Origineel geplaatst door cuba7000
hmmm zeer interessant ,vooral dat idee het te benaderen als stepseqeuncer
kan je ook van sequences wisselen zoal bij mpc,808 707 etc of moet ik het meer zien als aan en uitkliken van tracks,(en kan je die bewerking (live dus) ook weer als data opnemen zodat hij weer afspeelt
Nou niet helemaal nee...
Je kunt in een tracker wel door je nummer heen 'scrollen', dus redelijk snel van bv. pattern 4 naar 12, maar precies zo handig als op een 707 of 808 is het net niet. In Renoise kun je wel een pattern nummer intypen, in octamed gaat dat helaas niet (ik weet niet hoe dat bij bijvoorbeeld protracker is). In Octamed kun je wel weer met het nummerieke toetsenbord tracks muten en unmuten, wat live erg handig is.
Live noten invoeren is mogelijk, mitst je een goed geoefende strakke hand hebt... Zie het zo voor je: als de sequencer op play staat, lopen de steps van de 808 van links naar rechts (bij een tracker lopen de steps van onder naar boven). Die steps op de 808 worden aangegeven ('getracked') met een lampje dat ook van links naar rechts loopt. Wil je bij een tracker live inspelen, dan moet je als het ware op het moment dat het lampje even brand je noot invoeren... Je kunt dus niet terwijl de sequencer bij step 1 is, alvast een nootje programmeren op step 16... Dat wordt op de maat je nootjes mikken. Er is een soort quantetize functie (bijvoorbeeld op iedere 4e step een noot), maar dat levert ook problemen op. Ik vraag me af of mijn voorbeeld wel duidelijk is, maar ik kan me niet zo snel een andere uitleg bedenken
In de studio zijn trackers prettig, vind ik, maar dat is ook omdat ik er aan gewend ben. De overstap van step sequencers naar een tracker is denk ik makkelijker dan van step sequencers naar bijvoorbeeld Cubase. De sequencer staat gewoon stil, je toetsenboard is een 4 octaafs keyboard, er is voor alle functies een short-cut, en alles blijft heel overzichtelijk door de 'step interface'.
Maar ik zal je eerlijk zeggen dat trackers voor live niet helemaal ideaal zijn, simpelweg omdat ze 'tracken'... Echt live dingen programmeren gaat niet of niet handig. Dat was de reden waarom ik van Octamed overstapte op Renoise, van Renoise naar Ableton en nu van Ableton naar de Yamaha RS7000. De RS (maar ook bijvoorbeeld de Electribe samplers) zijn veel meer 808-707 stijl sequencers, inclusief het live gemak. Neemt niet weg dat ik (tot nu toe) in de studio nog steeds vrolijk in de weer ben met Octamed.
Trackers zijn niet altijd even makkelijk te doorgronden, zeker niet als je gewend bent aan programma's als bijvoorbeeld Cubase. Daarom nogmaals: probeer gewoon Renoise 'ns een paar dagen. Gewoon een paar sampletjes pakken, paar patterns maken en uitvogelen of 't doet wat jij wil.