Prophet64 Cartridge released

Voor de retromannen (en vrouwen) onder ons:

Prophet64 is a suite of very user friendly music applications for the Commodore 64 platform.
Designed to hook up to modern MIDI equipment with either DIN-sync or third party MIDI interfaces, it makes your old computer become a highly useful music tool.

The software is distributed on a hardware cartridge that plugs right into the back of your C64.
No disk or tape loading, just plug and play!

The Cartridge contains the whole suite of applications.

With an array of music software that mimics modern and classic sequencing devices through versatile user interfaces, Prophet64 opens the door for everyone who wishes to explore the world of the legendary audio circuit (the "SID") in the Commodore computers.

Instead of collecting dust in the closet, you can put your C64 at work right beside the synthesizer rig in your studio today! Add some in-fashion bleeps and blops to your latest track, an extra bass flavor, an additional lead sound or why not an 8-bar break with Rob Hubbard drums?

The possibilities are endless.

Prophet64 Site

Bassline Soundclip #1
Bassline Soundclip #2
Drummer Soundclip

(meer clips op de site zelf!)

Last edited by a moderator:
Ok Jena laat maar ff weten hoe het bevalt en in hoeverre het verschilt van de software. Die vindt ik op zich al prima.
Lekkere geluidsvoorbeeldjes trouwens!

Nou ik heb hier 2 c64's staan die ik niet gebruik(zonder software en alleen tapedeck) dus voor dat kleine beetje geld is deze muziek cartridge het proberen waard. Als ik het dus goed begrijp zit er standaard wel din sync op, maar voor midi moet je nog iets maken. Tis wel jammer dat je er een tv op moet aansluiten. Dan moet je zo'n iene mienie tveetje hebben die legowelt vroeger live altijd met de Amiga gebruikte. Dan is het wel relax. Er zit zeker ook geen audio uitgang op deze cartridge?

Origineel geplaatst door sander
Er zit zeker ook geen audio uitgang op deze cartridge?
je kan audio via de DIN out sturen op je C64, dezelfde out die ook voor een monitor word gebruikt...
je zou het beste een klein monochrome (groen tint) schermpje kunnen aanschaffen/op den kop tikken ipv een tv-tje...

Nou ik heb hier 2 c64's staan die ik niet gebruik(zonder software en alleen tapedeck) dus voor dat kleine beetje geld is deze muziek cartridge het proberen waard. Als ik het dus goed begrijp zit er standaard wel din sync op, maar voor midi moet je nog iets maken. Tis wel jammer dat je er een tv op moet aansluiten. Dan moet je zo'n iene mienie tveetje hebben die legowelt vroeger live altijd met de Amiga gebruikte. Dan is het wel relax. Er zit zeker ook geen audio uitgang op deze cartridge?
die Din sync moet je er wel nog zelf opmaken ... je kan zo'n converter bouwen... maar ik heb zelf een din poort in mijn c64 gebouwt.... als je het wil checken kan je ook de graits software downloaden....
het geluid van die commodore kom ik steeds bij terug ... voor een baslijnen is ie echt heel sterk... heerlijk eigen geluid die erg overeind staat in een mix,,, alleen ook wel erg jammer van die noizy brom die der bij zit :~.... (wie bedenkt daar nou is de oplossing voor?)

Nostalgie!:)
De C64 was m'n eerste computer en eigenlijk begon ik ook op de C64 met klanken maken en bewerken.
Mijn eerste neiging toen ik dit zag was ook om er meteen maar één te bestellen.
Het klinkt goed en het ziet er goed uit, maar goedbeschouwd vind ik het toch te onpraktisch om er echt iets mee te doen. Gedoe met TV en audio zie ik allemaal niet zitten en m'n hok is eigenlijk al vol genoeg.

Desalniettemin......:okdan: petje af voor de makers en ik hoop wat creaties van forumleden te kunnen beluisteren in de nabije toekomst.

groet

Tom

Toch nog maar ff wachten op die midi-interface. Als die niet te duur is ga ik misschien nog wel tot aanschaf over. Zou wel fijn zijn als ik dan geen tv nodig heb en de hele reut via midi kan aansturen, eindelijk een low-budget sid-station! :D

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Toch nog maar ff wachten op die midi-interface. Als die niet te duur is ga ik misschien nog wel tot aanschaf over. Zou wel fijn zijn als ik dan geen tv nodig heb en de hele reut via midi kan aansturen, eindelijk een low-budget sid-station! :D
zoals ik het programma nu ken zou het niet werken zonder monitor... maar de interface is juist het leuke aan dit ding.... de sequencer is de 303 sequencer. en tweaken is handson met draaiknoppen (nu nog met 1 knop, maar in de nieuwe versie 4)
er is trouwens ook een lowbudget sidstation...
http://www.ucapps.de/midibox_sid.html
wel nog even zelf solderen ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
als het goed is heb je daar geen last van... via de Audio(/Video) out DIN that is...
bij mijn beide c64 heb ik daar wel degelijk last van... vroeger stond er ook iets over op de site van prophet64, ... heb het nu niet zo terug gevonden. het schijnt te komen van de video signaal generator die er in zit, op de oude software zit ook een funcie om de het beeld uit te zetten (spatiebalk) dit levert idd iets minder brom op.

