Juiste keuzes maken

Marrone

Stamgast
Aangezien ik de juiste keuzes wil maken wil ik graag zoveel mogelijk ideeen en meningen van jullie zodat ik jullie expertise mee kan nemen in mijn beslissingen. Alvast bedankt! Het gaat om het volgende. Ik produceer voornamelijk R&B, Hip Hop, Comercieel en wil een aantal dingen in mijn studio vervangen. Veel heb ik inmiddels verkocht en wat daar voor in de plaats moet komen is:

-Nieuwe geluidskaart (niet veel in en outs nodig maar wil wel beste kwaliteit verkrijgbaar)

-Top Sounds (midi controller met rack of een workstation)

-Nieuwe Microfoon (alleen gebruikt voor vocals)

-Goede preamp eventueel gecombineerd met een goede compressor en EQ

Alle suggesties zijn welkom!! Budget is laten we zeggen voor eens een keer redelijk ruim. Bedankt!!!

ok mijn fout... ik dacht vandaag nog van o dat is niet zo slim.. Ok wat een wat specifiekere budget... 5000 euro is mijn budget.

graag ook wat specifieker zijn per onderdeel dus niet alleen digidesign maar bv digi 002 etc. Alvast bedankt!!!

Geluidskaart: RME ADI-8 Pro + RME digiface

Sounds: voor Hip Hop en R&B vermoed ik dat je je best een sampler aanschaft. (Of heb je die al?) Als je eenmaal een goede geluidskaart hebt, zou het een goed idee zijn om een software sampler aan te schaffen. Welke dat dan moet zijn, hangt af van de opnamesoftware die je gebruikt. Voorbeelden zijn Steinberg Halion, Sampletank en NI Kontakt. De klank van een sampler is alleen maar gelimiteerd door de sample-cd's of vinyl's die je je kan aanschaffen.

Voor commerciële muziek kan het inderdaad goed zijn om een workstation te kopen. Dat zou ik echter alleen maar doen als ik nog geen sequencer had. Workstations hebben per definitie een sequencer ingebouwd. Als je nog geen sequencer hebt, zou je de aanschaf van een degelijke groovebox (zoals de Yamaha RM1x) en een gewone synthesizer kunnen overwegen, in plaats van een workstation.

Welke synthesizer je moet kopen, daar kan ik momenteel niks over zeggen. Ik weet namelijk niet of je al ervaring hebt met synths, of welk soort Hip Hop je wil maken. (Blip Hop? Old School? Abstract?)

Microfoons en Preamps: wel, ik ga me onthouden, want daar weet ik niks over. Op het forum zijn er echter een aantal experts op dat gebied, en als je hier wat rondzoekt dan kom je al heel wat te weten.

lekker dik budget! ik raad je aan een draaitafel te kopen, een mixer, een goede mic, een 808 en een apparaat wat er goed uitziet met veel van die ledjes en zo.

ja, tis hip-hop en R&B dan moet het er nog vetter uitzien dan dat het klinkt!

maarre, zonder gekheid. een 808 en een virus lijkt me een mooie combi voor je!

maak je alles met de computer, dan raad ik je aan om een plug in board te kopen en een extra monitor. software is ongeveer net zo duur als hardware (dat van waves wel iig) dus ik raad je aan te investeren in "iets analoogs"

het hangt allemaal af van je persoonlijke smaak, het lijkt me het handigste als je zelf eerst even een lijstje maakt met spullen waarvan jij denkt dat je die nodig hebt, dan kijken wij wel of dat "de goeie" zijn!

ik hoop dat ik hiermee toch nog wat geholpen heb...

Beste bliep bliep en eclectus,

Alvast erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier echt wat aan. Zal trouwens wat meer vertellen over mijn manier van werken wat het advies geven waarschijnlijk makkelijker maakt. Ik produceer alles met behulp van een midi controller en cubase en uiteraard een gigantische plugins vst collectie. Zou het niet erg vinden om ook wat extern te hebben aangezien alles in de pc soms ook niet relaxed is.Mijn setup bestaat uit genelec speakers, mackie control, krachtige computer, twee schermen, microfoon. Heeft een virus niet veel elektrische geluiden. R&B is uiteraard veel goede strings, akoestische guitars, pianos en hier beschikt de virus denk ik niet over of wel. Zelf denk ik ergens aan misschien een korg triton extreme workstation of midi controller met soundmodule. Microfoon een neumann of akg solidtube?? Geluidskaart wil ik echt een hele goede maar ik heb maar max twee inputs nodig voor vocals. Apogee ensemble is echt wreed maar helaas alleen voor Apple. Iemand nog suggesties?

Moeilijk...

Voor een high end soundcard is de RME fireface ook een optie. Is ook 8x8 maar dat is alleen maar en voordeel lijkt me.
Verder zou ik vooral investeren in analoog, en dat kan vanalles zijn zoals idd een 808, of een Jupiter8 synth, of... of..., er is genoeg moois te verzinnen wat een echte aanvulling is op digitaal. Is maar net wat jou bevalt, en dat kan je alleen voor jezelf uitmaken door die bakken aan te schaffen en weer weg te doen als het toch net niet was wat je zocht.

SUC6 !!

Als mic pre kan ik de SPL Channel One (pre/de-ess/comp/eq/headphone monitor) aanraden, klinkt als een klok en is makkelijk in de bediening. Zelf heb ik een AKG 414TLII als mic, uitstekende combinatie. Door de Hi-z input is de Channel One ook uitstekend als gitaar/bass pre te gebruiken.
Optie voor hele goeie omzetters: Lynx AES/EBU kaart (of RME AES/EBU) + Mytek omzetters. Dit kost samen zo'n € 2500,-. Als dit niet goed genoeg is, is er ook nog Lavry en PrismSound :)

Back