Mengpaneel kleuring?

ik hoor van alle kanten van jongens die in het live circuit werken dat de ghost echt een tegenvallend klinkende mengtafel is (voor soundcraft dan) en dan werken ze met een vaste band , heb er zelf niet mee gewerkt overigens dus van horen zeggen ,niet een aanrader dus maar zeker beter dan de gemiddelde digitale bak , maar voor dat geld kun je wel wat beters kopen,

Origineel geplaatst door Capstan cappy
ik hoor van alle kanten van jongens die in het live circuit werken dat de ghost echt een tegenvallend klinkende mengtafel is (voor soundcraft dan) en dan werken ze met een vaste band , heb er zelf niet mee gewerkt overigens dus van horen zeggen ,niet een aanrader dus maar zeker beter dan de gemiddelde digitale bak , maar voor dat geld kun je wel wat beters kopen,

welk kan je in die prijsklasse beter nemen dan?

@Fuse: je kan gelijk hebben en misschien daarom dat ik er voorlopig even mee kap....;)

@Trash: is spijtige zaak voor zoveel $ en nog erger van nog meer $ voor de manko's. (je kan maar beter iemand kennen die er veel van kent en aan een schappelijke prijs zoiets kan fixen elke keer??)
de doorsnee klank vond ik wel Da BOMB voor de mixen die ik erop gehoord heb.

(Mackie is cleaner en niet zo wollig en ook een optie laterz, maybe....)

als ik ooit leer mixen hè Fuse! :dubbel:

Origineel geplaatst door Capstan cappy

Ligt eraan wat voor circuit.
In het dance circuit is het in de studio een Mackie of een stapje verder de Ghost. Armin van Buuren heeft hem bijvoorbeeld nog steeds staan en Ferry Corsten heeft hem twee jaar geleden pas omgewisseld voor een DMX R100 terwijl die daar allang de centen voor had.

De tafel is wel zoals Trash al melde ruk qua bouw.
Ben al drie keer op en neer geweest naar de techneut met die tafel en elke keer begint er weer een panpot of lichtje te haperen.

Heb weleens aan een Mackie zitten denken maar daar is de gain en eq ruk van.

Sony DMX R100 heb ik aan zitten denken maar dan moet je weer investeren in goede ADAT en analoge kaarten om je randapparatuur mee te kunnen laten spelen. Wordt alweer een duurder geintje en dan moet je nog rekening gaan houden met je conversiedelay naar je analoge randapaaratuur toe.

Een goede kennis is bezig samen met een welgerespecteerde techneut om een eigen tafel te bouwen zuiver en alleen bestaande uit zo neutraal mogelijk klinkende klassa A komponenten.
Geen eq, alleen maar kanalen met faders, gainknop, auxen en 8 bussen. Alles alleen maar t.b.v. het zo clean mogelijk doorvoeren van je signaal.
Als het'm lukt gaat mijn Ghost de deur uit. Ik moet zeggen dat ik waarschijnlijk wel z'n gain en eq zal missen. Daar kun je een lekkere sound mee maken maar hé, van al die reparatiegelden die ik dan in m'n zak hou kan ik mooi een Manley MP aanschaffen.:D

Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van je tafeltje Captain en je acties om hem beter te laten klinken vind ik ook top. I'm with you. (causse I've been there...;) )

gr. Tom

De een krijgt al jeuk aan z'n ballen als die aan digitale mixers moet denken maar ik vind dat ze neutraal klinken een voordeel. Dan moet je idd wel meer moeite doen om een goeie mix te krijgen maar als je vals gaat spelen met extra outboard gear kom je nog steeds een flink end.

Maar vind dat hier wel met 2 maten gemeten wordt hoor.
Dat dhr Corsten toevallig ook een digitale mixer heeft mag dan weer wel omdat hij zo'n bekende persoon is. Zijn sound vind ik echt goed maar dat heeft wellicht meer te maken dat hij die knoppen ook goed kan draaien.

Denk dat al die mensen die met vastgeroeste denkbeelden (vooroordelen) zich mogen afvragen in hoeverre andere oplossingen ook de goede oplossing voor iemand anders zou kunnen zijn.

Origineel geplaatst door fuse
Maar vind dat hier wel met 2 maten gemeten wordt hoor.
Dat dhr Corsten toevallig ook een digitale mixer heeft mag dan weer wel omdat hij zo'n bekende persoon is. Zijn sound vind ik echt goed maar dat heeft wellicht meer te maken dat hij die knoppen ook goed kan draaien.

