goede Leslie-sim doosjes te koop zijn. Een mooi tafelmodel met optionele rackoortjes en pedaal... ik trek zo de portomonnee.

Laatst gewijzigd:
Ik heb de RT-20 na lang wikken en wegen (en beluisteren) gekocht en hem de volgende dag al weer teruggebracht.

Het probleem bij mij zat em in het feit dat ik een VK-7 heb en naast Hammond ook veel met de strings van de VK-7 doe (met de RT-20 bypassed). Nu moet je om de overdrive van de RT-20 smakelijk te krijgen je volumeknop van je VK-7 op hooguit op een kwart zetten. Als je harder gaat ga je met de VK-7 de RT-20 oversturen waardoor je een ongewenste transistor overdrive krijgt. Maar ja, je volume op een kwart is voor de orchestral instruments van de VK-7 toch wel errug zacht waardoor je op het moment dat je de strings wilt gebruiken je versterker weer loeihard moet gaan zetten waardoor je gratis wat extra ruis krijgt.

Daarnaast vond ik persoonlijk de spread van de leslie over het linker & rechter kanaal vrij overdreven (alsof je in de lesliebox zit). Je kun dit ook horen bij bijv. de opname Highway Star van Hans de Vries. Bovendien vond ik het ontbreken van een aansluiting voor een los pedaaltje toch wel erg onhandig. Ik gebruik nu sowieso een momentary switch waardoor de leslie alleen blijft draaien zolang je met je voet op het pedaaltje staat. Je kunt je voorstellen hoe flauw je wordt als je dit op een RT-20 steeds met je hand moet doen (die je bovendien maar al te nodig hebt voor de watervalletjes).

Gelukkig had ik em bij Feedback gekocht waar ik em, zonder ook maar een kritische vraag, kon retourneren.

Ik gebruik nu alweer enige weken een Korg Pandora PX4D. Dit multi-effectkastje (eigenlijk voor gitaar) gebruik ik om (via een specifiek amp/cabinet model + spring reverb) een lekker dun hammond soundje te krijgen met net een randje distortion. Zodoende gebuik ik dus nog steeds de leslie van de VK-7 (die op zich met wat aanpassing absoluut niet slecht is). Voor mijn strings en andere sounds gebruik ik dan gewoon een andere preset op de PX4D. Voor mij een absoluut ideaal apparaat.

Hallo Aart,

Kun je aangeven hoe je, je leslie instellingen hebt aangepast? Ik heb namelijk ook een VK-7 en ben nog niet echt te vreden over de leslie, vooral als hij langzaam draait vind ik hem niet echt realistisch...

Groet,

Marijn

Aangezien je mijn advies mbt VB3 toch waarschijnlijk niet opvolgt, heb ik de instellingen toch nog maar even voor je opgezocht op de yahoo group Clonewheel waar ik lid van was geworden om juist wat tweak en settings setc. te scoren. Dat is nu met VB3 totaal niet meer nodig: nix pielen... maar spelen.

Ik heb gisteravond voor de 2e keer gespeeld met de band met VB3 en het gave is dat VB3 (behalve dat het super authentiek klinkt) VB3 dwars door de mix snijdt terwijl de VK-7 meestal verdween in het gitaargeweld.

> Wheel: Vintage
> Leakage: 2 (not that important)
> On Click: 10 (a bit unrealistic in the 2nd octave)
> Off Click: 5
> Perc Level Soft: 2
> Perc Level Norm: 10
> Perc Decay Slow: 115
> Perc Decay Fast: 59
> Perc Direct: Off
>
> Vib Chr: C-3 (I've never found the effect usable)
> Speaker Type: I (Type II settings shown in parentheses)
> Bass: +4 (Type II:+3)
> Middle: 0 (Type II:0)
> Treble: -3 (Type II:+2)
> Spread: 0
> Woofer Level: 127
> Tweeter Level: 127
> Woofer accel: 30
> Woofer decel: 30
> Tweeter accel: 90
> Woofer accel: 100
> Woofer slow: 0.7 revs per sec
> Woofer fast: 6.3 revs per sec
> Tweeter slow: 07 revs per sec
> Tweeter fast: 6.8 revs per sec (middle seems to disappear if not
> fast enough)

Ik heb gisteravond voor de 2e keer gespeeld met de band met VB3 en het gave is dat VB3 (behalve dat het super authentiek klinkt) VB3 dwars door de mix snijdt terwijl de VK-7 meestal verdween in het gitaargeweld.

Ik ben het ermee eens dat de VK7 nogal 'verdwijnt/oplost' in de mix waarbij de gitaar een aardige rol in muziek heeft maar ben ook blij dat ik nu een Nord C1 heb. :kroon: Die VB3's klinken ook heel vet!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back