Opname-apparaat voor overal

bjodero

<turboprutser>
Hier dan maar... Ik hoop dat 'ie goed staat zo. Anyway: eind juli vertrek ik voor twee weken naar IJsland. Voor vakantie natuurlijk, maar het leek me tof om wat omgevingsgeluiden op te nemen daar. Als ik er toch ben... Het nachtleven van Reykjavik biedt een variëteit aan geluidsfragmenten, als ik sommigen moet geloven. Die IJslanders zuipen zich te pletter. En ze spreken een prachtige taal, laat staan als ze lam zijn...

Nu is mijn vraag: wat voor apparaat kan ik het best gebruiken (eventueel icm met een losse mic, maar liever niet) om puike geluiden op te nemen? En liefst niet alleen voor spraak, maar ook echt voor omgeving (als de Hekla uitbarst, wil ik 'm d'r op hebben, en die Geysir komt d'r ook op...).
Let wel: de samples moeten BRUIKBAAR zijn, dus ik ga niet met zo'n MP3-ding/USB-stick/'opname-apparaat' rondlopen... ;)

Budget is ca. 100 euro... Kom maar hiero met de tips!

Wat is voor jou bruikbaar? Voor 100 euro kun je een prima MD-recorder met wat MD's op de kop tikken. Hou je nog geld over voor een kabeltje voor je microfoon :) En als je MD vol zit, kun je er gewoon een andere in proppen.

Origineel geplaatst door DavidMenting
MD-recorder

Hmmm, ja... Die heb ik ook nog wel ergens liggen. Probleem van dat ding vind ik dat het direct weer zo'n operatie is om een simpel geluidje op te nemen. Ik zoek meer zoiets als een compact-camera, maar dan voor geluid...

Maar toch: welke mic raad je aan icm met een MD-recorder?

sony heeft een stereo electret condensator voor md spelers.
mic%20digi%20sony%20.jpg

deze is lekker klein en zonder kabeltje!

houdt een md speler trouwens uit de buurt van je GSM als je aan het opnemen bent: ik nam laatst een interview op met mijn md speler en daar zaten steeds van die irritante gsm storingsgeluidjes doorheen, dat wil je niet als je omgevingsgeluid wilt opnemen :)

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE

Vet! Waar verkrijgbaar? Is wel wat ik zoek, denk ik...

Edirol R-1 (www.edirol.com)
Helemaal Top (heb m zelf en ik neem alles op. Externe mic voor zachtere bronnen is aan te bevelen)
Neemt op op compact flash. Heeft eigen electret condensators aan boord. Kan zowel mp3 als wav tm 24bit opnemen. Kost wel wat. Enige minpunt is de beroerde 'metering' van het ingangsvolume. Voor de rest helemaal niks op aan te merken.

Edirol R-09 is ook een optie.
http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=757&ParentId=114

M-audio heeft een concurrerend alternatief de micro track, maar dan zonder interne mic (wel een extern micje bijgeleverd geloof ik)
http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack2496-main.html

Het mooie aan deze producten is het direct opnemen op een computer uitleesbaar medium. Dat maakt werken echt super efficiënt. Je kunt naar believen met of zonder datacompressie opnemen (niet alle md opnemers kunnen zonder datacompressie opnemen).

hehehe ik heb zo'n mp3 recorder met ingebouwde mic ..
eigenlijk zou ik alleen een nr moeten maken met opgenomen geluiden van dat ding .. :D

oh sorry was effe offtopic .. :P

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE

Iemand enig idee wat de opnamekwaliteit is met zo'n ding? Ik associeer 'electret' al snel met zo'n 6 euro-pc-microfoon, namelijk... Hoe zit dat bij deze?! Ik hoor het liefst een stukkie MP3, natuurlijk...

Iemand enig idee wat de opnamekwaliteit is met zo'n ding? Ik associeer 'electret' al snel met zo'n 6 euro-pc-microfoon, namelijk... Hoe zit dat bij deze?! Ik hoor het liefst een stukkie MP3, natuurlijk...

Kom op , je hebt een budget van 100 euro voor een recorder en een microfoon, ik zou zeggen verwacht niet teveel kwaliteit voor dat geld .... Voor sfeeropnames heb je gewoon goede microfoons nodig, die zeker aan 'studiospecificaties' moeten voldoen..
Wat mooi klinkt zijn bijv. dpa's etc, en zelfs die kunnen nog behoorlijk ruizen bij (buiten)sfeer opnames.
Wat verder lastig is , is dat je met veel stereomicrofoons echt een heel raar stereobeeld krijgt, qua fase gedrag zijn ze vaak erg onrustig...

Maar wie weet... misschien is zo'n sony wel goed genoeg voor wat jij er mee wilt....

Origineel geplaatst door Tactic
Maar wie weet... misschien is zo'n sony wel goed genoeg voor wat jij er mee wilt....

Ik denk het wel, ja. Zo veeleisend ben ik niet... ;)

Ik zal die Thomann 'ns raadplegen deze week. Bedankt!

kreeg vandaag het feedback krantje en daar staat een recorder in voor 199 euro.

Cherub mrd 41

Back