Denk dat al die mensen die met vastgeroeste denkbeelden (vooroordelen) zich mogen afvragen in hoeverre andere oplossingen ook de goede oplossing voor iemand anders zou kunnen zijn.

aha...hier heb ik ondertussen ook zo'n ander beeld van soms....je moet er eens op letten... ik weet niet of het klopt maar na enkele story's heb ik ook al eens dat gezien:
Al die gasten die groot geworden zijn door enkele flinke treffers, deden dit op de audio van analoge tafels. Het is pas naderhand dat ze ging digitaal worden.. en moderner(nog beter?) .Wel hun naam was dan al bekend als 'Colgate' en hun producties werden nadien toch klakkeloos op plaat geperst want de naam is er en ooo wee, het is van 'the man' hè, het klinkt goed...OK het zal wel, maar toch...

Ik denk dat er zoiets bestaat...soit..

Andere verhalen zijn er ook, van diegene die na een hype een dijk van een studio bouwen en nadien niets meer van te horen is. Grootvader zegt dan ineens: jongen, had je niet beter bij je oude analoge desk op de stoffige zolder of in het duivenkot blijven zitten? :D

Neen serieus, de zaken kunnen wel in het digitaal domein, maar begin dan wel te Focusrite REDten voor te chanellen en te EQ'en zodat je het circus kan belazeren samen met echt goede AD/DA's. Maar dan nog..

Ik blijf denken dat je beter af bent met 'the real thing' voor het echte totaalgeluid.

(Dat kleinere versietje van SSL blijft voor mensen zoals ons nog steeds een onbereikbare droom wegens te $£€)

Origineel geplaatst door Prophet
aha...hier heb ik ondertussen ook zo'n ander beeld van soms....je moet er eens op letten... ik weet niet of het klopt maar na enkele story's heb ik ook al eens dat gezien:
Al die gasten die groot geworden zijn door enkele flinke treffers, deden dit op de audio van analoge tafels. Het is pas naderhand dat ze ging digitaal worden.. en moderner(nog beter?) .Wel hun naam was dan al bekend als 'Colgate' en hun producties werden nadien toch klakkeloos op plaat geperst want de naam is er en ooo wee, het is van 'the man' hè, het klinkt goed...OK het zal wel, maar toch...

Ik denk dat er zoiets bestaat...soit..

Andere verhalen zijn er ook, van diegene die na een hype een dijk van een studio bouwen en nadien niets meer van te horen is. Grootvader zegt dan ineens: jongen, had je niet beter bij je oude analoge desk op de stoffige zolder of in het duivenkot blijven zitten? :D
Maar hun naam was toch ook al bekend als 'Colgate' en dus per definitie goed? :P

Neen serieus, de zaken kunnen wel in het digitaal domein, maar begin dan wel te Focusrite REDten voor te chanellen en te EQ'en zodat je het circus kan belazeren samen met echt goede AD/DA's. Maar dan nog..

Ik blijf denken dat je beter af bent met 'the real thing' voor het echte totaalgeluid.

(Dat kleinere versietje van SSL blijft voor mensen zoals ons nog steeds een onbereikbare droom wegens te $£€) [/B]
Smaak smaak smaak. De een wil kleuring, de ander juist niet.
Ligt er ook aan waarvoor en vooral hoe je het allemaal gebruikt.
Wat werkt voor mij hoeft niet voor jou te werken en andersom.
Daarom vind ik dat er geen goed of fout is aan een bepaalde werkwijze of tafel.

Ik heb met een Inkel, behringer eurodesk, diverse soundcraft live tafels en soundcraft ghost tafels gewerkt en nu mix ik in logic 7.
(Ik heb aan de ghost trouwens nooit reparatie's gehad, misschien omdat ik met een patchbay werkte :) ).

De overstap naar digitaal heeft mij niet veel moeite gekost, en ik heb niet het idee dat ik de sound die ik in mijn hoofd heb er nu niet meer uit kan krijgen.

Wat ik me wel afvraag: de zogenaamde warme tafels worden toch voornamelijk warm na flinke insturing? Dus zouden tafels (afgezien van echt budget merken) toch enigzins gelijk moeten klinken zolang er zacht ingestuurd wordt?

@capstan: is het niet meer de oversturing in de analoge transistor schakelingen van de eq die voor meer harmonischen zorgt dan de eq zelf?
Dat kan je in digitale domein toch ook bereiken door een lichte overdrive voor of na een eq te gebruiken? Digitaal geeft mij in ieder geval meer vrijheid om iets te laten klinken zoals ik dat wil en niet aan een speciefieke sound vast te zitten. :)

Echte hi-enders gaan nog een stukje verder . Die horen verschil tussen weerstanden / signaal kabel / luidspreker kabel / condensators . Dit kon ik eerst niet begrijpen maar nu wel een beetje . Zo heeft een niet goed gefilterde versterker baat bij een afgeschermde dure kabel . Elk component heeft zijn eigen eigenschappen . Dit zul je kunnen meten maar dat is meestal zo weinig dat je je niet kunt voorstellen dat je het echt horen kunt . Nu heb ik al een aantal malen spullen gehoord wat erg goed klingt en na metingen blijkt dat er heel veel vervorming is maar dat die muziekaal verandwoord zijn . Dus de 2 e harmonic is gewoon hoger dan de 3e b.v. Nu moet je je afvragen of je verkleuring wil . Stel je heb een digitale mengtafel met analoge kleurende instrumenten . Of je heb een dikke analoge bak met digitale instrumenten . Welke klingt warmer ? Als je het goed wil doen mag je best kleuren tot de mixer en vanaf monitors en ruimte kleurings vrij . En juist dit laatste is altijd het zwakste punt .

