Origineel geplaatst door Prophet
aha...hier heb ik ondertussen ook zo'n ander beeld van soms....je moet er eens op letten... ik weet niet of het klopt maar na enkele story's heb ik ook al eens dat gezien:
Al die gasten die groot geworden zijn door enkele flinke treffers, deden dit op de audio van analoge tafels. Het is pas naderhand dat ze ging digitaal worden.. en moderner(nog beter?) .Wel hun naam was dan al bekend als 'Colgate' en hun producties werden nadien toch klakkeloos op plaat geperst want de naam is er en ooo wee, het is van 'the man' hè, het klinkt goed...OK het zal wel, maar toch...
Ik denk dat er zoiets bestaat...soit..
Andere verhalen zijn er ook, van diegene die na een hype een dijk van een studio bouwen en nadien niets meer van te horen is. Grootvader zegt dan ineens: jongen, had je niet beter bij je oude analoge desk op de stoffige zolder of in het duivenkot blijven zitten?
Maar hun naam was toch ook al bekend als 'Colgate' en dus per definitie goed?
Origineel geplaatst door Prophet
Neen serieus, de zaken kunnen wel in het digitaal domein, maar begin dan wel te Focusrite REDten voor te chanellen en te EQ'en zodat je het circus kan belazeren samen met echt goede AD/DA's. Maar dan nog..
Ik blijf denken dat je beter af bent met 'the real thing' voor het echte totaalgeluid.
(Dat kleinere versietje van SSL blijft voor mensen zoals ons nog steeds een onbereikbare droom wegens te $£€) [/B]
Smaak smaak smaak. De een wil kleuring, de ander juist niet.
Ligt er ook aan waarvoor en vooral
hoe je het allemaal gebruikt.
Wat werkt voor mij hoeft niet voor jou te werken en andersom.
Daarom vind ik dat er geen goed of fout is aan een bepaalde werkwijze of tafel.
Ik heb met een Inkel, behringer eurodesk, diverse soundcraft live tafels en soundcraft ghost tafels gewerkt en nu mix ik in logic 7.
(Ik heb aan de ghost trouwens nooit reparatie's gehad, misschien omdat ik met een patchbay werkte

).
De overstap naar digitaal heeft mij niet veel moeite gekost, en ik heb niet het idee dat ik de sound die ik in mijn hoofd heb er nu niet meer uit kan krijgen.
Wat ik me wel afvraag: de zogenaamde warme tafels worden toch voornamelijk warm na flinke insturing? Dus zouden tafels (afgezien van echt budget merken) toch enigzins gelijk moeten klinken zolang er zacht ingestuurd wordt?
@capstan: is het niet meer de oversturing in de analoge transistor schakelingen van de eq die voor meer harmonischen zorgt dan de eq zelf?
Dat kan je in digitale domein toch ook bereiken door een lichte overdrive voor of na een eq te gebruiken? Digitaal geeft mij in ieder geval meer vrijheid om iets te laten klinken zoals ik dat wil en niet aan een speciefieke sound vast te zitten.