Ja, de C64 heeft die bug bij mij ook altijd gehad. Bij de weergave van bepaalde kleuren op de monitor eh... ouwe kleuren tv ;) begon hij erg hard te zoemen. De videocontroller was inderdaad het probleem. Zover ik weet is dit bij die tweede C64 (die een beetje op de amiga leek) opgelost. Die moet je ook voor een prikkie kunnen kopen lijkt me.

Origineel geplaatst door shiftr
zoals ik het programma nu ken zou het niet werken zonder monitor... maar de interface is juist het leuke aan dit ding.... de sequencer is de 303 sequencer. en tweaken is handson met draaiknoppen (nu nog met 1 knop, maar in de nieuwe versie 4)
er is trouwens ook een lowbudget sidstation...
http://www.ucapps.de/midibox_sid.html
wel nog even zelf solderen ;)

Jammer, jammer. Ik zou heel graag iets met mijn ouwe C64 willen doen, in ieder geval met die SID die erin zit. Mijn studio staat in de woonkamer, dus een Commodore en een tv op mijn bureau gaat niet passen. Daarbij ben ik niet zo handig met een soldeerbout. Misschien toch nog eens naar een quadraSID kijken, die zijn nog wel te betalen (vergeleken met een SIDstation. :)

Er zit zeker ook geen audio uitgang op deze cartridge?
nee uiteraard niet...
de cartridge bevat slechts het programma die de SID aanstuurt... het geluid zelf word dus in de C64 opgewekt :eureka:

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Ja, de C64 heeft die bug bij mij ook altijd gehad. Bij de weergave van bepaalde kleuren op de monitor eh...
bij heldere kleuren trad er idd aanzienlijk wat storing op maar dit was alleen bij de tv-uitgang (tulpje)...
nogmaals, de DIN heeft hier geen last van, anders is er toch iets mis met jullie good'ol 64s...

Ik ben al een tijdje gek van he SID geluid. ook mircomusic.net enzo gaat er bij mij in als zoete koek ;)
Dus ik heb maar zo'n Cardridge bestelt :D Ben benieuwd hoelang het duurt voordat die door de deur valt.
Ik betaalde 42,95eur. want ik heb dat SID2SID pcb'tje erbij gekocht. Heb je inplaats van 3, wel 6Stemmen!!!

Ik heb vanavond mijn eerste commodore gekocht bij een kerel via marktplaats. Er zit een 6581 Chip in. (weet niet of dat goed of slecht is) miig Nu zoek ik dus nog een tweede goede commodore om die PCB in te zetten met 2de SID :D Iemand eentje die hem kwijt wilt ;)

Ik zal iig zodra ik die cartridge binnen heb, meteen ff samples posten. Tot zover... RSB®

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
... heb vanavond mijn eerste commodore gekocht bij een kerel via marktplaats. Er zit een 6581 Chip in. (weet niet of dat goed of slecht is) ...

De sid chip ruleert vind ik, dat geluid zit vanaf jongs af aan in mijn hoofd gebakken en is een grote reden geweest om met synths aan de haal te gaan.

De 6581 word gezien als de "echte" commodore chip, bij de demo groups vaak de keuze, het filter karakteristiek van de 6581 & 8580 verschillen. in de nieuwere model C64 is over het algemeen de 8580 te vinden.

Op de ucapps site (eerder genoemd) zijn MP3tjes te vinden van de verschillende chips.

Hij heeft het voor elkaar gekregen om uit de 8580 chip toch een hogere resonancie te krijgen dan dat de chip normaal heeft als ie in de C64 zit, best een verschil!

Je zou die MP3's echt is moeten luisteren, ook de MP3 met allemaal random patch geluiden er in, dan krijg je vanzelf wel zin om de soldeer bout te pakken!;)

http://ucapps.de/midibox_sid.html :{ (ff stukkie scrollen voor de mp3's!)

Origineel geplaatst door shiftr
@6track
gebruik jij prophet64? en heb jij je c64 aangesloten in je studio?...
neen

dus jij beweerd dat de audio via de DIN out (die rechstreeks van de SID afkomt en niet eerst met het video signaal word ge-mixed) bij bijv. een wit scherm nog steeds word gestoord?

zeer vaagio...

Back