Het is al eens gezegd maar ik geef het ook nog eens aan, het gaat em meer om het geheel van de sound, de diepte en Breedte van je mix, het 3D ipv het platte 2D geluid waar onze Masteraar op het forum (hoe heet hij ook al weer) het ook al over had in die Pro Tools mixen die hij er zo uithaalde. Hetzelfde gevoel dat ik op men yamaha O3D had toen ik men mixen vergeleek met mensen die analoog werken. Oude knallers op de Serious Beats cd's A/B ging vergelijken met men switch op de Mackie HR824'ers. En ik nooit in de buurt kwam van deze speciale dieptes en magische insmeringen.

Zo gaf William Orbit eens aan dacht ik, dat is nu over een sampler wel....: 'alles via 8 outs mooi verdeeld?No man everything through the L/R channels of it, thats where the magic starts to happen' ofziets.
Het is maar een extra dimensietje die ik aangeef van hoe sommige top producers denken over zulke materies.

@Geitenbreier: je geeft het bewijs aan dat het werkelijk verschil maakt, 'niet vastzitten aan een bepaald geluid', wel dat is waar ik nu wel voor zou opteren de volgende keer.

@misha: goed en wel, kan zijn, maar als zulke gasten beginnen (en dat doen ze) over het verschil in SPDIF kabels te kunnen horen, dan vallen men kousen uit ze 8D

[B

@Geitenbreier: je geeft het bewijs aan dat het werkelijk verschil maakt, 'niet vastzitten aan een bepaald geluid', wel dat is waar ik nu wel voor zou opteren de volgende keer.
[/B]
Je hoort mij ook toch niet zeggen dat er geen verschil is tussen een digitale eq en een analoge?

Wat ik wel zeg is dat digitaal mixen niet hoeft op te houden bij eq alleen.
In combinatie met lichte overdrives kunnen digitale eq's eveneens warmte geven.
(Eigenlijk doet de overdrive dat natuurlijk, maar goed)
Of route die 8 William Orbit samples naar een digtiale bus en zet op die bus lichte overdrive :D

Zo kan je toch zelf bepalen wat voor dimensie je er wilt aangeven en hoeft digitaal toch niet per definitie clean te klinken?

uit de oude doos> GOED KOOP IS DUURKOOP

een kennis van mij is iemand die vroeger radio apparatuur ontwerpte en ook voor derden ontwerpen maakte. Hij zweert dat behringer net zo goed is als mackie, yamaha en spirit en dat de bouwwijze zelfs beter als soundcraft, allen & heath en in sommige gevallen beter als de instapmodelllen van topmerken als midas e.d.

om met zijn woorden te spreken' engelsen kunnen niet solderen chinezen wel '

dus als behringer je bevalt gewoon kopen

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Je hoort mij ook toch niet zeggen dat er geen verschil is tussen een digitale eq en een analoge?

geef toe dat je die Ghost tafel mist! ;)
het is waar wat je zegt,en dat is het zeker in het digitale domein, het kan...;
Maar ik had zo iets, zolang hard werken aan de klank waardoor je inspiratie van de track wegkwijnt en het nummer de mist ingaat. Het is mij om de vereenvoudiging te doen en niet om de omslachtigheid, ik wou muziek maken, Total Recall interesseert me niet meer, ik hoef het niet hetzelfde na te doen 1 jaar later, het zal dan maar wat anders worden (misschien een paar snapshots met de digicam, maar dat is dan al)

@KAOSKAOS: hij is miss een knappe technieker, maar hij hoort niet, hij ziet hè!

jammer dat het na de mengert bijna altijd het digitale domijn ingaat , wie neemt er nu nog analoog op ?
met de bandrecorder:P

Zover ik weet is dit geen analoog/digitaal draad alhoewel het nu wel die kant op gaat.

Even resumerend tot zo ver:

Analoog merk A bepaalde kleuring.
Analoog merk B bepaalde kleuring.
Digitaal X geen kleuring maar na overdrive bepaalde kleuring.
Digitaal Y geen kleuring maar met outboard gear bepaalde kleuring.

(Dat kleinere versietje van SSL blijft voor mensen zoals ons nog steeds een onbereikbare droom wegens te $£€)

Vergeet idd ook vooral niet dat het ook een kwestie van budget is vaak!! Of: als budget een rol speelt ga je digitaal.

Als je echt een goed klinkende mengtafel wilt hebben dan moet je eens aan Studer denken.
Zeer geschikt voor 2-track en synthesizers.
Ik gebruik dit al jaren.
Vooral onder de 100 hz laten veel mengtafels het afweten. Deze dus niet.
Bijzonder duur maar dit is het dubbel en dwars waard.
Wordt veel gebruikt als broadcast- en recording-tafels bij de NOB.

Origineel geplaatst door turtel
jammer dat het na de mengert bijna altijd het digitale domijn ingaat , wie neemt er nu nog analoog op ?
met de bandrecorder:P

nog genoeg..

en welke klank word dan in 1_0_0_00_1 ver-eeuwigd? die Analoge soep toch?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Maar hun naam was toch ook al bekend als 'Colgate' en dus per definitie goed? :P

Wat ik me wel afvraag: de zogenaamde warme tafels worden toch voornamelijk warm na flinke insturing? Dus zouden tafels (afgezien van echt budget merken) toch enigzins gelijk moeten klinken zolang er zacht ingestuurd wordt?

de componenten moeten even warmlopen maar als ie op een gegeven moment op bedrijfstemperatuur is klinkt ie zoals hij gebouwd is , kijk , mensen praten veel over warm alsof het een kleurtje is wat toegevoegd word, je moet ook heel duidelijk het verschil maken tussen electronische muziek en acoustische muziek, bij acoustische muziek wil je juist het character van het instrument vastleggen, wat nou als dat instrument gewoon warm klinkt en goed geregistreerd word, veel instrumenten hebbben een warme klank van natuure, dat elke tafel kleurt is duidelijk en de 1 wat meer dan de ander , dat heeft met de component keuze en eventueel type schakeling te maken, "the sound is in the iron" zeggen veel mensen en dat klopt ook maar het heeft helemaal niks te maken met een warm geluid als je hard instuurt, dan gaat je pre-amp over de nek en heb je vervorming..

@capstan: is het niet meer de oversturing in de analoge transistor schakelingen van de eq die voor meer harmonischen zorgt dan de eq zelf?
Dat kan je in digitale domein toch ook bereiken door een lichte overdrive voor of na een eq te gebruiken? Digitaal geeft mij in ieder geval meer vrijheid om iets te laten klinken zoals ik dat wil en niet aan een speciefieke sound vast te zitten. :)

nee , annaloog zorgt op zich niet voor MEER harmonischen, dit vind ik een denkfout het steriele van digitaal is NIET de referentie zoals geluid hoort te klinken bij de beste benadering dan.., digitaal laat juist harmonischen weg en een goed annaloog ontwerp laat het harmonische gedeelte heel waardoor je gewoon meer informatie hebt , je hebt genoeg draken van annalooge spullen het gaat alijd nog om de man die erachter zit maar toch zou ik graag het origineel willen benaderen, buizen staan wel bekent om de "even" harmonischen te versterken, wat ze weer muziekaal laten klinken alhoewel daar ook discussies over zijn of dat wel zo is.., digitaal oversturen? nee zeker niet hetzelfde effect, het is ook niet mogelijk omdat je aan je maximum oplossend vermogen zit, 24 bit is maximaal en niet meer en als je gewoon doordrukt heb je niet hetzelfde effect als dat zo was dan was dat probleem al wel opgelost, in het acoustische domain is digitaal iniedergeval geen goede oplossing alhoewel ik wel knappe opnames heb gehoord maar al het andere eromheen was annaloog om dat juist weer te bereiken, digitaal is hramonisch kaal. ....etc etc

nog genoeg..

en welke klank word dan in 1_0_0_00_1 ver-eeuwigd? die Analoge soep toch?

nadat wel ALLE informatie op tape staat:), en niet de helft, acoustisch is annaloog nog steeds heel erg interresant en gewoon nog het beste medium klankmatig, uiteindelijk ga je naar je computer als je er al niet in zat, maar da is niet erg dat is al 20 jaar zo:)

Wil niet lullig doen maar harmonischen is in het frequentiedomein en volgens dhr Niquist heeft dat samplefrequenties te maken en niet zozeer met resolutie in bits.

Beetje moeilijk discussieren zo als mensen technische feiten door elkaar gaan halen.
Of moet ik dat ook onder kleuring verstaan?
Dat mensen door gebrek aan kennis van nieuwe technieken de oudere blijven preferen omdat ze daar wel wat van snappen.
(En ja ik weet dat dit wat geforceerd overkomt maar dat is ook zo bedoeld.)

Back